Wijzigen account/tenaamstelling internetspaarrekening Moneyou
Afgelopen jaar is mijn vader overleden. Mijn moeder is nog in leven. Zij hadden een internetspaarrekening bij Moneyou. Omdat mijn moeder de loginnaam en tenaamstelling graag wilde wijzigen, hebben we contact opgenomen met Moneyou om dit te regelen.
We kregen als antwoord dat het door beperkingen in het computerprogramma helaas niet mogelijk was om de tenaamstelling te wijzigen. We werden geadviseerd om een nieuw rekeningnummer aan te maken, onder de naam van mijn moeder. Vervolgens zou Moneyou wel kunnen assisteren door het direct overboeken van het saldo van de oude naar de nieuwe rekening. Dat hebben we zowel telefonisch als per mail te horen gekregen. Dat bespaart de nabestaande de moeite om het tegoed via de tegenrekening van de ene naar de andere rekening over te boeken.
We gingen met frisse moed aan de gang. We maakten een nieuwe rekening aan waarvoor we uiteraard een ID (digitaal) moesten aanleveren en na een paar dagen zou de rekening geactiveerd zijn. De nieuwe rekening heeft dezelfde tegenrekening en huisadres als de oude internetspaarrekening. Na een paar weken konden we nog steeds niet inloggen met de nieuwe gebruikersnaam en wachtwoord-combinatie. Ook heb ik enkele malen een nieuw wachtwoord aangevraagd voor het nieuwe account, maar ook met het tijdelijke wachtwoord kwam ik niet binnen. Daarom heb ik (uit naam van mijn moeder) telefonisch contact opgenomen met Moneyou en de vraag gesteld waarom dat niet lukte. Ik kreeg als wedervraag te horen dat mijn moeder op dat moment aanwezig moest zijn en haar identiteit via de telefoon zou moeten kunnen aantonen, anders mochten er geen “privacygevoelige” gegevens verteld mogen worden. Dat snap ik prima, maar mijn vraag was enkel en alleen: “waarom is de account geblokkeerd (van een rekening waar 1 cent op staat; ik was op de hoogte van alle details) en wat moet ik doen om deze te deblokkeren?”. Maar ook daar mocht de medewerker van Moneyou geen antwoord op geven. Per mail kreeg ik te lezen dat de aanvraag voor aanmaak van een nieuw rekeningnummer geweigerd was, omdat de echtheidskenmerken op de digitale ID niet goed zichtbaar waren. Ik kreeg het verzoek om een (2e) nieuwe rekeningnummer aan te vragen met een betere ID. Omdat ik de scan heb bekeken en mij deze prima in orde leek, heb ik de overbodige randen eraf geknipt (rondom de ID was een stukje tafel zichtbaar), maar ik heb dus dezelfde scan gebruikt(!). Na deze aanvraag kregen we te horen dat de aanvraag voor de nieuwe rekening geaccepteerd was en de rekening klaar voor gebruik. Vervolgens pakten we het mailtje erbij waarin de service van Moneyou aangeboden werd om het geld van de ene rekening naar de andere te verhuizen. We stuurden een antwoord op deze mail met het verzoek het tegoed over te boeken in de veronderstelling dat alles hiermee geregeld zou worden.
Vervolgens kregen we te horen dat de nabestaande, mijn moeder, die ook al toegang had tot de oude rekening, een geldige ID moet toesturen. Daarop reageerden wij met de vraag waarom ze nog documenten nodig hebben: mijn moeder is rekeninghouder van de oude én de nieuwe rekening, de tegenrekening is exact dezelfde, het huisadres en bovendien: door het aanvragen van de nieuwe rekening hebben ze recent nog een ID van haar ontvangen. Als het alsnog niet mogelijk was, wilden we weten hoe we de rekening toch nog kunnen opheffen. Als antwoord kregen we (nogmaals) “Wegens technische redenen is het bij Moneyou niet mogelijk om een gezamenlijke Spaarrekening om te zetten naar een enkele Spaarrekening.”, maar geen verder antwoord waarom ze ons niet konden helpen.
Dat was het moment dat we de hoop hebben opgegeven en het saldo hebben laten overboeken naar de tegenrekening.
Mijn moeder en ik zijn zeer teleurgesteld in de dienstverlening van Moneyou. Ook heeft zij rekeningen bij andere banken moeten omzetten van een “en/of” rekening naar een tenaamstelling op één naam. Door het tonen van een Verklaring van erfrecht was dit nergens een probleem.
Dit is nou niet echt datgene waar je op zit te wachten na een overlijden, een periode waarin veel geregeld moet worden. Ten eerste vind ik het onvoorstelbaar dat in deze tijd het nog steeds onmogelijk blijkt te zijn om een account of tenaamstelling van een internetspaarrekening te wijzigen als gevolg van “technische redenen”. Als je dan met veel moeite een nieuwe rekening hebt geopend, blijkt de service alsnog ver te zoeken.
Zijn er meer klachten over deze gang van zaken, of houden anderen de tenaamstelling gewoon aan, terwijl één van de partners is overleden?
Met vriendelijke groeten,
Martijn van Spanje.
U maakt een poeha om niets. Wat is het probleem om die rekening nog gewoon een tijdje zo te laten als hij is? En wat is het probleem om even de tegenrekening te gebruiken!
Geen klachten hier, maar dit klinkt erg bureaucratisch . Ik zou een officiële klacht bij de bank indienen.
Bij jou op het werk worden bedrijfsprocessen direct aangepast of genegeerd als er een bijzondere vraag van een klant komt?
Dit lijkt me zeker geen bijzondere vraag maar een normaal, regelmatig voorkomende situatie!
Wat maakt u een drukte over niets. En dat "in een periode waarin veel geregeld moet worden". Een account apart ervoor hier openen en zo een lang verhaal - het is haast een roman - tikken. Alles had heel eenvoudig door uw moeder gedaan kunnen worden.
Nee, ik heb niet dergelijke klachten over en ervaringen met Moneyou, integendeel.
Ik vind ze uiterst efficiënt en zorgvuldig met veiligheid e.d.
Ik begrijp ook niet wat u eraan zou hebben als dat wel zo zou zijn tenzij u de bank in een slecht daglicht wilt proberen te stellen.
Dat de rekeningen omgezet zouden moeten worden begrijp ik ook niet. Maar u bent nu in ieder geval op de hoogte van hoeveel geld op welke rekening staat.
Nieuw op Vraag & Beantwoord
NS e-ticket niet te wijzigen/annuleren
In de vragenlijst zie ik dat al sinds 2011 gevraagd wordt om een e-ticket te kunnen restitueren/van datum veranderen. NS zegt dat dit niet kan, omdat er kennelijk mensen zijn die een ticket meerdere keren uitprinten en dus profiteren van 1x betalen.
Betekent dus weer dat uitgegaan wordt van wantrouwen jegens de klant. (net als de toeslagenaffaire, controle zelfscankassa's, etc) Ik weet zeke
...
Lees meer
Audi etron... dure auto... maar.. kwalitatief uitermate teleurstellend
Dure EV gekocht. Audi RS Etron GT, Leuke auto, maar veel problemen. Na problemen met de verwarming (in de winter viel de verwarming uit, helaas geen verwarming, handschoenen aan om zonder bevroren vingers te sturen) nu recent drie keer achter elkaar is de auto volledig stilgevallen. Tijdens het inhalen op de snelweg tijdens de drukke avondspits, viel de auto gewoon volledig uit. Via gevaarlijke ma ... Lees meer
Hoe kan ik On that ass bereiken?
Ik heb begin dit jaar fotoboeken besteld bij Albelli samen met een collega, daarbij konden we 3 producten gratis bestellen uit een lijst van verschillende leveranciers. Mijn collega ging voor een onderbox van "On that ass". Ik heb 2 eurocent betaald en zijn adres opgegeven. Nadat hij zijn "gratis" onderbox had ontvangen, kreeg hij elke maand een ander onderbox. Hij had mij na de 1e zending gebeld ... Lees meer
Populair in Geldzaken & Recht
Wie is aansprakelijk voor doodbijten hond
Vorige week is het hondje van mijn zus in een paar minuten doodgebeten door een pitbull Die pitbull was ontsnapt uit de tuin van een buurman wiens dochtertje de poort open had laten staan. Mijn zus heeft de buurman aansprakelijk gesteld en 400 euro verlangd om een nieuwe hond te kunnen kopen (haar hondje was nog maar net een jaar oud). Nu wil het geval dat de buurman niet de eigenaar is van de ... Lees meer
Mag mijn huurbaas de woning incl mijn inboedel fotograferen bij het verkopen van de woning?
Mijn huurbaas heeft kenbbaar gemaakt de woning waar ik met mijn vriendin 3 jaar woon, te willen verkopen.
Nu wil ze ook foto's komen maken voor op internet, terwijl er al oude foto's zijn van toen hun hier nog woonde.
Deze woning heeft toen namelijk al eens te koop gestaan.
Ik vroeg mij af of dit zomaar mag en wat mijn rechten zijn. Zelf heb ik dit liever niet ivm privacy.
...
Lees meer
Gesjoemeld met mijn uren
Hallo allemaal,
Ook ik heb een vraag die ik graag wil stellen.
Afgelopen 2 en half jaar ben ik dienst geweest bij een groot bedrijf in de detailhandel. Nu ben ik de afhelopen maand helaas in de ziektewet beland en heb ik besloten om afscheid te nemen en ergens anders te gaan werken. Nu heb ik mijn laatste loonstrook ontvangen waar op staat dat ik in mijn ziektewet verlof uren heb staan e
...
Lees meer