ma
door masteraster Feb 7, 2012 om 21:31
Geldzaken & recht

Wanprestatie NVM Makelaar

We hebben in 2009 onze woning bij een NVM makelaar te koop gezet. Begin 2010 hebben ze hun verkoopbord weggehaald die door de felle zon faal was geworden. Omdat ze vervolgens de woning veel verder in prijs wilden laten zakken en hun courtage in stand wilden houden hebben we een geschil gehad. Ze hadden immers beloofd dat ze gezien hun prestaties e.d. de woning snel zouden kunnen verkopen.

We hebben dit recentelijk bij de geschillencommissie aangekaart. Vlak voor de zitting trokken ze al hun claims terug en wilden ze de zaak sluiten. Tijdens de hoorzitting regende het van de leugens maar ondanks de harde bewijslast die ik met de emails had verzameld bleek dat de commissie de hoorzitting hoger inschaalden dan de overige bewijslast. Er werd zoals het juridisch heet'marginaal getoets'.

Uiteraard een zware domper voor ons terwijl we dachten dat we een sterke case hadden. Omdat we ook bewijslast hadden dat de makelaar potentiele kopers de deur had gewezen kon het voor ons niet veel slechter uitpakken.

Het was ongelooflijk dat de geschillencommissie ondanks de enorme bewijslast de leugens zonder enige vorm van bewijs zwaarder heeft gewogen. Overigens, het was erg vreemd om te horen dat de voorzitter de makelaar goed kende maar nu geheel onpartijdig zou beslissen...

Mijn inziens een doorgestoken kaart. Ik probeerde de voorzitter ook te wraken maar dat heeft de zaak alleen maar verergerd gezien de uiteindelijke uitspraak.

Tip voor allen:
1. Ga nooit naar een geschillencommissie zonder een jurist/advocaat en zorg dat je alles opneemt.

2. Gezien ons rechtsysteem is de uitspraak van de geschillencommissie erg belangrijk. Je kan vervolgens niets meer ondernemen om dit aan de kaak te stellen zonder zeer hoge juridische kosten te maken.

Wie heeft nog meer dit soort ervaringen met een NVM makelaar en de geschillencommissie die overigens ook door de NVM als 'onafhankelijk orgaan'wordt voorgezeten.?

Het hoeft geen betoog dat het vertrouwen in dit systeem onder de nul is gezakt.

2507 3 Rapporteer

johndejonge1978
door johndejonge1978 - Feb 16, 2012 om 15:02
4 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb een soortgelijk geval aan de hand gehad voor een klant van mij, maar daar trok de commissie vrij fel van leer tegen de betreffende makelaar. De zaak is uiteindelijk onderling opgelost kunnen worden.

Ik wil je woorden niet in twijfel trekken, maar zat er helemaal geen kern van waarheid in het oordeel?

ro
door ronaldbijvoets - Apr 8, 2012 om 23:06
4 Antwoorden / 0 Vragen

Marginale toetsing is niet ongebruikelijk. Daarnaast is een voorzitter wraken erg populair sinds het proces van onze blonde xenofoob... maar het is maar hoogst zelden terecht.

Los daarvan, kwam het geschil erop neer dat jij niet wilde dat de makelaar de opdracht teruggaf?

ma
door masteraster - Apr 9, 2012 om 08:41
1 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=ronaldbijvoets schreef op zondag 8 apr 2012, 23:06]Marginale toetsing is niet ongebruikelijk. Daarnaast is een voorzitter wraken erg populair sinds het proces van onze blonde xenofoob... maar het is maar hoogst zelden terecht.

>> Helemaal mee eens maar als je voor een commissie zit waarvan je twee belangrijkste leden al goed kent geeft m.i. wel te denken hoe onafhankelijk eea is.

Los daarvan, kwam het geschil erop neer dat jij niet wilde dat de makelaar de opdracht teruggaf?

>> Nee, dat was niet de vraagstelling. De vraag was in hoeverre een makelaar zomaar zijn verkoopbord enz kan en mag weghalen zonder dat dit opgevat mag worden als retour van de verkoopopdracht.
Conform de uitspraak van de geschillencommissie mag de makelaar dus zijn verkoopbord weghalen en een potentieel geinteresseerde afwijzen. De opdrachtgever heeft maar te betalen en omdat de verkoop is uitbesteed aan de makelaar mag je als opdrachtgever niets meer eisen.

Inderdaad ! hoe onafhankelijk is dit?