ri
door rita-bacem chattaoui Feb 19, 2016 om 07:30
Geldzaken & recht

Uitzendkracht en vakantiegeld/dagen

Hallo.Mijn man werkt als uitzendkracht met een 0 uren contract  fase a1 maar werkt gewoon 40 uur per week.
Hij heeft een all-in loon dus maandelijkse betaling van vakantiegeld en dagen.
Hij krijgt 1550 euro netto waarvan 300 euro vakantiegelden dagen zijn.
Als wij dat zelf zouden opsparen heeft hij een maandloon van 1250 euro netto.Een uitkering voor gehuwden is 1389 euro pm met jaarlijkse uitbetaling vakantiegeld en recht om 2 tot 4 weken op vakantie te gaan.Mijn man is moe maar kan geen vakantie opnemen omdat hij dat niet doorbetaald krijgt en zelf kunnen we  vakantiegeld en dagen niet opsparen want dan hebben we minder dan een uitkering en zouden we flink in de schulden komem.Mag dit zomaar?

7652 13 Rapporteer

Topantwoord

tappie
door tappie - Feb 19, 2016 om 08:07
289 Antwoorden / 82 Vragen

Hoe oud is je man?

ri
door rita-bacem chattaoui Feb 19, 2016 om 08:43
1 Antwoorden / 1 Vragen

41 jaar

uwjurist
door uwjurist - Feb 19, 2016 om 08:10
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom vraagt u dan geen bijstanduitkering aan? Dan wordt een eventueel tekort in uw inkomen aangevuld. En maakt u gebruik van de mogelijke toeslagen? Verder zult u uw uitgaven moeten aanpassen. En waarom gaat u niet ook werken?

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

ri
door rita-bacem chattaoui Feb 19, 2016 om 08:44
1 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn man is 41 jaar en de reden dat ik niet werk is omdat ik na kanker haast de deur niet uit kan.
Wij maken gebruik van alle toeslagen en onze uitgaves zijn op het minimum.Dat geeft niet zoalng we nog te eten hebben want we zijn wel gewend van het minimum te moeten leven maar aanvullende uitkering is schijnbaar niet mogelijk omdat hun die vakantiedagen/geld mee berekenen in ons inkomen. En dan wil ik nog even zeggen dat mijn man zwaar werk doet incl de lange reistijd vaak van 5 uur tot 19 uur van huis is ..om even aan te geven waarom hij ook wel even aan een weekje vakantie/rust toe zou zijn.
Daarnaast over onze uitgaves...Alleen de vaste lasten en het hoognodige maar dat zou ook niet anders kunnen als je bedenkt dat een stel met een bijstandsuitkering al niet kan rondkomen laat staan hoe wij dat dan zouden kunnen met 1250 euro.We hebben geen auto,geen brommer ,geen sportclub,wel internet  en tv en 1 sim only abonnenment als extra luxe.

Apetjoek
door Apetjoek Feb 21, 2016 om 14:11
234 Antwoorden / 16 Vragen

als u dan eens uw toeslagen allemaal opteld bij uw man z'n inkomen netto hoeveel ontvangt u dan totaal aan euro's ?

Apetjoek
door Apetjoek Feb 22, 2016 om 10:14
234 Antwoorden / 16 Vragen

als u dan eens uw toeslagen allemaal opteld bij uw man z'n inkomen netto hoeveel ontvangt u dan totaal aan euro's ?

getty
door getty - Feb 19, 2016 om 08:59
4179 Antwoorden / 10 Vragen

€ 300 per maand aan vakantiegeld lijkt me erg veel. zou op jaarbasis ruim € 3600 zijn. Lijkt me niet correct.

ri
door rita-bacem chattaoui Feb 19, 2016 om 09:08
1 Antwoorden / 1 Vragen

nee de 300 euro is vakantiegeld en uitbetaling vakantiedagen

getty
door getty - Feb 19, 2016 om 09:00
4179 Antwoorden / 10 Vragen

U moet ook nog uw maandelijkse heffingskorting niet verdienende partner bij het loon van uw man optellen. Daarmee komt u boven de bijstandsnorm uit.

ri
door rita-bacem chattaoui Feb 19, 2016 om 09:09
1 Antwoorden / 1 Vragen

Daar kwam ik dus vandaag achter dat we daar ook recht op hebben.Zal even uitzoeken hoe dat zit maar bedankt voor uw antwoord.

Cookies
door Cookies - Feb 19, 2016 om 09:15
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Op hoeveell heffingskorting je recht hebt, kun je hier checken http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/inkomstenbelasting/heffingskortingen_boxen_tarieven/heffingskortingen/algemene_heffingskorting/algemene_heffingskorting

Geboren vóór 1963

Is de fiscale partner die niet of weinig verdient, geboren vóór 1 januari 1963? Dan wordt de uitbetaling van de algemene heffingskorting in 2016 niet afgebouwd.

Voorbeeld

U bent geboren op 20 december 1962 en hebt geen inkomen. Uw fiscale partner is voldoende belasting verschuldigd, waardoor u recht hebt op uitbetaling van de algemene heffingskorting van € 2.242. De uitbetaling van de algemene heffingskorting wordt in deze situatie niet afgebouwd.

Geboren na 1962

Is de fiscale partner die niet of weinig verdient, geboren na 31 december 1962? Dan wordt de uitbetaling van de algemene heffingskorting in 2016 afgebouwd met 53,33% tot maximaal 46,67% van € 2.242. U krijgt in 2016 maximaal € 1.047 uitbetaald.

Voorbeeld

U bent geboren op 5 juli 1975 en u hebt geen inkomen. Uw fiscale partner is voldoende belasting verschuldigd, waardoor u recht hebt op uitbetaling van de algemene heffingskorting van € 1.047.

ri
door rita-bacem chattaoui Feb 19, 2016 om 09:50
1 Antwoorden / 1 Vragen

Dankjewel...ik zt nu op de site om het aan te vragen

Cookies
door Cookies Feb 19, 2016 om 18:52
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Hoop voor je dat je van VOOR 1963 bent, levert je dan iets van zo'n 175,- euro p.m. op, ervan uitgaande dat je partner voldoende belasting heeft betaald. Met dat geld moet het toch mogelijk zijn dat je man 3-4 weken p.j. lekker vrij kan nemen. Zonder vakantie belandt hij echt een keer in de lappenmand, daar wordt niemand vrolijk van.

tijger1
door tijger1 - Feb 19, 2016 om 09:57
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het bruto minimumloon voor een volwassene is € 1.524 en daarbij hoort een netto loon van ongeveer € 1.378, als er geen pensioenpremie wordt ingehouden.

Dus als op die loonafrekening staat dat zijn netto loon € 1.250 is, klopt dat niet.

U kunt dus zelf simpelweg controleren of er fouten gemaakt worden door te kijken wat als bruto loon aangehouden wordt. Ik neem niet aan dat uw man lid is van de bond, maar als het brutoloon niet klopt, ga dan naar het Juridisch Loket in uw woonplaats, kijk op Google voor het adres en laat u helpen.

Een netto bijstandsuitkering voor een stel is overigens € 1.320 per maand.

Is er wel zorgtoeslag aangevraagd?

Uitbetaling van de loonheffingskorting voor uzelf kunt u eventueel ook nog tot vijf jaar terug aanvragen, dus over 2011 t/m 2015. Vooropgesteld dat u in die jaren geen of weinig inkomen hebt gehad en uw man gewerkt heeft en u niet samen een bijstandsuitkering hebt gehad.

fl
door flessebon - Feb 19, 2016 om 17:10
418 Antwoorden / 7 Vragen

Kijk of de bedragen kloppen en zoek daar eventueel hulp bij zoals hierboven al is gezegd.
In het verleden zijn er ook problemen geweest met loonbetaling. Er werd dan een netto bedrag per uur afgesproken en dat was nadelig voor de uitzendkracht i.v.m. een bruto bedrag per uur. Onder bepaalde omstandigheden onstond er voor het uitzendbureau een extra winst. Zou best kunnen dat er bedrijven zijn die opnieuw een slimmigheidje hebben bedacht. Tijd om verder te zoeken dus.

mo
door mof - Feb 19, 2016 om 18:58
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Vakantiegeld hoort bij loon. Uw inkomen wordt niet door uw nettoloon gekarakteriseerd maar door uw brutoloon. Uw man spaart dus 300 euro netto per maand vakantiegeld. Dat is 3600 eur netto per jaar. Zoveel krijgt een uitkerinstrekker niet. Bruto komt u echt wel boven dat uitk eringsniveau uit.

Topantwoord

tijger1
door tijger1 - Feb 21, 2016 om 10:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@mof

In dat extra bedrag zitten ook de vakantiedagen en de wettelijke vrije feestdagen. Dus het us niet alleen vakantiegeld.

ro
door ronny530 - Feb 21, 2016 om 11:26
2798 Antwoorden / 41 Vragen

Wat is de loon periode per maand of per vier weken dat maakt wel een verschil in het uitgekeerde salaris. Het bedrag dat uw man aan vakantietoeslag krijgt komt omdat er geen vakantiedagen zijn gereserveerd zoals dat in een vast dienstverband wel geregeld is. U man krijgt het minimum loon uitbetaald en die zal netto om en nabij de 1325 euro zijn op basis van een maand periode gebaseerd op 21,5 werkdagen als het loon per vier weken wordt uitgekeerd dan valt er 1.5 dag weg dus blijven er 20 werkdagen over die uitbetaald worden.

Apetjoek
door Apetjoek - Feb 21, 2016 om 14:12
234 Antwoorden / 16 Vragen

als u dan eens uw toeslagen allemaal opteld bij uw man z'n inkomen netto hoeveel ontvangt u dan totaal aan euro's ?
ontvangt u trouwens dan ook niet nogeens 186,00 euro aan nietwerkende toeslag de zogenaamde "aanrechtpremie" ,al met al kan uw inkomen omdat u hier bepaalde gegevens niet vermeld best wel eens een heel stuk meer,lees hoger, zijn als het bedrag aan inkomen dat u hier vermeld (netto)

ri
door rita-bacem chattaoui - Feb 21, 2016 om 23:43
1 Antwoorden / 1 Vragen

Hij heeft een 4 weken loon en zijn bruto loon is 10 euro per uur.Hij werkt 40 uur per week dus dat is 1600 bruto min belasting etc ongeveer
425 euro blijft er dus 1175 over.
En idd in dat extra bedrag zit dus zijn vakantie geld + uitbetaling vakantiedagen en verplichte feestdagen .Ik heb de bedragen even goed nagekeken en hier is een overzichtje
uitbetaling feestagen  :            40 euro
uitbetaling kort verzuim:          10 euro
uitbeataling vakantiedagen: 175 euro
uitbetaling vakantiegeld :      150 euro
                                  totaal:      375 euro + 1175 =1550 euro netto per 4 weken. maar dan moet je ook niet vergeten dat er bijvoorbeeld verplichte vrije dagen waren rond de feestagen. zo moest hij thuis blijven van 24 dec tot 4 januari. Die 5 dagen die hij normaal kon werken wel  bij uwv aangevraagd  maar dan krijg je 75 % uitbetaald van alleen het uurloon.Of als er soms een dag geen werk is hetzelfde.

Verder heb ik een berekening gedaan voor heffingskorting niet werkende partner maar de uitkomst is dan dat ik niets krijg.Maar misschien dat ik dt verkeerd doe dus daar zal ik even hulp bij vragen.

tijger1
door tijger1 - Feb 22, 2016 om 10:45
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat u geen heffingskorting uitbetaald kan krijgen, is onjuist. Als het programma dat zou aangeven, doet u iets verkeerd. Inderdaad vraag daarbij hulp, bel de belastingtelefoon.

En vergeet de eerdere jaren niet.

En als die cijfers dus per vier weken zijn, dan klopt het.