co
door corrievonk Nov 18, 2016 om 13:21
Geldzaken & recht

Zonder overleg betaalverplichtingen opleggen.

Ik kreeg van de wegenbelasting een brief dat ik niet meer per jaar kan betalen. De korting die ze hierop gaven is er al twee jaar vanaf. Nu verplichten ze mij  om elke maand via incasso ( hetgeen ik tot nu toe niet deed) het bedrag van mijn rekening af te trekken. Een andere mogelijkheid laten ze voor mij niet open, of ik moet extra betalen voor acceptgiro,s per maand met extra kosten. Het nadeel van incasso is dat zij het ervan af trekken op het moment dat het hun schikt en niet mij, i.v.m. het geld wat wel of niet op mijn rekening staat.

Van andere incasso,s heb ik gemerkt dat ze beginnen met het aftrekken op het eind van de maand en zo langzamerhand schuiven ze dat naar het begin van de maand totdat ze over de maand heengaan en dan twee keer incasseren. Dat is tot nu toe nog niet gebeurt, maar de instantie die dat doet vangt wel in een veel eerder stadium hun geld.
Hebben jullie ook dit soort incassovoorvallen, waar je als deelnemer niets meer over te zeggen hebt?

1257 7 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Nov 18, 2016 om 13:28
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Nu verplichten ze mij  om elke maand via incasso ( hetgeen ik tot nu toe niet deed) het bedrag van mijn rekening af te trekken. Een andere mogelijkheid laten ze voor mij niet open, of ik moet extra betalen voor acceptgiro,s per maand met extra kosten.
???
Krijg nog steeds een rekening met acceptgiro (zonder kosten) voor een periodieke (3 maandelijkse) betaling.
En die kun je dus ook via internetbankieren betalen.
http://belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/motorrijtuigenbelasting/hoe_betaal_ik_mijn_motorrijtuigenbelasting/betalen_met_acceptgiro

tijger1
door tijger1 - Nov 18, 2016 om 13:30
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Misschien de brief nog eens lezen?

me
door mein33 - Nov 18, 2016 om 13:38
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Het nadeel van incasso is dat zij het ervan af trekken op het moment dat het hun schikt en niet mij, i.v.m. het geld wat wel of niet op mijn rekening staat.

@corrievonk,

De wegenbelasting wordt elke maand rond de 27e van de maand via een automatische-incasso afgeboekt. (een dag eerder of later is mogelijk).
En met die wetenschap kunt/moet u er simpelweg voor zorgen dat er dan voldoende saldo op uw rekening staat.
U moet er wel rekening mee houden dat u bij een niet uitvoerbare automatische-incasso gelijk als wanbetaler te boek staat bij de belastingdienst. en een boete van ongv. € 53.00 krijgt.

Betaald u nu nog eens per jaar middels een acceptgitro dan wijzigt dit in eens per 3 mnd. middels een acceptgiro.
Voor verdere info zie de site van de wegenbelasting.

lo
door lovewinnie - Nov 18, 2016 om 13:43
1210 Antwoorden / 1 Vragen

Doe alles automatisch en herken je niet in het verhaal van schuiven met afschrijving datum . betaal alles op een bepaalde datum en scheelt hooguit een dag soms ivm weekend.

Sommige mag je zelf een datum kiezen.
Hij moet toch betaald worden dus dat is een maand wellicht ff bikkelen en daarna zou het er toch gewoon op kunnen staan!?

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 18, 2016 om 13:56
16885 Antwoorden / 202 Vragen

Ik zie geen enkele reden waarom u niet voor een heel jaar in een keer kunt betalen, maar dan wel aan het begin van dat jaar en voor dat gehele jaar vooruit.
Een jaar achteraf betalen was toch al niet mogelijk.

Het probleem met het moetenm betalen van kosten voor acceptgirokaarten is al een langer bestaand probleem. Als u de acceptgiro's helemaal niet benut omdat u al zelf op tijd betaalt zouden die m.i. niet in rekening gebracht mogen worden.

Toch maar bezwaar aantekeken bij de belastingdienst?

me
door mein33 Nov 18, 2016 om 14:45
5658 Antwoorden / 28 Vragen

DOOR GERRITALTENA - 18 NOV. 2016 OM 13:56
5963 ANTWOORDEN / 128 VRAGEN

ik zie geen enkele reden waarom u niet voor een heel jaar in een keer kunt betalen

......@gerritaltena,....

U misschien niet, maar de belastingdienst echter wel....
De jaarbetaling komt te vervallen en wordt vervangen door de kwartaalbetaling....
Men heeft dus de keuze tussen een maandelijkse automatische-incasso of een drie-maandelijkse betaling per acceptgiro.

Gerry1969
door Gerry1969 - Nov 18, 2016 om 14:11
3449 Antwoorden / 25 Vragen

Stort het geld van het hele jaar op een rekening en boek automatisch 12 x per jaar de maandtermijn over naar de rekening waarvan wordt geïncasseerd, sit net voor de incasso plaatsvindt.
Gaat alles automatisch en maakt het incasso moment niet uit.
Opgelost.

Ma
door Marimelda - Nov 18, 2016 om 21:04
58 Antwoorden / 11 Vragen

Het is inderdaad dat je soms in de gaten moet houden of een betaaldatum niet te veel verspringt, maar in de meeste gevallen gaat dat mijn inziens wel goed. Anders kun je altijd even het betreffende bedrijf bellen hoe het zit. Dat heb ik ook gedaan toen iets niet duidelijk was, maar dan niet bij de Wegenbelasting.Verder vind ik dat bedrijven of andere instanties sowieso enige coulance mag aanleggen als iets niet direct op tijd is betaald. Er kunnen allerlei redenen aan ten grondslag liggen, misschien een geboorte van een kind of zelfs een overlijden van een famililid ertussen door of weer anders en dan heb je wel wat anders aan je hoofd. Maar met (telefonisch) overleg valt soms heus wel iets te bereiken. Beter dan met internet soms of via de e-mail. De no-reply's antwoorden spreken boekdelen. Terugmailen kan niet.De e-mail is dus niet altijd zo'n goed communicatiemiddel op zakelijk gebied. Maar met sommige bedrijven valt het weer mee.
Een idee voor bedrijven is dat men de 16 cijferige code die op de acceptgiro staat gewoon op de nota zetten en versturen per post of via de e-mail dan heb je geen enkele acceptgiro nodig en kosten heb je er dan niet van. Als je aan Internetbankieren doet, dan vul je toch zelf de cijfers in van de acceptgiro. De acceptgiro is dus in prinicipe niet nodig, behalve bij mensen die geen p.c. hebben en/of geen gebruik maken van Internetbankieren. Verder kun je met internetbankieren de machtigingen in eigen hand houden, door machtigingen op te zeggen en ze zelf in te stellen bij je bank/internetbankieren.Blokkeren of toestaan. Wel de bedrijven informeren. Met Internetbankieren kun jezelf aangeven wanneer je wat hoeveel je kan betalen. Heb je niet genoeg saldo, betaal je een gedeelte, zodat je laat zien dat je bereid bent om te betalen.