ar
door arwinm May 13, 2009 om 09:57
Huishouden & energie

Aanbouw buren

Afgelopen week kregen we het 'leuke' bericht dat onze buren 6 meter breed en ongeveer 3 meter hoog gaan aanbouwen bij hun woning. Door deze aanbouw krijgen wij dus 'gratis-en-voor-niks' deze muur voor onze neus.......

Vandaag wordt de vergunning afgegeven en begint dus de bezwaarprocedure. Links en rechts al vernomen dat bezwaar maken tegen deze vergunning weinig tot geen zin heeft. Waar we wel mee blijven zitten is het feit dat onze woning in waarde zal dalen....(wie heeft nu zin in zo'n muur????

Heeft iemand enig idee of we hier nog iets mee kunnen doen??
Alvast bedankt!

36001 47 Rapporteer

am
door amelissen - May 13, 2009 om 11:34
77 Antwoorden / 1 Vragen

Als u er last van heeft inderdaad geen leuk bericht. Maar u kunt altijd bezwaar maken en als er gegronde redenen zijn om dat vergunning af te wijzen, zal dat ook gebeuren. Dat u links en rechts al heeft vernomen dat bezwaar weinig zinvol is, lijkt me kort door de bocht. U zult zelf bezwaar moeten maken bij de gemeente en dat moeten afwachten.

Dat uw huis in waarde vermindert door een aanbouw van de buren, lijkt me sterk of het moet wel een enorm monsterlijke aanbouw zijn.

ma
door madammikmak - May 13, 2009 om 12:17
19 Antwoorden / 1 Vragen

ik zou er gewoon èèn of andere klimplant tegenaan laten groeien, en niet zo moeilijk erover doen, er zijn veel ergere dingen in de wereld!

jantom
door jantom - May 13, 2009 om 12:23
377 Antwoorden / 0 Vragen

Dit soort aanbouwen levert wel vaker problemen op maar als u later ook hetzelfde wilt doen kan de aanwezigheid van zo'n muur ook wel "handig" zijn. Zeker als de muur geheel op andersmans grond wordt gebouwd en dat zal hier wel de bedoeling zijn. Dan is een halfsteensmuur op uw grond voldoende (lijkt mij) om ook uit te bouwen.
Wat u ervaart is de a.s. bouw van een muur waar u tegenaan kijkt maar als u even naar links of rechts kijkt ziet u dat al niet meer. U kunt er ook wel steeds naar gaan kijken maar dan windt u zichzelf steeds verder op. Zet er een begroeiing tegenaan (klimop o.i.d.)
Heeft u al nagedacht over het geven van toestemming om de muur vanaf uw grond degelijk af te werken indien de vergunning gehandhaafd blijft? Het levert vaak problemen op als de metselaar toegang wordt geweigerd om dat te doen. Over-de-hand afwerken is lastig en laat een niet al te fraaie muur achter.
De wereld verandert en de behoeften ook - ik heb er zelf ook "last" van - eigenlijk iedereen dus ook u.
U kunt er tegen in gaan maar weet dat u daardoor in een nog "mindere" situatie terecht komt. Als u de buurman de bouw gunt kunt u daar veel beter mee leven en -zoals eerder gezegd- u of uw rechtsopvolgers hebben in zeker opzicht een voordeel maar u ziet dat momenteel nog als nadeel.
Ik ken uiteraard uw situatie niet maar probeer eerder mee te werken dan tegen te werken.
Ik wens u wijsheid toe.
(een voormalige secretarie-ambtenaar belast met het adviseren over het verlenen van bouwvergunningen)

co
door consum - May 13, 2009 om 12:28
2 Antwoorden / 1 Vragen

Je kunt niets doen tegen een aanbouw die 3 m hoog en 2,5 m breed is.Dat ondervonden wij toen onze buurman zo'n uitbouw wou maken.Ondanks dat hierdoor de lichtinval sterk verminderde en de woningwaarde ingeschat door een makelaar met €15000 zou dalen. Gelukkig voor ons werd het de buurman schijnbaar te duur en ging de bouw niet door,maar ik weet wel dat ach doe er wat klimop tegenaan echt dan niet helpt.Het is een zeer emotionele aangelegenheid geworden,waartegen de gemeente je ook niet helpt.De relatie met buurman is in iedergeval op 0 terechtgekomen.Mischien dat die 6 meter van U en eventuele waardevermindering dan in ieder geval kan leiden tot schade vergoeding. Succes.

harleyman
door harleyman - May 13, 2009 om 12:32
33 Antwoorden / 0 Vragen

Muur kan ook positief voor u zijn. Geen inkijk meer van de buren. Het volgende kan ook van toepassing zijn. als u bezwaar gaat maken dan heeft u gelijk een minder leuke verhouding met uw buren. Gaat de verbouw door uw schuld niet door,dan kan je beter gaan verhuizen want dat eindigt altijd op strond!! En dan hebt u wel gewonnen,maar veel meer verloren.Dus gewoon laten bouwen en maar zo denken ,stel je voor dat je zelf wilt gaan bouwen en de buren tekenen bezwaar aan, dan heb je toch ook zwaar de pest in.  gr   wim

patrick555
door patrick555 - May 13, 2009 om 12:32
31 Antwoorden / 0 Vragen

''er zijn veel ergere dingen in de wereld!''

Dit vind ik wel zo dom geklets. Er zijn inderdaad ergere dingen. Paris hilton die haar nagel breekt.

Als je zo over alles denk dan vind ik dat je je zelf je eigen recht ontneemt. in dit geval een bezwaarschrift.

vi
door vincent1 - May 13, 2009 om 12:46
7 Antwoorden / 4 Vragen

In onze straat , twee-onder1kappers, wemelt het van de aanbouwen bijbouwen, uitbouwen.

Geeft geen enkel probleem ,

je
door jeanike - May 13, 2009 om 12:59
1 Antwoorden / 0 Vragen

Onze buren hadden een aantal jaren hetzelfde plan. Nadat mijn man en de buurman gemeten hadden hoeveel zonverlies het ons zou opleveren, besloot de buurman tot een compromis: het gedeelte van de muur aan onze kant werd vanaf 1,80 mtr. schuin en is met dakpannen bedekt. Achteraf gaf dit voor ons geen zon/lichtverlies, en is ons tuintje op deze manier er zelfs op vooruit gegaan. Zoals hiervoor werd voorgesteld hebben wij de muur laten begroeien met groenblijvende planten, en nu broeden er jaarlijks mezen en merels in (terwijl onze tuin echt ieniemiene is: slechts zo'n 10 vierkante meter! Succes in ieder geval.

pi
door pinkle - May 13, 2009 om 13:26
1 Antwoorden / 0 Vragen

Ik zou als eerste met de buren gaan praten. Neem ze mee naar Uw huis en laat ze zien waar U straks tegenaan kijkt. Vaak worden mensen dan wat milder als ze het vanaf de andere kant bekijken en zeker als ze Uw "zon" belemmeren.  Misschien kan er een compromis gesloten worden waar jullie allebei tevreden over zijn. Lukt dat niet , dan blijft bezwaarmaken als enige optie over en dat zou ik zeker doen. Niet goedschiks ? Dan kwaadschiks !

ge
door gerard55 - May 13, 2009 om 13:46
57 Antwoorden / 11 Vragen

Wat ik al raar vind, is dat mensen tegenwoordig niet meer overleggen met elkaar. Als zo'n buur eerst bij je langs komt om zijn plannen te vertellen, dan wordt het al heel anders. Het feit dat men laat merken rekening te houden met de ander, maakt al milder. Nee, mensen doen gewoon en worden in hun lompe gedrag nog gesteund ook door de gemeente. Uit mijn omgeving weet ik dat er weinig tegen is te doen. Ik zou sowieso niet toestaan dat er op mijn grond wordt gebouwd. Dus jouw buren zetten de zijmuur maar lekker op hun eigen grond. Verder moet je er inderdaad maar het beste van maken door er een planten tegenaan te zetten.

Hoe dan ook, ik snap heel goed waar je over valt en de opmerking in één reactie dat er ergere dingen in de wereld gebeuren is flauw en nonsens. Doet die persoon dan wat aan die ergere dingen? Ik denk het niet. Dat zijn meestal degenen die vinden dat alles maar moet kunnen en vergeten dat je verantwoordelijk bent voor het ongerief dat je anderen aandoet.

Succes!

johanpc
door johanpc - May 13, 2009 om 13:51
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Vandaag wordt de vergunning afgegeven ?/?//

Als dat zo is dan is de mogelijkheid tot bezwaar al verstreken!

Hier wordt een aanvraag voor zo'n vergunning  in de huis aan uis bladen vermeldt en is dan 6 weken de tijd om bezwaar aan te tekenen en ddar na wordt de vergunning al dan niet afgegeven.

Als de vergunning is afgegeven worden de dan nog ontvangen bezwaarschriften niet meer in behandeling genomen.

af
door aflierman - May 13, 2009 om 14:17
128 Antwoorden / 0 Vragen

johanpc,

Helemaal mee eens!!!
De termijn om tegen de vergunning in beroep te gaan is al verstreken!
Deze wordt ruim van te voren bekend gemaakt en dan nog 6 weken om in beroep te gaan.
Het feit dat de vergunning er al is wil zeggen dat er waarschijnlijk niemand heeft gereageerd.
Nu nog in beroep gaan heeft geen zin u heeft u beurt voorbij laten gaan
helaas.
Veel succes.
A.F.

ja
door jane03 - May 13, 2009 om 14:21
2 Antwoorden / 0 Vragen

Beste heer/mevrouw,

Ik zou zeker bezwaar gaan maken en ook melden dat uw huis meer in de schaduw komt waardoor het niet door zonnewarmte warm gehouden wordt dus het kost u ook meer stookkosten en inderdaad in het bezwaar waardevermindering noemen door het wegvallen van vrij uitzicht. Ik heb zelf ook een lopend bezwaar tegen een bouw en ik heb de bouwende bewoners ook gemeld dat ik bezwaaar ga maken en daarbij gezged dat we geen ruzie hoeven te maken hierover want dat zij iets aan mogen vragen als ze dat graag willen maar dat ik bezwaar kan maken als ik er tegen ben.

Succes

frits
door frits - May 13, 2009 om 14:30
146 Antwoorden / 5 Vragen

Ik zou eens bij de gemeente navragen, er zou zo iets zijn dan dat je een bepaald aantal meters achter de rooilijn niet hoger mag gaan dan 1.80 mtr.
Dit heb ik zelf meegemaakt bij onze buren, jaren geleden. Vervolgens ging de bouw niet door.

gr Frits

keessie1
door keessie1 - May 13, 2009 om 14:54
138 Antwoorden / 9 Vragen

gemeente amtenaren:

Misschien een idee om de directe buren bij binnenkomst van een bouwvergunning aanvraag, een brief te sturen met de vermelding dat er een aanvraag voor een bouwvergunning gedaan is.

Als je nu 1 keer NIET het lokale krantje leest waar de aanvraag in staat WEET JE NIET EENS dat er iets is aan gevraagt en ben je dus altijd TE LAAT voor een bezwaar.

BELACHLIJK DAT IK ELKE WEEK HET KRANTJE MOET LEZEN OM NIET VOOR EEN VERRASSING TE KOMEN STAAN. !!!!!!!!!!!!

Groetjes Keessie

johanpc
door johanpc - May 13, 2009 om 15:11
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Keessie het is ook belachelijk om elke dag de krant telezen en te ontdekken dat het nieuws van de vorige dag bevat!

#En toch lezen miljoenen mensen dagelijks de krant!

Dus die gemeentelijk pagina's in de wijkkrant is echt geen slehtte optie.

Daar staat tegen over dat ik vind dat jou idee om direkt omwonenden te bericht zodra er een bouw of verbouw vergunning wordt aangevraagd een hele goeie sugestie naar de overheid is.

op
door oplossing - May 13, 2009 om 15:27
119 Antwoorden / 1 Vragen

@madammikmak  de naam zegt al voldoende, als u niets beters te melden hebt laat het dan helemaal!!!!

@arwinm>>> altijd bezwaar maken, eenmaal een bezwaarschrift ingediend is stagnatie om te gaan bouwen, en............ nooit geschoten altijd mis, laat eventueel ook uw woning taxeren NU voordat de muur er staat en vraag dan hoeveel waardevermindering de woning zal worden zodra de muur er staat?? Zorg dat u goed voorbereid bent, maar ZEER ZEKER EEN BEZWAARSCHRIFT INDIENEN!!!!

matusso
door matusso - May 13, 2009 om 15:39
191 Antwoorden / 4 Vragen

Johanpc, dat klopt niet wat u hier beweert. Eerst wordt de bouwvergunning verleend, waarna vervolgens bezwaar op kan worden gemaakt.

U kunt beter niet reageren wanneer u niet kundig bent in het onderwerp van de vraag. Dat geeft slechts verwarring bij de vragensteller.

matusso
door matusso - May 13, 2009 om 15:49
191 Antwoorden / 4 Vragen

Aan "oplossing": een bezwaarschrift vertraagd de bouw niet. Zodra een bouwvergunning is verleend mag de vergunninghouder direct beginnen met bouwen. In het geval dat de bouwvergunning na de bezwaarprocedure vernietigd wordt moet hij zijn bouwactiviteiten echter ongedaan maken.

matusso
door matusso - May 13, 2009 om 15:56
191 Antwoorden / 4 Vragen

Arwinn,
Betreft uw situatie een rijtjeshuis en komt de aanbouw achter het huis, waarbij de muur op de erfgrens te staan?

pavoordf
door pavoordf - May 13, 2009 om 15:57
519 Antwoorden / 73 Vragen

Ik denk inderdaad ook dat het te laat is. De vraag is zelfs of bezwaar gemaakt had kunnen worden. Ik heb momenteel zelf een vergunningaanvraag liggen die in de WRO-procedure ligt:

In WRO procedure:

Het bouwplan past niet in het
bestemmingsplan. Er moet een procedure gevolgd worden o.g.v. de wet op
de Ruimtelijke Ordening (WRO) om vrijstelling te verlenen van het
bestemmingsplan.
Het plan ligt ter inzage en er kunnen zienswijzen tegen het plan worden ingediend.

De gemeente geeft op haar website onder verleend aan:

Verleend:
De aanvraag om een vergunning is goedgekeurd, er is toestemming om het plan uit te voeren of te exploiteren.

pavoordf
door pavoordf - May 13, 2009 om 16:00
519 Antwoorden / 73 Vragen

Bij ons is het mogelijk je te abonneren op een soort nieuwsbrief voor bouwvergunningen. Je geeft je postcode op en de straal waarbinnen je geinteresseerd bent. Iedere keer wanneer er een mutatie plaatsvindt, krijg je een mailtje. Op die manier kan je ook de procedure van een aanvraag volgen

ar
door arwinm - May 13, 2009 om 16:08
5 Antwoorden / 6 Vragen

Het betreft inderdaad een rijtjeswoning waarbij aan de achtergrond een aanbouw wordt gedaan. Deze aanbouw is 6 meter lang en ongeveer 3 meter hoog. Hierbij moet ik wel vertellen dat onze tuin (en die van de buren) in totaal zo'n 10 meter lang is.

no
door nobeltje_1 - May 13, 2009 om 16:30
1 Antwoorden / 0 Vragen

Volgens mij is er tegenin gaan niet goed voor de verdere verstandhouding. Wel moet u met uw buur overleggen en aantonen dat u er echt last van hebt bv. minder zon, geen uitzicht etc. goede argumenten dus. Wellicht is hij dan bereid om e.e.a. naar beider zin te wijzigen. U kunt altijd na de bouw een "planschade claim "in dienen bij de gemeente die de vergunning heeft afgegeven. U moet dan met goede argumenten komen die beoordeeld worden door een onafhankelijke advies commissie. Dit advies is voor de gemeente en gratis voor u. Succes. nobeltje.

ma
door marscholl - May 13, 2009 om 17:09
90 Antwoorden / 14 Vragen

@ keessie, hier heeft een projectontwikkelaar zijn oog laten vallen op een groengebied en dat moet dan ook maar volgebouwd worden. Ik was de enige in de hele omgeving (80 à 90 woningen) die de wijziging bestemmingsplan in het lokale suffertje gelezen had. Bij het rondgaan met een bezwaarschrift met petitie kreeg ik reacties als:"ik ben blij dat er nog iemand oplet" en "mijn buurman spelt de bode helemaal uit en ook hij heeft het niet gelezen". De communicatie naar de burger toe is in dit soort gevallen een kwestie van "We hebben aan onze plicht voldaan". Dit was werkelijk niet meer dan een regeltje in het krantje......

ji
door jing - May 13, 2009 om 17:31
3 Antwoorden / 0 Vragen

Beoelt je 6 meter diep (afstand bestaande gevel tot nieuwe achtergevel) of 6 meter breed? Volgens de Wet ruimtelijke ordening zijn aan woningen aanbouwen aan de achterzijde zonder vergunning toegestaan met een diepte van maximaal 3 m, een hoogte van -dacht ik- maximaal 2.70 en over de volledige gevelbreedte. Als het daarom gaat is er niets aan te doen, want dan is er geen vergunning nodig en gelden ook geen privaatrechtelijke beperkingen. Wat het laatste betreft: niets van het bouwsel mag op uw grond komen, maar u bent wel verplicht uw buren, de aannemer of dergelijke op uw terrein toe te laten op in overleg te bepalen moment als dat voor het bouwen nodig is (recht op schadevergoeding als bijvoorbeeld de tuin vernield wordt). Is er wel een vergunning verleend dan op heel korte termijn bij de gemeente aan de bel trekken en volledige informatie vragen. Ook over mogelijkheden van het maken van bezwaar! Het is volgens de Woiingwet de plicht van de gemeente om in bijvoorbeeld een huis-aan-huiskrant te publiceren dat een bouwvergunning is aangevraagd. Vanaf dat moment kunt u bezwaar maken. Als er inderdaad een vergunning is afgegeven en de gemeente heeft volgens de regels gehandeld kunt u alleen nog bezwaar maken ben ik bang dat je te laat bent tenzij je zeker weet dat de vergunning onterecht is verleend. Ga niet op eigen houtje bezwaren e.d. maken maar neem een deskundige in de arm(rechtswinkiel, rechtsbijstandverzekering, ombudsman of iets dergelijks)

Jan Oo.

sa
door salty677 - May 13, 2009 om 17:44
12 Antwoorden / 3 Vragen

je kan er tegeningaan? maar je moet wel een hele goede reden hebben voor ze gaan weigeren? Alleen vertragen dat misschien wel maar helpen neen.

Wat je wel moet doen is buren en of aannemer verantwoordelijk stellen voor de schade in of aan jou tuin. Deze schade moet wel worden herstelt. denk aan verzakken tegels. cement op terrastegels. aanhechting aan jou muur. eventueel de schutting. Als je dit niet doet kan je lekker zelf dit gaan repareren.

poltol
door poltol - May 13, 2009 om 18:06
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Eerst, indien nog mogelijk, met de buren in gesprek gaan. En u kunt nu ook nog bezwaar aantekenen.

Kan ik bezwaar maken tegen de bouwplannen of bouwvergunning van mijn buren?

Vooraf kunt u bij uw buren aangeven dat u bezwaar heeft tegen hun bouwplannen. Misschien komt u er samen uit. Als de bouwvergunning al is verleend kunnen omwonenden en andere belanghebbenden tot zes weken na het verlenen van de bouwvergunning bezwaar aantekenen bij de gemeente. De gemeente zal de vergunning dan moeten heroverwegen. Als de klachten gegrond worden verklaard, trekt de gemeente de bouwvergunning in en mag er niet meer gebouwd worden.

Succes, poltol [die wel heel blij is met de buurmuur]

matusso
door matusso - May 13, 2009 om 18:47
191 Antwoorden / 4 Vragen

Arwinm,

Stel je er maar op in dat de aanbouw er zal komen.
Een relatief eenvoudige aanbouw achter een rijtjeshuis, daar valt geen succesvol bezwaar tegen te maken.

Tijdens de
bouwvergunnningsaanvraag is nauwkeurig door de gemeente gecontroleerd
dat de
aanvraag voldoet aan de eisen in het bestemmingsplan. Je zou dit hoogstens zelf nog kunnen controleren.

Bedenk, dat de buren in hun recht staan om deze aanbouw te maken en dat je het hun niet kwalijk kunt nemen, dat zij dit dan ook doen. Ze hadden misschien jou als buur beter en eerder kunnen informeren.

Bezwaren als "minder licht in de kamer" of "lelijke muur" hebben geen nut.

Er zijn wel een aantal zaken waar je op kunt letten, zoals:
-Komt de aanbouw volledig op hun erf? Let op dat de zijwand en de fundering niet stiekem een stukje over de erfgrens heen zijn geschoven.
-Is er sprake van een hemelwaterafvoer (regenpijp) tussen jullie woningen, die omgelegd moet worden? Staat dat op papier hoe de buren dat op gaan lossen?
-Waar wordt die wand van gemaakt? baksteen?

Daarnaast, zorg dat je je huis én tuin van binnen en van buiten documenteert (fotografeert) voordat de bouw begint. Dit is handig als er tijdens de bouw schades ontstaan. Ook als je later opeens lekkage krijgt, kun je met de foto's makkelijk aantonen dat dit niet een bestaand probleem is.

De buren hebben het recht om ten behoeve van de bouw op jouw erf te komen voor het leggen van de fundering, metselen etc. (Dit betekent natuurlijk niet dat de buren met een krat pils in jouw tuinstoelen mogen gaan zitten!) Jouw tuin dienen zij weer na afloop in oude staat te herstellen. Maak hier duidelijke afspraken over.

Tot slot: zij bouwen de muur, maar jij mag er mee doen wat je wilt (behalve afbreken). Wil je hem verven, met hout betimmeren of alleen sierklompen aan de muur hangen: het mag allemaal.
Zie die wand als een aanleiding om bijvoorbeeld een leuke zithoek te creëren en zie hem niet als Berlijnse Muur.

jpm
door jpm - May 13, 2009 om 18:54
820 Antwoorden / 28 Vragen

Ik neem even aan dat vraagsteller bedoeld dat het voornemen bestaat een vergunning af te geven en dat er nog een bezwaarperiode openstaat. Misschien kan daar even op gereageerd worden?

Ik ben het met veel anderen eens dat het moeilijk is om bezwaar te maken als je weet dat dit nauwelijks zin heeft. Als het voor jezelf zin heeft dan is de relatie wellicht al eerder verstoord geraakt. Ga dan dit rechtzetten en met de buren praten. Een goede relatie met buren is toch belangrijk en misschien geeft het nog een opening om de bouw van de uitbouw wat te veranderen? Niemand is verplicht om met een vergunning direct aan de slag te gaan en onder het mom van 'een goede buur is beter dan een verre vriend' kunnen de buren misschien tot de beslissing komen nog wat te veranderen? Als dit wettelijk nog kan zou ik dit zeker proberen.

kenwel2
door kenwel2 - May 13, 2009 om 19:34
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@matusso, lekker hoopgevend antwoord, en erg kort door de bocht, Quote: "Stel je er maar op in dat de aanbouw er zal komen.
Een relatief eenvoudige aanbouw achter een rijtjeshuis, daar valt geen succesvol bezwaar tegen te maken."

Voor u 'Een realtief eenvoudige aanbouw' echter, voor andere(n) een heel opstakel, wat vraagsteller/ster staat te doen, is ruimschoots aangegeven, ik zou dan ook aan ts willen adviseren, ga ervoor! Iedereen heeft zo zijn eigen woonbeleveing, alsook zijn/haar mening, dat is maar goed ook, daarom niet zo kort door de bocht beste hr.mevr matusso! Als iedereen zo denkt, zoals u schrijft, dan wordt het inderdaad een echte ík' wereld....dat kan natuurlijk niet in alle gevallen opgaan....

Gr. Henri (kenwel of juist niet!)

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - May 13, 2009 om 19:43
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ Flierman:

Het is toch zo dat je eerst je zienswijze (= bezwaar) kenbaar maakt in reactie op de verleende bouwvergunning en bij ongegrond verklaring van je zienswijze je dàn pas in beroep kunt gaan.

Hardware ERror MAN.

defries
door defries - May 13, 2009 om 20:20
69 Antwoorden / 0 Vragen

Normaal gesproken is hiervoor een aanvraag bouwvergunning door de burenb ingediend. De aanvraag wordt als regel gepubliceerd door de gemeente, maar dat heeft u kennelijk gemist. Toets is dan of de plannen aan het bestemmingsplan voldoet. Voldoet de aanvraag dan heeft u weinig voeten om op te staan en kon u geen bezwaren indienen. Wel als de bouwvergunning is afgegeven, dan kunt u binnen 6 weken na afgifte bezwaar aantekenen. Ik ken uw situatie niet, maar de kans op succes lijkt mij theoretisch.
Het was echter niet minder dan normaal gebruikelijk geweest, als de buurman eerst (voor alle formele processen) zijn plannen met u besproken zou hebben, dan had u langs die weg en mogelijk met meer succes uw bezwaren kunnen opperen. Aangezien dus kennelijk de verhoudingen al niet zo waren , dat u gekend werd in de plannen, zou ik niet nalaten toch proberen mijn belangen voor elkaar te krijgen.
Overigens planschade gaat uit van wat er mag (bestemmingsplan) en niet van wat er is.
Als de uitbreiding niet aan het bestemmingsplan voldoet, dan had u tijdens de procedure fase al bezwaar aan moeten tekenen. Ook deze zaken zijn tijdig gepubliceerd.
't Is jammer maar het blijft voortdurend een zaak van allert zijn.
Vooral veel succes.

ko
door koolschijn_1 - May 13, 2009 om 20:59
10 Antwoorden / 1 Vragen

Een brief schrijven naar de raad van state,afdeling volkshuisvesting.Een copy naar min.van volshuisvesting.Dan gaat er een balletje rollen.Bij de gemeente een copy vragen van de vergunning van de gemeente,en ook een bezwaarschrift indiennen daar.

DIT HEEFT BIJ MIJ OOK GEHOLPEN.

w.wortel

be
door bescholten - May 13, 2009 om 21:23
1 Antwoorden / 0 Vragen

Indien de muur van de aanbouw van de buren volledig op de grond van de buren staat is het absoluut niet toe gestaan om ook maar iets aan die muur te doen, zelfs het aanbrengen van een schroef of spijker om bv. iets op te hangen is niet toegestaan. Ook de muur een ander kl;eur geven is niet toegstaan.

Uiteraard is in overleg van alles mogelijk.

Ik spreek hier vanuit eigen ervaring.

Succes Bob.

js
door jserle - May 13, 2009 om 23:11
30 Antwoorden / 1 Vragen

Muur stenen te koop voor weinig.

Vergunning niet nodig. tot 2 meter vergunningloos en graaf de rest uit.

Al is het over de hele lengte van de tuin.

matusso
door matusso - May 14, 2009 om 01:11
191 Antwoorden / 4 Vragen

Aan kenwel1: inderdaad, geen hoopgevend antwoord. Ik meen dat de vragensteller beter geholpen is met een objectief deskundig advies dan met een ongefundeerd ondoordacht "ga ervoor". Het staat de vragensteller vrij bezwaar te maken. Ik zeg alleen: verwacht geen wonderen.
Hier laat ik het bij. Succes, Arwinm!

qu
door quinta7 - May 14, 2009 om 06:38
9 Antwoorden / 3 Vragen

je kunt nadien ook een aanbouw doen ben jij goedkoop uit want aan een kant staat het al dus is jouw aanbouw goedkoop je kunt bezwaar maken maar dat woord bijna niet meer gehonoreerd als het niet alle zon weghaald
dus ermee wat je wilt

trucker_1
door trucker_1 - May 14, 2009 om 07:42
7 Antwoorden / 0 Vragen

hallo arwin

kijk op www.burgerwetboek.nl

kies dan burenrecht  daar kan je alles over lezen

je kan ook een bezwaarschrift indienen by de gemeente

go
door golf - May 14, 2009 om 11:34
7 Antwoorden / 4 Vragen

Ik zelf heb een aanbouw laten maken en de buren tijdig daarover bericht. Het enige wat de buren voor commentaar hadden was  een plant die grootvader nog gezet had en die zou dan in de verdrukking zou komen. Voor de goede orde en toekomstige omgang met de buren heb ik besloten met de aannemer er een hoek in te laten maken. Die hoek werd in de woonkamer zichtbaar. Maar nog liever deze hoek dan onmin met de buren, waar je immers nog jaren plezier van kunt hebben. Eenieder die bij mij kwam vond dat geen goede beslissing maar ik wel. Even verder kijken dan een stomme hoek in de kamer!

pe
door peterus - May 14, 2009 om 12:12
84 Antwoorden / 14 Vragen

Indien je een bezwaarschrift indiend vergeet dan niet dit goed te onderbouwen,Zo ook de waardevermindering van de woning mede te nemen met een schrijven van de makelaar of taxatie rapport,onderbouw u bezwaarschrift dus met goede argumenten en zorg voor een eventuele handtekeningen lijst van medestanders Weet ook dat je ten alle tijden ook nog naar de rechter kan gaan indien je bezwaarschrift wordt afgewezen Maar een goed overleg met je buren kan heel veel al schelen Bewandel eerst die weg sta je tenslotte ook sterker bij de rechter dat je echt van goede wil bent geweest.Succes met alles,Peterus

johanpc
door johanpc - May 14, 2009 om 12:43
1379 Antwoorden / 2 Vragen

Matusso

wij hebben onlangs zelf 6 bij 4 meter aangebouwd en hebben daarvoor een vergunning aangevraagd.

 Deze aanvraag is Eerst gepubliceerd in de gemeente bij lage van de wijkkrant en NA de bezwaar termijn werd de vergunning pas verstrekt.

Het is niet anders dus ik heb weldegelijk ervaring.

Maar misschien is het per dorp anders.

yt
door ytsma02 - May 14, 2009 om 17:14
18 Antwoorden / 2 Vragen

Ook onze buren hebben enige jaren geleden aanbouw gepleegd waardoor wij nu tegen een blinde muur aankijken. Ook nog hun hemelwater afvoer van de aanbouw aan de gemeenschappelijke regenpijp gekoppeld, waardoor de pijp nu onder spanning staat. Nog een groot balkon boven er omheen gebouwd. Eventuele schade, veroorzaakt door die aanbouw, zal ik altijd op hen verhalen. Maar ter zake: je doet er weinig aan. Zie her en der om je heen wat voor bouwsels achter woningen verrijzen. Soms nog groter dan  het huis zelf. Al die mensen hebben daar blijkbaar toch vergunning voor. Maar een schutting b.v. mag niet hoger zijn dan 1.80 mtr. Wij gebruiken trouwens die blinde muur als 'behang': vol gespijkerd met bloembakken en andere zaken die de boel opvrolijken.

ge
door gerven - May 14, 2009 om 21:07
6 Antwoorden / 0 Vragen

zijn de buren ook in gesprek gegaan met jullie over deze aanbouw

zo niet dan is dat ook een aanleiding om bezwaar te maken

boven dien kan het ook nog zo zijn dat de aanbouw een meter uit de erfgrens moet staan

dat is ook met schuren en bomen

maar bezwaar moet je altijd maken

en vragen of de andere buren ook mee bezwaar maken

en was er ook een die operde dat je zelf dan ook een aanbouw kan maken en dan minder stenen nodig heb dat is niet helemaal zo je moet een aanbouw altijd op je eigen grond plaatsen

stacey
door stacey - May 15, 2009 om 09:47
10352 Antwoorden / 12 Vragen

--27. Kan ik bezwaar aantekenen tegen de bouwplannen van mijn buren?
Vooraf kunt u bij uw buren aangeven dat u bezwaar hebt tegen hun bouwplannen. Wellicht komt u er gezamenlijk uit. Als de bouwvergunning al is verleend kunnen omwonenden en andere belanghebbenden tot zes weken na het verlenen van die vergunning bezwaar daartegen aantekenen bij de gemeenten. De gemeente zal de vergunning dan moeten heroverwegen. Als de klachten gegrond worden verklaard, zal de bouwvergunning worden ingetrokken en mag er niet meer gebouwd worden. --

VROM - Dossier Bouwregelgeving Bouwvergunning - Woningwet

ws
door wsteenbergen - May 15, 2009 om 14:41
1 Antwoorden / 0 Vragen

hoe doe je dat ?het plaatselijke krantje waar het in zou staan mag ik misschien een keer id vier weken ontvagen want er zou geen bezorger voor zijn

willem

ja
door jannyh - May 15, 2009 om 16:42
1 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben het vorig jaar ook meegemaakt, alleen een aanbouw waar we niet tegen aan hoefden te kijken. Wel maakten wij ons ernstig zorgen over het heien. Dit gebeurde binnen een meter van onze woning. Eerdere verbouwingen in onze straat hadden hierbij tot scheuren in de muren geleid. Wij hebben inderdaad onze bedenkingen bij de gemeente neergelegd. De buren hebben wel vergunning gekregen en het is gelukkig goed gegaan.

Volgens mij moet je ook voordat de vergunning wordt afgegeven je bezwaar kenbaar maken. Ik zou in ieder geval nog wel proberen of je er wat aan kunt doen. Ik denk dat de relatie met de buren al niet zo goed is als je nu pas hoort dat er een aanbouw komt.

Succes met alles