ma
door marie54 Jan 11, 2015 om 19:09
Geldzaken & recht

Verplicht met pensioen met 65?

Mijn broer wordt dit jaar 65. Hij wil heel graag doorwerken tot zijn 67e jaar. Maar zijn baas wil zijn aanstelling niet verlengen. Reden is uitsluitend zijn leeftijd. Kan hij hiertegen bezwaar aantekenen? En zo ja, hoe groot is de kans dat hij toch mag doorwerken?

6482 33 Rapporteer

pavoordf
door pavoordf - Jan 11, 2015 om 19:25
519 Antwoorden / 73 Vragen

67 zal niet lukken, wel tot aan zijn AOW leeftijd.
Mijn baas durfde de gang naar de rechter niet aan

tijger1
door tijger1 - Jan 11, 2015 om 19:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het hangt er maar helemaal vanaf wat er in zijn arbeidsovereenkomst staat, kf in de CAO.

getty
door getty - Jan 11, 2015 om 19:28
4179 Antwoorden / 10 Vragen

Hij zal mogen doorwerken tot de maand waarin zijn aow ingaat. Daarna stopt van rechtswege het arbeidscontracten bij heel veel cao's. Hij kan in onderhandeling gaan met zijn baas of hij een nieuw contract na zijn 65ste kan afsluiten, maar de baas is dus niets aan hem verplicht.

tenormin
door tenormin - Jan 11, 2015 om 19:28
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Hallo marie54!,
't Is tot nu toe wel moeilijk om door te blijven werken; meestal wil "de baas" een goedkopere kracht. Dat doorwerken is op zich geen slecht idee als men nog kan; alleen de uitvoering lijkt (nog) te zijn weggelegd voor de "hoger geplaatsten". Veelal dan. Misschien dat je broer via een uitzendbureau alsnog bij zijn oude baas terecht kan?

sw
door swat1500 - Jan 11, 2015 om 21:34
3799 Antwoorden / 0 Vragen

Een arbeidscontract laten eindigen omdat iemand 65 wordt is volgens de rechter leeftijdsdiscriminatie. De bepaling is het contract is daarom nietig. De werkgever zal het contract dus moeten voortzetten.

tijger1
door tijger1 - Jan 11, 2015 om 21:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Daar wordt anders door verschillende rechters anders over geoordeeld.

Cookies
door Cookies - Jan 11, 2015 om 21:57
13336 Antwoorden / 36 Vragen

[quote=swat1500 schreef op zondag 11 jan 2015, 21:34]Een arbeidscontract laten eindigen omdat iemand 65 wordt is volgens de rechter leeftijdsdiscriminatie. De bepaling is het contract is daarom nietig. De werkgever zal het contract dus moeten voortzetten.

Staat anders nog in genoeg CAO's. Lijkt me stug dat in CAO's bepalingen worden vopgenomen in strijd met de wetgeving. Persoonlijk vind ik het juist in deze tijd van grote werkloosheid, eigenlijk gewoon egoïstisch. Beetje dom ook van het kabinet om net in deze tijd te gaan schuiven met die AOW leeftijd.

tijger1
door tijger1 - Jan 11, 2015 om 23:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dat arbeidscontract eindigt ook niet omdat iemand 65 wordt, maar in dat arbeidscontract is opgenomen dat de arbeidsovereenkomst op 65-jarige leeftijd eindigt.

Als er niets over in staat, heeft de werkgever eventueel ern probleem.

pavoordf
door pavoordf - Jan 11, 2015 om 23:20
519 Antwoorden / 73 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 11 jan 2015, 23:11]Dat arbeidscontract eindigt ook niet omdat iemand 65 wordt, maar in dat arbeidscontract is opgenomen dat de arbeidsovereenkomst op 65-jarige leeftijd eindigt.

Als er niets over in staat, heeft de werkgever eventueel ern probleem.

Wanneer de leeftijd van 65 wordt genoemd dan is dat nietig zie en kijk ook in de antwoorden van Klijnsma waarnaar verwezen wordt

tenormin
door tenormin - Jan 11, 2015 om 23:24
16859 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 11 jan 2015, 23:11]
Als er niets over in staat, heeft de werkgever eventueel ern probleem.

Probleem is meestal dat toentertijd er niets in zo'n arbeidscontract stond; de leeftijd was immers 65 jaar. En als iemand daar "gewoon" b.v. 40 jaar werkt zal er bij de meeste werknemers niets over leeftijd instaan. Kan me dan ook niet voorstellen dat dit soort werknemers ineens out of the blue een ander contract moeten ondertekenen. Met een hedendaagse werknemer is dit immers allang verandert in tijdelijke contracten etc.

tijger1
door tijger1 - Jan 11, 2015 om 23:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Allemaal leuk ern aardig maar Klijnsma kan wel zo veel roepen. Het moet blijkbaar onderling geregeld want de overheid doet er niets aan.

De rechters verschillen dan ook van mening over due kwestie,

tijger1
door tijger1 - Jan 11, 2015 om 23:31
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus men laat zich wegsturen op 65 jarige leeftijd en gast dan na twee maanden nog twee maanden salaris opeisen? Dat worden dus allemaal rechtszaken.

@tenormin

Gelukkig werken er nog heel verl mensen met een contract voor onbepaalde tijd.

door 1953 - Jan 12, 2015 om 03:49
3725 Antwoorden / 95 Vragen

Uw broer mag tot zijn zevenenzestigste jaar doorwerken.

Bepalingen destijds in de arbeidsovereenkomst zijn gemaakt van die strekking zijn niet meer rechtsgelding vanwege de (geleidelijke) opschuiving van de pensioenleeftijd naar 67 thans en in de toekomst naar 70 jaar. Wettelijk vastgelegd.

door 1953 - Jan 12, 2015 om 03:51
3725 Antwoorden / 95 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 11 jan 2015, 19:28]Het hangt er maar helemaal vanaf wat er in zijn arbeidsovereenkomst staat, kf in de CAO.

Bepalingen destijds in de arbeidsovereenkomst zijn gemaakt van die strekking zijn niet meer rechtsgelding vanwege de (geleidelijke) opschuiving van de pensioenleeftijd naar 67 thans en in de toekomst naar 70 jaar. Wettelijk vastgelegd.

tijger1
door tijger1 - Jan 12, 2015 om 09:11
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@1953

Geef even een link naar die wet.

tenormin
door tenormin - Jan 12, 2015 om 12:11
16859 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=1953 schreef op maandag 12 jan 2015, 03:51]
Bepalingen destijds in de arbeidsovereenkomst zijn gemaakt van die strekking zijn niet meer rechtsgelding vanwege de (geleidelijke) opschuiving van de pensioenleeftijd naar 67 thans en in de toekomst naar 70 jaar. Wettelijk vastgelegd.

Ik kan Wettelijk vastgelegd ook nergens vinden, dus graag verwijzing naar uw statement.

gompy2
door gompy2 - Jan 12, 2015 om 14:26
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=marie54! schreef op zondag 11 jan 2015, 19:09]Mijn broer wordt dit jaar 65. Hij wil heel graag doorwerken tot zijn 67e jaar. Maar zijn baas wil zijn aanstelling niet verlengen. Reden is uitsluitend zijn leeftijd. Kan hij hiertegen bezwaar aantekenen? En zo ja, hoe groot is de kans dat hij toch mag doorwerken?
Quote:

Mag ik ontslagen worden als ik 65 jaar word?

Staat in uw cao of arbeidsovereenkomst dat u ontslagen wordt op uw 65e verjaardag? Dan is dit in strijd met de Wet gelijke behandeling op grond van leeftijd bij de arbeid (Wgbl). U kunt de rechter dan vragen uw ontslag ongedaan te maken. U mag uw ontslag pas krijgen als u de AOW-leeftijd bereikt. Sinds 1 januari 2013 is dat later dan op uw 65e.
Ontslag voor AOW-leeftijd ongedaan maken

Als u op uw 65e wordt ontslagen, en u bent het daar niet mee eens, moet u:

1e: binnen 2 maanden aan uw werkgever laten weten dat uw ontslag in strijd is met de wet;
2e: tegelijkertijd uw werkgever vragen om uw loon uit te betalen.
Het gaat om het loon over de periode tussen uw ontslag en het moment waarop u AOW krijgt.

Weigert uw werkgever uw ontslag in te trekken en het loon te betalen? Dan kunt u binnen 6 maanden de rechter vragen het ontslag ongedaan te maken.
Bij uitzondering wel ontslag voor AOW-leeftijd

Ontslag eerder dan de AOW-leeftijd mag alleen als daar een goede reden voor is. Dit heet objectieve rechtvaardiging. Brandweerlieden bijvoorbeeld worden eerder hun ontslag krijgen om hun veiligheid en gezondheid te beschermen. Het College voor de Rechten van de Mens beoordeelt of iemand voor zijn AOW-leeftijd mag worden ontslagen. Ook de rechter kan dit beoordelen.

Bron, klik-> Rijksoverheid: Mag ik ontslagen worden als ik 65 jaar word?

besseldekker
door besseldekker - Jan 12, 2015 om 14:28
123 Antwoorden / 0 Vragen

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/algemene-ouderdomswet-aow/vraag-en-antwoord/mag-ik-ontslagen-worden-als-ik-65-jaar-word.html

tijger1
door tijger1 - Jan 12, 2015 om 14:29
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dus dan moet je naar de rechter, en die beoordelen het verschillend, zoals al eerder gezegd.

besseldekker
door besseldekker - Jan 12, 2015 om 14:32
123 Antwoorden / 0 Vragen

Gompy2 was me net voor. Chapeau!

De conclusie lijkt dus te zijn: ontslag op je 65e verjaardag mag niet meer; maar anderzijds, doorwerken tot je 67e is (nog) geen recht: het gaat om de AOW-leeftijd van dit moment. Je moet dus in maanden rekenen.

simon55
door simon55 - Jan 12, 2015 om 16:01
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Weet u wat t probleem is laat die meloten van 65 en ouder eens thuis blijven dan krijgen die mensen van 55 jaar en ouder ook nog n kans maar nee hoor jan lul die 65 is moet zo nodig z n centjes verdienen en n ander maar thuis laten zitten die 65 plussers werken keihard mee aan de werkeloosheid

zoekster
door zoekster - Jan 12, 2015 om 16:11
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Nou ja zeg, mogen mensen nog werken als ze dat willen? Waarom zouden dat malloten zijn? Als je je baan leuk vindt, is het toch logisch dat je niet wilt stoppen? Zo kun je ook wel redeneren dat als iemand bijv. 10 jaar heeft gewerkt een tijdje in de WW moet gaan rondhangen, zodat iemand die bijv. nog maar 5 jaar heeft gewerkt weer aan de beurt komt.

Veel mensen voelen zich na hun 65ste nog fit genoeg om verder te gaan. Maar er zijn ook velen die het met hun 60ste al hebben gezien, omdat ze hun baan geen moer aan vinden en genoeg hobbies hebben.
Misschien zou daar eens een ruildienst in kunnen komen.

labren
door labren - Jan 12, 2015 om 17:27
862 Antwoorden / 0 Vragen

misschien wil die baas wel een jongere werknemer die sneller werkt en nee je kan daar helemaal niks tegen doen

simon55
door simon55 - Jan 12, 2015 om 17:31
1556 Antwoorden / 5 Vragen

@ zoekster zeker ook 65 he

pi
door pieterwolters - Jan 12, 2015 om 18:10
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Deze regel klinkt als iets uit de oudheid. Dat is toch absoluut niet meer van deze tijd?

tenormin
door tenormin - Jan 12, 2015 om 19:18
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Een heleboel mensen die in de regering (hebben) zitten (gezeten) krijgen ook banen e.d. aangeboden als ze ruim over de 70 zijn. Dat is al jaren zo. Denk trouwens dat een stratenmaker eerder versleten is dan een baliemedewerker o.i.d. Vader stond (weliswaar privé) als meubelfabrikant/maker in zijn garage nog te werken op zijn 88ste, en hij had nog afnemers ook. Maar zijn werk was zijn hobby, dan kan men het lang volhouden, als de gezondheid zoiets toelaat.

el
door elsels - Jan 12, 2015 om 19:48
34 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=carola.83 schreef op zondag 11 jan 2015, 21:57][quote=swat1500 schreef op zondag 11 jan 2015, 21:34]Een arbeidscontract laten eindigen omdat iemand 65 wordt is volgens de rechter leeftijdsdiscriminatie. De bepaling is het contract is daarom nietig. De werkgever zal het contract dus moeten voortzetten.

Staat anders nog in genoeg CAO's. Lijkt me stug dat in CAO's bepalingen worden vopgenomen in strijd met de wetgeving. Persoonlijk vind ik het juist in deze tijd van grote werkloosheid, eigenlijk gewoon egoïstisch.

Inderdaad. Lekker egoïstisch. Maak plaats voor jongeren/mensen die nu niet meer werk komen omdat hij zo nodig moet blijven werken. SOLIDARITEIT heet zoiets.

tijger1
door tijger1 - Jan 12, 2015 om 20:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Simon 55

Ik heb jaren geleden uw advies opgevolgd en zit lekker thuis, last die broekies maar werken.;-))

tenormin
door tenormin - Jan 12, 2015 om 22:11
16859 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=simon55 schreef op maandag 12 jan 2015, 17:31]@ zoekster zeker ook 65 he

Zoekster kan 30 of 45 jaar zijn (of 100;-) ); maakt toch niet uit hoe zij mag/kan antwoorden?
Maar, beste simom55, ook ik ben al 10 jaar "zo lief" om de jongeren een plekje te gunnen om te werken, hoor. Hoewel ik openlijk kan schrijven dat mensen van mijn leeftijd net de dans van de werkomstandigheden van nu ontsprongen zijn en ik me kan voorstellen dat alles nu beslist anders ligt dan 10 jaar geleden.

tijger1
door tijger1 - Jan 12, 2015 om 22:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@tenormin

Maar door de jaren heen zijn de werkomstandigheden heel verschillend geweest en dat zal altijd wel zo blijven

hidkees
door hidkees - Jan 13, 2015 om 11:05
41 Antwoorden / 5 Vragen

In bepaalde gevallen is het begrijpelijk dat iemand langer wil doorwerken. Maar moet men dan naast een volledig salaris ook AOW ontvangen? Die zou dan wel wat beperkt kunnen worden, bijvoorbeeld met een hoog belastingtarief.

pi
door pieterwolters - Jan 13, 2015 om 11:39
3610 Antwoorden / 0 Vragen

AOW is voor iedereen die lang genoeg in Nederland heeft gewoond. Het zou dus van de gekke zijn om dat te gaan beperken omdat iemand nog wil werken. En mensen die werken betalen al meer belasting omdat hun inkomen veelal hoger is.

pi
door pieterwolters - Jan 13, 2015 om 11:39
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Waarom gaan vakbonden eigenlijk akkoord met CAO's waar dit soort voorwaarden nog steeds in staan?