ja
door janny59 Jan 2, 2013 om 11:54
Geldzaken & recht

Toeslag AOW

mijn man is 65 jaar ,krijgt AOW.
ik ben 62 en wil stoppen met werken ,ik krijg dan partner toeslag.
als mijn man komt te overlijden voor ik 65 ben blijf ik dan recht houden op die toeslag ?
mijn geboortejaar is 1951

2125 7 Rapporteer

zw
door zwaardvis - Jan 2, 2013 om 12:04
1525 Antwoorden / 51 Vragen

U krijgt die toeslag niet. Uw man krijgt die.
Als u stopt met werken om zo (uw man) een hogere partnertoeslag te krijgen, kan het zijn dat u een benadelingshandeling pleegt en de partnertoeslag derhalve niet verhoogd wordt.

Zo te zien heeft u bij overlijden geen recht op een AWW-uitkering.
Klik hier voor meer info over AWW.

getty
door getty - Jan 2, 2013 om 12:35
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U heeft nog geen recht op AOW als u nog geen 65 jaar (en een paar maanden) bent. Als uw man dus eerder overlijdt, dan stopt de AOW volledig en zult u moeten hopen op een ANW of een bijstandsuitkering tot uw eigen Aow van start gaat.

jantje7
door jantje7 - Jan 2, 2013 om 13:36
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Wij zitten met het zelfde probleem. Heb wel een ANW-Hiaatverzekering maar deze stopt op het moment dat mijn vrouw 65 wordt. Voor haar gaat de AOW in op het moment dat zij 65 en 4,5 maand oud is, dus 4,5 maand zowat geen inkomen, enkel een weduwe pensioen wat de helft is van mijnouderdoms pensioen.
Heb deze vraag ook neergelegt bij mijn pensioen beheerder, maar nog geen antwooord gekregen.
Mogelijk heeft de poletiek hierop nog een antwoord.

Jantje

jo
door jorisw - Jan 2, 2013 om 14:00
4340 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=jantje7 schreef op woensdag 2 jan 2013, 13:36]Wij zitten met het zelfde probleem. Heb wel een ANW-Hiaatverzekering maar deze stopt op het moment dat mijn vrouw 65 wordt. Voor haar gaat de AOW in op het moment dat zij 65 en 4,5 maand oud is, dus 4,5 maand zowat geen inkomen, enkel een weduwe pensioen wat de helft is van mijnouderdoms pensioen.
Heb deze vraag ook neergelegt bij mijn pensioen beheerder, maar nog geen antwooord gekregen.
Mogelijk heeft de poletiek hierop nog een antwoord.

Jantje

Kan je de ANW hiaat verzekering niet aanpassen zodat deze betaalt tot 65 + 4,5 maanden?

jantje7
door jantje7 - Jan 2, 2013 om 14:09
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Hallo jorisw

Deze vraag ligt dus bij mijn pensioen beheerder.

Jantje.

tijger1
door tijger1 - Jan 2, 2013 om 14:16
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u stopt met werken of veel minder gaat werken, zodat u onder het vrijgestelde bedrag blijft, krijgt uw man een -hogere- toeslag. Ik ken veel dezelfde gevallen, en bij niemand zorgde dat voor een probleem t.o.v. de SVB.

Als uw man komt te overlijden voordat u AOW gaat krijgen, krijgt u geen ANW, ik neem tenminste aan dat u geen jonge kunderen hebt of arbeidsongeschikt bent. Uiteraard krijgt u ook die toeslag niet.

In principe krijgt u 70% van zijn oudedagspensioen. Veel pensioenfondsen keren daarnaast nog 10% extra uit aan de weduwe tot haar 65 jarige leeftijd. Als dat inkomen niet voldoende is, moet u naar de gemeente voor bijstand en dan hangt het nog van veel zaken af of u aanvullende bijstand krijgt.

ja
door janny59 - Jan 6, 2013 om 09:13
14 Antwoorden / 9 Vragen

goede morgen

wil iedereen bedanken voor de reacties .