ru
door rudolf harmen Oct 18, 2013 om 11:33
Huishouden & energie

CV ketel kapot na onderhoud

De kachel van ons doet het prima.
Hij is 15 jaar oud.
Ik vraag een CV montuer onze kachel even schoon te maken.
De ionisatiepen breekt af en de branderautomaat doet het niet meer na de schoonmaak beurt. Ik zeg dat de automaat een piekspanning heeft gehad en dat is de schuld van de Cv monteur.
Nu krijg ik een rekening van een nieuwe branderautomaat en ionisatiepen. Vraag: Moet ik die betalen?

12804 25 Rapporteer

ve
door verwijderd - Oct 18, 2013 om 12:05
0 Antwoorden / 0 Vragen

Bent u klant bij ons? (Feenstra),

In dat geval willen we dit graag nader met u doornemen en zien of we hier wat kunnen doen. U kunt de volgende link gebruiken om een klacht in te dienen: https://www.feenstra.com/thuis/klantenservice/heeft-u-een-klacht-.htm

Met vriendelijke groet,
Feenstra Webcare

ve
door verwijderd - Oct 19, 2013 om 10:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Feenstra gaat er blijkbaar al van uit dat de fout bij hen ligt.

ve
door verwijderd - Oct 20, 2013 om 13:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ik ben geen klant bij feenstra, het was een kleine zelfstandige monteur die mijn CV heeft gemold.
Ook die maken dus fouten.

ve
door verwijderd - Oct 20, 2013 om 18:51
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lastig. Deed de ketel het direct al niet meer na de beurt? De monteur moet hem immers testen na de schoonmaakbeurt.
Ik betwijfel of het nodig is de ionisatiepen te verwijderen bij een schoonmaakbeurt en de vraag is of dit ook is gebeurd.
Na 15 jaar kan er wel eens wat kapot gaan.

ve
door verwijderd - Oct 20, 2013 om 19:07
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als iets oud is dan komen er gebreken, dat is met mensen ook met apparaten . Zolang er niets mee gedaan wordt dan zal het niet zo ietas gebeuren maar zo gauw men er iets aan gaat doen jadan is risico dat zo iets kan gebeuren en dat had best in het stook seizoen mogelijk geweest zonder dat iemand er schuld aan heeft 15 jaar niets dan heeft u gewoon geluk gehad.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2013 om 13:34
0 Antwoorden / 0 Vragen

Vervelend dat u dit is overkomen, bij ons had de servicemonteur de vulnippel kapot gedraaid.
Helaas zag ik dat 's-avonds pas, dus bewijs nul. Ik heb dit laten herstellen en kreeg de rekening gepresenteerd.

Maar bij u speelt iets anders, de ionisatiepen is zeer gevoelig en het risico op breken is volgens mij zeer groot. Na 15 jaar een nieuwe is niet echt vreemd.
De branderautomaat is een ander verhaal, die kan om legio redenen defect raken maar een piekspanning komt uit het stroomnet en niet uit de monteur dus daar geloof ik niet in.
Er staat 24x7 spanning op de automaat en de stroom er afhalen en er weer opzetten kan bij een oud toestel funest zijn, maar dat kunt u de monteur niet aanrekenen, je kunt moeilijk verwachten dat hij de spanning erop laat staan tijdens demontagewerkzaamheden.
Mocht u per ongeluk een AGPO ketel hebben dan moet u maar eens contact opnemen met de importeur. Bij bepaalde AGPO modellen is het schering en inslag dat de branderautomaat het begeeft door de warmte (slechte condensatoren). Er is dan ook een soort omruil tegen verlaagde kosten mogelijk, hetgeen neerkomt op pakweg 50% korting op de automaat.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2013 om 16:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

Soms is het een ongelukkige samenloop van omstandigheden. Een ionisatiepen is aan slijtage onderhevig, zeker na 15 jaar. De branderautomaat kan door piekspanning komen, maar ook door andere oorzaken. Onderhoud is nodig, dus was dat er niet geweest, was de branderautomaat ms ook kapot gegaan.
Vaak krijgt in zo'n geval de monteur de schuld.
Misschien een onderhoudscontract all-in afsluiten, dan is dat inclusief onderdelen.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2013 om 16:25
0 Antwoorden / 0 Vragen

Mensen bedankt voor U mening.
De CV zat in een onderhoudscontract en heeft dus altijd onderhoud gehad.
Vorig jaar dit contract opgezegd. En nu zelf een CV "monteur" gebeld.
15 jaar is oud, maar de CV doet het altijd goed. Dus reken ik het de monteur aan, dat de CV kapot ging na schoonmaak actie. Direct na de schoonmaak beurt deed de CV het niet meer.
Intergas verteld dat dit wel eens voor komt. Nou lekker dan.
Verder een super ketel die nog 2 a 3 jaartjes mee kan, dan komt er een nieuwe Eco HR in te hangen van Intergas. Grt.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2013 om 16:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Lijkt meer op extra omzet draaien.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2013 om 17:19
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als iets werkt moet je het niet repareren.

Bij ons had aannemer dakraam vernield van 12 jaar oud. Heeft ( na veel gezeur en dreigbrief van mijn kant ) nieuw geplaatst voor 20/12 x nieuwprijs en geen arb. loon.

Zo'n formule kunt u ook toepassen. succes!

ve
door verwijderd - Oct 21, 2013 om 17:42
0 Antwoorden / 0 Vragen

De ionisatiepen is een aan slijtage onderhevige pen en na 15 jaar is deze wel dusdanig broos dat bij het minste geringste dat je hem aanraakt afbreekt.

Deze kosten zijn voor jou zelf en niet voor de installateur.

Blijkbaar heb je zelf ook verstand van ketels want jij weet al dat de brander automaat een piekspanning heeft gehad??
Waar baseer je deze onzin op?
Uit het stopcontact is in een keer 400 v gekomen in plaats van 230?
Zou niet weten hoe jij anders een piekspanning wil krijgen.

Of het nou feenstra aek, q energie of een zzper is geweest deze rekening is gewoon voor jou.

Intergas een b merk ook nog.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2013 om 20:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Die piekspanning is logisch.
De branderautomaat genereerd de hoogspanning voor de ontstekingsvonk welke via de ionisatiepen een vonk naar massa geeft.
Als die pen afgebroken is, zal de spanning veel hoger worden, omdat de afstand die de vonk moet overbruggen veel groter geworden is, zelfs te groot zodat er geen vonk ontstaat. Die te hoge spanning kan intern een doorslag geven ene de branderautomaat vernielen, zeker omdat alles wat ouder is.

Dat de ionisatiepen afbreekt na zoveel jaar is te begrijpen, en valt onder normale slijtage. De monteur echter had moeten zien dat de pen afgebroken was voordat hij de ketel weer dicht maakte en in bedrijf gesteld had.
Dan had de branderautomaat niet stuk gegaan, en waren de kosten enkel een ionisatiepennetje geweest.

Dus kosten ionisatiepen voor eigenaar, kosten branderautomaat voor de CV monteur. Hij heeft immers een fout gemaakt door de afgebroken ionisatiepen niet te zien.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2013 om 20:35
0 Antwoorden / 0 Vragen

ofstone schreef op maandag 21 okt 2013, 20:20: Die piekspanning is logisch.
De branderautomaat genereerd de hoogspanning voor de ontstekingsvonk welke via de ionisatiepen een vonk naar massa geeft.
Als die pen afgebroken is, zal de spanning veel hoger worden, omdat de afstand die de vonk moet overbruggen veel groter geworden is, zelfs te groot zodat er geen vonk ontstaat. Die te hoge spanning kan intern een doorslag geven ene de branderautomaat vernielen, zeker omdat alles wat ouder is.

Dat de ionisatiepen afbreekt na zoveel jaar is te begrijpen, en valt onder normale slijtage. De monteur echter had moeten zien dat de pen afgebroken was voordat hij de ketel weer dicht maakte en in bedrijf gesteld had.
Dan had de branderautomaat niet stuk gegaan, en waren de kosten enkel een ionisatiepennetje geweest.

Dus kosten ionisatiepen voor eigenaar, kosten branderautomaat voor de CV monteur. Hij heeft immers een fout gemaakt door de afgebroken ionisatiepen niet te zien.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2013 om 20:38
0 Antwoorden / 0 Vragen

ofstone schreef op maandag 21 okt 2013, 20:20: Die piekspanning is logisch.
De branderautomaat genereerd de hoogspanning voor de ontstekingsvonk welke via de ionisatiepen een vonk naar massa geeft.
Als die pen afgebroken is, zal de spanning veel hoger worden, omdat de afstand die de vonk moet overbruggen veel groter geworden is, zelfs te groot zodat er geen vonk ontstaat. Die te hoge spanning kan intern een doorslag geven ene de branderautomaat vernielen, zeker omdat alles wat ouder is.

Dat de ionisatiepen afbreekt na zoveel jaar is te begrijpen, en valt onder normale slijtage. De monteur echter had moeten zien dat de pen afgebroken was voordat hij de ketel weer dicht maakte en in bedrijf gesteld had.
Dan had de branderautomaat niet stuk gegaan, en waren de kosten enkel een ionisatiepennetje geweest.

Dus kosten ionisatiepen voor eigenaar, kosten branderautomaat voor de CV monteur. Hij heeft immers een fout gemaakt door de afgebroken ionisatiepen niet te zien.

Dit is een zeer verstandige en redelijke benadering. Technisch goed onderbouwd. Ga hiermee naar de geschillencommissie als de monteur niet inbindt.

ve
door verwijderd - Oct 21, 2013 om 20:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

moet de monteur daar wel bij aangesloten zitten ;)

ve
door verwijderd - Oct 21, 2013 om 22:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

U hoeft niet naar een geschillencommissie. Als de redenatie van ofstone klopt, daar ga ik even van uit, dan betaalt u dat gedeelte van de rekening dat voor uw rekening komt. Verder stuurt u een (aangetekende) brief+mail waarin u uw betaling motiveert. Dateer de brief.

Dan maar zien of de monteur het erbij laat zitten, of dat hij stappen gaat ondernemen. Als hij een slechte zaak heeft, zal het ook niets worden als hij het voor de rechter laat komen. En dat is toch de enige weg om de volledige som binnen te halen, als u niet meewerkt.
Het zou wel handig zijn als u een gespecificeerde rekening heeft gekregen.

Vanzelfsprekend neemt u voor een volgende schoonmaakbeurt een andere monteur ;-)

ve
door verwijderd - Oct 22, 2013 om 14:22
0 Antwoorden / 0 Vragen

Renekeonline vraagt mij, waar basser ik die onzin op
Lees alle reacties. Dan snap je misschien waarom en begrijp je wat techniek is.
Anders graag geen reacties als er geen kennis in huis is, Dank U.
Als je de branderautomaat laat analyseren waarom hij stuk is, komt het bewijs boven.
En dat heb ik gedaan. heel simpel. Zou een kleuter kunnen verzinnen.
Snap je.
Grt.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2013 om 14:26
0 Antwoorden / 0 Vragen

Zoekster,
Dank voor U reactie.
Ik heb besloten niet te moeilijk te doen en maar te betalen.
Maar ik heb voor mijn woningen wel een andere CV monteur uitgezocht.

grt

ve
door verwijderd - Oct 22, 2013 om 17:24
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als de ionisatiepen afgebroken is kan de ketel niet zoveel spanning opwekken dat hij over slaat naar de branderautomaat.
De afstand die de spanning moet overbruggen is dan te groot.
Afstand tussen de ionisatiepen is ongeveer 4 mm, onder aan de ionisatiepen zit een porseleinen voet van een paar centimeter ter isolatie.
De spanning die je dan op moet gaan wekken zou honderden malen hoger liggen als wat de ketel op kan wekken.
Ook intern kan dat niet omdat de bedrading daar op voorzien is.

Maar goed blijkbaar weten jullie het beter.
Vind het wel raar dat je gewoon betaald terwijl je 100 % zeker lijkt te weten dat je gelijk hebt.

Benno155 is het blijkbaar wel met mij eens.

Ik repareer zelf dagelijks ketels dus ik heb er geen verstand van en ook van techniek ken ik niets.
Maar goed ik laat het hierbij.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2013 om 21:52
0 Antwoorden / 0 Vragen

Een ketel van 15 jaar oud nog na laten kijken?
Dat ding had beter van de muur af gehaald kunnen worden en vervangen voor een nieuwe.

ve
door verwijderd - Oct 22, 2013 om 22:03
0 Antwoorden / 0 Vragen

audb schreef op dinsdag 22 okt 2013, 21:52: Een ketel van 15 jaar oud nog na laten kijken?
Dat ding had beter van de muur af gehaald kunnen worden en vervangen voor een nieuwe.

Wat een onzin. Het is geen beddenlaken waar een slijtplek in komt.

ve
door verwijderd - Oct 23, 2013 om 11:46
0 Antwoorden / 0 Vragen

ALL thx voor berichten en meningen.
Probleem is opgelost. Monteur betaald de automaat, ik de rest.
Logisch.
Als er dus iemand een goed werkende CV schoonmaakt, hoe oud ook. Dan moet die CV daarna gewoon weer werken. En niet de helft aan onderdelen vervangen omdat er fouten zijn gemaakt met de de-montage en montage van de ionisatiepen. Die bleek te zijn afgebroken bij controle van de monteur. Maar toch heeft hij deze terug erin gezet en geprobeerd de CV te starten.
Had hij gelijk een nieuwe pen er in gezet. Was dit niet gebeurd. En had de branderautomaat gewoon gefunctioneerd zoals voorheen.
Allen succes.

ve
door verwijderd - Oct 23, 2013 om 11:50
0 Antwoorden / 0 Vragen

Perfecte oplossing!

Mooi dat je het voor elkaar hebt gekregen en dat de monteur zelf ook inzag dat dit redelijk was.

ve
door verwijderd - Oct 24, 2013 om 22:20
0 Antwoorden / 0 Vragen

Gelukkig is het probleem opgelost!

Nog even ter verduidelijking van mijn verhaal.
Met behulp van de ionisatie pen word gemeten of "de vlam" van de ketel aan is. Tevens word de ionisatiepen ook gebruikt als bougie om het gas te onsteken door middel van een vonk. De afstand van de ionisatiepen, naar de massapen is vooraf bepaald, en bepaald tevens hoe hoog de spanning moet zijn om een vonk te krijgen.
Voor de onsteking is een hoge spanning nodig, deze komt uit de onstekingsunit (soort bobine, net als bij een auto) De onsteekingsunit is soms een losse unit aangestuurd door de branderautomaat, of zit ingebouwd in de branderautomaat.
Als de ionistiepen afgebroken is, is de afstand tussen de ionisatiepen en massapen groter, en zal er een hogere spanning nodig zijn.
Omdat alles al wat ouder is, kunnen er in de onsteekunit zwakke plekken zijn onstaan in de isolatie waardoor de hogere dan normale spanning intern in de onsteekunit overspringt naar de voeding, of zijn aansturing, die uiteindelijk via de stuurkabels de branderautomaat kan vernielen.

ve
door verwijderd - Oct 25, 2013 om 13:23
0 Antwoorden / 0 Vragen

Ofstone , en allen.
Thx for reply en uitleg en commentaar.
Ik werk met veel engineers op E gebied.(Elec) die met een zelfde conclusie zijn gekomen. Ook ik heb deze gedachten. Als iemand hoe kundig ook, met deze pen loopt te klooien. Ja, dan kan er wat fout gaan. Kan gebeuren.

grt,