da
door danielp Sep 1, 2010 om 18:27
Geldzaken & recht

Verhuurder verhaalt schade plotseling op huurder

In het begin van het jaar hebben wij schade gehad aan een van de ruiten van onze huurwoning. Deze schade is veroorzaakt door hangjongeren (vandalisme). Gelijk na constatering heb ik de beheerder van het pand opgebeld om dit te melden.
Tijdens dit telefoongesprek is duidelijk gezegd dat de schade zou worden vergoed door de verhuurder en dat de ruit zo snel mogelijk gerepareerd zou worden. De ruit werd inderdaad binnen een week vervangen. Verder ging ik ervan uit dat de schade dus betaalt zou worden door de verhuurder.
Maar tot mijn grote schrik kreeg ik vorige week een rekening (van de beheerder) van 440 euro voor de ruitschade. Bij de rekening stond een telefoonnummer voor eventuele vragen. Ik heb een hele week dit nummer geprobeerd te bellen maar ik krijg degene die over deze zaak gaat niet te pakken. de rekening moet over een paar dagen betaald worden.

Wat moet ik nu doen? Ik vind niet dat ik uberhaupt de rekening moet betalen.

Alvast bedankt.

9052 9 Rapporteer

getty
door getty - Sep 1, 2010 om 18:32
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Indien u de beheerder niet te pakken krijgt om opheldering te vragen, is het misschien handig om de woningbouwvereniging zelf nog eens te bellen. Misschien kunnen ze aangeven waarom de beheerder niet bereikbaar is en waarom u zou moeten betalen. Naar mijn idee moet ook de verhuurder u dit kunnen vertellen.
Is er aangifte gedaan bij de politie?

da
door danielp - Sep 1, 2010 om 18:37
1 Antwoorden / 1 Vragen

Ik ga inderdaad even de verhuurder zelf even bellen. En ja, er is aangifte gedaan van de ruitschade.

En in de brief bij de rekening stond de de verhuurder niet verzekerd was voor glaschade.

invalide
door invalide - Sep 1, 2010 om 18:38
787 Antwoorden / 5 Vragen

Ooit had ik een huurwoning en kreeg een glas verzekering aangeboden.

Het was een vrij groot bedrag dus weigerde, maar wist hiermee dat glas niet verzekerd was, de rest wel.

Dus lees eens goed uw voorwaarden als huurder, en daar moet het terug te vinden zijn.

getty
door getty - Sep 1, 2010 om 18:42
4179 Antwoorden / 10 Vragen

[quote=danielp schreef op woensdag 1 sep 2010, 18:37]Ik ga inderdaad even de verhuurder zelf even bellen. En ja, er is aangifte gedaan van de ruitschade.

En in de brief bij de rekening stond de de verhuurder niet verzekerd was voor glaschade.

Ik zou ook eens bij uw eigen inboedel verzekering informeren, mogelijk kunnen zij het vergoeden, zeker omdat de woningbouw het afwijst.

birdies
door birdies - Sep 1, 2010 om 19:17
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Staat er in je huurovereenkomst een post bij 'servicekosten' voor de glasverzekering? Zo nee, had je hiervoor zelf een verzekering kunnen/moeten afsluiten.

Ben je op geen enkele wijze hiervoor verzekerd, zijn de kosten voor jouw rekening. Ik ga er hierbij van uit dat de vandalen, onbekend zijn gebleven.

stacey
door stacey - Sep 1, 2010 om 19:20
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Ruitschade is veelal niet bij de huur inbegrepen, tenzij speciaal vermeld of indien je woningbouw een glasverzekering heeft en je hiervoor (mee) betaald.
Glasschade zal je via je eigen glas of inboedelverzekering dan moeten regelen als je het niet zelf gesloopt hebt ( controleer dus of je eigen verzekering dit dekt............)

Succes,

mariegh
door mariegh - Sep 2, 2010 om 14:26
263 Antwoorden / 13 Vragen

De schade is ontstaan door hangjongeren; die zijn dus aansprakelijk en niet de huurder die er niks mee te maken had. Ik denk dus niet dat jouw verzekering dit zal vergoeden, want jij hebt de schade niet veroorzaakt. Ik begrijp dat je huurt van een grote particuliere verhuurder en dat de beheerder het 'huurmanagement' doet. Stuur dus een brief aan de beheermaatschappij (want bellen is niet voldoende) waarin je uitlegt dat je het meteen hebt gemeld, de beheerder heeft toegezegd dat het zou worden betaald, je ze nu niet te pakken krijgt en je dus niet nu met de rekening wilt worden geconfronteerd. Als ze betaald willen krijgen, verhalen ze het maar op de hangjongeren (ik wens ze veel succes). Sluit de rekening erbij en vraag ze contact met je op te nemen. Dan ligt de bal bij hen en niet meeer bij jou.

stacey
door stacey - Sep 2, 2010 om 15:05
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--Ik denk dus niet dat jouw verzekering dit zal vergoeden, want jij hebt de schade niet veroorzaakt -- ??

Je inboedel als er glasdekking bij zit of een glasverzekering betaald dit soort schade Juist wel Omdat je het Niet zelf gedaan hebt.............
Gooi je je eigen ruiten in dan betalen ze niet uit.........
Sneuvel je bij een ander per ongeluk een ruit dan kun je WA verzekering - schade aan ander - aanspreken.

Overigens heeft het niets met de Verhuurder te maken, die is in dit geval ook Niert aanspakelijk voor wat hangjongeren uitvreten..........
Je hooort als huurder zelf een Glasverzekering te regelen als dit niet via de huurder verloopt.

justin34
door justin34 - Sep 5, 2010 om 10:46
25 Antwoorden / 16 Vragen

Is inderdaad zo dat als je ZELF de schade veroorzaakt de verzekering niet uitkeert. Maar zat er bij de huurprijs ook een glasverzekering? Indien niet dan had u dat zelf moeten afsluiten.

Veel woningbouwver. hebben dit er standaard in zitten (service kosten), maar veel vrije sector huurwoningen dus niet. En ach die premie valt wel mee hoor, bij mij maatschappij is het 2 euro per maand extra.