ma
door marjolein76 Jan 15, 2013 om 17:05
Geldzaken & recht

Verborgen gebreken

Hallo,

Ik heb een vraag. Vorig jaar eind januari heb ik mijn appartement verkocht. Vandaag ontvang ik een mail van de kopers dat er een lekkage is in de badkamer en dat dit al de derde keer is. Ze stellen dat ze teleurgesteld zijn, en dat de kosten hoog oplopen. Ze vragen mij in alle redelijkheid of ik de helft van de kosten wil opbrengen (900 euro).
Ik vraag me af in hoeverre dit mogelijk is...
In 2008 heb ik een lekkage in de badkamer gehad, deze is toen verholpen. Daarna zijn er geen problemen meer geweest. Er is geen bouwtechnische keuring uitgevoerd.
In hoeverre kunnen zij van mij verwachten dat ik voor de helft van de kosten opdraai?

405 4 Rapporteer

valerius-2
door valerius-2 - Jan 15, 2013 om 17:18
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Dat hangt van u af,nu blijkt dat het een steeds terug kerende lekkage is zal er eerst eens moet vasr gesteld worden wat de werkelijke oorzaak is. Verstopping? of een bouwkundige fout die u ook al een keer heeft gehad.Er zullen dus eerst die feiten vastgesteld moeten worden voordat u de beslissing hier over kan nemen.

zoekster
door zoekster - Jan 15, 2013 om 17:27
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Dit valt niet onder een ernstig gebrek, dus zullen de kosten voor de koper zijn
want de koper
- moet kunnen aantonen dat het gebrek er al was voor de overdracht.
- moet bewijzen dat de verkoper wist van het gebrek en het dus heeft verzwegen.
- moet er alles aan hebben gedaan relevante informatie over de woning te verzamelen.

Aangezien de koper geen bouwkundige keuring heeft laten uitvoeren, kan die de kosten niet op u verhalen.

dearagain
door dearagain - Jan 15, 2013 om 17:45
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*zoals reeds opgemerkt: het gebrek voldoet niet aan de criteria van een verborgen gebrek

*advies: niet betalen dus

tijger1
door tijger1 - Jan 15, 2013 om 18:27
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als de kopers al drie keer een lekkage in de badkamer hebben gehad en dat hebben laten repareren, zijn of de eerste twee reparaties niet goed verricht, of het zijn verschillende lekkages.

Als u zelf sinds 2008 geen lekkages hebt gehad tot begin 2012, zou ik zeker niet bijdragen in de kosten.

Zij kunnen ook nog wel van alles verbouwd hebben in dat jaar en ja sommige dingen gaan kapot.