supersplid
door supersplid Feb 5, 2017 om 13:41
Geldzaken & recht

Wijzigingen aan woning door woningbouwvereniging

Een kennis van mij heeft onlangs een huurkontrakt getekend bij Lefier in Groningen .
Tijdens de bezichtiging van de woning was er veel kastruimte aanwezig , waar ze (uiteraard) zeer enthousiast over was .
Lefier is , na ondertekening van het huurkontrakt , bezig geweest om een deel van de kastruimte te verwijderen , onder het motto dat het te veel onderhoud zou vergen ("scharnieren en dergelijke") . Dit gaat bovendien gepaard met een huurverhoging ten opzichte van de huur die in de woningadvertentie genoemd was .
Ook weigert de woningbouw extra beveiliging/scharnieren op de ramen te plaatsen om te voorkomen dat haar dochter van bijna 6 uit het openstaande raam zal vallen (de woning bevindt zich op de 3e etage) .
Is deze opstelling/handelwijze van Lefier juist en korrekt of is hier nog wat aan te doen ?

4757 11 Rapporteer

fa
door familyman - Feb 5, 2017 om 13:48
888 Antwoorden / 1 Vragen

Wat staat er precies in het contract omschreven qua te leveren ruimte en kasten + prijs. Het is per bewoner verschillend of er een kind komt wonen, dus ik zou uit veiligheidsoverweging zelf direct en niet wachten een beveiliging tegen naar beneden vallen maken.

tijger1
door tijger1 - Feb 5, 2017 om 13:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

In dat getekende huurcontract staat toch de huur vermeld? Dus dat kan nadien niet verhoogd worden.

Rare zaak dat zij kastruimte verwijderen ivm onderhoud aan scharnieren, want onderhoud aan scharnieren is voor rekening van de huurder. Als zij kan aantonen dat er kasten verwijderd zijn, dan maar nieuwe kasten eisen.

Extra beveiliging op de ramen kan men natuurlijk niet eisen. Als uw kennis die beveiliging wil hebben, zal hij dat zelf moeten jnstalleren.

edrick3
door edrick3 - Feb 5, 2017 om 13:51
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Maar welke huur staat er in het huurcontract vermeld?
De extra beveiliging is geen zaak van de wbv.

di
door digioma - Feb 5, 2017 om 14:14
646 Antwoorden / 29 Vragen

Zo bekend... onze dochter (deels gehandicapt) heeft vorig jaar een sociale huurwoning van de woningbouwver. toegewezen gekregen; dit omdat de toenmalige woning werd gesloopt.
Enthousiast bij bezichtiging (stond leeg) was door de vorige huurder mooi opgeknapt; vloerverwarming en fraaie tegels; dus prettig met reuma, klein haardje, aardige keuken, zonneschermen buiten en nog veel meer. Na overhandiging sleutel bleek de hele vloer verwijderd  te zijn, dus tegels en verwarming, haardje gesloopt, keuken gesloopt. Vloer moest ze zelf maar in orde maken, minimale keuken werd teruggeplaatst, zonnescherm verwijderd etc. Gelukkig hebben we met familieleden en vrienden de boel een beetje kunnen opknappen, geen vloerverwarming, maar laminaat enz. Bij aanvaarding woning was was de huur dusdanig dat ze huursubsidie kreeg (kan door handicap niet werken), maar drie maanden later werd de huur dusdanig verhoogd dat ze daar nu net buiten valt. Heel symphatiek als je afhankelijk bent van een uitkering. Nu maar wachten tot ze het huis wordt uitgezet...

wi
door wilhelmina59 Feb 5, 2017 om 21:37
519 Antwoorden / 0 Vragen

Huuverhoging bij bestaande huurder die tot boven de soc huurgrens leidt wordt alleen over het gedeelte erboven geen toeslag berekend.

Wanneer je huur door de jaarlijkse huurverhoging boven de grens uitkomt, houd je recht op je huurtoeslag als je in de maand vóór die huurverhoging toeslag ontving. Maar je ontvangt dan alleen toeslag voor het deel van de huur dat onder de grens uitkomt.
Uitzetting geschied alleen bij niet betalen en niet meewerken bij oplossing.

tenormin
door tenormin - Feb 5, 2017 om 14:22
16849 Antwoorden / 108 Vragen

"Raar" dat er kasten verwijderd worden, zeker onder de noemer onderhoud (voor hen). Dat is gezwets, die kosten zijn altijd voor de huurder. Als ze het contract heeft getekend met de aanwezige kasten, moeten die kasten er gewoon zijn. Extra beveliging, zoals door een ieder is aangegeven, is uiteraard voor eigen kosten.

hansje klein
door hansje klein - Feb 5, 2017 om 14:26
3037 Antwoorden / 62 Vragen

Met een ondertekend inspectie- resp. overdrachtsrapport en een huurcontract heeft u m.b.t. de bezichtigde inrichting en de afgesproken huur méér dan één been om op te staan ..... Niet accepteren dus!

Toestand bij begin en einde huur

  • Het gehuurde wordt/is bij aanvang van de huurovereenkomst aan huurder opgeleverd en door huurder aanvaard in goede staat, zonder gebreken. Dat is de staat waardoor het gehuurde aan huurder het genot kan verschaffen dat huurder bij aanvang van de huurovereenkomst mag verwachten van een goed onderhouden zaak van de soort waarop de huurovereenkomst betrekking heeft. De staat/toestand waarin het gehuurde zich bij het begin van de huur bevindt, wordt vastgelegd in een te dateren en in ten minste in tweevoud op te maken inspectierapport/beschrijving, dat/die door partijen wordt ondertekend en waarvan elk van partijen een exemplaar ontvangt. Mocht er bij aanvang van de huurovereenkomst sprake zijn van een gebrek dan wordt dit in het inspectierapport/de beschrijving vermeld. Een dergelijk gebrek wordt door verhuurder binnen een redelijke termijn verholpen. Indien verhuurder zulks nalaat is verhuurder slechts in verzuim nadat huurder verhuurder in gebreke heeft gesteld. BRON is een andere WBV.

De huurwoorwaarden bij Lefier zullen bij uw kennis wel overhandigd zijn, dus ....... meteen bestuderen!

Gerry1969
door Gerry1969 - Feb 6, 2017 om 00:35
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Lijkt mij dat je een kind van zes wel kan leren niet bij het openslaande raam te komen. Moeders zou toch zeker in de omgeving moeten zijn. Anders ff langs bouwmarkt voor een oplossing.

fr
door frans56 - Feb 6, 2017 om 08:05
230 Antwoorden / 9 Vragen

Hallo.
Er zijn diverse manieren waarmee verhuurders omgaan met door bewoners zelf aangebrachte voorzieningen.  Er zijn er waar zaken zoor eerdere huurders aangebrachte zaken gewoon zonder meer mogen blijven zitten.  Er zijn er ook die daar een keurig lijstje van maken en op papier zetten wat nieuwe bewoners overnemen.  Echter er zijn er ook waar het huis perse in oude staat moet worden opgeleverd,  en de oude bewoners alle zelf aangebrachte zaken moeten verwijderen.  Echter er zijn ook verhuurders die, "Als een soort service voor de huurders"  alle door de oude bewoner
aangebrachte zaken gratis verwijderen, waarbij het niet uitmaakt of de nieuwe bewoner dat op prijs stelt ja dan nee, dat scheelt volgens hun immers een boel gesloop voor de oude bewoners.  Wilt U weten wat het beleid is van uw verhuurder in kwestie, lees op hun website wat hun beleid is voor wat betreft (het laten zitten van) zelf aangebrachte voorzieningen.  Helaas zult U genoegen moeten nemen met hun beleid, of u het er nou mee eens bent of niet.

mo
door mof - Feb 6, 2017 om 13:13
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Vwb de extra scharnieren: ja, dat hoeft Lefier niet te doen. Dat moet u zelf doen of laten doen. Het is uw keuze het raam open te laten staan als uw dochter in huis is, dus ook uw verantwoordelijkheid.

Vwb de kasten: dat zou ik zeker aankaarten. Uw kennis heeft een contract getekend, daar staat als het goed is in hoeveel woonoppervlak ze huurt. En voor welke prijs. Dus Lefier kan niet zomaar de kasten verwijderen (woonoppervlakte vergroten) en meer huur vragen. Is daar niet een huurcommissie voor?

1paul
door 1paul Feb 6, 2017 om 14:39
3173 Antwoorden / 0 Vragen

woonoppervlak is niet afhankelijk van kasten die aanwezig zijn ja dan nee, je huurt een woning met een bepaald oppervlak, wat daarin aanwezig is doet verder niet ter zake...

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 6, 2017 om 15:01
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Vreemde zaak, onderhoud aan kasten binnenshuis is normaliter voor rekening van de huurder. Ik zie dat Lefier een coorperatie is die een huurdersverening moet hebben. Probeer daar eens navraag te doen. Ik kunt uw vraag ook voorleggen aan de hurudersbond.

lottesanne
door lottesanne - Feb 7, 2017 om 12:34
438 Antwoorden / 47 Vragen

Heb je geen overname lijst getekend? Daar moeten die kasten op staan