ja
door janet54 Dec 9, 2006 om 13:52
Huishouden & energie

Betreft: Garantie

Een grote winkel in Rotterdam biedt een partij o.a. computerspullen aan voor lage prijzen, het is een open dozen verkoop.

Op deze spullen zit geen garantie d.w.z als je het koopt en het werkt niet krijg je geen ander exemplaar of geld terug,  mag dit?

Als ik iets in een winkel koop dan mag ik toch tenminste verwachten dat het werkt? Dat er geen garantie op zit kan ik nog begrijpen maar het moet het toch tenminste doen als ik het thuis installeer.

Ik heb het gevoel dat dit bedrijf onder en boven de wet werkt en het is niet de eerste keer.

Wie kan mij vertellen hoe dit wettelijk geregeld is?

616 11 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 9, 2006 om 13:59
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vaak worden zo garantie problemen opgelost....

Soms is er maar een beetje fout, en kun je goedkoop zelf gerepareerd iets voor lage prijzen kopen, als je elders iets terug brengt, en de doos is geopend en licht beschadigt,  dan verkopen ze het hier, dus zowel de goede als foute produkten worden zo verkocht.

In winkel testen, als niet mag of kan, gewoon staan laten, het zijn ook vaak produkten zonder importeur, of meerdere die hetzelfde importeren, dus onbekend!

Als je het goed bekijkt en alles werkte, of je ziet wat defekt is, kun je het kopen, anders wegwezen..

Ook zijn het vaak produkten die wel repareerbaar zijn, maar niet rendabel... een DVD brander kost in winkel nieuw nog maar €29,95 en de monteur rekend €.50,- per uur....

Dus daarom bestaan deze verkopingen. Als eigenaar van 18 webshops doe ik het ook zo weg, krijg meer geld als afval, want dat kost geld, en vaak is nieuwe voor inkoop goedkoper dan reparatie, ik reken niet de verkoop maar inkoopprijzen, en de service is dan ook sneller.

Goedkoop is soms duurkoop!

ve
door verwijderd - Dec 9, 2006 om 14:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je zegt het zelf al , voor lage prijzen.
Dit zijn restanten en verouderde artikelen.
Het is zaak dat je er wat verstand van hebt anders niet kopen.

ve
door verwijderd - Dec 9, 2006 om 14:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de verkoper dit duidelijk aangeeft mag dat!

U beslist zelf of je dat risico neemt.

In hapert belgie is elke zondag een overdekte markt ( 3 grote hallen) waar tegen weggeef prijzen oa computer spul verkocht wordt tegen de zelfde condities,

Daarkomen zelfs handelaren.

Het meeste wat ik er ooit kocht werkte gelukkig, en ondanks dat er soms iets niet werkte had ik toch voordeel.,

ve
door verwijderd - Dec 9, 2006 om 14:32
0 Antwoorden / 0 Vragen

U heeft het over een markt in grote hallen, ik heb het hier over een winkel die ook gewone spullen verkoopt.

Dat je op een "rommel" markt geen garantie krijgt of bij particuliere verkoop dat weet en begrijp ik ook wel.

In een winkel al is het een goedkope partij moet je toch op z'n minst met een werkend product de winkel verlaten, dat je dan vervolgens geen garantie krijgt als het product het begeeft daar kan ik ook nog inkomen, ze vermelden immers geen garantie maar het moet toch wel werken?

Het lijkt mij dat dit wettelijk geregeld is maar is hier ook iemand die de wet kent die mij antwoord kan geven?

ve
door verwijderd - Dec 9, 2006 om 14:53
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als een winkel een rommelhoek inricht en daar de verkoop voorwaarden duidelijk aangeeft is dat gewoon toegestaan !

In hapert is geen rommelmarkt maar offiecieele verkoop georganiseerd door een vereniging van  kleine zelfstandige bedrijfjes.

Als er gesuggereerd wordt dat de goederen perfekt zijn en het is niet zo dan is er sprake van misleiding en dat is wettelijk verboden!

ve
door verwijderd - Dec 9, 2006 om 16:39
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de verkoper aangeeft dat er een zeker risico is ten aanzien van de goederen  zoals vraagsteller schrijft in de 2e alinea voldoet de verkoper aan Artikel 17 punt 2 en 5 ?

ve
door verwijderd - Dec 9, 2006 om 17:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dag Janet,

een van de belangrijkste artikels uit het Burgerlijk Wetboek, boek 7: artikel 17.

Indien u die spullen koopt in een echte (gewone) winkel (of zoals de wet 'zegt': "een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf") en het betreft hier een consumentenkoop (de koop met betrekking tot een roerende zaak, elektriciteit daaronder begrepen, die wordt gesloten door een verkoper die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, en een koper, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf), dient u zonder meer een garantie van minimaal 6 maanden te krijgen. Dit is zo geregeld in het Burgerlijk Wetboek (boek 7), artikel 18, lid 2. Deze schrijft:

"Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet."

En natuurlijk mag een winkel aanvullende bepalingen stellen....... tenminste als deze niet in strijd zijn met wettelijke regels. Als die winkel stelt dat zij geen garantie geven, is dit zo'n 'regel' die in strijd is met de wet.

Daarnaast weet ik ook wel dat vele winkeliers/verkopers in principe 'de schijt' hebben aan een hoop wettelijke bepalingen, maar het is nu eenmaal zo geregeld.

BW/7 artikel 6, lid 1 'zegt': "Bij een consumentenkoop kan van de afdelingen 1-7 van deze titel niet ten nadele van de koper worden afgeweken en kunnen de rechten en vorderingen die de wet aan de koper ter zake van een tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de verkoper toekent, niet worden beperkt of uitgesloten."

Maar buiten dit alles, moet u zich afvragen of u überhaupt zaken wilt doen (daar iets kopen) met (bij) zo'n bedrijf.......

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Dec 9, 2006 om 17:11
0 Antwoorden / 0 Vragen

Beste Hutch

Bedankt voor je reactie! Mijn gevoel gaf aan dat er zo iets geregeld zou zijn ik wist alleen niet waar ik het antwoord kon vinden.

Je hebt overigens gelijk, ik heb niet meer de behoefte om in deze winkel iets te willen kopen.

Bedankt en ik ga op internet eens zoeken of ik zoiets als het burgelijk wetboek kan vinden.

Groet, Janet.

ve
door verwijderd - Dec 9, 2006 om 17:47
0 Antwoorden / 0 Vragen

Janet, hier een link naar het Burgerlijk Wetboek (boek 7): http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7.html  (aanklikken).

@ Johan,

dit behoort, m.i., weer tot het bekende 'grijze' gebied in de wetgeving. Naar mijn mening zal een verkoper per geval moeten meedelen of en hoe het apparaat werkt en ook wat er eventueel aan mankeert. Om zomaar in het wilde weg te roepen: kopen en geen garantie lijkt mij wel erg ver gaan. Stel je koopt daar iets en het werkt naar behoren, maar na een paar dagen werkt het niet meer.... dan heb je m.i. een product gekocht wat niet aan de verwachtingen voldoet. Koop je een product, waarvan je weet (ten tijde van de aankoop), dat deze niet naar behoren werkt, dan ga je ermee accoord en kun je je later niet beroepen op die garantieregels.

Maar, eerlijk is eerlijk, de meningen zullen wel weer verschillend zijn.

Gr. Hutch

ve
door verwijderd - Apr 18, 2008 om 15:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mag dat? Wel eens op de zwarte markt in Beverwijk geweest.............??!!!

ve
door verwijderd - Apr 18, 2008 om 22:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eigenaardig dat juist deze voorgaande reactie heeft geleid tot vermelding in de nieuwsbrief ..... meer dan 16 maanden na dato .... Confused