barnhoorn
door barnhoorn Jun 20, 2009 om 21:41
Huishouden & energie

Beton maken

Ik wil een rand vullen met beton. In de bouwmakt kan je kant en klaar kopen (alleen water toevoegen) maar ik weet dat je het ook zelf kan maken met losse ingredienten.

Wat is de beste manier en wat de voordeligste? Als je het zelf maakt welke verhoudingen moet je dan hanteren voor beton?

de rand is ongeveer 30 cm breed en 10 cm diep.

49182 31 Rapporteer

poltol
door poltol - Jun 20, 2009 om 21:51
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

En hoe lang wordt de rand? Recept =

 1 deel cement, 2 delen zand en 3 delen grind.

Of voorbereide mix zand/grind met cement dan =

Het makkelijkste is om gemengd zand/grind te laten bezorgen en cement. Je kunt hier geen gewone metselcement voor gebruiken. Er moet 32,5 opstaan. Dit kun je dan mengen als 1 op 3; dus 1 deel cement en 3 delen zand/grind.

Succes, poltol

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 20, 2009 om 21:56
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ barnhoorn:

Wanneer de rand buiten is, mag je er wel wapening in doen, anders vriest het je kapot.

Hardware ERror MAN.

barnhoorn
door barnhoorn - Jun 20, 2009 om 22:01
336 Antwoorden / 288 Vragen

Dank voor je reactie. Maar als je over makkelijkst praat waarom dan niet die zakken waar alleen nog water bij moet??

willemo_1
door willemo_1 - Jun 20, 2009 om 22:05
167 Antwoorden / 0 Vragen

barnhoorn,

Voor 1m³ beton heeft men nodig:
325 kg cement, 750 kg betonzand en 1200 kg grind.
Gemakshalve wordt vaak de verhouding 1,2,3 gebruikt, hetgeen erg goed gaat.
Verder natuurlijk water bijmengen tot een goed vloeiend mengsel ontstaat.

Beton zelf maken is natuurlijk behoorlijk wat goedkoper dan kant en klaar gekochte mengsels hoewel dit laatste natuurlijk veel simpeler is met name doordat zand, cement en grind al zeer goed gemengd is.

Succes.

Met vriendelijke groet,
Willem

poltol
door poltol - Jun 21, 2009 om 00:19
3885 Antwoorden / 22 Vragen

Hallo,

Natuurlijk is er niets mis met het kant en klare mix uit de bouwmarkt. Maar ik weet niet hoeveel je nodig hebt. Vandaar mijn vraag over de lengte. Die mix werkt ook prima af. Iets meer water als voorgeschreven zorgt ervoor dat het lekkere soepele beton wordt. Kijk wel uit met het drogen. Als het warm en zonnig is goed nat houden, anders scheurt het waar je bij staat. Dus als het enigszins hard wordt bevochtigen met de tuinslang.

Succes, poltol

kenwel2
door kenwel2 - Jun 21, 2009 om 10:43
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo barnhoorn: Gewoon bij een bouwmarkt (Gamma, Karwei, Praxis etc.) betonmortel kopen voor een paar euro, van beamix, mengen met wat water in een speciekuip, een oude shop nemem om te mengen, schop afspoelen, en klaar ben je. Heb zelf lantaarnpalen in de tuin gezet (zo,n 1,90 hoog)op die manier, en geloof me: Het genoemde mengsel wordt kei en kei hard! En het spul wordt ook nog eens snel keihard, compleet met kiezels er in.....wel even een truffeltje erover heen halen om e.e.a glad te strijken, of een plankje, kan ook..

Waarom moeilijk doen, als het makkelijk kan...beamix dus.

Succes met het randje vullen!

Gr. Henri

johanpc
door johanpc - Jun 21, 2009 om 10:56
1379 Antwoorden / 2 Vragen

henri zonde van de truffel ik zou een troffel nemen

 (smile) hans

kenwel2
door kenwel2 - Jun 21, 2009 om 11:28
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hahaha, hans, inderdaad: troffel..

Die truffel neem je dan maar, als je klaar bent met het karweitje. :-)

Gr. Henri

abarth
door abarth - Jun 21, 2009 om 11:31
845 Antwoorden / 19 Vragen

Als je weet hoeveel kuub je moet hebben kun je dit gewoon bij betoncentrale bestellen.

Scheelt je enorm veel tijd en huur van betonmolen. Ook losse zakken mortel ed.

Zorg dat je een bekisting hebt en wapening erin.De beton er met kruiwagens erin rijden.

kenwel2
door kenwel2 - Jun 21, 2009 om 11:40
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@abarth: "De beton er met kruiwagens erin rijden"

Ja, daar heb je kruiwagens voor nodig, en een minstens een heuse betonwagen, voor een strookje van 30 cm en 10 cm diep.......??! Vraagsteller vraagt wat het voordeligste is.....Lekker voordelig voorstel zeg!(Denk overigens ook niet dat je hier over een lengte praat van honderd meter...

:-)

Henri

abarth
door abarth - Jun 21, 2009 om 11:48
845 Antwoorden / 19 Vragen

@Henri

10 cm is ook te weinig.1 maal flink vriezen en alles is stuk.Waarschijnlijk komt er en tuin afscheiding op te staan. je hele muur scheurt dan.

Je moet wel berekenen wat het je aan tijd en geld gaat kosten en waarmee je dan het voordeligst uit bent.

Een kruiwagen is makkelijker te lenen/huren dan een betonmolen. Als je bij de betoncentrale beton besteld komen ze dt natuurlijk brengen met hun eigen vrachtwagen

kenwel2
door kenwel2 - Jun 21, 2009 om 12:03
1574 Antwoorden / 13 Vragen

@abarth, vraagsteller barnhorn vraagt alleen advies hoe voordelig beton te maken, daar heb ik een simpel antwoord op gegeven, wat vraagsteller nu precies gaat maken, is niet aan de orde, en ga dan ook niet praten over 'waarschijnlijk' en dergelijke....wat u nu wel gaat doen...betoncentrale, kruiwagens...

Ik neem aan dat vraagsteller geen betonbunker gaat bouwen, gezien de gegevens (afmeting) van vraagsteller. :-)

Gr. Henri

hrdwerrorman
door hrdwerrorman - Jun 21, 2009 om 14:14
3809 Antwoorden / 46 Vragen

@ barnhoorn:

Je hebt nog steeds niet gereageerd op poltol's vraag hoe lang het wordt.

Daarvan hangt af of je mortel via speciekuip en shop, zoals kenwel voorstelt, met een betonmolen of betoncentrale gebruikt.
Wanneer het erg lang wordt, 2 meter of meer, kan wapening tot zelfs dilettatievoegen nodig zijn om stukvriezen te voorkomen. Wanneer het dieper dan 1 meter in de grond komt hoef je voor dat laatste niet bang te zijn.

H.

barnhoorn
door barnhoorn - Jun 21, 2009 om 22:48
336 Antwoorden / 288 Vragen

Hier mijn antwoord op de lengte van de rand. Het gaat om ongeveer 3 meter!

1paul
door 1paul - Jun 22, 2009 om 13:25
3173 Antwoorden / 0 Vragen

Lezen blijkt nog steeds een kunst te zijn....

""Hier mijn antwoord op de lengte van de rand. Het gaat om ongeveer 3 meter!""

vd
door vdwj - Jun 22, 2009 om 13:34
21 Antwoorden / 2 Vragen

hallo met jan !

een deel cement (enci is het beste als je cement koopt voel dan of de zak niet hard is harde zak betekent oude cement)twee delen zand (scherp zand geen klapzand of zilverzand of duinzand speelzand)en 3 delen grind ik zou niet al te grof grind nemen en ook niet fijn grind !water toevoegen moet je even aan voelen het mengsel mag niet al te slap zijn ik zou zeggen stevig smeuig!succes ermee groeten Jan

barnhoorn
door barnhoorn - Jun 22, 2009 om 13:42
336 Antwoorden / 288 Vragen

Waarom die opmerking:

Lezen blijkt nog steeds een kunst te zijn....

?????

kenwel2
door kenwel2 - Jun 22, 2009 om 14:06
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Hallo barnhoorn, ik blijf bij mijn gegeven antwoord, met als aanvulling: is dit buiten, gebruik dan wat bewapening! (betonijzer)

3 meter is goed te doen, vraag in de bouwmarkt hoeveel zakken beamix betonmortel je ongeveer nodig zult hebben, zelf schat ik zo'n 3 zakken..'n speciekuip, (oude)schop, en natuurlijk wat betonijzer van te voren aanbrengen, anders scheurt het open bij vriesweer(buiten!) Laat het rustig drogen, en als het te hard droogt: water er overheen,ook weer niet te veel.

Succes, Gr. Henri

labren
door labren - Jun 22, 2009 om 14:09
862 Antwoorden / 0 Vragen

het is zo weinig 0,3 m3 je kan beter de kant en klare zakken nemen, het is niet eens de moeite om het zelf te gaan mengen en doe er wat beton ijzer in tegen het scheuren

barnhoorn
door barnhoorn - Jun 22, 2009 om 14:13
336 Antwoorden / 288 Vragen

Duidelijk! Dank!

Wat betonijzer betreft: Moet dat specifiek betonijzer zijn of mogen het alle soorten ijzeren staven zijn? Hoe bevestig je die, eerte de helft storten, iets laten drogen en er in leggen of moet je dat op een of andere manier bevestigen. Het mag neem ik aan niet uitsteken uit de beton! Oftewel je kan het niet direct op de ondergrond leggen toch?

labren
door labren - Jun 22, 2009 om 14:23
862 Antwoorden / 0 Vragen

je moet beton ijzer nemen een paar staven als het 3 meter lang is hou je ze 2.80 lang en ze moeten aan de onderkant zon 4 a 5 cm in de beton liggen

sucses labren

deexpert
door deexpert - Jun 22, 2009 om 14:47
104 Antwoorden / 2 Vragen

Wapening voor kapot vriezen = onzin

Alleen nodig als er spanning op komt te staan (buig, trek)

go
door goudkopje - Jun 22, 2009 om 16:23
4 Antwoorden / 0 Vragen

Lxbxh = toch echt 0,9 kuub hoor!!!
Bij de gem. betonmortelcentrale kost 1 kuub ongeveer €125 maarrrrrr het bezorgen ook zoiets, dus in totaal ben je dan een €250 kwijt.
Bij de Gamma, Praxis, Formido etc. kost 1 baaltje mix een € of 5à 6 maar dan heb je maar 20 of 22 liter beton, reken maar uit hoeveel je dan kwijt bent voor 900 liter!!!!

go
door goudkopje - Jun 22, 2009 om 16:24
4 Antwoorden / 0 Vragen

Lxbxh = toch echt 0,9 kuub hoor!!!
Bij de gem. betonmortelcentrale kost 1 kuub ongeveer €125 maarrrrrr het bezorgen ook zoiets, dus in totaal ben je dan een €250 kwijt.
Bij de Gamma, Praxis, Formido etc. kost 1 baaltje mix een € of 5à 6 maar dan heb je maar 20 of 22 liter beton, reken maar uit hoeveel je dan kwijt bent voor 900 liter!!!!

kl
door klusman - Jun 22, 2009 om 16:48
91 Antwoorden / 9 Vragen

Het lijkt erop dat niet iedereen weet wat een kub inhoudt.
Dit is namelijk 1000 ltr.

De inhoud van de sleuf is 300x30x10 cm. = 0,09 kub dus 90 ltr.

Het makkelijkst is zakken kant en klare mortel bij de bouwmarkt kopen.
Het goedkoopste is losse ingredienten kopen.

Als er een gewicht op komt is betonijzer belangrijk. Kapotvriezen doet het buiten vermoedelijk toch wel.

kenwel2
door kenwel2 - Jun 22, 2009 om 18:24
1574 Antwoorden / 13 Vragen

Grappig om te lezen, dat je voor zo'n klein karweitje, zoveel beton nodig zou moeten gaan bestellen, zelfs betoncentrales, compleet met betonwagens zouden moeten worden ingeschakeld! En dat allemaal voor zo'n 3 zakken van 20/25 kg betonmortel....0,09 kuub..

Ik heb er van echt van genoten barnhoorn, bedankt! hahaha!!!

Groeten, Henri (kijk wel even van te voren of de betonwagen wel bij je 'project' kan komen :-) hahaha

poltol
door poltol - Jun 22, 2009 om 18:42
3885 Antwoorden / 22 Vragen

@klusman, Is dik in orde. 5 [VIJF] zakken is genoeg.

@barnhoorn, Koop gelijk een paar bouwemmers, van die zwarte. Kan je fijn in de kliko doen als je klaar bent. Scheelt een hoop klieder werk taz van het schoonmaken. IJzer kan erin, hoeft niet. Wel doen is eerst een laagje storten over de gehele lengte, ijzer erin drukken en afwerken. Dat het maar een fraaie rand mag worden. En zet voortaan a.u.b. geen gegevens meer tussen de "oude" antwoorden. Had dus niet gezien dat je ergens vermeld had dat het over 3 meter ging.

Succes, poltol

defries
door defries - Jun 22, 2009 om 19:48
69 Antwoorden / 0 Vragen

Zelden zoveel onzin gehoord.
30x10x300 cm= 3x1x30=90 liter=0,09m3. De moeite niet. De zakken wegen ca 25 kg, wat water erbij ca 30 kg. 0,09 m3 beton weegt ca 0,09x2400= ruwweg 220 kg.
De mortelcentrale laten komen is een dure grap, door de geringe hoeveelheid een relatief hoge m3 prijs. Je laat toch niet een betonmixer van 10m3 rijden voor 0,09 m3? Onzin.
Het snelste, het makkelijkste en het schoonste is kant-en-klare betonmengsel in de bouwmarkt kopen. Het goedkoopste is zelf mengen, maar dan moet je cement, zand en grind aanschaffen in de verhouding zoals al gezegd 1:2:3 (volumedelen, dat heb ik nog gemist), wat een gedoe.........
Wapening en vorst heeft weinig tot niks met elkaar te maken. Wapening wordt toegepast om de boel bijelkaar te houden als gevolg van b.v. krimp door verharding en door wisselende temperaturen (dus altijd goed om een paar staafjes betonijzer er in te leggen, ook al om de afmetingen, 10 cm is voor beton erg weinig) en als gevolg van het belasten van de konstruktie. Als de beton alleen gedrukt wordt is dit geen probleem, geen wapening. De wapening (betonijzer neemt de trek op).
De pas gestorte beton goed verdichten door trillen, dus flink porren met een latje (bijv.), maar niet te lang want dan wordt het verhardingsproces ge(ver)stoord. Onder droge omstandigheden de pas gestorte beton nat houden en beschermen tegen te snel uitdrogen.
Misschien zijn kant en klare betonnen opsluitbandjes een oplossing (afhankelijk van de toepassing)? Bij en tuincentrum te koop.

Succes ermee, zo ingewikkeld is het allemaal niet.

ab
door absammy - Aug 13, 2014 om 16:06
2 Antwoorden / 0 Vragen

vroeger gebruikte ik kant en klaar,maar ik kreeg er wratten van op mijn knokkels,waar ze beschadigd waren geweest.Toen hoorde ik van een buurman dat er giftige hoogovenslakken in verwerkt zijn,omdat ze dat afval toch kwijt moeten...dus nu mix ik het liever zelf, dan weet ik wat erin zit.
De wratten zijn na 5 jaar verdwenen nadat ik ze met calendulazalf (goudsbloem)had ingewreven.

aurora1
door aurora1 - Aug 13, 2014 om 17:00
15645 Antwoorden / 6 Vragen

@absammy, interessante mededeling, maar zou @barnhoorn na ruim 5 jaar niet al lang klaar zijn met zijn betonklusje?

ab
door absammy - Aug 13, 2014 om 17:12
2 Antwoorden / 0 Vragen

sommige mensen denken erg lang na voordat ze tot aktie over gaan!

Ik ga beton maken en ik kwam hier uit,omdat ik niet meer precies de juiste mix wist,dus misschien kan ik zo anderen waarschuwen die hier ook terechtkomen..
Het stond bovenaan in google.