menno0
door menno0 Nov 8, 2011 om 20:25
Geldzaken & recht

Valys taxi via Wmo stopt

Gemeenten Schiedam, Vlaardingen en Maassluis zonden een brief aan VALYS TAXI-gebruikers dat vergoeding 750 kms per jaar tegen geringe km vergoeding voor deze gemeenten OPHOUDT TE BESTAAN. Besluit is genomen op basis van Wmo artikel 5 lid 1. Verordening Maatschappelijke ondersteuning Nieuwe Waterweg Noord 2012 art 2 lid1 sub a en sub b; art. 22 aanhef en sub b; art. 23.
Voorts Besluit Maatschappelijjke Ondersteuning Nieuwe Waterweg Noord: artikel 16 lid 2; art. 18 lid1, lid 2 en lid 5 en bestaat uit toekenning van het recht te kunnen reizen met het AANVULLEND openbaar vervoer tegen Wmo-tarief.

Volgens mij is km vergoeding Valys zojuist in de Kamer besproken en van 750 km naar 450 km gesteld.

Alvorens bij de Gemeente beroep aan te tekenen wil ik toetsen of ik het juist heb.
Wie weet hier het fijne van?

1210 3 Rapporteer

fi
door fisbel - Nov 9, 2011 om 01:48
851 Antwoorden / 3 Vragen

Het standaard km-budget wil de regering in 2012 omlaag brengen van 750 naar 450 kilometer per jaar. Gisteren en vandaag vergaderde de vaste Kamercommissie Volksgezondheid, Welzijn en Sport over onder andere de Valys kilometers. Zie: hier

Uiteraard is uw gemeente van deze plannen op de hoogte. De gemeente kan op grond van artikel 5 WMO een voorziening afwijzen op grond van het overschrijden van de door de gemeente vastgestelde inkomensgrens. Lees hier

menno0
door menno0 - Nov 9, 2011 om 03:18
236 Antwoorden / 42 Vragen

Bedankt voor de moeite.
Ik heb al jaren een Wmo Valyspas. De aanvraag is tot stand gekomen wegens doorzenden door een arts van GG&GD voor invalidenparkeerplaats. Deze arts vond dat het zo niet kon en zond me door naar Gem. arts voor scootmobiel + vervoerpas. Gem. arts vroeg kopieën van mijn mankementen, bood veel diensten aan waarvan ik (nog) geen gebruik wenste te maken. Dus ik voldeed/voldoe aan dit criterium.

Artikel in Binnenlands Bestuur 8.11.2011 is duidelijk. Gemeenten wordt tot 1.4.2013 de tijd gegeven om te gaan regelen. Staatssecreatris hecht er aan om GOEDE VOORZIENING te handhaven. Bezuinigende rijksoverheid besluit om de kosten te drukken door in 2012 over te gaan van 750 naar 450 km.

Peildatum inkomen ligt altijd 2 jaar eerder. Bij mijn Gemeente kan ik daar niets over vinden. HET KAN ZIJN DAT DEZE IS BIJGESTELD. Gemeente Oudenbosch b.v. publiceert op internet een inkomenslijst met grenzen.
In geval het bij mij de inkomensgrens betreft verwacht ik een gerichte brief. Het (belastbaar?) inkomen zou nu een randgeval kunnen zijn. Mijn inkomen (70jr) veranderde niet meer. Nu was het een soort rondschrijven.
Ik zal notulen van gemeenteraad moeten doorlezen om te zien of ik hier voetjes aan kan geven.

Hanteren Gemeenten onderling andere inkomensgrens wat Wmo betreft?

inekel1953
door inekel1953 - Nov 9, 2011 om 08:18
323 Antwoorden / 2 Vragen

Uw laatste vraag "Hanteren Gemeenten onderling andere inkomensgrens wat Wmo betreft?" kan ik beantwoorden met, ja.

Iedere gemeente mag zijn eigen regels handhaven en die kunnen (heel erg) verschillen met andere gemeentes. U kunt hij jurisch loket van uw gemeente vragen naar een afschrift/kopie van de gemeente verordeningen.

Ik wens u veel succes.

M.vr.gr.,
Ineke L