kr
door kracht Feb 1, 2017 om 12:02
Geldzaken & recht

Wat is het verschil tussen fysiotherapie en revalidatie

Ik heb een openhart operatie ondergaan. De caqrdioloog heeft cardiale therapie voorgeschreven. Echter mijn ziektekostenverzekerzaar wil de daaraan verbonden kosten niet vergoeden. Zij plaatsen cardale revalidatie onder de noemer fysiotherapie. Een goede motivatie wordt door hun niet verstrekt. Wat kan ik doen om de kosten toch vergoed te krijgen? Ik vind e.e.a. vreemd daar volgens,via internet, verkregen info en ook in mijn polis staat dat dat die in de basisverzekering zijn opgenomen. Wie kan mij helpen?
Alvast bedankt voor de te nemen moeite.  Ria Weemaes, Baarle Nassau

4997 6 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2017 om 12:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Cardiale therapie wordt meestal  in een groep in het ziekenhuis gegeven. Met naast allerlei oefeningen ook gesprekken met een psycholoog en dergelijke.

Neem dit eens op met uw cardioloog.

Lees eens hier als voorbeeld.

https://www.uza.be/cardiale-revalidatie-1

G
aat u "gewoon" naar de fysiotherapeut, dan valt dat niet onder revalidatie.

tijger1
door tijger1 - Feb 1, 2017 om 12:10
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Haal uw naam en adres weg, ditt is een openbaar forum.

Cookies
door Cookies - Feb 1, 2017 om 12:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ben je soms in een Belgisch ziekenhuis geweest? In Nederland wordt dit nl. hartrevalidatie genoemd en als hartrevalidatie op voorschrift cardioloog plaatsvindt, valt dit gewoon onder de basisverzekering. Overigens is fysiotherapie een onderdeel van een 'totaalpakket'. Deelname aan praatgroepen waar je je verhaal kwijt kunt (en de nodige emoties) valt ook onder dat pakket. Als je aanspraak wilt maken op vergoeding uit het basispakket ben je verplicht deel te nemen aan het 'totaalpakket'.

Van www.hartstichting.nl:

Hartrevalidatie in een ziekenhuis of revalidatiecentrum, met verwijzing van de cardioloog, wordt vergoed vanuit de basisverzekering.

Er zijn ook fysiotherapeuten hartrevalidatie aanbieden. Dit valt niet onder de basisverzekering, omdat het iets anders is dan de aanpak in een ziekenhuis. Hiervoor kunt u het beste contact opnemen met uw cardioloog of anders uw huisarts.

Inhoud programma

Het totale programma is heel breed en bestaat uit informatie, oefeningen en leren omgaan met de aandoening. Samen met een cardioloog, verpleegkundige, fysiotherapeut, diëtist, psycholoog en/of maatschappelijk werkende wordt gewerkt aan het herstel.

Hartrevalidatie is maatwerk. Deelnemers volgen alleen onderdelen die voor hen zinvol zijn. In een intakegesprek komen de persoonlijke doelen aan bod.

Informatiebijeenkomsten

Werken aan lichamelijke conditie

Leven met een hart- en vaatziekte

marita5
door marita5 - Feb 1, 2017 om 12:13
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Kracht ,

Stel uw vraag eens aan de Hartstichting ,  contact : Voor al uw overige vragen kunt u ons bereiken via bel 070 315 55 55

tenormin
door tenormin Feb 1, 2017 om 12:22
16859 Antwoorden / 108 Vragen

Lees daar meer wat er alzo bij komt kijken en wat de mogelijke oplossingen zijn, niet over revalidatie etc. Denk eerder dat @carola goed zit, valt normaal wel degelijk onder basisverzekering. Maar even afwachten of de TS nog reageert (buitenland of zo). Gr.

marita5
door marita5 Feb 1, 2017 om 12:26
11545 Antwoorden / 15 Vragen

Ik verwijs naar de Hartstichting , en @carola.83 heeft de informatie van de site van de hartstichting , revalidatie staat er dus wel op .

gerbera
door gerbera - Feb 1, 2017 om 12:28
7382 Antwoorden / 14 Vragen

Gaat het echt om cardiale therapie dan is dan zal hiermee bedoeld worden cardiale (hart)revalidatie. Iets wat vanuit het ziekenhuis wordt geregeld en normaal is na een hart operatie.  Denk dat de benaming cardiale de verwarring veroorzaakt. Zou dit nog maar eens goed informeren bij de cardioloog.
Gaat het over Cardiale Resynchronisatie Therapie dan is dit geheel wat anders. Hierbij gaat het om het inplanteren van een pacemaker of ICD.

DK
door DK - Feb 1, 2017 om 13:23
3 Antwoorden / 2 Vragen

Er zit inderdaad een verschil tussen cardiale therapie of bijvoorbeeld hartrevalidatie bij een fysiotherapeut. Belangrijkste vraag is: waar gaat u de therapie volgen? Is dit in het ziekenhuis of bij een fysiotherapeut.

Wanneer iemand fysiotherapie wilt , moet u daarvoor (aanvullend) verzekerd zijn mocht uw aandoening niet chronisch zijn. Dit kun je het beste nakijken bij je zorgverzekering. Mocht u geen aanvullende verzekering hebben dan komen de kosten van fysiotherapie op eigen rekening.

Vergoeding wordt meestal wel gegeven bij revalidatie in het ziekenhuis. Ga dus met uw cardioloog in gesprek wat voor revalidatie hij u aanraadt en bekijk dan uw mogelijkheden.