ju
door juba Nov 22, 2013 om 21:08
Geldzaken & recht

Uitkering

Hallo,

MIjn moeder heeft sinds 4 jaar een nabestaandenuitkering van mijn vader zijn voormalige werkgever.
Bedrag is 1100 euro per maand. Nu wordt er direct 450 euro belasting ingehouden.. Ze houdt dus maar 660 euro over.

Rekensom:

660 inkomsten
225 huurtoeslag
75 zorgtoeslag

uitgaven:

500 huur
130 g&l
160 boodschappen
43 tv en telefoon
110 ziektekosten

en nog andere kosten uiteraard.

Mijn moeder komt dus moeilijk rond. Ze is 61 jaar en het traject van uwv ingaan ziet ze niet zitten. Denk ook niet dat je dat moet willen op je 61e nog. Ze heeft jaren voor mijn zieke vader gezorgd.

Ze krijgt wel ieder jaar 2000 belasting terug.

Kan dit anders? Per maand terugkrijgen zou niet gaan heb ik begrepen...

Heeft ze recht op een aanvulling?

1097 4 Rapporteer

jantje7
door jantje7 - Nov 22, 2013 om 21:43
1459 Antwoorden / 23 Vragen

Natuurlijk kan ze via een voorlopige aanslag die € 2.000,-/12 per maand terug krijgen van de belastingdienst.
De nabestaande uitkering bestaat die enkel uit weduwe pensioen of mogelijk ook nog een uitkering via een ANW hiaat verzekering?
Als alleenstaande met een inkomen van € 1.100,- per maand heeft ze geen recht op een aanvulling vanuit de sociale dienst.

jantje7

gabriele
door gabriele - Nov 22, 2013 om 22:10
107 Antwoorden / 2 Vragen

dat men zo weinig overhoud komt doordat je ook AOW premie betalen moet tot je 66??? ik weet niet direct tot wanneer ,ja en die is vrij pittig! als je AOW vangt hoef je dat niet te betalen nu nog hoe het later gaat worden is nog de vraag

tijger1
door tijger1 - Nov 22, 2013 om 22:13
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die ca € 2.000 per jaar die uw moeder aan belasting terugkrijgt, kan natuurlijk simpel anders. Zij moet dan aan het pensioenfonds doorgeven dat het fonds rekening moet houden met de loonheffingskorting. Want dat gebeurt nu niet.

Pensioenfondsen doen dat standaard op deze wijze, want meestal wordt de loonheffingskorting bij een ander inkomen toegepast zoals het weduwepensioen van de SVB.

Zij heeft geen ander inkomen daarnaast? Ik begrijp niet precies wat u bedoelt met het Uwv Traject ingaan.

Zij krijgt ook nog te weinig zorgtoeslag, maar dat komt in de loop van het jaar wel goed.

Ook de huurtoeslag vind ik aan de lage kant. Woont er nog een kind thuis met inkomen?

tijger1
door tijger1 - Nov 22, 2013 om 22:24
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Zorgtoeslag zou € 88,00 moeten zijn. En huurtoeslag ca. € 234,00. Maar die verschillen worden volgend jaar over dit jaar automatisch uitgerekend door de belastingdienst en dan aan haar uitbetaald.

Er wordt in ieder geval € 166,00 belasting teveel ingehouden iedere maand.

Dus bel of mail het pensioenfonds zodat ze het juiste bedrag kunnen inhouden.