ai
door aircoconsult Aug 10, 2007 om 14:41
Huishouden & energie

Afvoer

Sinds enige tijd begint onze doucheafvoer te pruttelen als de wasmachine (op een verdieping hoger) zijn water gaat afvoeren. Het is alleen maar lucht, afvoerwater komt niet in de douche. Als de eerste hoeveelheid water, ik denk dan ook het meeste water, door de machine is afgevoerd stopt het gepruttel. Tijdens het centrifugeren gebeurt er verder niets meer. Wie weet wat er aan de hand kan zijn.

4420 5 Rapporteer

ve
door verwijderd - Aug 10, 2007 om 15:13
0 Antwoorden / 0 Vragen

Er is duidelijk iets mis met de ontluchting.
Meestal zit die op de staande leiding die doorgaat naar het dak, misschien zit er ergens een verstopping.
Als dat in orde lijkt kun je kijken of je ergens nog een xtra binnenontluchting met een ventiel kunt plaatsen.
Het ventiel zorgt ervoor dat je geen stank krijgt, deze zijn bij de bouwmarkt te krijgen.
Maar kijk eerst even of de bestaande ontluchting vrij is van verstoppingen, als het eerder god heeft gewerkt, moet het wel zoiets zijn.

ve
door verwijderd - Aug 10, 2007 om 15:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

De afvoerbuis een te kleine diameter? Begin van een verstopping?

ve
door verwijderd - Aug 10, 2007 om 15:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Standpijp verstopt?

ve
door verwijderd - Aug 10, 2007 om 15:33
0 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo,

Er kan nog iets aan de hand zijn. Gebruikt u misschien een ander wasmiddel als voorheen? Het leegpompen van de machine gaat gepaard met enige kracht uit de machine de leiding in. Als er nog veel schuim is of gevormd wordt dan kan er niet goed ont- of belucht worden. Het schuim veroorzaakt een soort deken. Loop zoals eerder beschreven alles eens goed na maar laat de machine ook eens een keer zonder wasmiddel draaien en hoor of het "probleem" zich nog voordoet. Onze machine staat in de keuken en de afvoer komt uit op de afvoer van de gootsteen. Als ik aan de afwas ben en de wasmachine gaat pompen dan reuteld het ook bij de ont/beluchting van de gootsteen. Als de gootsteen echter leeg is hoor ik niets, er kan dan genoeg lucht bij/mee vanuit de afvoer van de gootsteen. Wat ik wel gedaan heb is de wasmachine eens leeg laten draaien op kookwas met soda. Goed tegen de kalk en het hete sodawater spoelt tijdens het wegpompen ook alle zeepresten uit de wasmachine afvoer weg.

Succes, Poltol

ve
door verwijderd - Aug 11, 2007 om 07:30
0 Antwoorden / 0 Vragen

@Poltol.

Het "kookwas" draaien is prima voor de wasmachine zelf maar voor de afvoer is het minder zinvol. Dan volstaat 60 graden ook aangezien voor het pompen de temperatuur van het water in de machine teruggebracht wordt naar zo'n 50 graden.

fijn weekend Harrie