Recentelijk heb ik de eindafrekening (= jaarnota) van Essent ontvangen. Wat mij is opgevallen in die afrekening is het volgende.
Voor Service- en administratiekosten van Essent Retail Energie B.V. wordt op jaarbasis € 36,65 (13(!) x € 2,82) in rekening gebracht. Als korting op die service- en administratiekosten (ook van Essent Retail Energie B.V.(!)) ontvang ik een bedrag van € 31,45 (13(!) x € 2,42). Er is dus voor mij een nadelig verschil van € 5,20. In het door mij voor een jaar terug afgesloten contract staat dat 'de kosten voor verwerking betalingsverkeer 2,42 euro inclusief btw per factuur zijn'. Betaal je via automatische incasso - en dat deed ik - dan 'krijg je 2,42 euro korting inclusief btw per factuur op je jaarafrekening'. 'De kosten voor het betalingsverkeer en de korting heffen elkaar dan op'. Deze teksten staan dus in het contract.
Hoewel het voor mij om een klein bedrag gaat heb ik hierover toch telefonisch contact gezocht met Essent. Na een lang gesprek met een overigens vriendelijke mevrouw kreeg ik om mij niet duidelijke redenen toch nul op het rekest.
Op de site van Essent wordt ik over deze kwestie niets wijzer. Wel vermeldt Essent dat ze ruim 2 miljoen klanten hebben. Door zo te handelen verdient Essent dus ongemerkt 10 miljoen (!) euro. Kassa!
Mijn vraag nu is, zijn er onder jullie ook Essent klanten die met dit fenomeen te maken hebben gehad en wat zij er aan gedaan hebben.
Deze vraag is gesloten en kan niet meer worden beantwoord. Let op! Gesloten topics hebben een archieffunctie. De vragen sluiten mogelijk niet meer aan bij de huidige situatie en kunnen gedateerde informatie bevatten.
Als het klopt wat je schrijft - en daar ga ik van uit - dan is dat een verkapte vorm van tóch administratiekosten in rekening brengen, hetgeen niet strookt met de tekst in het contract. Leg dit eens schriftelijk voor aan Essent. Zo'n juf aan de telefoon van de klantenservice gaat hier toch niet over. Krijg je geen heldere tekst en uitleg plaats je klacht - want zo zie ik het toch - dan op klachtenkompas.nl.
@tijger1, In mijn bij Essent begin 2014 afgesloten contract staat duidelijk dat ik niets hoef bij te betalen: 'de kosten voor het betalingsverkeer en de korting heffen elkaar op'. Ik vind: contract is contract. Wat op hun site staat geeft - mij althans - geen uitsluitsel.
@tijger1, Bedankt voor de link. Mijn probleem blijft. Ik moet een foutje corrigeren: mijn contract is niet begin 2014 maar medio december 2013 ingegaan. @edrick3, Ik ga de kwestie schriftelijk voorleggen aan Essent.
Kortingen zijn nep de gebruiker wordt hiermee lekker mee gemaakt. Aan de andere kant wordt men toch weer terug gepakt. Dit is een goed voorbeeld hiervan.
De door tijger1 - denk ik - bedoelde link: klik hier.
Maar ook daar staat het m.i. zeer onduidelijk: Je ontvangt € 2,42 korting per factuur, oftewel er blijft een bedrag van € 0,40 over als administratiekosten voor de factuur.
Inderdaad deze site bedoelde ik. Linken wilde even niet, dus dank daarvoor.
Maar ik kan de omschrijving niet onduidelijk vinden. Men betaslt € 2,89 om te mogen betalen, maar als men dat met een automatische incasso doet, wat Essent overigens ook geld kost, krijgt met € 2,42 korting.
Essent is misschien wel 2 of 3 cent kwijt voor het indienen van die incasso bij de bank en dan nog een paar cent om de betaling in hun systemen te verwerken.
[quote=tijger1 schreef op zondag 8 feb 2015, 20:36]De jaarafrekening van de Ts zal 13 termijnen beslaan, want in de jaafrekening zit de eerste nieuwe termijn al verwerkt. Neen, tijger1, de 13e keer €0,40 is voor de jaarrekening zelf. Ik heb mij uitvoerig met deze kwestie bezig gehouden.
@tijger1, Omdat ik ieder jaar van leverancier wissel, inmiddels zit ik bij NLE, is die 13e termijn in mijn geval dus onzin. Heb het ook nog nooit bij andere leveranciers gehad. Iedereen bedankt voor zijn/haar reactie.
In januari 2015 heb ik hierover een vraag aan Essent gesteld. Vraag: " Zijn er en indien ja, hoeveel kosten verbonden aan betalen middels automatische incasso?"
Antwoord van Essent: De kosten die wij in rekening brengen bij de betaling die loopt via automatische incasso, zijn 40 eurocent. Dat betekent dat als u uw betaling handmatig overmaakt de kosten per factuur op €2.82 liggen.
Het punt is dat op de Essent website hierover erg onduidelijk gecommuniceerd wordt. Met betrekking tot andere betaalvormen zijn ze duidelijk, maar bij de vorm automatische incasso communiceren ze behoorlijk wollig. Overigens geldt dit ook bij de betaalvorm van Ideal. Er wordt bij de andere betaalvormen duidelijk aangegeven wat je dan per betaling nog aan administratiekosten betaald. Maar bij automatische incasso (en Ideal) blijft dit volledig achterwege. Hierdoor wordt de indruk gewekt dat als je voor deze betaalvormen kiest, je geen extra kosten meer hebt. https://forum.www.radartv.nl/viewtopic.php?f=51&t=147520. Niets is dus minder waar.
Overigens is het van de idiote dat Essent geen enkele betaalwijze meer heeft die kosteloos is voor de consument. Ik was altijd in de veronderstelling dat er tenminste 1 betaalvorm aanwezig moest zijn die kosteloos is.
Op het Radar forum is dit item ook eerder aan de orde geweest. Essent heeft toen als rede gegeven dat dit te maken heeft met de nieuwe betaalmanier SEPA. https://forum.www.radartv.nl/viewtopic.php?f=51&t=147520 De reden die Essent opgeeft is natuurlijk regelrechte kul.
.....Overigens is het van de idiote dat Essent geen enkele betaalwijze meer heeft die kosteloos is voor de consument. Ik was altijd in de veronderstelling dat er tenminste 1 betaalvorm aanwezig moest zijn die kosteloos is......
Ben klant van Essent en heb ook in november de jaarafrekening gekregen en er staat op: Service betalings verkeer essent retail 4. verwerkings betalings verkeer 2 x 2.0000 25,63 verwerkings ebtalings verkeer 11 x 2.33300
Daaronder Kortingen
-26.00 automatische incasso 13 x 2.000
Dus hier is het verschil 4 plus 25,63 is 29,63 min de korting van 26, 00 blijft over dus 3, 63 voor het betalings verkeer, dus uw 5,20 kan ik op mijn jaar rekening niet terug vinden.
@edrick3, wat toevallig. We zijn dus 'broeders in de - ongelijke - strijd' tegen het grootkapitaal. Ook omdat ik geen klant meer ben bij Essent stop ik met verdere acties.
@krieno, de door u vermelde bedragen zijn exclusief btw. 3,63 euro plus btw is 4,40. Mijn bedrag van 5,20 euro is inclusief btw! Essent blijft dus aanklooien (vergeef me het woord) met die service (!)kosten.
@krieno, het verschil van 80 eurocent betreft het in rekening gebrachte aantal termijnen: bij u 11 en bij mij 13 (voor een jaarafrekening!), 2 x 40 eurocent.
Hartelijk dank voor het plaatsen van uw vraag. Het is zo dat wij bij Essent verschillende betaalwijzes hebben, deze zijn ook terug te vinden op onze website.
Wanneer u het voorschotbedrag handmatig overmaakt betaalt u 2,82 euro per factuur. Wanneer u via automatische incasso betaalt, krijg u een korting van 2,42 euro per factuur. Per saldo betaalt u dus 40 cent voor een automatische incasso. Europa is op weg naar een gezamenlijke betaalmarkt waar we overal op dezelfde manier kunnen betalen: de Single Euro Payments Area (SEPA). Omdat de kosten voor het betalingsverkeer zijn gestegen, brengen wij 40 cent per factuur in rekening. Uit uw verhaal kan ik opmaken dat de jaarafrekening gebasseerd is op 13 maanden. Wij hebben dus 13 x 0,40 cent in rekening gebracht wat in totaal uitkomt op een bedrag van 5,20 euro.
Aan mij is door Essent uitdrukkelijk gezegd dat de 13e keer €0,40 betaald moet worden omdat het opmaken van de jaarafrekening hun ook geld kost, dus niks 13 termijnen.
Deze keer eens niet een vraag waar ik zelf mee te maken heb,maar voor een buurvrouw,die nauwelijks kan lezen en schrijven,sorry
Ze heeft extreme tandarts angst,wat ook is vastgesteld En ze heeft zich laten vertellen dat in bepaalde gevallen de narcose bij de tandarts in de basisverzekering zit
Voor ze dit doet,wil ik dit zeker weten voor haar Wat ik vind is
...
Lees meer
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer. Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing?
Lees meer
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee. Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen! Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer