ha
door hammondgroover Feb 1, 2011 om 17:47
Geldzaken & recht

TNT Inklaring USPS

Geregeld bestel ik goederen uit de USA en ik heb daar tot voor kort nauwelijks problemen mee gehad. Ik bestel deze zaken in Amerika omdat deze in Europa überhaupt niet, of niet binnen een redelijke termijn verkrijgbaar zijn. In alle gevallen ging de bezorging vlot zonder noemenswaardige vertraging bij inklaring aan de "grens." Toch begint de tijd die de afdeling inklaring van TNT nodig heeft de spuigaten uit te lopen en ik begin me daar zo langzamerhand over te frustreren.

Een aantal weken geleden heb ik een buizenversterker uit Amerika via eBay gekocht en deze via de Priority Mail International service van USPS laten opsturen, met een verwachte levertijd van 6-10 werkdagen. Via het uitstekende Track & Trace systeem van USPS was het pakketje keurig te volgen en eenmaal aangekomen in Nederland heeft het meer dan twee weken bij TNT Inklaring gelegen. Toen het eenmaal werd vrijgegeven had ik het ook meteen de volgende dag, maar inmiddels was de verwachte levertijd al overschreden met 200%.

Vorige week, 24/01/11, heb ik weer een aantal onderdelen in Amerika besteld en heb het bedrijf gevraagd mij het pakketje op te sturen met ditmaal de duurdere Express Mail International service van USPS, met een verwachte levertijd van 3-5 werkdagen, hopende op een snelle(re) levering. Dit, omdat ik de te leveren goederen op korte termijn nodig heb. Het Track & Trace systeem leert dat het pakketje al in Nederland is aangekomen en weer bij TNT Inklaring ligt, maar inmiddels is de verwachte levertijd ook alweer verstreken!

Bellen naar 020-5873491 (direct nummer afdeling inklaring) wilde nog wel eens helpen, maar men verwijst nu naar de 0900-0570 helpdesk en men wil ook nog wel eens onvriendelijk worden. Nu en dan wordt wel eens gezegd dat de lange inklaringstijden "normaal" zijn, maar normaal tussen aanhalingstekens komt in mijn woordenboek niet voor, zeker niet als men voor een theoretisch snellere verzendmethode zelfs extra betaald heeft! Express Mail International is namelijk aanmerkelijk duurder dan Priority Mail International en als ik dit van tevoren had geweten, dan had ik die extra $7 in mijn portemonnee kunnen houden. Bovendien zijn de goederen die ik heb laten versturen volstrekt legaal en voorzien van de bijbehorende, noodzakelijke papieren.

In Nederland is TNT verantwoordelijk voor de afhandeling van inkomende pakketten van USPS; is het dan niet zo dat TNT daarmee inherent ook een soortement van plicht heeft om conform de services van USPS te handelen? Men zou dan, indien neen, op zijn minst een fatsoenlijke poging daartoe moeten ondernemen.

Ik heb inmiddels een klacht ingediend bij TNT, maar ik vraag me af of men daar iets mee zal doen. De komende dagen zal ik beslist meerdere malen bellen met 020-5873491, in de hoop een medewerker aan de lijn te krijgen die wél wil meewerken.

Het wordt tijd dat hier aandacht aan wordt besteed (Kassa, TROS Radar?). Veel mensen klagen over dit fenomeen. Zo behulpzaam als men meestal is in de USA, zo wordt men in Nederland steeds vaker van het kastje naar de muur gestuurd.

63950 28 Rapporteer

quantas
door quantas - Feb 1, 2011 om 18:32
670 Antwoorden / 0 Vragen

De douane is de schuldige in dit geval, TNT wil het inklaren maar dan moet de douane wel meewerken en dat is vaak het probleem.

Gezien terroristische dreigingen worden de controles strenger helaas maar waar, en dan duurt alles langer.

ha
door hammondgroover - Feb 1, 2011 om 19:21
1 Antwoorden / 1 Vragen

Als TNT zo gretig wil inklaren, dan moeten ze ook zorgen dat het bij de douane terechtkomt. De douane heeft zelf geen opslag; de goederen komen vanuit het depot van TNT langs de douane. Misschien puilt dat depot wel dusdanig uit dat ze het niet meer kunnen bolwerken en daarmee de douane ook met een hoge werkdruk opzadelt. Het is een wisselwerking, maar dan blijft overeind dat er niks aan gedaan wordt.

Een verzending via UPS of DHL wordt op de een of andere manier van tevoren al ingeklaard, komt niet in een dergelijk depot te liggen en is daardoor sneller.

Mocht er zoiets bestaan als vertraging door verscherpte controles op mogelijke terroristische acties - dan is dat iets om hard tegenaan te trappen! De vrije wandel wordt nu al ingeperkt door anti-terroristische maatregelen zodanig dat de terroristen zelf er nauwelijks meer brood van lusten.

Tegelijkertijd met deze Express Mail zending loopt overigens nog een andere Priority Mail zending. Het blijkt zelfs giswerk wanneer welk pakketje aan de douane wordt aangeboden, dus het is wel een aardig experimentje om te zien welke sneller gaat aankomen.

quantas
door quantas - Feb 1, 2011 om 19:28
670 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij snap jij heel het verhaal van INKLAREN niet TNT heeft daar geen invloed op die melden het bij de DOUANE en die komen wanneer het hun uitkomt niet wanneer jij het wilt.

Zo werkt het ook bij DHL en bij UPS, sosm heb je geluk soms pech

frans75
door frans75 - Feb 1, 2011 om 19:48
202 Antwoorden / 0 Vragen

@ Quantas,

Wegens omstandigheden kan ik hierover niet uitweiden, maar ik kan je wel vertellen dat je het niet bij het rechte eind hebt.

mi
door miffy53 - Feb 1, 2011 om 19:57
67 Antwoorden / 3 Vragen

Ja het is echt gewoon TNT die zo traag is. Als je het sneller in huis wil hebben moet je gewoon meer betalen en voor verzending met UPS of FedEx kiezen. Kost een paar centen maar je hebt het binnen een dag of 3 in huis.

abarth
door abarth - Feb 1, 2011 om 19:57
845 Antwoorden / 19 Vragen

[quote=frans75 schreef op dinsdag 1 feb 2011, 19:48]@ Quantas,

Wegens omstandigheden kan ik hierover niet uitweiden, maar ik kan je wel vertellen dat je het niet bij het rechte eind hebt.

Ik sluit me hier geheel bij aan.
TNT heeft haar procedures niet onder controle.
Dit ligt niet aan de Nederlandse douane.

quantas
door quantas - Feb 1, 2011 om 20:08
670 Antwoorden / 0 Vragen

@ Frans75

Heb je er weleens bedrijfsmatig mee te maken gehad ik denk het niet.

@ Abarth

Zelfde vraag voor jou want volgens mij lul je met de rest mee.

@ Miffy

Ook bij Ups kan het helaas langer duren en ja ik praat wel degelijk uit ervaring zelfs de chauffeur die hier komt geeft dat zelf aan.

Het kan af en toe erg vlug gaan maar soms houd het helaas tegen bij elke partij.

frans75
door frans75 - Feb 1, 2011 om 21:41
202 Antwoorden / 0 Vragen

@ Quantas,

Ja.
Dientengevolge kan ik er hier op dit openbare forum niet verder op ingaan.

Sorry maar het is niet anders.

abarth
door abarth - Feb 1, 2011 om 21:43
845 Antwoorden / 19 Vragen

@ quantas

Ik heb dagelijks met de douane en douaneafhandeling te maken dus weet ik wel een beetje hoe het er aan toe gaat.

Normaal gesproken is een zending, indien digitaal ingediend, binnen 5 minuten afgewerkt.
En TNT gaat echt niet met haar zendingen langs de balie van de douane.

En als jij aan de mening van de chauffeur van UPS waarde hecht hoe de douane en koerierbedrijven met de douaneprocedures omgaat zegt dit voor mij voldoende.

quantas
door quantas - Feb 1, 2011 om 21:43
670 Antwoorden / 0 Vragen

Wie a zegt moet ook b zeggen.
Je doet net dat je een spreekverbod hebt het moet niet gekker worden

quantas
door quantas - Feb 1, 2011 om 21:46
670 Antwoorden / 0 Vragen

Ik weet ook wel dat TNT niet langs de balie gaat want de douane komt zelf wel langs.
Uiteraard niet bij alles dat is logisch.

Je hebt er mee te maken leuk, ik heb familie zelf bij de douane werken, en die zegt zelf grote puinhoop af en toe.

En ja die chauffeur bevestigd alleen wat douane medewerkers zelf ook zeggen first hand.

rj
door rjw - Feb 1, 2011 om 22:02
3266 Antwoorden / 5 Vragen

[quote=quantas schreef op dinsdag 1 feb 2011, 21:46]Ik weet ook wel dat TNT niet langs de balie gaat want de douane komt zelf wel langs.
Uiteraard niet bij alles dat is logisch.

Je hebt er mee te maken leuk, ik heb familie zelf bij de douane werken, en die zegt zelf grote puinhoop af en toe.

En ja die chauffeur bevestigd alleen wat douane medewerkers zelf ook zeggen first hand.

Gezien de toenemende hoeveelheid spullen die via internet in het buitenland wordt besteld kan ik me eerlijk gezegd wel voorstellen dat de douane daar niet altijd op voorbereid kan zijn. De volumes groeien nog steeds, en je kunt niet zomaar een blik douane beambten open trekken....

frans75
door frans75 - Feb 2, 2011 om 00:25
202 Antwoorden / 0 Vragen

Geen spreekverbod, eerder gezond verstand.

nakah47
door nakah47 - Feb 5, 2011 om 09:17
1 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=frans75 schreef op woensdag 2 feb 2011, 00:25]Geen spreekverbod, eerder gezond verstand.

is het mogelijk met een vraag de stellen met andere communicatie middelen? email bijv, ik wil vraag hiet niet stellen

frans75
door frans75 - Feb 5, 2011 om 22:56
202 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=nakah47 schreef op zaterdag 5 feb 2011, 09:17]

is het mogelijk met een vraag de stellen met andere communicatie middelen? email bijv, ik wil vraag hiet niet stellen

Ja, moet alleen even via een omweg.... Wegens gebrek aan mogelijkheden van dit forum.

Even naar de "concullega's, een account aanmaken en mij een privé-bericht sturen. Daar gebruik ik dezelfde naam.

ps, excuus voor de late reactie.

pe
door peterebaypaypal - Feb 10, 2011 om 08:44
1 Antwoorden / 0 Vragen

Op 27 december verkocht ik voor 275,-- Euro een artikel op Ebay via PayPal en verzond het dezelfde dag met TNT aangetekend. Later vertelde men mij dat Amerika alle pakketten op dat tijdstip alleen via zeepost toeliet. Nu, 10 februari 2011, bijna 7 weken later is er nog niks aangekomen (zegt de klant) Een officiele navraag is door mij gedaan, maar dit schijnt maanden te duren. PayPal heeft de klant terugbetaald. De klant heeft voor mij de volgende feedback nagelaten: "seller took money, but never shipped the item"Gevolg is dat mijn rating zakte tot 97 % en ik gelet op wat ik verkoop, geen betrouwbare verkoper meer lijk te zijn.
Mijn advies: verkoop niets via PayPal omdat je als verkoper VOLKOMEN ONBESCHERMD bent.

frans75
door frans75 - Feb 10, 2011 om 15:14
202 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=peterebaypaypal schreef op donderdag 10 feb 2011, 08:44]Op 27 december verkocht ik voor 275,-- Euro een artikel op Ebay via PayPal en verzond het dezelfde dag met TNT aangetekend. Later vertelde men mij dat Amerika alle pakketten op dat tijdstip alleen via zeepost toeliet. Nu, 10 februari 2011, bijna 7 weken later is er nog niks aangekomen (zegt de klant) Een officiele navraag is door mij gedaan, maar dit schijnt maanden te duren. PayPal heeft de klant terugbetaald. De klant heeft voor mij de volgende feedback nagelaten: "seller took money, but never shipped the item"Gevolg is dat mijn rating zakte tot 97 % en ik gelet op wat ik verkoop, geen betrouwbare verkoper meer lijk te zijn.
Mijn advies: verkoop niets via PayPal omdat je als verkoper VOLKOMEN ONBESCHERMD bent.

Irrelevant.

li
door libertycity - Feb 19, 2011 om 22:59
1 Antwoorden / 0 Vragen

ik heb precies het zelfde als hierboven al beschreven heb 31 dec een pakket laten versturen uit de usa nu 19-02-2011 nog niks ontvangen

er
door erpo - Sep 16, 2011 om 15:43
2 Antwoorden / 0 Vragen

Twee weken geleden twee pakketjes besteld in the US of A. Eén op 6 september met Express Mail, de andere twee dagen later met priority mail. Beide pakketjes waren prima te volgen met USPS tot ze allebei de status Customs clearance kregen.

Deze status hebben ze al drie dagen. De priority mail kwam 2 uur later bij de douane aan terwijl deze twee dagen later is verstuurd! Het pakketje met Express mail werd wel eerder aangeboden bij PostNL ter registratie. (Ik heb de nummers opgevraagd bij PostNL).

Inmiddels is het drie dagen verder en verandert er niets aan de status. Naar aanleiding van jullie verhalen begin ik me aardig zorgen te maken over de afhandeling van post in Nederland. Het kan toch niet zo zijn dat het een week of langer duurt voordat een pakketje is ingeklaard en bezorgd? Voor ik het weet is de inhoud verouderd en achterhaald. ;-)

Nou ja, ik heb me nu er nu op ingesteld dat het nog zeker een week duurt voordat mijn pakketjes worden bezorgd. Kan het altijd nog meevallen. Zul je zien dat beide pakketjes tegelijk worden bezorgd. :-( Oftewel priority mail is dan sneller dan Express mail. Geeft toch te denken wat het nut is van verschillende tarieven.

er
door erpo - Sep 19, 2011 om 14:34
2 Antwoorden / 0 Vragen

Vandaag toch maar eens gebeld nadat ik van een collega hoorde dat een USPS pakket binnen een week bezorgd is.

Het antwoord van PostNL is dat er een achterstand is in de inklaring. Volgens de telefoniste is PostNL verantwoordelijk voor de inklaring. Hier ben ik niet blij mee. :-(

mb
door mbaan - Sep 20, 2011 om 19:20
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik wacht ook al sinds 10 september op een pakketje. Maar je kunt geloof ik niet meer doen dan wachten..

ra
door raylax - Sep 23, 2011 om 16:58
1 Antwoorden / 0 Vragen

Het is een Drama met TNT/Post.nl of whatever
2 paketten 2 verschillende verzendadressen in de US via E-bay met USPS.

Een maand verder........... niets binnen....
Vragen waar je pakket is kost 45 cent per minuut plus mobiele telefoonkosten.

Eerst een bandje van een minuut of 3
Dan een wachttijd van 10 minuten
En dan sorry we kunnen het niet vinden.

Het is zelfs zo erg dat ik blij ben als ik mag betalen......... Mocht ik maar geld betalen voor inklaring douane invoer etc. etc.
Dan kreeg ik in ieder geval m'n aankoop

Voor Kassa En Radar is dit niet interessant genoeg
Dit onderwerp scoort nie kijkertjes nie.

Dus als consument ben je aan alle kanten aan de heidenen overgeleverd

la
door laptopleon - Mar 13, 2012 om 11:53
1 Antwoorden / 0 Vragen

Al sinds eind jaren negentig koop ik wel een paar keer per jaar meestal een computeronderdeel in de VS omdat het om onduidelijke redenen in Nederland veel duurder is. Ik ben geen handelaar ofzo, maar als ik een kapotte computer zelf kan repareren doe ik dat.

In dit geval gaat het om een nieuwe voeding van een Mac Pro Apple computer, die in de Nederland twee à drie keer zo duur wordt aangeboden. Daar komen nog arbeidskosten bij, ik moet met de (zware) computer in de auto op pad.. etc.

USPS heeft inderdaad een soort track 'n' trace pagina, maar wat schiet je er mee op als je weet dat je pakje 5 dagen op het vliegveld van San Francisco ligt te wachten? En nu ligt het al 6 dagen op Schiphol, zogenaamd bij 'customs'. Gebeld, maar hoewel de douane geen info geeft over zendingen, zegt zij: "Wij hebben geen depot. Doe navraag bij de koeriersdienst." Kortom kastje-muur verhaal.

Mijn ervaring is, dat alles wat via USPS wordt verzonden, er veel langer (soms weken langer) over doet dan via andere postbedrijven. Ik weet niet waar het aan ligt, USPS of TNT / postnl maar het is gewoon een feit. De tarieven zijn niet flauw dus je zou zeggen dat het wat vlotter mag voor die bedragen. Overleg daarom vooraf met je verkoper of het via een andere postverzender kan. Geef aan waarom, verkopers zijn hier, terecht, gevoelig voor!

Ik hoop dat KASSA hier toch een keer aandacht aan wil besteden want het is een 'populair probleem'. Bovendien houd het mede het prijsverschil tussen VS en Nederland in stand, want mensen denken: Ik ga geen 3 weken op mijn aankoop wachten, ik koop het hier wel..

he
door het zonnetje - May 17, 2012 om 13:30
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Allemaal,

De vracht van USPS word aangeboden bij TNT. TNT moet het op hun beurt inklaren en afleveren. Inklaren betekent dat je iets moet aangeven bij douane.
Dit gebeurd volledig elektronisch via de website van douane zelf .

Dus het volgende gebeurd, TNT krijgt een pakketje en vult alle gegevens in een computer programma naam gewicht inhoud dan word de aanvraag verstuurd naar douane en deze geeft binnen ongeveer een uur antwoord of het pakketje door mag. De douane gaat niet alle pakketjes inkijken. Dit systeem is volledig geautomatiseerd.

De fysieke controle van de pakketjes gebeurd al als het het vliegtuig uitkomt met scanner e.d. voordat het aan TNT word gegeven er word dan ook al met honden etc gecontroleerd.

Dus het ligt wel degelijk aan TNT deze mensen zijn erg slecht georganiseerd.
De TNT er moeten dus alle pakketjes met de hand aangeven.
Het is eigenlijk een schande dat onze nationaal post bedrijf zo geflopt is.

Ik wacht ook op een pakketje hij is net 2 dagen in Nederland maar nog niets gehoord van TNT.

an
door anton01 - Jun 18, 2012 om 20:51
2 Antwoorden / 0 Vragen

Begin ook een beetje het privatiseren van ons Nederlands postsysteem als een grote flop te zien.

USPS Tracking Results:

Customs Clearance June 13, 2012, 10:47 am NETHERLANDS
Processed Through Sort Facility June 13, 2012, 10:46 am NETHERLANDS
Processed Through Sort Facility June 09, 2012, 7:00 pm ISC CHICAGO IL (USPS)
Arrived at Sort Facility June 09, 2012, 6:59 pm ISC CHICAGO IL (USPS)
Depart USPS Sort Facility June 09, 2012 KANSAS CITY, MO 64121
Processed at USPS Origin Sort Facility June 08, 2012, 11:13 pm KANSAS CITY, MO 64121
Electronic Shipping Info Received June 08, 2012
Processed at USPS Origin Sort Facility June 08, 2012, 8:24 pm KANSAS CITY, MO 64121
Acceptance June 08, 2012, 4:28 pm MISSION, KS 66205

Verzending vanuit USA duurt 5 dagen via verschillende depots, inclusief douane formaliteiten aldaar.

Eenmaal in Nederland schijnt dit land veel groter te zijn dan de USA, want het komt na 5 dagen nog niet eens uit de Customs Clearance.

Geen goede reclame voor dit land, de volgende bestelling gaat weer via Duitsland naar Nederland, dan slaan we schiphol tenminste over met lange onnodige wachttijden.

an
door anton01 - Jun 20, 2012 om 17:50
2 Antwoorden / 0 Vragen

Tja, pakket staat volgens track & trace nog steeds bij Custom Clearance, alleen stond de bezorger er net mee voor de deur.
Hoe krijg je scheve gezichten?

ab
door abalorio - May 27, 2013 om 11:21
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik herken dit helemaal:

Op 22 april heb ik iets gekocht in Glendal Amerika, wat meteen verzonden is en al sinds 26 april in Nederland is. Er bleken formulieren te ontbreken bij customs clearance en daar zou een brief over zijn gestuurd naar mij. Nooit gehad. Ik heb dus steeds contact gehad met de leverancier en usps over het pakket. De leverancier zou extra formulieren zenden naar USPS. Maar ik hoorde maar steeds weer niets, dus vorige week weer contact met leverancier die mij naar customs clearance verwees en gelukkig (dacht ik) vond ik bovenstaand telefoonnummer 0900-0570 en inderdaad zagen ze wat er aan de hand was. Ze hebben mij een brief gestuurd en dan geven ze je voldoende tijd om te reageren (meer dan een maand) en dat had ik niet gedaan (ik heb nooit een brief van ze ontvangen dus logisch dat ik niet reageerde). Maar het contact kon alleen via mij lopen dus ookal stuurde de leverancier de documenten naar USPS en kregen ze het zo, dan was dat niet in orde. Nee ik moest weer een brief van customs clearance ontvangen met daarop de vraag voor de documenten die nog nodig zijn: kon ook niet per mail of fax. Dat stuur ik dan weer op naar de leverancier in Amerika, die het dan weer retourneert naar mij. Ik stuur dat weer naar customs clearance. Kortom dank zijn customs clearance heb ik mijn pakketje vast wel eind van het jaar!!! En dat terwijl het priority was en de leverancier het snel heeft verstuurd en alles steeds in het werk stelt om het snel op te lossen en zelfs mijn verzendkosten al terug geeft voor het ongemak. Het pakket ligt dus al een meer dan een maand 2 uur van mij vandaan, maar ik kan er niets mee.

CJ409200190US
Priority Mail International Parcels
Customs Clearance
May 1, 2013, 7:16 am
NETHERLANDS
International Parcels

Customs Clearance
April 26, 2013, 6:50 pm
NETHERLANDS

Processed Through Sort Facility
April 26, 2013, 6:49 pm
NETHERLANDS

Processed Through Sort Facility
April 24, 2013, 12:12 am
ISC LOS ANGELES CA (USPS)

Arrived at Sort Facility
April 24, 2013, 12:12 am
ISC LOS ANGELES CA (USPS)

Depart USPS Sort Facility
April 23, 2013
SANTA CLARITA, CA 91383

Processed at USPS Origin Sort Facility
April 23, 2013, 12:36 am
SANTA CLARITA, CA 91383

Accepted at USPS Origin Sort Facility
April 22, 2013, 11:21 pm
GLENDALE, CA 91204

Electronic Shipping Info Received
April 22, 2013

dearagain
door dearagain - May 27, 2013 om 17:47
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*TNT is nu eenmaal naar mijn mening ons nationale rampbedrijf

*en let op: het kan altijd nog slechter