et
door etli Oct 8, 2012 om 19:21
Geldzaken & recht

Vergoeding verhuizing i.v.m. sloop

Op 16 febr. j.l. kreeg onze 83 jarige moeder bericht van WoonFriesland, dat de serviceflat waarin zij een appartement huurt, gesloopt wordt. Als 70% van de bewoners hiermee zou instemmen, zou er een vergoeding van 5200 euro betaald worden.
Het bericht sloeg bij de bewoners in als een bom. Er heerste een vervelende sfeer, er was veel stress en verdriet. Logisch, want verhuizen van oude, hulpbehoevende mensen is niet niks. Er werd een bewonerscommissie opgericht met kinderen van de bewoners.
Mijn moeder werd zeer onzeker,nerveus en depressief door de hele situatie. Er werd nergens anders meer over gepraat.
Wij als kinderen gingen op zoek naar een ander verzorgingshuis en hadden goed contact met de bewonerscommissie, die regelmatig vergaderden.
April j.l. vonden wij een geschikte plek voor mijn moeder.
De definitieve afronding van de verhuisvergoeding zat er aan te komen.
Per 1 juli zegden wij de huur op, maar door allerlei bijkomstigheden werd eind juli pas door de bewoners gestemd. Wel was er ondertussen een vergoeding van 9000 euro afgesproken, maar........met ingang van 1 augustus.
Als je één keer bezig bent met een nieuwe woning en verhuizing voor je oude moeder, omdat de toestand onhoudbaar wordt, kun je niet meer terug.
Naast mijn moeder wonen ondertussen mensen uit de oude serviceflat, die per 1 augustus verhuisd zijn. Zij
hebben 9000 euro gekregen. Mijn moeder niks.
Door WoonFriesland zijn wij nergens op gewezen, toen we de huur opzegden. Alleen een standaard briefje.
We hebben aangeboden de maand juli nog huur te betalen en de verhuisdatum naar 1 augustus te zetten.
Verschillende gesprekken hebben niks opgeleverd.
Wat zouden we nog kunnen doen? Het voelt zo onrechtvaardig.

1084 2 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Oct 8, 2012 om 20:36
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Ja, dit lijkt me ook heel onrechtvaardig, bij sloop krijg je bijna altijd een verhuiskostenvergoeding. Uw moeder zit er door het lange onderhandelen en een maand eerder vertrekken net naast. Ga morgen eens bellen met het juridisch loket 0900 8020 en vraag in hoeverre u nog iets kan doen.

naitsoezn
door naitsoezn - Oct 8, 2012 om 20:40
842 Antwoorden / 1 Vragen

Moeder / kinderen hebben zelf eieren voor hun geld gekozen. Ze is vertrokken omdat ze het niet meer naar haar zin had, niet omdat ze gedwongen moest verhuizen. Immers, toen ze haar huur opzegde was er nog helemaal niets zeker over een gedwongen vertrek.