Sa
door SaskiaB_1 Aug 25, 2016 om 10:57
Geldzaken & recht

Verplichtingen verhuurder met hitte

Beste mensen,

wij huren een zolder van een gebouw van vier hoog.
In de zomer wordt het hier erg warm aangezien wij geen air conditioning hebben.
Zelf hebben wij geprobeerd om alle ramen te voorzien van geïmproviseerde zonwering, maar tevergeefs.
Mijn vraag was of de verhuurder enige verplichtingen heeft t.o.v. de woning wanneer het erg warm wordt.

Groetjes,
Saskia

27339 22 Rapporteer

Topantwoord

Cookies
door Cookies - Aug 25, 2016 om 10:59
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Nee, de verhuurder heeft daarvoor geen verplichtingen. Je kan zelf een airco kopen, net als ieder ander doet die het in de woning te warm vindt.

uwjurist
door uwjurist - Aug 25, 2016 om 11:09
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Ik sluit mij aan bij Carola83. De verhuurder is hiertoe niet verplicht. Uiteraard kunt u wel vragen (maar niet afdwingen) om zonwering/betere isolatie enz., tegen een huurverhoging. Er is dan nl. sprake van woningverbetering.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

hansje klein
door hansje klein - Aug 25, 2016 om 11:11
3037 Antwoorden / 62 Vragen

In een (huur-) huis kan het te nat zijn, te tochtig zijn en dus óók te warm worden. Dat laatste is meestal voor een korte overzichtelijke periode, tijdelijk dus. Wilt u pricipieel iets over ongezonde woonruimte weten, zou ik meten en bij de GGD navragen. Mogelijk wordt de zolder dan als woonruimte afgekeurd, dus pas op welke geest u uit de fles laat.

Een totale dakisolering zou natuurlijk de optimale oplossing zijn, maar tevens ook meteen de duurste. Bij mij komt echter de vraag op, of de door u gehuurde ruimte oorspronkelijk überhaupt wel als woonruimte was voorgezien?

Sa
door SaskiaB_1 Aug 25, 2016 om 11:28
Antwoorden / 1 Vragen

Ik denk van niet. Het gebouw komt uit 1901.

hansje klein
door hansje klein Aug 25, 2016 om 11:41
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Indien u in verhouding relatief goedkoop woont weet u nu waarom. Is de huurprijs echter zo hoog zoals bij recentere bouw, is de dakisolering een serieus thema....èn ook een huursverhoging waard voor de verhuurder. Overleg of u hier nog lang wilt blijven wonen en tegen welke huur! Een eigen airco kan dan toch de beste oplossing worden.

hansje klein
door hansje klein Aug 25, 2016 om 12:30
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Gezien het bouwjaar zullen er geen modules bestaan voor zonweringen en zal het maatwerk gaan worden. Tenzij de dakvensters ooit werden vervangen. Merk en nummer staan dan meestal ergens in de binnenkant van de oplijsting of ergens op het (kiep- of tuimel)raam.

Johkwe
door Johkwe - Aug 25, 2016 om 11:13
44 Antwoorden / Vragen

Nee, als het deze winter koud wordt, vraagt u dan zeker ook een kachel?

jo
door jorisw Aug 25, 2016 om 11:15
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Uhmm, een verwarming is wel onderdeel van een huurwoning dus die vergelijking gaat niet op.

Johkwe
door Johkwe Aug 25, 2016 om 11:20
44 Antwoorden / Vragen

Niet persé op een zolder.

lo
door louanna Aug 26, 2016 om 12:22
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ook niet!! Ik ken genoeg woningen waar ze zelf voor een gaskachel moeten zorgen.

Vindt het ook een heel rare vraag!

tijger1
door tijger1 - Aug 25, 2016 om 11:17
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@jorisw

Een verwarming is niet per se onderdeel van een huurwoning.

audb
door audb Aug 26, 2016 om 12:52
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Maar dan is een afvoer van de rookgassen wel weer verplicht.

tijger1
door tijger1 Aug 27, 2016 om 18:54
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Maar niet op een zolder.

tijger1
door tijger1 - Aug 25, 2016 om 11:19
42060 Antwoorden / 21 Vragen

"Geïmproviseerde zonwering"? Waarom niet echte zonwering? Zoveel ramen zullen dat niet zijn op een zolder. Maar de huisbaas hoeft niets.

Topantwoord

hansje klein
door hansje klein - Aug 25, 2016 om 11:36
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Wanneer het Velux-dakramen zijn kunt voor wat de isolering betreft een Velux-binnen- èn buitenzonwering (laten) aanbrengen. De mogelijkheid van buiten-rolluiken bestaat ook nog (maakt wel veel herrie bij regen en hagel). Andere merken hebben mogelijk een eigen oplossing. U kunt dit eerst eens vooraf uitvogelen en dan het resultaat met de verhuurder bespreken. Is het dak echter slecht geïsoleerd helpt geen enkele (professionele) zonwering.

ja
door jackyh Aug 25, 2016 om 11:51
953 Antwoorden / 4 Vragen

Dit zal allemaal best waar zijn maar vraagsteller wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

hansje klein
door hansje klein Aug 25, 2016 om 11:58
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Dat is zó niet uit de verf gekomen. Maar de oplossing kan per raam van enkele honderden tot wel duizend Euro uitvallen. Een komplete dakisolatie is voor de verhuurder natuurlijk nog een opwaardering van zijn onroerend goed, maar kost ook een huursverhoging.

aurora1
door aurora1 - Aug 25, 2016 om 13:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

En denkt u dat het in andere woningen met warm weer niet warm wordt?
Lekker alles laten doorwaaien zodra het buiten koeler is, eventueel "zilveren" autozonwering tijdelijk voor de ramen doen, een ventilator aanschaffen (en/of airco). Dakisolatie en Veluxramen maken ook niet veel uit als het overal erg warm is.

Cookies
door Cookies - Aug 25, 2016 om 14:02
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Goedkoopste, en voor nu een zeer snelle oplossing, is een ventilator kopen en voor de fan een zak met ijsklontjes binden. Tip las/hoorde ik op RTL Nieuws.

Goede zonwering in de vorm van luxaflex, rolgordijnen e.d. is over een maandje in de uitverkoop, dus verstandig om dan te kopen.

Zelf heb ik aan de zonkant luxaflex en houd ik deuren en ramen gesloten tot na zonsondergang. Het is hier nu 23 graden en ik loop zelfs met koude voeten rond.

tijger1
door tijger1 Aug 25, 2016 om 14:35
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Steek die dan maar even naar buiten, zijn ze zo warm.:-))

Cookies
door Cookies Aug 25, 2016 om 14:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Helpt niet. Kan nu zelfs geiten wollen sokken aan trekken, zijn ze nog koud.;-)

tenormin
door tenormin Aug 25, 2016 om 15:02
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Ben jaloers, buiten is het 33 graden, binnen 30 en ik heb 40 graden. (Koorts dan). ;-)

hansje klein
door hansje klein Aug 25, 2016 om 15:07
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Dan de wens op een weer snel gezondworden in uw richting>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Cookies
door Cookies Aug 25, 2016 om 15:50
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@tenormin: da's pittig 40 graden. Sterkte en snelle beterschap.

tenormin
door tenormin Aug 25, 2016 om 16:22
16829 Antwoorden / 108 Vragen

Dank jullie wel.........

edrick3
door edrick3 - Aug 25, 2016 om 15:09
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Mijn vraag was of de verhuurder enige verplichtingen heeft t.o.v. de woning wanneer het erg warm wordt.
Nee

ha
door halex - Aug 25, 2016 om 18:19
1374 Antwoorden / 4 Vragen

Ik heb zelf in het verleden ook een woning gehuurd waar de ramen nauwelijks open konden en de zon er de hele dag op stond. Ik heb mijn ramen toen afgeplakt met isolatiedekens uit een EHBO-koffer. Dat is een deken van een soort folie met een zilveren en een gouden kant. Met de zilveren kant heb ik de folies tegen de ramen geplakt, waardoor zonlicht en -warmte weerkaatst werd en minder naar binnen kon dringen. Dat scheelde enkele graden in de woonkamer.
Wellicht hebt u wat aan deze tip.

kloske
door kloske - Aug 26, 2016 om 12:31
150 Antwoorden / 33 Vragen

Ik zie dat de verhuurder geen verplichting heeft om t huis koeler te maken, snap ik, uiteraard. Maar heeft iemand dan wel andere tips dan een airco? Mijn dochter woont in een appartement, ondanks dat de zon daar aan haar kant al rond het middaguur verdwenen is is het daar in de loop van de dag al rond de 30-31 graden. Vind ik op zich al vreemd, maar goed. Een mobiele airco heeft een slang die je uit een - openstaand-  raam moet hangen, dus heeft weinig zin, en een vaste mag niet..... De tips met ijsklontjes voor een ventilator heeft ze al geprobeerd, werkt niet of nauwelijks. En alle andere tips die voorbij komen ook niet. Ventileren haalt wel iets uit maar toch te weinig om het aangenaam te krijgen.

co
door corrievonk - Aug 26, 2016 om 12:35
5 Antwoorden / 1 Vragen

Informeer eens bij de nederlandse woonbond?

hidkees
door hidkees - Aug 26, 2016 om 12:42
41 Antwoorden / 5 Vragen

Op een zolder heeft zonwering een beperkt effect. De warmte gaat in de muren en het dak (plat of dakpannen) zitten.
(Op lagere verdiepingen is het meestal minder warm.)
Dan is een airco de enige goede oplossing. Een verrijdbaar apparaat is er al vanaf 200 euro. Let bij aankoop wel op het geluidsniveau als jullie hem 's nachts aan willen laten staan (op de thermostaat).

wi
door wiekanne - Aug 26, 2016 om 12:51
3 Antwoorden / 8 Vragen

MIjn vraag,is verhuurder verplicht om een wespennest van ongeveer 12 a 15 meter lengte en op een hoogte van ca 8  a 10 meter aan de buitenkant van het huis  op hun kosten te bestrijden! MIjn verhuurder is van mening dat dit mijn verantwoordiginog is .De wespen komen door de spouw gaten naar binnen.Het huis is ongeveer 10 meter hoog en een hoek woning van een rijtjes huizen

audb
door audb Aug 26, 2016 om 12:54
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Daar kan u voor naar de GGD die een Imker zal vragen om deze te verwijderen.

Maar een woningbouw is dat niet verplicht behalve als het uw woongenot aantast.

marita5
door marita5 Aug 26, 2016 om 12:57
11513 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo WieKanne , het is beter dat u zelf een topic start , anders zult u geen / tot weinig reacties krijgen , klik bovenaan in de roze balk op stel jouw vraag .

tijger1
door tijger1 Aug 26, 2016 om 13:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U zult zelf een bestrijdingsdienst moeten bellen. Maar een nest van 12 tot 25 meter lengte? Dat zijn wel twee huizen.

audb
door audb - Aug 26, 2016 om 12:59
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Dak pannen en bitumen worden van de zomer nu eenmaak warm of echt heet en daar is echt niets aan te doen behalve als je een platdak hebt en daar plantjes op laat aanbrengen a €35 per vierkante meter.

Koop gewoon een paar ventilators bij de Action en zet die neer dat helpt een beetje en voor de ramen witte doeken, wit weerkaast namelijk warmte maar zou ook maar beperkt helpen.

de
door denotto - Aug 26, 2016 om 13:10
66 Antwoorden / 17 Vragen

2 jaar geleden verhuist naar een appartement. 3-hoog met balkon  zonder overkapping en plat dak  op het zuiden, de verhuurder heeft bij deze woningen (nog 3 andere) screens aangebracht vanwege de te verwachten hitte in de zomermaanden.
Ik moet zeggen dat dat nu héél goed uitkomt, het wordt in de huiskamer niet warmer dan 26/27 graden....uit te houden.
mvrgr

bo
door bornsol - Aug 26, 2016 om 13:20
133 Antwoorden / 35 Vragen

mijn verhuurder stuurt een medewerker met een REUZE waaier

hans515
door hans515 - Aug 26, 2016 om 15:11
250 Antwoorden / 117 Vragen

Dat is het risico van huren! Koop een airco, zou ik zeggen!

ro
door roelfien 65 - Aug 26, 2016 om 15:18
29 Antwoorden / 0 Vragen

Zomers is het op een zolder niet uit te houden en de Winter meestal te koud.
Nee de verhuurder is hier niet toe verplicht,een goeie arco neerzetten zal de oplossing zijn,denk dat U daar inmiddels zelf ook wel achter bent gekomen.
Gr Roelfien.

bi
door bieslook - Aug 27, 2016 om 18:24
4 Antwoorden / 10 Vragen

In mijn vorige woning had ik luxaflex beneden en boven rolgordijnen. Dat heeft geen enkel effect. De warmte gaat namelijk tussen het raam en de luxaflex/rolgordijnen zitten. Nu heb ik boven ook rolgordijnen. En hetzelfde verhaal. Beneden heb ik zonneschermen. En dat werkt wel. Dat is de enige (buiten airco) goede oplossing. Alleen buitenzonwering houdt de warmte redelijk tegen. Dat kan een zonnescherm zijn of een screenscherm. Maar toch draaien bij ons  ook ventilatoren. Want na zoveel tropische dagen blijft uiteindelijk de warmte in huis hangen. Wij gaan over ongeveer een jaar verhuizen naar een appartement en dan laten wij in het hele huis airco aanleggen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 31, 2016 om 22:19
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Neen. Maar zie hansjeklein@ Heeft het Door u gehuurde wel een woonbestemming of is daarvoor geschikt?