Mi
door Mike Cornelissen Apr 28, 2018 om 08:18
Geldzaken & recht

Vuilnis overlast buren

Beste,

Al sinds enige tijd (medio februari) heb ik enorme overlast van mijn buren. Dit vooral door het afval wat zij achterlaten in de gezamelijke ruimtes.

In ons complex is er een binnenruimte bestemd voor de grijze afval containers en fietsen. Deze wordt door de buren gebruikt om overig huisvuil (kapotte banken, oude honden manden e.d) te stallen. Uit deze ruimte komt een enorme stank.

Verder is de gezamelijke inkomst hal een puinhoop door sigaretpeuken, gebruikte papieren zakdoeken en enorme plukken hondenhaar. Herhaaldelijk (drie keer per week) maak ik dit schoon en ruim ik dus hun troep op. Dit echter voor mijn eigen woongenot.

Ik heb al schriftelijk contact gezocht, aangezien ik voor mijn werk dagelijks vroeg van huis moet en pas in de avond thuiskom, door middel van een brief in de gezamelijke hal voor alle buren om hen te vragen mee te werken aan het schoonmaken/schoon houden van de gezamelijke ruimtes. Echter deze brief is zonder antwoord door de buren verwijderd.

Wat zijn de opties om dit aan te pakken met professionele hulp?

8761 10 Rapporteer

ma
door marnix1 - Apr 28, 2018 om 08:32
256 Antwoorden / 22 Vragen

Huurt u of is het eigendom?

Mi
door Mike Cornelissen Apr 28, 2018 om 08:40
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik huur dit. Dus het is niet mijn eigendom.

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 28, 2018 om 08:34
7225 Antwoorden / 3 Vragen

Als er een huismeester is kunt u die inlichten en anders de verhuurder. Er zijn geen klachten van de andere bewoners dus zie ik het somber in of u resultaat boekt want hygiëne is ver te zoeken maar proberen kan natuurlijk. Zij vinden het wel goed zo dat u vaak schoonmaakt.

Mi
door Mike Cornelissen Apr 28, 2018 om 08:42
2 Antwoorden / 1 Vragen

De huismeester is al op de hoogte van de situatie, het onterecht gebruik van de stalling maar onderneemt zelf geen actie. Is zelf ook een van de bewoners die dit veroorzaakt.

sjjoppy
door sjjoppy Apr 28, 2018 om 09:15
7225 Antwoorden / 3 Vragen

Dan maar de verhuurder aanspreken of schrijven?
Kunt u gelijk een klacht over de huismeester indienen.

ma
door maarten heest - Apr 28, 2018 om 08:45
463 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Mike, lovenswaardig dat u het zelf aanpakt maar of dat het probleem voor de lange duur oplost? Hebt u al contact gezocht met de verhuurder?
Daar moet u zijn. Maak foto's van de troep en stuur deze mee. Dat kan maar zo eens helpen.

Mi
door Mike Cornelissen Apr 28, 2018 om 08:57
2 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Maarten, bedankt voor je compliment.

Helaas is de verhuurder ook al op de hoogte maar onderneemt ook deze geen actie om het probleem op te lossen.
Ik sta echt een beetje tegen de muur wat de "makkelijke" oplossingen betreft.

panter22
door panter22 - Apr 28, 2018 om 08:56
6599 Antwoorden / Vragen

Worden de gezamenlijke ruimtes niet schoongemaakt? En je betaalt er ook niet voor?
Dien een klacht in bij de verhuurder.

Mi
door Mike Cornelissen Apr 28, 2018 om 08:59
2 Antwoorden / 1 Vragen

Nee, gezamelijke ruimtes (zoals de inkomsthal en de stalling) worden niet schoongemaakt door een professioneel interieurverzorgingsbedrijf, dit valt onder onze eigen verantwoordelijkheid. Ik betaal hier dus ook niets extra voor.

panter22
door panter22 Apr 28, 2018 om 09:22
6599 Antwoorden / Vragen

Daar heb je het gedonder al. Behalve jou voelt niemand zich verantwoordelijk en wordt het een puinhoop.
Ik zou toch een klacht indienen bij de verhuurder. Er zullen wel meer klachten zijn.
Vragen of het mogelijk is dat een schoonmaakbedrijf de portieken schoon kan maken.
Dat zal wel niet zo gemakkelijk zijn, want de huurder moet die kosten betalen.
Is er een huurderswerkgroep actief voor dit complex van woningen of een ander compex waar je mee kunt overleggen?

sjjoppy
door sjjoppy - Apr 28, 2018 om 09:19
7225 Antwoorden / 3 Vragen
marita5
door marita5 - Apr 28, 2018 om 09:20
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mike Cornelissen ,

Neem eens contact op met buurtbemiddeling , klik op de rode regel ( klik in de link op adreslijst )

https://hetccv.nl/onderwerpen/buurtbemiddeling/buurtbemiddeling-in-nederland/

Wanneer de verhuurder niet reageert , kunt u ook een klacht indienen bij de klachtencommissie van de verhuurder , zie huurcontract .

Nog een mogelijkheid : wijkagent .

heremietkreeft
door heremietkreeft - Apr 28, 2018 om 11:22
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zie geen antwoord op de vraag of er sprake is van huur: dan is hoe dan ook de verghuurder degene die dit dient aan te pakken en zo die dat niet doet behoort er wettelijk een een huurdersverenging te zijn die u kunt benaderen (wel of geen lid daarvan).

Is het een gezamenlijk eigendom complex dan is de VvE de aangewezen 'persoon'.

Aangezien het 'binneshuis'is zal er door anderen weinig aan gedaan kunnen worden TENZI de overlast ook reden gaat geven voor hygiëne aspecten zoals ratten, vliegen etc. want dat kan reden zijn om de mileudienst resp. medische dienst van uw Gemeente te benaderen..

sjjoppy
door sjjoppy Apr 28, 2018 om 11:28
7225 Antwoorden / 3 Vragen

Het antwoord van huur staat in het reactieveld @gerritaltena. 8u32.

Topantwoord

me
door mein33 - Apr 28, 2018 om 12:01
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR MIKE CORNELISSEN 28 APR. 2018 OM 08:42
ANTWOORDEN / 1 VRAGEN

De huismeester is al op de hoogte van de situatie, het onterecht gebruik van de stalling maar onderneemt zelf geen actie. Is zelf ook een van de bewoners die dit veroorzaakt.

Als de huismeester z'n werk al niet doet, dan blijft er weinig anders over dan de verhuurder hiervan in kennis te stellen. Het pand zal alsmaar verder verloederen als er geen actie wordt ondernomen.
Het probleem daarbij is dat deze huismeester ook één van uw mede bewoners is en een klacht bij de verhuurder jegens hem zal er toe kunnen leiden dat het onderlinge contact er in ieder geval niet beter op zal worden.

Moeilijk, maar ik zou als ik in uw situatie verkeerde, allereerst stoppen met de zooi van een ander op te ruimen en de boel de boel laten, ook al druist dit volledig tegen uw gevoel in.
U doet nu nl. het werk van de huismeester en die zal (betaald) denken "wie voor mij werkt die is mijn knecht", maar dat bent u uiteraard niet.
Mogelijk is de huismeester een "schijtlijster" die z'n medebewoners niet op hun plichten durft te wijzen, maar als je een "schijtlijster" in z'n eigen vuil laat zitten, dan zou hij wel eens tot daden kunnen komen omdat de vervuiling volledig uit de hand dreigt te lopen.
Het proberen waard lijkt mij, slechter dan het nu is kan het eigenlijk niet meer worden.

Succes.

Mi
door Mike Cornelissen - Apr 28, 2018 om 12:14
2 Antwoorden / 1 Vragen

Allen,

Bedankt voor de tips. Ik zal dit zelf bij de verhuurder neerleggen. Helaas huur ik particier in een klein complex (in totaal 5 woningen)

Zijn er bepaalde dingen, zoals wetgeving o.i.d. die ik kan aanhalen zodat de verhuurder dit oplost en of ik kan stoppen met huur betalen tot dit gedaan is?

tijger1
door tijger1 Apr 28, 2018 om 12:46
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U kunt zeker niet stoppen met het betalen van de huur. En een huismeester voor vijf woningen? Wat staat er in uw huurcontract over de taken van de huismeester?

me
door mein33 Apr 28, 2018 om 12:52
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Zoals @tijger1 ook al aangeeft, niet stoppen met de huur betalen.
Informeer eens bij de huurdersbond / woonbond naar uw mogelijkheden.

Mi
door Mike Cornelissen Apr 28, 2018 om 21:08
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ja er is een huismeester voor 5 woningen. Dat is iemand die zelf ook hier woont.

Ik ga zeker nu niet stoppen met huur betalen. Maar enkel, mocht mijn verhuurder niet reageren of geen oplossing bieden vroeg ik mij af of dit een mogelijkheid was die ik kon gebruiken om hem te dwingen tot actie?

panter22
door panter22 Apr 29, 2018 om 15:59
6599 Antwoorden / Vragen

Je bent zelf ook verantwoordelijk voor het schoonmaken van de gezamenlijke ruimtes.
Maar je hoeft niet alles in je eentje te doen.
Je ervaart overlast sinds medio februari. Daarvoor werd wel schoongemaakt?
Je verhuurder kan het vervuilen van de gezamenlijke ruimtes aankaarten bij de Vereninging van eigenaren.

me
door mein33 Apr 29, 2018 om 17:55
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR PANTER22 29 APR. 2018 OM 15:59
je verhuurder kan het vervuilen van de gezamenlijke ruimtes aankaarten bij de Vereninging van eigenaren

De 5 woningen zijn alle 5 eigendom van één en dezelfde  (particuliere) eigenaar en die houdt er in z'n uppie echt geen vereniging op na .  ;-))

panter22
door panter22 Apr 29, 2018 om 18:24
6599 Antwoorden / Vragen

Een eigenaar voor alle 5 woningen? Heb ik niet zo gelezen, maar zou kunnen

me
door mein33 Apr 29, 2018 om 18:40
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Even de reacties van dit antwoord verbergen en het bericht van Ts. lezen. ;-))

Mi
door Mike Cornelissen Apr 30, 2018 om 21:42
2 Antwoorden / 1 Vragen

@Panter, voor februari waren de buren er niet die deze troep maken. Deze zijn in februari hier komen wonen. Ik denk zelf dat dit de aanleiding is geweest voor de huismeester om zelf ook het bijltje neer te leggen en niks meer te doen.

Mi
door Mike Cornelissen - Apr 30, 2018 om 21:43
2 Antwoorden / 1 Vragen

Iedereen, bedankt voor het meedenken.

De verhuurder is nu op de hoogte gesteld en hij gaat deze week nog zelf actie ondernemen om de vuil op te ruimen en er voor te zorgen dat de ruimtes ook schoon blijven.
Jullie informatie was zeer waardevol.

tijger1
door tijger1 Apr 30, 2018 om 21:53
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Mooi, bedankt voor het terugmelden.

sjjoppy
door sjjoppy Apr 30, 2018 om 22:02
7225 Antwoorden / 3 Vragen

Geweldig nieuws dat uw inspanning resultaat heeft gehad, van harte gefeliciteerd.
Dank voor het melden.