catlady3
door catlady3 Jan 29, 2011 om 19:47
Geldzaken & recht

Terugbetalen toeslagen Belastingdienst bij overlijden aanvrager

Mijn vader is overleden in juli 2009. Zijn inkomen (AOW + pensioentje) wordt volgens de "regels" van de belastingdienst omgerekend naar een jaarinkomen. Dit valt (uiteraard) veel hoger uit als dat hij nog geleefd had. Het gevolg is dat dit inkomen van 2009 boven de toeslaggrens uitkomt, en mijn moeder dus als toeslagpartner alles terug moet betalen van haar AOW en weduwenpensioentje.
Dit gaat dus over een fictief inkomen, wat de belastingdienst berekent als werkelijk ontvangen inkomen.
Bezwaar gemaakt, maar "het is nu eenmaal de regel van de belastingdienst om een inkomen naar een jaarinkomen om te rekenen." Als we het er niet mee eens zijn moeten we maar naar de rechter stappen. Tja, weinig kans om je gelijk te krijgen en weer vele euro's armer.
Wie heeft tips of ervaringen hiermee ?

6768 10 Rapporteer

fi
door fisbel - Jan 30, 2011 om 09:52
851 Antwoorden / 3 Vragen

Ik begrijp van u dat u niet de berekening als zodanig aanvecht, maar dat u zich afvraagt waarom er naar een jaarinkomen wordt omgerekend. Dit zijn nu eenmaal de regels op dit moment. Men is wel bezig deze regels aan te passen - in het kader van de fiscale vereenvoudiging toeslagen - maar daar heeft u op dit ogenblik niets aan.

Wat ik me wel afvraag is het volgende: u spreekt over pensioentjes en dat alles moet worden terugbetaald. Dit omdat het gezamenlijk inkomen boven de toeslaggrens zou zijn uitgekomen. Dan zou dit fictief gezamenlijk inkomen voor de huwelijkse periode boven € 47.880 (jaar 2009) moeten zijn uitgekomen.
Maar zonder inzage in de cijfers op de achterkant van de definitieve beschikking, kan ik hier weinig meer over zeggen.

valerius-2
door valerius-2 - Jan 30, 2011 om 13:16
7840 Antwoorden / 95 Vragen

. Bovendien krijgt uw moeder vanaf augustus ook de alleenstaanden-AOW. Die is flink hoger dan de gehuwden-AOW. Als laatste wordt er na het overlijden nog een extra maand AOW aan uw moeder uitgekeerd.

Die uitkering is bruto gel;ijk aan netto en wordt niet bij het inkomen geteld. Het is n.l. een overlijdings uitkering heb dit zelf ook mee gemaakt toen mijn vrouw overleed. Kreeg gekijk haar jaar in komen en dat zonder die uitkering.

birdies
door birdies - Jan 30, 2011 om 13:32
6104 Antwoorden / 31 Vragen

......... Bovendien krijgt uw moeder vanaf augustus ook de alleenstaanden-AOW. Die is flink hoger dan de gehuwden-AOW.......

Hoe kom je daar nou bij????

Een alleenstaande ontvangt € 1.067,47 euro, getrouwd of samenwonend 2 x € 743,60 = € 1487,20.

fi
door fisbel - Jan 30, 2011 om 16:17
851 Antwoorden / 3 Vragen

[quote=birdies schreef op zondag 30 jan 2011, 13:32]......... Bovendien krijgt uw moeder vanaf augustus ook de alleenstaanden-AOW. Die is flink hoger dan de gehuwden-AOW.......

Hoe kom je daar nou bij????

Een alleenstaande ontvangt € 1.067,47 euro, getrouwd of samenwonend 2 x € 743,60 = € 1487,20.
Hier maakt Birdies een denkfout. Het jaarinkomen van moeder telt, samen met het fictieve inkomen van vader. Het bruto AOW-jaarinkomen voor een alleenstaande bedroeg in 2009 € 13.173. Voor een gehuwde is het AOW-inkomen € 9190. Maw: het inkomen van moeder is in 2009 door het overlijden 5/12 x (13173 - 9190) = € 1660 hoger geworden.
Daarentegen wordt voor vader een fictief inkomen berekend. Hierin inbegrepen de gehuwden-AOW van € 9190 op jaarbasis.

catlady3
door catlady3 - Jan 30, 2011 om 17:40
2 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn dank voor alle antwoorden.

Het "normale" gezamelijke jaar inkomen, dus als mijn vader nog geleefd zou hebben, zou ongeveer 24.000 euro zijn.
Het gezamelijk jaarinkomen na het overlijden van mijn vader zou volgens de belastingdienst net onder de 30.000 euro liggen.

Op de site van de belastingdienst staat:
•U bent 65 jaar of ouder: als u alleen woont, mag uw inkomen maximaal € 20.325 zijn. Hebt u medebewoners, dan mag uw gezamenlijke inkomen maximaal € 27.750 zijn.

fi
door fisbel - Jan 30, 2011 om 18:42
851 Antwoorden / 3 Vragen

De maximum inkomensbedragen die ik in een eerdere bijdrage schreef zijn de maximum grenzen voor zorgtoeslag. Te snel geconcludeerd dat het om deze toeslag zou gaan. Voor de beantwoording maakt het verder geen verschil: door de berekening fictief inkomen Belastingdienst ad bijna € 30.000 komt dit gezamenlijk (ficitief) inkomen uit boven € 27.750. Dus geen recht op huurtoeslag. Met een inkomen van € 24.000 was er wel recht op huurtoeslag geweest. Jammer, het is niet anders.

catlady3
door catlady3 - Jan 30, 2011 om 20:05
2 Antwoorden / 1 Vragen

De zorgtoeslag moet ook terugbetaald worden.

fi
door fisbel - Jan 30, 2011 om 20:05
851 Antwoorden / 3 Vragen

Het woord huwelijkse periode had ik in de vorige bijdrage beter niet kunnen gebruiken. Het gaat wat betreft de eerste 7 maanden om het omgerekende jaarinkomen van uw vader inclusief het jaarinkomen van uw moeder. Dit jaarinkomen van uw moeder komt hoger uit dan in voorgaande jaren. Dit omdat een deel van het pensioen van uw vader naar uw moeder toe zal gaan. Bovendien krijgt uw moeder vanaf augustus ook de alleenstaanden-AOW. Die is flink hoger dan de gehuwden-AOW. Als laatste wordt er na het overlijden nog een extra maand AOW aan uw moeder uitgekeerd.

Voor de laatste 5 maanden telt uitsluitend het jaarinkomen van uw moeder. Maar zoals gezegd. Dit inkomen is hoger geworden dan in voorgaande jaren. Alles bij elkaar opgeteld kan er een inkomen uitkomen waardoor alle toeslag terugbetaald moet worden.

hu
door huurdam - Feb 1, 2011 om 22:02
4 Antwoorden / 0 Vragen

De verbazing over de manier waarop in deze situatie het inkomen berekend wordt, is al een aantal maal aan de orde gesteld. Tegen het herleiden op zich is helaas niets te doen: krom of niet maar het staat in de wet. Die wet zou per 1/1/2011 aangepast worden maar door de val van de regering is e.e.a. niet op tijd geregeld (controversieel verklaard).
Wij hebben n.a.v. het overlijden van mijn vader in oktober 2009 in dezelfde situatie gezeten. Het bezwaar werd afgewezen. Ik heb nu het volgende middel ingezet: de zogenaamde 10%-regeling. Hiermee wordt de pijn van het herleiden mogelijk enigszins verzacht omdat bij de berekening van het inkomen voor de toeslagen van de overledene het inkomen van de nog levende partner deels buiten beschouwing blijft. Klinkt ingewikkeld en dat is het ook. Op de site van de Belastingdienst is er ook nauwelijks iets over te vinden. Geef bij 'zoeken' de term 10%-regeling in en je komt in informatie voor intermediairs over toeslagen. Daar staat een voorbeeld in hoe je de 10%-regeling toe kunt passen. Het gaat in het voorbeeld over een situatie van echtscheiding maar de Belastingtelefoon heeft mij verzekerd dat het ook in geval van overlijden kan worden toegepast.
Kort gezegd komt het er op neer dat de inkomenstijging van de nog levende partner buiten beschouwing gelaten mag worden. Je mag rekenen met het (lagere) inkomen dat de nog levende partner had in de situatie dat beiden nog in leven waren. Klinkt ingewikkeld daarom in cijfers: je mag doen alsof degene die nog leeft het hele jaar bv een aow heeft gehad als gehuwde. De stijging naar de ongehuwde aow blijft zo buiten beschouwing waardoor het gezamenlijk (herleide) inkomen enigszins daalt waardoor en meer toeslag uitgekeerd gaat worden.
Wij hebben nu nogmaals bezwaar gemaakt met een beroep op deze (onbekende/onbeminde/) 10%-regeling. Afwachten maar. Maak eens een berekening en maak opnieuw bezwaar. Wie weet. Succes!
Overigens heb ik ook nog een klacht lopen over de hele informatievoorziening vanuit de Belastingdienst in een situatie van overlijden. Die is belabberd en zet je volkomen op het verkeerde been.