an
door anikas88 Mar 25, 2011 om 15:20
Geldzaken & recht

Timeflex, mag dat?

Beste allen,

Mijn werk stapt over naar Timeflex payrolling. Door deze overstap veranderen ook onze contracten. We krijgen vanaf nu elke week een contract verlenging en kunnen elke week ontslagen worden of ontslag nemen. Mag dit per wet? Want dit houdt in als iemand een week ziek is, ook direct ontslagen kan worden. Onze mening is ook niet gevraagd over deze overstap en bezwaren indienen is niet mogelijk. Mag een bedrijf je zomaar ontslaan? Het punt is nu dat de motivatie van iedereen gedaald is, omdat ze ten alle tijden ontslagen kunnen worden, daarnaast getuigt dit niet van vertrouwen in de werknemer van de werkgever. Mag je van de wet iemand zonder opzeg termijn ontslaan? En hoe wettelijk correct is Timeflex als ze op deze manier te werk gaan?

Hopelijk kan iemand me verder helpen!

Mvg,

Anika

7273 12 Rapporteer

vladja
door vladja - Mar 25, 2011 om 15:25
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Een werkgever kan niet zomaar een contract eenzijdig be-eindigen. Want dat is wat hier gebeurt. Jouw arbeidscontract met werkgever wordt tussentijds verbroken. Daarvoor in de plaats "mag" je in dienst treden bij een ander, Werkflex.

Heb je een contract voor bepaalde tijd?

Je hebt een nul-uren contract? De anderen ook?

Hoeveel uur heb je gemiddeld de laatste 3 maanden gewerkt per week (bij weekbetaling) of maand (bij maandbetaling)?

Vladja

vladja
door vladja - Mar 25, 2011 om 15:26
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Zit niet op te letten. Werkflex moet natuurlijk Timeflex zijn.

an
door anikas88 - Mar 25, 2011 om 15:32
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een 0 uren contract, maar ik werk gemiddeld 16 uur per week. Er zijn 2 personen met een 'vast contract', die werken full time. De rest werkt pt, en de uren liggen tussen de 12 en 18 uur gemiddeld per week. In feite willen ze ons uit dienst laten treden bij de vorige payrolling firma en ons laten overstappen naar deze. Punt is, als we dit weigeren, dan zijn we ook per definitie ontslagen, of ja, hebben we 'ontslag genomen'. Het grote verschil tussen de 2 payrolling firma's is dus dat timeflex ons contract elke week kan beëindigen. Lijkt me gewoon niet correct.

ha
door hannekeh - Mar 27, 2011 om 03:17
7 Antwoorden / 1 Vragen

Hoe werkt dat verder dan, als je ontslagen wordt via die payroll, heb je dan recht op www en hoe wordt dan je uitkering bepaald.

Hoe lang was je al in dienst bij de eerste payroll, want daarvoor geldt volgens mij ook een ontslag regeling/verplichting, vooral als dezelfde werkzaamheden worden voortgezet.

ro
door rosenthal - Mar 28, 2011 om 14:17
53 Antwoorden / 6 Vragen

Als u lid bent van een vakbond, FNV of CNV kunt u contact opnemen. Zij kunnen u precies informeren wat een werkgever wel of niet mag betreffende zijn werknemers. Ook kunnen zij u bijstaan als u in uw recht staat en procuderen om uw gelijk af te dwingen. Succes.

traporgel
door traporgel - Mar 28, 2011 om 14:18
191 Antwoorden / 4 Vragen

En wat is er geworden van de eertijdse regel dat je na drie tijdelijke contracten automatisch een vast dienstverband hebt?

ma
door mahonie - Mar 28, 2011 om 15:17
11 Antwoorden / 2 Vragen

Beste Anikas88, Voor als je geen lid bent van een vakorganisatie: je kunt ook het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid benaderen www.rijksoverheid.nl. en doorklikken naar dit ministerie. Vragen over de consequenties op het gebied van de sociale zekerheid kun je dan gelijk meenemen. Overigens gebruik deze werkgever als een springplank om ergens anders onder dak te komen waar men wel enig gevoel voor de waarde van werknemers heeft.

gajnieuw
door gajnieuw - Mar 28, 2011 om 15:37
37 Antwoorden / 0 Vragen

Wat traporgel al in een vraag neer zette klopt nog steeds.
Als je 3 maal een tijdelijk contract hebt gekregen zijn ze verplicht je een vast contract te geven. Ik zou eens goed gaan spitten hoe dit zit. Je kan dit ook navragen bij een uitzendbureau of het arbeidsbureau. Deze weten hier het antwoord wel helemaal goed op.
Ik vind het persoonlijk wel een hele rare regel wat ze nu proberen in te voeren. Lijkt er op dat ze iedereen kwijt willen. Maar nog wel even een voordeel daar uit willen halen

ro
door rosenthal - Mar 28, 2011 om 15:59
53 Antwoorden / 6 Vragen

Je kunt inderdaad informatie vragen bij het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, CIW (voormalig arbeidsbureau) of uitzendbureau. Maar zij zullen geen actie ondernemen als blijkt dat het gelijk aan uw kant staat.
Om uw gelijk af te dwingen zult u naar de rechter moeten stappen, of naar de vakorganisatie als u daar lid van bent. Zij kunnen zo mogelijk namens u een proces tegen uw werkgever beginnen. Een andere eventuele mogelijkheid is de rechtsbijstandverzekering, als u die heeft.

Het is inderdaad zo als een tijdelijk arbeidscontract 3x is verlengd dat het arbeidscontract omgezet dient te worden naar een arbeidscontract voor onbepaalde duur.

lexgensen
door lexgensen - Mar 28, 2011 om 17:27
274 Antwoorden / 88 Vragen

Wanneer wordt iedereen nu eens lid van een vakbond. Daar helpt men U en kunnen wij een vuist maken!!!!

elvinzo
door elvinzo - Mar 28, 2011 om 23:46
18 Antwoorden / 5 Vragen

Het CIW dat rosenthal noemt, was het CWI en heet sinds een ruim jaar het "Werkbedrijf".

Bij een uitzendbureau vragen zou ik niet doen, het is immers hun belang niet, ze zullen het druk genoeg hebben met hun eigen dingen en ik zou ze dan niet daarvoor willen lastig vallen.

Ik heb vroeger gehoord, aangezien ik toen zelf payrolling overwoog, dat er daarbij sprake is van een "fictieve dienstbetrekking". Er is dan geen sprake van een echte dienstbetrekking. Ze dragen je premies en belasting af maar hebben geen gezagsverhouding met je, jij maakt zelf afspraken met je werkplek. Dat heet verloning, dat is volgens mij toch iets anders. Die gezagsverhouding is wel een essentieel onderdeel in de wettelijke definitie van een dienstbetrekking. Hou er dus rekening mee dat het misschien wel zo mag...
Bedrijven die van payrolling gebruik maken en bedrijven die dat aanbieden, zullen echt wel juridisch hun zaakjes doordacht hebben...

Bij het Juridisch Loket kun je volgens mij ook kostenloos advies krijgen.

Succes,

Elvinzo

elvinzo
door elvinzo - Apr 1, 2011 om 13:39
18 Antwoorden / 5 Vragen

p.s.,

het feit dat u en uw collega's verbaasd zijn of dit allemaal zo mag, kan op twee dingen duiden: u en uw collega's hebben niet goed opgelet bij het aangaan van een dergelijke overeenkomst en dit geïnterpreteerd als gewone loondienst,

en/of het payrollingbedrijf en het bedrijf waar uw werkt, hebben uw verkeerd of gebrekkig voorgelicht, of maken op de een of andere manier misbruik van het payrollingsysteem...
als u met uw collega's kunt aantonen dat uw "werkgever" wel degelijk er vanuit gaat dat er een gezagsverhouding bestaat, dan staat u waarschijnlijk sterk. Maar het zal vast niet meevallen, neem met uw collega's collectief een advocaat! Maar eerst dus het Juridisch loket zou ik zeggen!