br
door brian ruhe Jan 8, 2016 om 02:59
Geldzaken & recht

Woningnet passend wonen

Geachte Heer/Dame,

In 2012 ben ik aan de slag gegaan bij mijn huidige werkgever en werkte ik op een 0 uren contract. Tot ik in maart 2014 van deze werkgever een vaste fulltime aanstelling heb gekregen. Inmiddels gaat het prima in en is mijn inkomen er ook op vooruit gegaan.
Ik heb op de woningnet site netjes mijn bruto jaarinkomen ingevuld zoals gevraagt op de woningnet site. ik heb een stukje gekopieerd van de site:

Geef aan met hoeveel personen u gaat verhuizen naar de nieuwe woning. Vul hier het totale (toetsings)inkomen in van uzelf en van de andere leden van uw huishouden. Dit is het belastbare (bruto) inkomen dat u in het huidige kalenderjaar verwacht te krijgen.
Let op!
De hoogte van uw inkomen bepaalt voor welke woningen u in aanmerking komt. Vul daarom uw inkomen nauwkeurig in.
Als de medeaanvrager of een kind geen inkomen heeft, vul dan een 0 in.
Als het jaarinkomen van uw huishouden exclusief kinderen hoger is dan € 44.659 heeft u geen recht meer op een sociale huurwoning (nettohuur t/m € 710,68
).

Vervolgens een passende woning gevonden, reactie geplaatst, bezichtiging gehad, positief bericht ontvangen en gegevens opgestuurd zoals gevraagd. Hierbij zoals verzocht een IBRI inkomensverklaring 2014 met daarop het bruto jaarinkomen 2014. Logisch is dat dit bedrag lager zal zijn als de schatting van het huidige kalenderjaar.
De woning word mij op dit moment afgewezen omdat ik in 2014 onder de minimum grens verdiende die voor deze woning gesteld is.
Deze minimum grens onder de naam ''passend wonen'' is ingegaan op 01-01-2016.
Geheel 2015 heb ik prima voldaan aan de gestelde inkomensgrenzen passend voor deze woning, zowel de oude regels als de nieuwe ingaande dit jaar. 2014 net niet.
een paar vragen:
Waarom word 2014 als peiljaar gebruikt voor regels ingaand in 2016?
Er staat duidelijk een tegenstrijdigheid in de informatie verwacht op de woningnet site en de werkelijke peil gegevens die later worden gehanteerd. Kan ik hier wat mee?

Ik heb al loonstroken gestuurd als bewijs en zal de laatste stukken kunnen ophalen bij de gemeente om 11 uur deze morgen. Voor 3 uur vandaag moeten alle stukken aanwezig zijn en dat zal ruim lukken.

Welke verdere stappen moet ik nog ondernemen? Telefonisch is gemeld dat het niet door kan gaan.

In een mail bevestiging heb ik naar hun zeggen een ‘’vergissing’’, maar wel dingen zwart op wit.

Help

Groetjes Brian

10206 13 Rapporteer

Cookies
door Cookies - Jan 8, 2016 om 09:23
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Als die regeling zo star wordt toegepast, schiet het zijn doel helemaal voorbij: n.l. een woning passend bij je inkomen. Dat er nu nog naar inkomen 2014 wordt gekeken, komt alleen maar door het feit dat de Belastingdienst pas over een paar maanden de gegevens over 2015 kan aanleveren. Andersom kan het dus betekenen dat iemand in een veel te duur huis komt te zitten, als diens inkomen in 2015 gehalveerd is.

Naar mijn mening zou er naast de IB verklaring ook moeten worden gekeken naar het inkomen op moment van acceptatie woning. Simpelweg omdat er een groot verschil in kan zitten. En wat voor nut heeft het, dat je op hun site wel de laatst bekende gegevens in moet vullen als er toch niet naar gekeken wordt?

Op de site van Woonnet Haaglanden staat dat corporaties mogen afwijken van de huurregels; als ik verhuurmedewerkster was, zou ik in jouw geval dus zeker afwijken van de regelgeving. Pas dan doe je je werk goed.

Bel eens naar 2 andere corporaties en vraag naar welk inkomen ze in jouw geval zouden kijken.

Tot welke huur kunt u gaan wonen?

In de onderstaande tabel kunt u zien tot welke huurgrens u in de meeste gevallen kunt reageren op een woning, corporaties kunnen hier van afwijken

https://www.woonnet-haaglanden.nl/hoe-werkt-het/nieuws/details/item/49/

br
door brian ruhe Jan 8, 2016 om 11:51
Antwoorden / 1 Vragen

Hallo,

Ik heb een paar andere corporaties gesproken inmiddels en... helaas. Dit beleid word elders ook gehanteerd.
Dit betekend dat iemand die zijn baan is verloren in 2015, dus werkloos meer kans heeft op deze woning dan iemand met een goed inkomen en vaste aanstelling.

Het maakt niet uit wie ik het voorleg zowel de woningbouw als woningnet zeggen beide dat de ander verantwoordelijk is voor het corrigeren van de valse info op de woningnet site.

juridische hulp zegt: bij het starten van een zaak kan het je nog eens veel geld gaan kosten.
het advies was om een klacht neer te leggen bij de woningbouw...(slager die zijn eigen vlees keurt zou ik zeggen)

jo
door jorisw - Jan 8, 2016 om 09:37
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Welkom in het land met een overdaad aan (achterhaalde) starre regeltjes. Die regel dat er naar het inkomen van een jaar eerder wordt gekeken is ooit (lang geleden) ingevoerd in de tijd dat iedereen 40 jaar voor dezelfde werkgever werkte en een voorspelbaar inkomen had (volgens de al even starre CAO loonschalen).

Cookies
door Cookies - Jan 8, 2016 om 09:48
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Passend toewijzen

Woningcorporaties verhuren per 1 januari 2016 aan ten minste 95% van de huishoudens met potentieel recht op huurtoeslag woningen met een huurprijs tot en met de aftoppingsgrens. Deze verplichting geldt voor nieuw te verhuren woningen per jaar. De resterende marge van 5% is bedoeld om woningcorporaties een beperkte ruimte te bieden om in uitzonderingssituaties toch een (iets) duurdere woning te kunnen toewijzen, bijvoorbeeld wanneer niet op korte termijn een kwalitatief passende woning met een meer betaalbare huurprijs beschikbaar is.
http://www.woningwet2015.nl/nieuws/de-woningwet-in-2016

Die verhuurmedewerkster is echt helemaal verkeerd bezig! Dat is echt om pissig van te worden. Je zou haar eens kunnen vragen of zij dus ook een woning gaat toewijzen aan iemand wiens inkomen in 2015 gehalveerd is! Wedden van niet?

En zeg haar maar dat ze PASSEND moet toewijzen en dat ze dat NU dat niet doet! Straks ben jij dus een 'scheefwoner', want je wordt nu verplicht goedkoper te gaan wonen, terwijl je werkelijke inkomen veel hoger ligt.

Ik vind dit wel een goed topic om behandeld te worden in een Kassa of Radar uitzending. Want wat jou gebeurt, zal dus bij veel meer mensen gebeuren.

br
door brian ruhe Jan 8, 2016 om 12:01
Antwoorden / 1 Vragen

Hallo

Bedank voor je respons! De mevrouw waarmee ik sprak van de woningbouw werd al behoorlijk ziek van de klachten inmiddels.
Iemand die in 2015 nu werkloos is geworden en in 2014 goed heeft verdiend heeft op dit moment meer kans op  deze woning als iemand die aan de eisen voldoet met een vaste aanstelling!

En dat allemaal om scheefwonen te voorkomen.
mij word net verteld dat onder het kopje ''vul hier uw bruto jaarinkomen in van het huidige kalenderjaar''
moet staan het inkomen van 2014 vanaf de ibri verklaring.

welkom in het hart van de leeuw!

Cookies
door Cookies Jan 8, 2016 om 12:07
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Niet alleen dat, maar iemand wiens inkomen in 2015 fors gedaald is, krijgt dus VEEL MEER huurtoeslag en dat is JUIST wat Minister Blok wilde verminderen! En waarom trekken wbv's dan niet aan de bel bij hun overkoepelende organisatie???

br
door brian ruhe Jan 8, 2016 om 13:02
Antwoorden / 1 Vragen

Heb het bij radar ingediend wellicht bespaar ik een medemens de koude douche. De wbv's trekken wel aan de bel maar het apparaat doet er lang over daarbij, wijzen naar elkaar en regels bevorderd dingen niet echt. Volgens de woningbouw moest woningnet dingen verduidelijken en volgens woningnet ... je snapt mijn laatste paar telefoontjes met die instanties had wel denk.

Cookies
door Cookies Jan 8, 2016 om 13:10
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Je loopt tegen een enorme muur van starheid, niet te geloven!

En waarom maakt de wbv geen gebruik van: De resterende marge van 5% is bedoeld om woningcorporaties een beperkte ruimte te bieden om in uitzonderingssituaties toch een (iets) duurdere woning te kunnen toewijzen,

Woningnet moet niks verduidelijken; dit gat in de regelgeving moet door de Minister worden gedicht! Heb al zitten rondneuzen, maar de Minister is onbereikbaar. Aangezien hij van de VVD is, kan je wel een mailtje over dit prutswerk van deze man sturen naar de VVD http://www.vvd.nl/contact

Cookies
door Cookies - Jan 8, 2016 om 12:00
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@Brian: als aan deze regelgeving zo star wordt vastgehouden, dan wordt dus niet aan de opdracht van Minister Blok voldaan om woningen passend toe te wijzen. Werken met achterhaalde inkomensgegevens heeft toch geen enkele zin! En waarom moet je op de site van Woningnet dan de meest actuele gegevens invullen??? Compleet zinloos dan.

Zoals ik eerder schreef, is dit een topic wat eigenlijk goed thuis hoort in een consumentenprogramma, want dit klopt gewoon niet. Aangezien ik de Radar uitzendingen beter vind: meld dit aan bij Radartv en heb het dan niet alleen over je eigen situatie maar dat het gevolgde beleid over de hele linie gewoon niet klopt. Link (even helemaal naar beneden scrollen) http://www.radartv.nl/

Cookies
door Cookies - Jan 8, 2016 om 12:09
13336 Antwoorden / 36 Vragen

@Brian: je kan deze idioterie ook melden bij de Woonbond, die heeft ook regelmatig overleg met Blok https://www.woonbond.nl/

Cookies
door Cookies - Jan 8, 2016 om 12:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik lees net dat er bij statushouders geen inkomenstoets wordt toegepast, misschien dan even richting Oost-Europa en Nederland opnieuw binnen komen?

Uitzondering voor statushouders

Woningcorporaties hoeven geen inkomenstoets uit te voeren wanneer zij statushouders (asielzoekers die over een verblijfsvergunning beschikken) huisvesten, in het kader van de taakstelling van de gemeente. In dat geval volstaat de verklaring die betrokkenen van het Centraal Orgaan Asielzoekers hebben gekregen.

br
door brian ruhe Jan 8, 2016 om 13:04
Antwoorden / 1 Vragen

voelt dat even als een trap in je ballen

Cookies
door Cookies - Jan 8, 2016 om 12:24
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Zolang de situatie is zoals hij is, kun je nu dus 2 dingen doen: in een goedkope huurwoning gaan zitten, gebaseerd op je inkomen 2014 of wachten tot de BD ergens halverwege het jaar in staat is een IB60 verklaring af te geven over 2015.

Bezopen gewoon dat een door een Minister bedachte maatregel WEER eens niet klopt!

Cookies
door Cookies - Jan 8, 2016 om 13:19
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Het enige dat het snelste werkt, is deze achterlijke gang van zaken zoveel mogelijk verspreiden in de (social) media. Dan wordt de Minister misschien even wakker.

runet1
door runet1 - Jan 8, 2016 om 16:03
12 Antwoorden / 0 Vragen

wat je kan doen is een peiljaar verlegging aanvragen.
dat is een normale zaak in deze.
Rudi

Cookies
door Cookies - Jan 8, 2016 om 16:13
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Dat kan alleen als het om een huurverhoging gaat.

DOOR RUNET1 - 08 JAN 2016 OM 16:03
0 ANTWOORDEN / 0 VRAGEN

wat je kan doen is een peiljaar verlegging aanvragen.
dat is een normale zaak in deze.
Rudi

lo
door lopaka - Jan 8, 2016 om 16:31
70 Antwoorden / 47 Vragen

Met dit kabinet blijft het klote omdat ze vragen naar je inkomsten van 2 jaar terug en dat slaat nergens op.

Ha
door Hadd - Jan 13, 2016 om 20:21
1 Antwoorden / Vragen

Dit overkomt mij op dit moment PRECIES hetzelfde! Afgewezen voor een woning omdat in 2014 nog een student was en dus geen inkomens had volgens het IB-60 formulier. En ik heb ze gewezen dat dit volkomen onrechtvaardig is en dat het doel van de Woningwet volkomen wordt gemist! Ze hebben inderdaad 5% marge en dat is waar deze situaties in thuishoren. (ik denk dat ze die 5% misschien willen behouden voor vriendjespolitiek e.d., mag ik niet hardop zeggen natuurlijk). Inderdaad krijg je op deze manier alleen maar meer scheefwonen.

Is hier nog iets aan te doen als die verhuurdmedewerker niet mee wil denken?

fi
door fisbel - Jan 14, 2016 om 00:25
851 Antwoorden / 3 Vragen

@Carola83:
Heeft u een bron waarin vermeld is dat peiljaarverlegging in deze situatie niet mogelijk zou zijn? Zie uw reactie van 16.13.

Zoals hierboven al genoemd zou u om peiljaarverlegging kunnen vragen. De regel is dat er uitgegaan wordt van het belastbaar inkomen van 2 jaar geleden. (n - 2) U verzoekt om 2015 als peiljaar te nemen. Peiljaarverlegging is een algemene wettelijke mogelijkheid in bijvoorbeeld juridische zaken (eigen bijdrage - advocaat), de eigen bijdrage aan het CAK (zorg) en ook in de huursector. Zie voor een andere situatie waarin om peiljaarverlegging werd verzocht. Klik hier

U zou om extra geinformeerd te zijn contact kunnen opnemen met een rechtswinkel of met de Sociale Raadslieden van uw woonplaats.

Ha
door Hadd Jan 14, 2016 om 01:23
1 Antwoorden / Vragen

Ha
door Hadd Jan 14, 2016 om 01:23
1 Antwoorden / Vragen

In die link gaat het om peiljaarverlegging bij een huurverhoging. Het is iig wel iets om verder in te verdiepen of er nog mogelijkheden zijn hierin

Verder heb ik nog het volgende gevonden, links volgen later:
- ze mogen alleen van het IBRI formulier afwijken als het inkomen van 2015 lager is dan in 2014. Dan wordt er gevraagd naar loonstrookjes e.d. Er is geen regeling voor afwijken bij een hoger inkomen. Dit lijkt dus een gat in de wet.        - wat ze wel mogen is 5% afwijken van deze wet. Dus los van dat de wet ze dit oplegt, heeft de wooncorporatie zelf wel de mogelijkheid om mij die woning toch te geven. Dit doen ze NIET.

Mijn volgende stappen zijn daarom:
- officiele klacht indienen bij het woonbedrijf in eindhoven - juridisch loket om hulp vragen - gesprek aangaan met het woonbedrijf - kwestie voorleggen bij de woonbond
a