an
door anna1951 May 17, 2017 om 16:52
Geldzaken & recht

Uitkering sluit niet aan op AOW

Sinds 3 april ontvang ik een AOW uitkering.
Voorheen had ik een WAO uitkering die op 31 maart is gestopt.
Nu sluit het dus niet meer op elkaar aan, terwijl dit wel altijd wordt gezegd.
Volgens UWV komt het omdat 1 en 2 april in het weekend vallen.
Ik vind het maar vreemd omdat de uitkering ook elke maand hetzelfde bedrag is,
ongeacht het aantal weekenden in de maand!
Wie heeft hier ervaring mee?

2994 11 Rapporteer

fa
door familyman - May 17, 2017 om 17:37
888 Antwoorden / 1 Vragen

Uw salaris "vroegûr" was toch ook gelijk in februari met 28 dagen en december 31 dagen. En was toch ook elke maand hetzelfde. Bovendien zijn er veel feestdagen doorbetaald, terwijl u niet werkte.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - May 17, 2017 om 17:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Heeft u over april wel de volledige AOW ontvangen?

an
door anna1951 May 17, 2017 om 19:11
1 Antwoorden / 2 Vragen

Nee, er is betaald van 3 t/m 30 april. 1 en 2 april zijn niet uitbetaald.
Vlgs de SVB is dit de regel en moet het UWV deze 2 dagen uitkeren.

getty
door getty May 17, 2017 om 19:33
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Inderdaad bezwaar aantekenen tegen de vervroegde einddatum van het uwv. Zij moeten deze aansluiten aan de svb.

getty
door getty - May 17, 2017 om 18:05
4179 Antwoorden / 10 Vragen

toch niet

ja
door janf43 - May 17, 2017 om 19:12
733 Antwoorden / 0 Vragen

Wanneer bent u jarig? Op de 3e van de maand?

an
door anna1951 May 17, 2017 om 21:53
1 Antwoorden / 2 Vragen

ja op de 3e van de maand

ja
door janf43 May 18, 2017 om 14:41
733 Antwoorden / 0 Vragen

U krijgt inderdaad dan uw AOW uitkering vanaf de 3e van de maand. Dat is nu eenmaal wettelijk zo geregeld.

tijger1
door tijger1 - May 17, 2017 om 19:25
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Interessante vraag. Ook ik zou zeggen dat u nog recht hebt op twee dagen van het UWV, tenslotte was die maand al begonnen. En ook gezien het feit dat de SVB geen volle maand uitkeert.

Persoonlijk zou ik bezwaar aantekenen.

Cookies
door Cookies - May 17, 2017 om 19:33
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik vind het ook vreemd. De regel is dat de WAO stopt als de AOW leeftijd is bereikt. In jouw geval is dat dus per 3 april.

Van UWV.nl:

Als u een WIA-, WAO-, WAZ- of Wajong-uitkering heeft

Ontvangt u een WIA-, WAO-, WAZ- of Wajong-uitkering? En verandert uw situatie niet? Dan stopt uw WIA-, WAO-, WAZ- of Wajong-uitkering als u de AOW-leeftijd bereikt.

Cookies
door Cookies - May 17, 2017 om 19:39
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Overigens is UWV webcare ook actief op dit forum dus er zal binnenkort wel een reactie komen van het UWV.

zw
door zwaardvis - May 17, 2017 om 22:52
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Ik kan me herinneren dat ze inderdaad bij WW en ZW alleen over werkdagen een werknemersverzekeringuitkering verstrekken. Dus Ma t/m Vr.
De WAO is ook zo'n verzekering dus eigenlijk is het logisch hoe onlogisch het in dit geval ook aanvoelt... Bij andere maanden waar de eerste en de tweede dag gewoon werkdagen zijn zou iemand dus 2/21.75e (261 werkdagen / 12) krijgen ipv 2/31 of 2/30 of 2/28. Dus een voordeel hebben. Dan klaagt er niemand.....Misschien heeft u in de eerste maand, jaren geleden, wel zo'n voordeeltje gehad.

(Bij volledige WAO-maanden zal wel 21,75x percentage x WAO-dagloon worden betaald, bij breukmaanden dus werkdagen/21.75).
De WAO is een werknemersverzekering (met werkdagen) en de AOW een volksverzekering, waarbij de laatste wel op kalendermaanden is gebaseerd.

tijger1
door tijger1 - May 17, 2017 om 23:07
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Iemand zou ook altijd op zaterdag en zondag gewerkt kunnen hebben, en aan de hand daarvan een uitkering krijgen. Er is trouwens helemaal geen "voordeel" want er worden twee dagen gekort op de AOW.

zw
door zwaardvis May 17, 2017 om 23:10
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Het voordeel zit in de gunstige breuk 2/21.75 en niet 2/31. Werknemersuitkeringen worden bij mijn weten altijd op ma t/m vr gebaseerd zelfs al werkte je alleen in de weekends. zo zitten de systemen (en wetten) in elkaar.

zw
door zwaardvis May 17, 2017 om 23:15
1525 Antwoorden / 51 Vragen

http://www.wetboek-online.nl/wet/Wet%20op%20de%20arbeidsongeschiktheidsverzekering/21.html

De arbeidsongeschiktheidsuitkering bedraagt per dag, de zaterdagen en zondagen niet meegerekend, bij een arbeidsongeschiktheid van: ENZ

tijger1
door tijger1 May 17, 2017 om 23:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Nee, de zaterdagen en zondagen worden niet meegerekend. Maar bij iemand die bijvoorbeeld altijd op vrijdag, zaterdag en zondag werkt en dan arbeidsongeschikt raakt,  krijgt echt over die zaterdag en zondag een uitkering. En als je bijvoorbeeld WW had voor een baan van maandag tot en met vrijdag en je werkte ineens even op zaterdag en zondag, dan werden die uren echt gekort op je uitkering.

zw
door zwaardvis May 17, 2017 om 23:22
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Nee denk het niet, zijn dagloon wordt bepaald op jaarloon/261 en dan in principe ma t/m vrijdag uitgekeerd, waarbij waarschijnlijk hele maanden gemakshalve op 21,75 dagen worden gesteld zodat iedere hele maand hetzelfde bedrag wordt betaald.

tijger1
door tijger1 May 17, 2017 om 23:26
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus u denkt dat iemand die alleen op zaterdag en zondag werkt, daarover geen uitkering kan krijgen?

zw
door zwaardvis May 17, 2017 om 23:33
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Nee, je begrijpt het niet. Iemand die 52 weken 2 weekenddagen werkt en per dag 100 euro verdient, heeft dus een jaarloon van 10400 (52x2x100). Dat is dan een dagloon van 10400/261=39.85.
Dat krijgt hij ma t/m vrijdag uitgekeerd x uitkeringspercentage. Het effect is grosso modo hetzelfde. Uitkeringsinstanties/systemen kunnen moeilijk van iedere individuele werknemer de voormalige werkdagen bepalen en daar de uitkeringsdagen op baseren. Wat doe je met mensen zonder vast patroon (oproepkrachten) of die de ene week 2 en de andere week 3 dagen werken, ga je dan ook de ene week 2 en de andere week 3 dagen betalen? Nee, dus alles wordt op de beschreven manier gemiddeld. Jaarlooon / 261  * uitk.percentage * 21.75 dagen per maand (of 5 dagen per week bij WW)

tijger1
door tijger1 May 17, 2017 om 23:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En toch zou ik in bezwaar gaan, ivm de korting door de SVB. Want het klopt niet in dit geval.

zw
door zwaardvis May 18, 2017 om 00:04
1525 Antwoorden / 51 Vragen

Op grond van de uitleg van welk artikel? Op welke wettelijke basis? Deze situatie komt natuurlijk honderden of duizenden keren per jaar voor. Dan zal er waarschjnlijk ook wel eens eerder iemand hiertegen geprotesteerd hebben en er jurisprudentie zijn ontstaan. Ik heb niet gezocht, maar als u die vindt en de belanghebbende kreeg gelijk sta je wel sterk. Zo niet, Mwaahhh.

zw
door zwaardvis - May 17, 2017 om 23:20
1525 Antwoorden / 51 Vragen

http://www.wetboek-online.nl/wet/Wet%20op%20de%20arbeidsongeschiktheidsverzekering/21.html

Het lijkt me dat een evt. beroepszaak op grond van artikel 21 lid 2 al bij de deur ongegrond wordt verklaard.

uwv_webcare
door uwv_webcare - May 18, 2017 om 09:55
66 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Anna1951,

Je bent  per 3 april over naar de AOW en je vraagt je nu af wie de betaling van 1 en 2 april zal doen, omdat je WAO per 31 maart gestopt is.

Ik kan me voorstellen dat dit verwarrend voor je is. Ik leg het je graag uit.

Je WAO-uitkering wordt inderdaad uitbetaald over de werkdagen van maandag tot en met vrijdag. Je uitkering liep wel tot 3 april maar uitbetaling vond plaats tot en met 31 maart. Als 1 en 2 april op een weekdag waren gevallen, dan had je een uitbetaling gehad tot 3 april.

Als je hier verder nog vragen over hebt hoor ik het graag.

Met vriendelijke groet,

Yvonne

UWV Webcare Team