offermanns
door offermanns Oct 16, 2007 om 04:09
Geldzaken & recht

Terugvordering Anw

Mijn verhaal over het terugvorderen teveel uitgekeerde Anw uitkering is lang en ik vind het ook niet geschikt om het in zijn geheel in dit forum te plaatsen.

Nu ben ik al een paar weken op zoek naar iemand die mij het een en ander duidelijk kan maken omtrent deze regeling.

Ik denk dat ik daar mevrouw of de heer cannacampo in gevonden heb.

Is het misschien mogelijk dat ik aan u persoonlijk kan mijn vragen kan stellen?

2545 6 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 22, 2007 om 16:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

Even een korte vraag: gaat het om de netto uitkering die u bruto moet terug betalen?

groet louisa2

ve
door verwijderd - Oct 22, 2007 om 16:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

De teveel ontvangen uitkering dient bruto terug betaald te worden. dus ik leg geld toe, bij wat ik aan nabetaling kreeg.

irrieel vind ik dit.

ve
door verwijderd - Oct 23, 2007 om 20:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als er teveel aan uitkering is betaald dan moet de uitkerende instantie (in dit geval de SVB) het teveel betaalde bedrag terugvorderen.
Uit uw verhaal begrijp ik dat u een nabetaling heeft ontvangen en dat deze nabetaling achteraf te hoog bleek te zijn. Als dit klopt dan kunnen er drie siyuaties zijn:
1) U heeft nog recht op een Anw uitkering en de betaling stopt niet. Het teveel betaalde zal dan bruto verrekend worden met de nog lopende bruto uitkering. In dit geval maakt het onder de streep niet uit voor u.
2) Als het teveel betaalde in hetzelfde kalenderjaar wordt teruggevorderd en terugbetaald kan dat netto gebeuren.
3) U heeft geen recht meer op een Anw uitkering of deze uitkering komt niet meer tot uitbetalen bv omdat uw inkomen te hoog is en de teveel betaling heeft plaatsgevonden in het voorafgaande kalenderjaar. In dat geval zal u het teveel ontvangen bedrag bruto moeten terug betalen. Dit lijkt onredelijk, echter de SVB kan de ingehouden loonheffing zelf niet meer terug vragen. In dit geval kunt u bij uw aangifte het terug te betalen bedrag opvoeren als negatieve inkomsten en hierdoor (gedeeltelijk) de loonheffing terug krijgen.

groet louisa2

ve
door verwijderd - Oct 24, 2007 om 02:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

De nabetaling heb ik van het UWV ontvangen.

Dat de SVB hiervan een deel terugvordert is mij bekend.

Wat ik echter niet kan begrijpen is dat ik meer dien terug te betalen dan ik ooit ontvangen heb.

Want over het teveel uitgekeerde door de SVB is al eens loonbelasting betaald en van wat nu terug gevorderd wordt dien ik nog ook nog eens loonbelasting en premies te betalen.

In mijn ogen zou het redelijk zijn dat ik de loonheffing terug ontvang van het teveel uitgekeerde. Dat is immers dan ook teveel ingehouden.

Als ik alles van tevoren geweten had, had ik tegen het UWV gezegd af te zien van deze nabetaling. Nu moet ik bijna 3 maanden uitkering er op toeleggen. Mij lijkt dat dit toch niet de bedoeling kan zijn.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2007 om 22:17
0 Antwoorden / 0 Vragen

Het is lastig om vragen te beantwoorden met zo weinig informatie. Daarom nog een tegenvraag; Ontvangt u nog een ANW uitkering of is deze op nul gezet of zeer laag, omdat uw uitkering van het UWV te hoog is?

groet louisa2

ve
door verwijderd - Oct 25, 2007 om 00:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Neem me niet kwalijk, dat ik u onvoldoende geïnformeerd heb.

Ik heb een WAO-uitkering. Daar heb ik in 2005 een nabetaling van ontvangen, omdat er te weinig was uitgekeerd. Het gaat om een paar duizend euro over 6 jaren.

Ook ontvang ik een Anw-uitkering welke deels gekort wordt omdat ik een WAO-uitkering heb. Met andere woorden inkomsten uit arbeid.

De nabetaling wordt nu bijna in zijn geheel teruggevorderd door de SVB.

Alleen de nabetaling.

Hoe de terugbetaling zal geschieden daarover bestaat nog geen duidelijkheid.

De Anw uitkering blijft zoals deze was na de laatste wijziging van dit jaar.

Mochten er nog meer vragen of onduidelijkheden zijn, laat dit dan gerust weten.

Hartelijke groeten en dank voor alle moeite

Ria Rose