borreman2011
door borreman2011 Nov 28, 2013 om 11:05
Huishouden & energie

Dierearts od supermarkt

Laatst ontving ik een folder van Royal Canin. Dit is vrij duur voer, maar schijnt wel goed te zijn.
Ik heb bij de dierenarts gevraagd wat nu het verschil is, maar heb hier geen direct antwoord op gekregen. Onze kat van twee krijgt nu Whiskas droog en 1 zakje nat per dag. Hij eet het wel, maar ik wilde weten of dit ook goed is. |De assistente zei at nat voer niet nodig is en vergeleek het met een biefstuk. Ik kreeg een paar zakjes van hun voer mee, maar hiermee is mijn vraag nog niet beantwoord.
Is dierenartsvoer nou zoveel beter dan Whiskas?

12912 15 Rapporteer

edrick3
door edrick3 - Nov 28, 2013 om 12:38
27632 Antwoorden / 85 Vragen

Hallo borreman2011,

.....Is dierenartsvoer nou zoveel beter dan Whiskas?.....
In ieder geval is het wel duurder. ;-)

Als je droog-totaal-voer geeft van een A-merk is dit prima voor de kat en heb je geen ander voer nodig.

Met vr.gr.

tenormin
door tenormin - Nov 28, 2013 om 14:46
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Leest u dit eens: Lees hier. Want het heeft natuurlijk ook met leeftijd te maken en hoeveel beweging de kat krijgt. De pakken bij de dierenarts zijn meestal duurder dan bij de gewone dierenzaak.

kathy1978
door kathy1978 - Nov 28, 2013 om 16:30
69 Antwoorden / 4 Vragen

Royal Canin, Hills etc is nog steeds troep. Het beste kunt u op droogvoer overstappen dat GRAANVRIJ is. Dat is namelijk een goedkope vulstof waar de kat niets aan heeft. Moet u maar eens op de verpakking kijken hoe goedkoper het voer hoe hoger het aandeel graan/rijst. Ik koop mijn voer altijd op het internet via bv zooplus. Scheelt enorm met dierenwinkel. Verder koop ik grootverpakking wat in een afsluitbare bus gaat. KG prijs gaat dan omlaag.
Bij dit duurdere graanvrije voer heb je ook minder kattendrollen en ze gebruiken minder en het stinkt een stuk minder. Dit komt doordat er minder afval is wat de kat niet kan gebruiken. Merken waar u naar kunt kijken zijn Orijen, Acana, Taste of the Wild.
Acana bijvoorbeeld kost nu 39.90 euro voor 7kg. Als u twee pakken koopt wordt het per kg nog goedkoper.
Succes,
Eigenaar van twee huis tuin en keuken tijgers, lekker actief met glanzende vacht zonder DA kosten.

borreman2011
door borreman2011 - Dec 3, 2013 om 14:06
20 Antwoorden / 17 Vragen

Ik heb nog een verder onderzoek gedaan naar mijn vrag en ben uitgekomen bij de volgende website: www.catinfo.org
Erg duidelijk en verhelderend. Hieruit blijkt dat droogvoer juist helemaal niet goed is voor katten. Nat voer en juist het voer zonder toevoegingen is het gezondst

tenormin
door tenormin - Dec 3, 2013 om 14:37
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@borreman2011, u bent er zelf achter gekomen dat droogvoer juist h e l e m a a l niet goed is; en dan toch: het beste kunt u op droogvoer overstappen belonen? Dat begrijp ik dan weer niet. Droogvoer kan geen kwaad, als men maar voldoende nat voer geeft.

borreman2011
door borreman2011 - Dec 3, 2013 om 14:59
20 Antwoorden / 17 Vragen

Heeft u de site gelezen? Dit is een Amerikaanse dierenarts die juist uitgebreide studies heeft gemaakt van voeding heeft gemaakt. Ondanks dat er droogvoer bestaat zondr toevoegingen van granen is natvoer nog steeds het beste. Katten zijn slechte drinkers en alleen droogvoer zou leiden tot een vocht tekort mat alle gevolgen van dien zoals nierproblemen.
Katten zijn meesters in het verbergen van pijnen en als het dan uitkomt, is het te laat.

mhofman
door mhofman - Dec 8, 2013 om 14:19
530 Antwoorden / 93 Vragen

Als je je kat een beetje kent dan zie je heus wel als er iets mis is.

borreman2011
door borreman2011 - Dec 8, 2013 om 19:13
20 Antwoorden / 17 Vragen

Met alle respect voor alle antwoorden. Ik wil graag de discussie sluiten.
Ik heb het er nog eens in de dierenzaak over gehad en de site aangehaald.
Het schijnt een hype te zijn die uit Amerika is overgewaaid.
Katten moeten juist wel droogvoer erbij hebben om de tandjes en tandvlees te kunnen schuren.
Het is vervelend dat er zoveel onrust wordt veroorzaakt waardoor je als katten of dierenliefhebber helemaal in de war wordt gebracht.
Mijn kat krijgt lekker weer droogvoer met een zakje nat voer op de dag. En hij doet het er goed op.

Wat ik zei over meesters in het verbergen. Dit klopt echt.
Mijn vorige kat is 16 geworden, maar was echt ziek. Schildklier en nierproblemen. Hij kreeg hier ook medicijnen voor. Maar in zijn gedrag leek hij wel 10. Hij wilde niet ziek zijn. Ook toen wij hem moesten laten inslapen, leek het alsof hij zich er tegen verzette.

czar
door czar - May 23, 2014 om 09:23
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=kathy1978 schreef op donderdag 28 nov 2013, 15:30]Royal Canin, Hills etc is nog steeds troep. Het beste kunt u op droogvoer overstappen dat GRAANVRIJ is. Dat is namelijk een goedkope vulstof waar de kat niets aan heeft. Moet u maar eens op de verpakking kijken hoe goedkoper het voer hoe hoger het aandeel graan/rijst.

Kathy1978 heeft voor een groot deel gelijk.
U moet verpakkingen goed lezen. Graan, Mais ed. kunnen katten amper verteren. Die worden allemaal weer uitgepoept. Goedkoop kattenvoer bevat meestal voornamelijk mais, graan ed. dat amper voedingswaarde heeft voor een kat. Het mag vis/rundvlees/kip worden genoemd op de verpakking als er 4% in zit.
Droogvoer is geen aanrader voor katten. Katten drinken vaak te weinig en halen hun vocht uit hun voer. Als ze amper of niet drinken, dan is droogvoer dus slecht. De gevolgen zijn over het algemeen nierproblemen. Dat harde brokjes goed zijn voor de tandjes is ook een fabeltje. Brokjes knappen uiteen als de tandjes erop worden gezet. Daarvan slijten de tandjes. Het is goed dat katten een prooi vangen en daaraan knauwen, zodat het tandvlees in orde blijft. Daarbij bevatten de meeste brokjes veel vulstoffen en weinig voedingsstoffen. Dan koopt u zich dus weer scheel aan kattebak-vulling.

Het voer dat dierenartsen aanbieden is ook vaak commercieel, maar voornamelijk duur!
Ook een dierenarts is een ondernemer die centjes wil verdienen.

Dure merken als Royal Canin en Hills zijn wel beter, maar veel te duur voor wat ze bieden. U moet vooral ook kijken of het voer geen suiker bevat. Suiker is voor mensen een geliefde en goede brandstof, maar voor katten schadelijk. Ook nooit je kat melk geven waar lactose in zit.

Wat zijn goede merken die betaalbaar zijn?
Bozita bijvoorbeeld. Wel duurder dan de supermarkt en zeker niet het allerbeste. Zweden is streng v.w.b. dierenvoer en Bozita is zo'n Zweeds merk dat wel in grote hoeveelheden wordt gemaakt.

In Duitsland kun je bij de Aldi-Nord het merk Lux kopen. Heel betaalbaar (50 eurocent per blik) en het bevat tenminste meer dan 50% vlees. Dat is inderdaad nog steeds bijna de helft vulstof, maar dat is veel minder dan 96% plantaardige vulstof.

Het beste is dat uw katten zelf hun maaltje bij elkaar scharrelen. Muizen, konijntjes en vogeltjes, vers gevangen zijn het best. Het op-1-na beste is BARF-en, oftewel kuikens bestellen en die door de gehaktmolen draaien tot kattenvoer. Dat wil niet iedereen.

Voor kant&klaar voer geldt simpelweg: ingrediënten lijst lezen. Begint het met mais of graan, dan is het niks (lees: grotendeels vulstof die niet wordt opgenomen). Bij Royal Canin en Hills betaalt u voor een groot deel aan marketing en deze merken bevatten vaak suiker. Veel mensen kiezen voor kattenvoer met rund. Heeft u een huis-kat in het wild wel eens een koe of een paard zien vangen?
Katten hebben overigens wel plantaardige stoffen nodig. Die krijgen ze gewoonlijk binnen als ze een muis, konijn of vogel oppeuzelen. De maag van die prooien wordt immers ook gegeten.
Kort gezegd: 10% plantaardig en 90% dierlijk is het beste. Dat dierlijk bestaat dan uit botten, spierweefsel, vlees en dierlijk vet. Zo moet je eigenlijk de verpakking lezen.
Zooplus is een hele goede webshop waarop al die informatie ook staat.

Nog iets tot besluit: geef je kat nooit gebakken of gekookte vlees of vis.
Bij verwarmen verharden de botten en die kan een kat niet verteren. Ongekookte vlees of vis is absoluut een aanrader, onverwarmde botten zijn relatief zacht en worden prima verteerd. Mijn katten eten hun zelf gevangen prooien dan ook met huid en haar op. Bij een konijntje wordt eerst de schedel gekraakt, want hersenen en ogen zijn het lekkerst, maar de schedel zelf, en de vacht, worden gewoon opgegeten.

borreman2011
door borreman2011 - May 25, 2014 om 14:23
20 Antwoorden / 17 Vragen

[quote=czar schreef op vrijdag 23 mei 2014, 09:23][quote=kathy1978 schreef op donderdag 28 nov 2013, 15:30]Royal Canin, Hills etc is nog steeds troep. Het beste kunt u op droogvoer overstappen dat GRAANVRIJ is. Dat is namelijk een goedkope vulstof waar de kat niets aan heeft. Moet u maar eens op de verpakking kijken hoe goedkoper het voer hoe hoger het aandeel graan/rijst.

Kathy1978 heeft voor een groot deel gelijk.
U moet verpakkingen goed lezen. Graan, Mais ed. kunnen katten amper verteren. Die worden allemaal weer uitgepoept. Goedkoop kattenvoer bevat meestal voornamelijk mais, graan ed. dat amper voedingswaarde heeft voor een kat. Het mag vis/rundvlees/kip worden genoemd op de verpakking als er 4% in zit.
Droogvoer is geen aanrader voor katten. Katten drinken vaak te weinig en halen hun vocht uit hun voer. Als ze amper of niet drinken, dan is droogvoer dus slecht. De gevolgen zijn over het algemeen nierproblemen. Dat harde brokjes goed zijn voor de tandjes is ook een fabeltje. Brokjes knappen uiteen als de tandjes erop worden gezet. Daarvan slijten de tandjes. Het is goed dat katten een prooi vangen en daaraan knauwen, zodat het tandvlees in orde blijft. Daarbij bevatten de meeste brokjes veel vulstoffen en weinig voedingsstoffen. Dan koopt u zich dus weer scheel aan kattebak-vulling.

Het voer dat dierenartsen aanbieden is ook vaak commercieel, maar voornamelijk duur!
Ook een dierenarts is een ondernemer die centjes wil verdienen.

Dure merken als Royal Canin en Hills zijn wel beter, maar veel te duur voor wat ze bieden. U moet vooral ook kijken of het voer geen suiker bevat. Suiker is voor mensen een geliefde en goede brandstof, maar voor katten schadelijk. Ook nooit je kat melk geven waar lactose in zit.

Wat zijn goede merken die betaalbaar zijn?
Bozita bijvoorbeeld. Wel duurder dan de supermarkt en zeker niet het allerbeste. Zweden is streng v.w.b. dierenvoer en Bozita is zo'n Zweeds merk dat wel in grote hoeveelheden wordt gemaakt.

In Duitsland kun je bij de Aldi-Nord het merk Lux kopen. Heel betaalbaar (50 eurocent per blik) en het bevat tenminste meer dan 50% vlees. Dat is inderdaad nog steeds bijna de helft vulstof, maar dat is veel minder dan 96% plantaardige vulstof.

Het beste is dat uw katten zelf hun maaltje bij elkaar scharrelen. Muizen, konijntjes en vogeltjes, vers gevangen zijn het best. Het op-1-na beste is BARF-en, oftewel kuikens bestellen en die door de gehaktmolen draaien tot kattenvoer. Dat wil niet iedereen.

Voor kant&klaar voer geldt simpelweg: ingrediënten lijst lezen. Begint het met mais of graan, dan is het niks (lees: grotendeels vulstof die niet wordt opgenomen). Bij Royal Canin en Hills betaalt u voor een groot deel aan marketing en deze merken bevatten vaak suiker. Veel mensen kiezen voor kattenvoer met rund. Heeft u een huis-kat in het wild wel eens een koe of een paard zien vangen?
Katten hebben overigens wel plantaardige stoffen nodig. Die krijgen ze gewoonlijk binnen als ze een muis, konijn of vogel oppeuzelen. De maag van die prooien wordt immers ook gegeten.
Kort gezegd: 10% plantaardig en 90% dierlijk is het beste. Dat dierlijk bestaat dan uit botten, spierweefsel, vlees en dierlijk vet. Zo moet je eigenlijk de verpakking lezen.
Zooplus is een hele goede webshop waarop al die informatie ook staat.

Nog iets tot besluit: geef je kat nooit gebakken of gekookte vlees of vis.
Bij verwarmen verharden de botten en die kan een kat niet verteren. Ongekookte vlees of vis is absoluut een aanrader, onverwarmde botten zijn relatief zacht en worden prima verteerd. Mijn katten eten hun zelf gevangen prooien dan ook met huid en haar op. Bij een konijntje wordt eerst de schedel gekraakt, want hersenen en ogen zijn het lekkerst, maar de schedel zelf, en de vacht, worden gewoon opgegeten.

borreman2011
door borreman2011 - May 25, 2014 om 14:36
20 Antwoorden / 17 Vragen

Beste czar,
Dank voor je antwoord.
Voor ons is het moeilijk om de kat zijn eigen maaltje te laten verzorgen.
We wonen op een flat.
Het enigste waar hij nu op kan jagen zijn vliegen. Wat hij ook graag doet en smakelijk opeet.
Ik heb het er nog eens bij de dierenarts over gehad. Zij verkochten in het verleden Royal Canin, maar zijn overgestapt op Sanimed. Dit is veel beter en niet eens erg duur.
Hij vind het lekker en eet er goed van.
Hier is hij aan gewend. Mooie vacht. Glimmende (ondeugende) oogjes en schone tandjes.

czar
door czar - May 25, 2014 om 15:25
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=borreman2011 schreef op zondag 25 mei 2014, 14:36]
Voor ons is het moeilijk om de kat zijn eigen maaltje te laten verzorgen.
We wonen op een flat.

Ik ken het probleem, ik heb jaren lang op 4 hoog gewoond met 2 katten.

[quote=borreman2011 schreef op zondag 25 mei 2014, 14:36]
Het enigste waar hij nu op kan jagen zijn vliegen. Wat hij ook graag doet en smakelijk opeet.

Yep, dat deden mijn katten toen ook. En ze graaiden het stof achter een radiator weg om toch nog een keer de haarballen kwijt te raken. Ik moet op zeker zeggen, geen ideale situatie voor een kat, maar ik heb het zo ook 20 jaar uitgehouden. Als je op een flat woont en de katten kunnen hun eigen maaltje niet af-en-toe vangen, dan ben je als eigenaar van die katten verantwoordelijk dat ze goed voer krijgen. Ander voer dan wat jij geeft is er immers niet.

[quote=borreman2011 schreef op zondag 25 mei 2014, 14:36]
maar zijn overgestapt op Sanimed. Dit is veel beter en niet eens erg duur.

Ik heb Sanimed (ik kende het niet) eens opgezocht, maar ik kom geen enkele lijst met ingrediënten tegen. Wel veel lovende woorden van de fabrikant zelf. Weer zo'n product dat ik niet vertrouw.
En echt goedkoop kan ik het niet noemen, ik zou zeggen dat het duur is, misschien wel veel te duur, je weet immers niet wat je koopt, want je weet niet wat erin zit. Weet jij het wel, post dan een keer de ingrediënten-lijst zodat we dat kunnen beoordelen (staat het op de verpakking?)

Ik vertrouw de dierenartsen niet eens als het aankomt op dierenvoeding. Geef me de ingrediënten in volgorde en dan kan ik zelf beslissen/uitzoeken of het goed is.
En natuurlijk heb je goed, beter en best en natuurlijk eten sommige mensen wel eens een patatje, dat mogen katten ook, maar met mate. Het hoeft niet altijd top-gezond-voer te zijn.

Als je binnenkatten hebt zijn ze volledig afhankelijk van wat jij hen voorschotelt.
Neem een goed basisvoer en iets ongezonds tussendoor is helemaal geen schande.
Maar neem dan wel vochthoudende basis, want nierproblemen en tekort aan vocht is het grootste probleem bij katten. Drinkt je kat veel, dan kun je volstaan met droogvoer, maar dat is bijna nooit het geval.

Zoals een andere reageerder al zei: (ik wil geen reclame maken) zooplus geeft supergoede informatie, je kunt van elk voer online zien wat er precies in zit. Waar je dat voer dan koopt maakt eigenlijk niet uit.

borreman2011
door borreman2011 - May 25, 2014 om 16:48
20 Antwoorden / 17 Vragen

Ik heb ook nog eens gegoogled op Sanimed en ben de de volgende site terecht gekomen.
Hier staan wel de ingredienten.
http://www.sanimed.info/samenstelling-sanimed-preventive-kat.html#SANIMED Adult Kat

tenormin
door tenormin - May 25, 2014 om 17:13
16847 Antwoorden / 108 Vragen

[quote=borreman2011 schreef op zondag 25 mei 2014, 16:48]Ik heb ook nog eens gegoogled op Sanimed en ben de de volgende site terecht gekomen.
Hier staan wel de ingredienten.
http://www.sanimed.info/samenstelling-sanimed-preventive-kat.html#SANIMED Adult Kat

klik

At your service. ?

czar
door czar - May 25, 2014 om 18:45
1209 Antwoorden / 20 Vragen

[quote=borreman2011 schreef op zondag 25 mei 2014, 16:48]Ik heb ook nog eens gegoogled op Sanimed en ben de de volgende site terecht gekomen.
Hier staan wel de ingredienten.

Top! Goed gedaan, daar kunnen we iets mee.
Nou ja, ook niet heel veel, want er staan geen percentages bij.
Laten we aannemen dat aan de wet wordt voldaan en het dat het eerste dat wordt genoemd ook het meest aanwezig is.
Bij vrijwel alles staat 'gedehydreerd', dat wil zeggen: vocht onttrokken. Waarschijnlijk moet je dan rekenen op ook vermalen en dus op poeder. Dat geldt voor gevogelte dat als eerste wordt genoemd, maar ook voor alle andere dierlijke componenten, Het tweede component is rijst. Dat kan een kat niet verteren. Gevolgd door dierlijk eiwit-extract. Dat zijn gemalen botten, gluten. Gevolgd door maisgluten, dat is dan weer plantaardig en dat beland ook gewoon in de kattenbak. Dan komt gerst, leuk om een biertje te brouwen, maar geen kattenvoer. En dan gedehydreerde vis (oftewel vismeel). Ik denk dan we dan al op het niveau minder dan 4% zitten.

Nou, iedereen moet geloven wat hij zelf wil geloven, maar ik zou dit niet kopen voor mijn katten, zeker niet als je de prijs ziet. Ik zou zeggen: zoek een goed voer bij Zooplus. Een goed voer bevat geen suiker en flink wat vlees of vis. En dat mag best afval-vlees of vis zijn. Met botten of graten hebben katten ook geen probleem zolang ze maar niet verwarmd zijn geweest. Ik vang wel eens een visje en de meesten zet ik terug, maar soms gaat er eentje naar de kat.

En boven alles, als je kat weinig drinkt, geef dan geen droogvoer en meng desnoods water door het blikvoer. Vochtproblemen zijn enorm bij katten (nierproblemen, blaasproblemen), ik kan het niet vaak genoeg zeggen. Op zich heeft een kat weinig vocht nodig, want een kat zweet niet, maar de meeste katten hebben een tekort aan vocht en krijgen aanverwante gezondheidsproblemen.