Chalene
door Chalene Oct 18, 2015 om 13:35
Geldzaken & recht

Verplicht vakantie opnemen bij ziekte

Hallo ik heb een vraag een collega van mij , heeft anderhalf jaar geleden een beroerte gehad, ze kan nog niet veel ,nu wil het bedrijf dat ze voor het eind van het jaar haar vrije en vakantie dagen opneemt terwijl ze nog steeds in de ziektewet zit.
Kan dat en mag dat.

8515 21 Rapporteer

pi
door pieterwolters - Oct 18, 2015 om 13:47
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Hangt af van wat in de CAO of in het contract is opgenomen hierover.

En dit vond ik op de site van de overheid:

Tijdens uw ziekte bouwt u evenveel wettelijke vakantiedagen op als in een periode waarin u niet ziek bent. Dit geldt sinds 1 januari 2012. Voor die datum bouwden langdurig zieken alleen de laatste 6 maanden van hun ziekte vakantiedagen op.

Kunt u door uw ziekte gedeeltelijk niet werken? Dan bouwt u evenveel vakantie-uren op als in een periode waarin u niet ziek bent. Dit geldt vanaf 1 januari 2012. Voor die datum bouwde u alleen vakantie-uren op over de uren die u werkte.

De regeling die op 1 januari 2012 is ingegaan is nog niet van toepassing op ambtenaren.

Voor eventuele bovenwettelijke vakantie-uren kunnen andere afspraken gelden. Deze staan in uw arbeidsovereenkomst.

Aangezien je vakantiedagen opbouwt tijdens ziekte, dan zou je dat kunnen interpreteren dat voor opnemen dezelfde regels regels gelden als dat je niet ziek bent.

Chalene
door Chalene - Oct 18, 2015 om 13:53
54 Antwoorden / 33 Vragen

Bedankt voor het antwoord.
Geldt dit dus ook als je dus helemaal niet werken kan, ik weet wel het bedrijf heeft een eigen cao.
Ze wilde de uren uit laten betalen ,maar daar gaan ze ook niet mee akkoord.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 18, 2015 om 13:57
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Volgens de huidige wet/regelgeving vervallen vakantiedagen die niet zijn opgenomen een half jaar na het kalenderjaar waarin ze zijn opgebouwd. vakantiedagen die bijv. in 2014 zijn opgebouwd maar niet in dat jaar heeft opgenomen vervielen op 1 juli 2015. De vraag van de werkgever komt daarmee in een vreemd daglicht te staan.

Bij het beëidigen van het dienstverband, zo dat aan de orde zou zijn dienen niet opgenomen en nog niet vervalleb verlofuren te worden uitbetaald. Verplichten tot opnemen kan m.i. NIET maar leg uw vraag ook voor aan www. vraag-het-fnv.nl. Dat is gratis, ook als u geen lid bent. bent u lid resp. lid van een andere vakbond leg het daar voor. Uw collega kan dat ook zelf doen!

aurora1
door aurora1 - Oct 18, 2015 om 14:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat voor reden is gegeven bij het niet akkoord gaan met het uitbetalen van vakantiedagen?

diumenge
door diumenge - Oct 18, 2015 om 14:06
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Dat zou ook wel absurd zijn als je die dagen kan laten uitbetalen.

Chalene
door Chalene - Oct 18, 2015 om 14:42
54 Antwoorden / 33 Vragen

De reden was dat ze daar niet meer aan beginnen ,terwijl ze dat vroeger wel deden.
En even een reactie diumunge het was heel normaal bij de meeste werkgevers.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 18, 2015 om 14:47
16885 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=aurora1 schreef op zondag 18 okt 2015, 14:00]Wat voor reden is gegeven bij het niet akkoord gaan met het uitbetalen van vakantiedagen?

Ik zie in de vraag niets over niet akkoord gaan met uitbetalen. De vraag is in het kort: kan de werkgever verplichten tot opnemen van verloftegoed.

charlene@ welke CAO heeft het bedrijf? Normaliter is dat niet van belang omdat ook normaliter de wetgeving voorgaat maar in de CAO kan, als die ook algemeen verbindend is verklaard een afwijkende regeling staan. Als u mij de naam van de CAO noemt zal ik dat nakijken. In mijn praktijk/ervaring binnen HR ben ik echter nog nooit tegengekomen dat een werkgever opname kan verplichten tijdens ziekte. Zelf vragen om opnemen kan wel.

tijger1
door tijger1 - Oct 18, 2015 om 15:15
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Uiteraard kan een werkgever een zieke niet verplichten vakantiedagen op te nemen tijdens de periode dat iemand ziek is.

Heel simpel.

tijger1
door tijger1 - Oct 18, 2015 om 15:20
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees bijvoorbeeld hier. Naar beneden scrollen.

http://www.aedes.nl/content/artikelen/bedrijfsvoering/arbeidsvoorwaarden/vakantie--vakantietoeslag-en-feestdagen/opbouw-en-afschrijving-vakantiedagen-zieke-werknem.xml

tijger1
door tijger1 - Oct 18, 2015 om 15:39
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Lees bijvoorbeeld ook hier. Beetje naar beneden scrollen.

Let op de term wettelijke vakantiedagen en bovenwettelijke.

http://www.hr-kiosk.nl/hoofdstuk/arbeidsrecht/vakantiedagen-arbeidsrecht/vakantiedagen-ziekte

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 18, 2015 om 16:15
16885 Antwoorden / 202 Vragen

tijger1@ waarom niet even de nadere reactie afwachten of de CAO wel die mogelijkheid geeft. Ik gaf al aan dat normaliter de wettelijke bepalingen eerst gelden maar daar kan toch bij CAO van worden afgeweken al komt dat niet vaak voor. (Op basis van inmiddels 47 jaar ervaring met HR waaronder concipieren en uit onderhandelen CAO's en heel veel andere arbeidsrechtelijke zaken en zonder te overdrijven)

tijger1
door tijger1 - Oct 18, 2015 om 16:21
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerritsltena

?????

Over de wettelijke vakantiedagen heeft de CAO niets te zeggen. En wat is er op tegen om de Ts van informatie te voorzien?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 18, 2015 om 18:31
16885 Antwoorden / 202 Vragen

[quote=tijger1 schreef op zondag 18 okt 2015, 16:21]@gerritsltena

?????

Over de wettelijke vakantiedagen heeft de CAO niets te zeggen. En wat is er op tegen om de Ts van informatie te voorzien?h

Dan wel goede info. Opnieuw, als u verwijst naar tekst, lees die dan wel eerst. Een werkgever kan en mag dat niet verplichten en waarom zou die? Ze vervallen toch volgens de wet! (Tenzij er onverwachte een afwijkende regeling bij Cao mogelijk is hetgeen ik betwijfel. Is het tegen en zere poot dat ik aanbood dat na te zien? Ga vooral zo Door en gij zult spinazie eten.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Oct 18, 2015 om 18:33
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ps. Excuses aan ts voor dit m.I. volstrekt zinloze gedoe.

tijger1
door tijger1 - Oct 18, 2015 om 18:56
42060 Antwoorden / 21 Vragen

[quote=gerritaltena schreef op zondag 18 okt 2015, 18:31][quote=tijger1 schreef op zondag 18 okt 2015, 16:21]@gerritsltena

?????

Over de wettelijke vakantiedagen heeft de CAO niets te zeggen. En wat is er op tegen om de Ts van informatie te voorzien?h

Dan wel goede info. Opnieuw, als u verwijst naar tekst, lees die dan wel eerst. Een werkgever kan en mag dat niet verplichten en waarom zou die? Ze vervallen toch volgens de wet! (Tenzij er onverwachte een afwijkende regeling bij Cao mogelijk is hetgeen ik betwijfel. Is het tegen en zere poot dat ik aanbood dat na te zien? Ga vooral zo Door en gij zult spinazie eten.

Vakantiedagen die niet opgenomen kunnen worden wegens ziekte vervallen pas na vijf jaar.

Lees hier. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verlof-en-vakantie/vraag-en-antwoord/hoe-kan-ik-mijn-vakantiedagen-opnemen

Afgezien daarvan was de vraag van de Ts of de werkgever haar collega kon verplichten tijdens haar ziekte vakantiedagen op te nemen. En dat kan dus niet wat betreft de wettelijke dagen. En voor de bovenwettelijke moet dat van te voren in de CAO zijn opgenomen.

lexgensen
door lexgensen - Oct 19, 2015 om 12:41
274 Antwoorden / 88 Vragen

Wordt lid van een vakbond, stel de vraag en krijg een onderbouwd antwoord!!!

fa
door fairman - Oct 19, 2015 om 13:48
22 Antwoorden / 3 Vragen

Helemaal eens met lexgensen. Dat zou een heleboel onzin op dit forum voorkomen.

1paul
door 1paul - Oct 19, 2015 om 14:41
3173 Antwoorden / 0 Vragen

even advocaat van de duivel spelen...

als je verlofdagen opneemt ben je niet ziek, word je dus uitgeschreven, zou het zo kunnen zijn dat de werkgever dan tot ontslag overgaat in deze periode???

als dat aan de orde is hoeven ze immers ook niet door te betalen bij eventuele afkeuring!!!

terug naar de vraag, niet opnemen, dagen blijven 5 jaar staan bij ziekte...

testcase
door testcase - Oct 19, 2015 om 15:05
189 Antwoorden / 1 Vragen

1 januari 2012 heeft Nederland zijn wetgeving moeten aanpassen onder dwang van de Europese Unie naar aanleiding van een beroep een nederlandse werknemer, die vond dat hij volledig recht had op vakantie-dagenopbouw ook tijdens ziekte.

De redenatie van de europese rechter was als volgt: Vakantie is recht op loondoorbetaling zonder dat daar een arbeidsprestatie tegen over staat. Als een medewerker in Nederland ziek is, ontstaat er bij wet ook automatisch een re-integratieverplichting. De rechter vond dat dat ook een inspanning is en dat je daarvoor ook vakantie nodig hebt om rust te krijgen. Om vakantie kunnen nemen is er ook opbouw nodig en die was er niet in Nederland onder alle omstandigheden, alleen het laatste half jaar van je ziekte.

De wetgeveing is derhalve aangepast dat voor de WETTELIJKE vakantiedagen volledig opbouw(vroeger alleen over het laatste half jaar van je ziekte) moet zijn en dat ook tijdens de re-integratie vakantie kan worden opgenomen. Deze dagen vervallen weer een half jaar na het jaar dat ze zijn ontstaan. Voor bovenwettelijk dagen is er overigens niets verandert.

Er is 1 uitzonderingssituatie waarbij je niet hoeft te reintegreren en dus ook geen vakantie hoeft te nemen. Dat is als er sprake is van "geen benutbare mogelijkheden". De bedrijfsarts stelt dit vast op schrift. De bedrijfsarts zijn daar heel zuinig mee, omdat de voorwaarden die het UWV daaraan stelt heel streng zijn.

Als er sprake is van langdurig "geen benutbare mogelijkheden" kan je je werkgever vragen om de verjaringstermijn te verlengen omdat je ze niet hebt kunnen opnemen.

testcase
door testcase - Oct 19, 2015 om 15:08
189 Antwoorden / 1 Vragen

Overigens mogen sinds die wijziging de WETTELIJKE vakantiedagen alleen bij einde dienstverband worden uitbetaald. artikel 7:640 Burgelijk Wetboek

de korte verjaringstermijn en dit verbod zijn bedoeld om er voor te zorgen dat iedereen zijn dagen op neemt voor de broodnodige rust.

Chalene
door Chalene - Oct 19, 2015 om 16:15
54 Antwoorden / 33 Vragen

Bedankt voor alle antwoorden ik zal ze doorsturen , dan moet ze het maar bekijken hoe ze het doet.