justin34
door justin34 Sep 5, 2010 om 18:57
Geldzaken & recht

Testament ex

Mijn ex en ik hebben in een convenant co-ouderschap vastgelegd. Mijn dochter staat bij mij ingeschreven en mijn zoon bij haar.

Nu wil mijn ex een testament maken waarin komt te staan dat bij haar overlijden het gezag naar haar zus gaat.

Hier ben ik het absoluut niet mee eens en ga hier niet mee accoord.

Nu is mijn vraag; heeft ze hier mijn toestemming voor nodig of kan ze dit zonder dat ik er mee toestem vast laten leggen.
En zo ja kan ik er dan tegen in gaan?

459 2 Rapporteer

vladja
door vladja - Sep 5, 2010 om 19:17
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Jouw ex kan elk testament maken, dat ze wil zonder enig overleg en toe/af-stemming van jou.. Daar heb je niets over te zeggen en kan je ook niet tegenhouden. Of een testament uitvoerbaar is, is een ander verhaal.

Jij blijft na het overlijden van je ex als alleenstaand ouder over voor de kinderen met alle zeggenschap (tenzij jij uit het ouderschap bent gezet). Daar verandert een testament niets aan.

Vladja

marcel75
door marcel75 - Sep 5, 2010 om 21:39
5124 Antwoorden / 4 Vragen

Justin,
Nee, daar kun je niets tegendoen. Zoals Vladja al aangegeven heeft kan je ex ieder testament maken zonder jouw instemming. Het testament is overigens wel uitvoerbaar, maar zal een tekst bevatten las: "indien na mijn overlijden in het ouderlijk gezag voorzien dient te worden....". Dat gaat dus spelen als jij al bent overleden (er even van uitgaande dat ook jij het ouderlijk gezag hebt) op het moment dat je ex komt te overlijden en de kinderen nog minderjarig zijn.

Zolang jij nog leeft en het ouderlijk gezag ook hebt, zal de voogdij-benoeming van haar zus geen werking hebben. Ook niet als jij daarna komt te overlijden.

Van grootst belang is dus wel dat je ouderlijk gezag hebt. Als de kinderen tijdens huwelijk geboren zijn, heb je dat van rechtswege. Zijn de kinderen niet staande huwelijk geboren, dan heb je dat bij de rechtbank moeten regelen. Let wel: erkenning is dan iets heel anders. Dat regel je bij de gemeente.

Ten slotte is het natuurlijk ook raadzaam zelf een testament met een voogdij-benoeming op te stellen. Nu kun je het zelf regelen. Anders wordt het voor je geregeld.