pa
door patio Apr 7, 2016 om 19:22
Geldzaken & recht

Woningverkoop

Ik kocht v.d. week - direct van de part. eigenaar een woning voor € 310000,--. Verkoper belt nu op dat hij de woning voor € 325000,-- heeft verkocht aan een ander. Er is nog geen voorl.koopovereenkomst op schrift gesteld. Mag dat zomaar ?

865 3 Rapporteer

marita5
door marita5 - Apr 7, 2016 om 19:29
11534 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Patio ,

Concurrentie voor de koper van een huis?

Dit betekent dat ook een particuliere verkoper zich mag bedenken, totdat hij de koopakte heeft ondertekend. Houdt dat in dat een verkoper daarmee ‘zomaar’ wegkomt? Volgens de Hoge Raad wel. Slechts in zeer bijzondere gevallen moet een verkoper die zich bedenkt een schadevergoeding betalen aan de koper.

Stel dat twee particulieren het met elkaar eens worden over de koop en verkoop van een huis. En dat zich, voordat de koopovereenkomst is ondertekend, een tweede koper meldt die een hoger bedrag wil betalen dan de (eerste) koper. Zolang er geen koopovereenkomst is ondertekend, mag ook een particuliere verkoper zich nog bedenken. En dus mag een woning worden verkocht aan een andere koper die bereid is om meer te betalen dan de eerste koper.

bron : blog.deleeuw.nl

sw
door swat1500 - Apr 7, 2016 om 19:46
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Ja dus.

uwjurist
door uwjurist - Apr 8, 2016 om 09:16
1043 Antwoorden / 0 Vragen

U kunt hier helaas weinig tot niets tegen beginnen vanwege het schriftelijkheidsvereiste bij (ver)koop van onroerend goed. Zowel de particuliere verkoper als particuliere koper, die na eerdere overeenstemming weigert mee te werken aan het vervolg, dus o.a. het tekenen van een koopovereenkomst van een woning, kan daartoe niet kan worden gedwongen, omdat de wet hem niet daartoe verplicht. Zie de uitspraak van de Hoge Raad: [url]http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:HR:2011:BU7412[/url]. Heel soms is er een uitzondering mogelijk. Maar dat is een zeldzaamheid.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik