donkey54
door donkey54 May 30, 2011 om 12:03
Geldzaken & recht

Terugstorten borg

Afgelopen zaterdag heb ik geprobeerd fietsen te huren in Brussel.
Helaas is dit niet gelukt en heb ik geen seconde een fiets kunnen gebruiken. Bij de voorwaarden van uitgifte werd gemeld dat er een borg zopu worden geincasseerd als de gehuurde fiets niet binnen de daarvoor gestelde termijn was teruggebracht. Bij terugkomst in Nederland constateer ik echter dat er € 150,-- is afgeschreven door het verhuurbedrijf. Telefonisch contact (callcentre) leerde mij dat er op het door mij gekochte ticket gedurdende ongeveer een half uur een fiets is gehuurd (maar niet door mij) Ik zal dus belasty worden voor € 1,50 voor de huur. Het terugstorten van de borg zal echter ca 30 dagen in beslag nemen omdat dit is gedaan met een buitenlandse bankkaart.
Naast het feit dat het afschrijven van de borg in tegenspraak is met het gemelde bij het verhuurpunt, vind ik de terugstort termijn van een maand buitenproportioneel.
Mag dit ongestraft plaatsvinden????

3385 4 Rapporteer

tenormin
door tenormin - Jun 4, 2011 om 17:24
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Ik snap uw verhaal niet. U kon nergens een fiets huren in Brussel en moest wél borg betalen? En hoe kan het dan dat er € 150.00 is afgeschreven? Heeft U toch uw naam, adres, gironummer of wat dan ook aan iemand gegeven. Nee, ik kan hier geen brood van bakken.

stacey
door stacey - Jun 4, 2011 om 18:47
10352 Antwoorden / 12 Vragen

(Terug)Betalingstermijn van een maand is normaal
en dus zeker niet buiten proportioneel.
Heeft mi ook weinig te maken met een al dan niet buitenlandse bankkaart.

En ik vraag me hetzelfde af als Bridgen............

tenormin
door tenormin - Jun 4, 2011 om 19:05
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=stacey schreef op zaterdag 4 jun 2011, 18:47](Terug)Betalingstermijn van een maand is normaal
en dus zeker niet buiten proportioneel.
Heeft mi ook weinig te maken met een al dan niet buitenlandse bankkaart.

En ik vraag me hetzelfde af als Bridgen............

Inderdaad is (terug)betaling van een maand normaal te noemen maar ik begrijp niet dat Donkey54 wél een ticket had??? en geen fiets. Er wáren toch geen fietsen? Misschien kan TS iets duidelijker zijn.

ar
door arjanhabers - Aug 25, 2012 om 00:04
1 Antwoorden / 0 Vragen

Naar mijn mening is het verhaal vrij duidelijk. Nu is mijn vriending hetzelfde overkomen. Voor 1,50€ huur (voor een dag) wilde zij een fiets huren, maar daar heeft ze geen gebruik van gemaakt. Ze moest (bij de automaat) wel toestemming geven voor de afschrijving van een borg van €150 ivm met eventuele diefstal of beschadegingen e.d.. Vervolgens wordt de borg 30 dagen vast gehouden, omdat je met een buitenlandse pas betaald?? Dat is naar mijn mening WEL buiten proportioneel. Het betreft hier namelijk een borg, niet een betaling, derhalve zou deze geretourneerd dienen te worden direct na afloop van de (mogelijke) huurperiode. De verhuurder zou nog aanspraak kunnen maken op een redelijke termijn om te kunnen vaststellen of de al dan niet gebruikte goederen geen schade heeft opgelopen.

Bijkomend argument is dat er geen enkele melding van de termijn wordt gemaakt vooraf bij de automaat, maar eveneens is dit nergens vermeld in de op de site te downloaden algemene voorwaarden.

gr. Arjan