iv
door ivo1969 Oct 15, 2011 om 18:39
Huishouden & energie

Energie verbruik

Ik heb een 2 kamer appartement die is opgeleverd in 2000.
appartement heeft een hoog redementsketel, hr++ glas

Nu ben ik omdat ik dit jaar maar totaal genomen, zo'n 3 maanden in mijn appartement geweest, omdat ik bij mijn vriendin ben.

Nu heb ik de eind afrekening van de nuon gekregen en blijkt dat ik 1860 kwh aan electriciteit verbruikt heb en aan gas 552m3

Oke toen ik wel gewoon in appartement was, was mijn verbruik 3318kwh en aan gas 870m3.

Maar eigenlijk vind ik verbruik van 1860kwh erg hoog, al ik er uit van mag gaan dat een 1 persoons huishouden gemiddeld in Nederland 1600 kwh verbruikt.

Of zie ik het verkeerd?

5283 25 Rapporteer

freya
door freya - Oct 15, 2011 om 20:26
10999 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo ivo1969,

Of ruim 1800kWh veel is voor een jaar kun je alleen zelf beoordelen. Ik kan van hieraf niet zien wat er allemaal aan 'verbruikers' aanwezig zijn in je appartement. Een verbruik van 1860kWh per jaar komt overeen met een aangesloten apparaat van ongeveer 210W die 24/7 aangesloten is. En dat is dan inclusief het verbruik van die 3 maanden dat je wel in je appartement bent geweest.

Kortom, inventariseer eens wat er allemaal 24/7 aangesloten is. Koelkast? Wekker? Huistelefoon/centrale? Verwarmingsketel? Waterbed? Transformator deurbel? Aangesloten audio/video apparatuur? Buitenverlichting die automatisch aangaat als het donker wordt? Computer en randapparatuur die weliswaar niet 'aan' staat, maar wel is aangesloten op het lichtnet? enz. enz.

m.vr.gr. Freya

valerius-2
door valerius-2 - Oct 15, 2011 om 23:20
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Licht laten branden, koelkast open laten staan, elec. boiler. Dat kan volgens mij alleen maar de oorzaak zijn. Wie heeft er nog meer een sleutel.Heeft u een aparte berging aar het licht laten branden?

iv
door ivo1969 - Oct 15, 2011 om 23:30
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=valerius-2 schreef op zaterdag 15 okt 2011, 23:20]Licht laten branden, koelkast open laten staan, elec. boiler. Dat kan volgens mij alleen maar de oorzaak zijn. Wie heeft er nog meer een sleutel.Heeft u een aparte berging aar het licht laten branden?

Koelkast staat dicht, en op hele lage stand, vriezer staat wel aan ,maar ook dicht.
Ik heb een hoog redements ketel.
Ik heb een aparte berging, maar die staat op de gemeenschappelijke meter van de v.v.e.

Alleen mijn ouders hebben de sleutel, maar die legen alleen mijn brievenbus.
Alle lampen zijn uit.

Dus daarom kan ik die 1860 kwh totaal niet verklaren, maar eigenlijk kon ik ook die
3318 kwh verklaren toen ik wel gewoon hele jaar in appartement was.
Verwarming nooit hoger dan 20 graden.
En zodra er wat zon schijnt is het al warm in appartement omdat ik hr++ glas heb

Verder heb ik ook zo'n tussen meter gehad die je in het stopcontact stopt en dan kan meten wat je apparatuur verbruikt.
Maar daar kwam niks geks uit.

Als ik de gemiddelde tabellen op het internet bekijk dan verbruikt een gemiddelde 1 persoons huishouden 1500/1600 kwh en een gezin gemiddeld 3300

Mijn vriendin woont in een oude vrij staande woning en daar zijn we met zijn 6e
Met de nodige tv's , wasmachine die gemiddeld 10x per week draait en ook de droger die de nodige keren draait en daar was het kwh 3400.

IK heb al ooit de NUON gebeld met de vraag of mijn electriciteits meter kapot zou zijn? Maar laten ijken kost 600 euro.

birdies
door birdies - Oct 16, 2011 om 03:58
6104 Antwoorden / 31 Vragen

Aangezien de 'recente discussies' door een zeer gefrustreerd mannetje wordt vervuild, even een 'up' van dit topic.

Vattenfall Medewerker
door Vattenfall Medewerker - Oct 17, 2011 om 12:35
117 Antwoorden / 0 Vragen

Beste ivo 1969,

Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat er bij u enige onduidelijkheid bestaat over het afgerekende elektriciteits- en gasverbruik voor uw appartement.

Bij het vaststellen van het energieverbruik is Nuon aangewezen op de door de meters geregistreerde meterstanden. Controleer altijd even de gehanteerde meterstanden, want het is mogelijk dat wij gebruik maken van geschatte standen.

Over de hoogte van uw verbruik kunnen wij weinig zeggen, aangezien wij geen inzicht hebben in uw verbruikspatroon en de aanwezige apparatuur in uw appartement.

Staan op de jaarafrekening opgenomen meterstanden (meterstanden zonder asterisk * er achter), dan zou u een installateur kunnen vragen om uw binnenhuisinstallatie te controleren. Aan een ijking van de meter(s) van de netbeheerder zijn namelijk inderdaad hoge kosten verbonden.

Met vriendelijke groet,

Fokke
Nuon Webcare

iv
door ivo1969 - Oct 17, 2011 om 22:33
7 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=nuonmedew schreef op maandag 17 okt 2011, 12:35]Beste ivo 1969,

Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat er bij u enige onduidelijkheid bestaat over het afgerekende elektriciteits- en gasverbruik voor uw appartement.

Bij het vaststellen van het energieverbruik is Nuon aangewezen op de door de meters geregistreerde meterstanden. Controleer altijd even de gehanteerde meterstanden, want het is mogelijk dat wij gebruik maken van geschatte standen.

Over de hoogte van uw verbruik kunnen wij weinig zeggen, aangezien wij geen inzicht hebben in uw verbruikspatroon en de aanwezige apparatuur in uw appartement.

Staan op de jaarafrekening opgenomen meterstanden (meterstanden zonder asterisk * er achter), dan zou u een installateur kunnen vragen om uw binnenhuisinstallatie te controleren. Aan een ijking van de meter(s) van de netbeheerder zijn namelijk inderdaad hoge kosten verbonden.

Met vriendelijke groet,

Fokke
Nuon Webcare
Ik ben over 2 dagen weer in mijn appartement, dan zal ik de afrekening bekijken.
Maar 1860 kwh, terwijl ik heel ruim genomen in zijn totalitieit maar 3 maanden in mijn appartement ben geweest is veel.
Het zijn steeds bijv 4 a 5 dagen achter elkaar en dat ik dan weer weg ben.

Dan moet er toch wel veel standby verbruikt worden door bijv een deurbeltransformator, de telefoon, koelkast, vriezer , de wekker en de hr ketel.

Maar wat kan zo'n installateur dan preceis doen??

fotoflex
door fotoflex - Oct 20, 2011 om 15:00
67 Antwoorden / 6 Vragen

@ ivo1969,

suggestie;
noteer meteen als je thuiskomt de meterstanden, ook weer als je na een paar dagen weggaat.
Sluit zoveel mogelijk dingen af, maak bv. de koelkast en vriezer leeg, alles waar een stekker uit kan loskoppelen, noem maar op.
Je kunt dan wat je gebruik delen door het aantal dagen, dat geeft het gemiddelde.
Je hebt dan een beeld van wat je normale verbruik is als je thuis bent, of juist niet.
Eén van de twee zou een afwijking moeten vertonen.

Em
door Emmap - Oct 20, 2011 om 15:32
162 Antwoorden / 8 Vragen

Vergeleken met mijn energieverbruik (5 kamer-eengezins-hoekwoning 1200 kwh en 1000 m3) lijkt het me hoog, maar goed ik leef vrij spartaans.
Misschien heb je wat aan mijn ideëen:

Ik zou toch eens goed nagaan waar het hoge verbruik in zou kunnen zitten, eventueel toch nog eens met de verbruiksmeter allerlei apparaten 24 uurs-check. Noteer wat je meet en ontdek wat de grootverbruikers in uw huis zijn, of waar 'vele kleintje één grote maken'.

Ik doe wat suggesties:
-de pomp van je CV ketel, kan die op een soort spaarstand? Bij ons wel, staat in lage snelheid en pompt buiten het stookseizoen dagelijks 15 minuten.
-de diepvries, heb je die echt nodig? Wij hebben de diepvries de deur uit gedaan want het was ons de hoge stroomkosten (toendertijd 10 gulden per maand!) niet waard. Misschien kan je overstappen naar een kleiner / zuiniger model?
-de koelkast, staat die op een goede stand, lekt het deurrubber niet, sluit de deur goed?
-heb je een elektrische bel, misschien kan / wil je de bel uitzetten als je van huis bent of kan je een andere niet-el. bel nemen? Of een klopper :-)
-was je vaak op hoge temperaturen - water electrisch opwarmen is nogal wat duurder dan water met gas opwarmen...
-vandaar ook: heb je een waterkoker?
-en: heb je een waterboiler, groot of klein... kan die op nachtstand voor het opwarmen i.c.m. nachtstroomabonnement? Is het in geval van een kleine boiler (5-10 l.) zinvol die uit te doen bij afwezigheid en te combineren met een tijdschakelaar zodat hij bij terugkomst toch weer tijdig op temp. is.
-heb je een ligbad dat je vaak gebruikt? Met bubbelstand misschien :-)
-douche je lang (voor mij is > 5 min. lang)?
-gebruik je veel een strijkijzer, stofzuiger, misschien heb je een wasdroger (die schijnen stroom te vreten)
-kook je electrisch of op gas?
-gebruik je veel een el. oven (let op het voorverwarmen - die staat in recepten vaak als een van de eerste handelingen genoemd terwijl dat meestal niet al zo vroeg nodig is), friteuze, gourmetstel, racletstel, steengril, tosti-ijzer etc.
-gebruik je al spaarlampen, hoeveel lampen branden er tegelijk als je thuisbent, of heb je gloeilampen, halogeenlampen en andere 'dure' verlichting ...
-let op sluipverbruik van el. wekkers, ovenklokjes, magnetronklokjes, radio-, tv-, opname en event. overige audioapparatuur, computers, printer, modem ...
-heb je misschien een tropisch aquarium o.i.d.
-ventileer je electrisch? afzuigkap vaak aan?
-verwarm je iets electrisch? bv een badkamer, werkkamer, je bed, je voeten... (voetenzak of matje - peanuts hoor, deze laatste, maar toch)

Vraag eventueel eens rond in het apartementencomplex bij andere bewoners wat zij verbruiken, met hoeveel zij er wonen, wat zij voor apparatuur hebben.

Heel veel succes ermee!!

de
door dejeeper - Oct 20, 2011 om 16:24
54 Antwoorden / 0 Vragen

Als u thuis komt beginnen met alles wat stroom verbruikt uit te schakelen en dan gaan kijken of de meter stil staat. Wie weet is er iemand die uw stroom verbruikt. Mocht de meter stil staan dan een tussen gebruik meter gaan gebruiken ( ik begreep dat u die al eens gebruikt heeft.) en dan stuk voor stuk uw elektrische apparaten gaan testen. Dat kost wat tijd maar het kan veel geld opleveren. U neemt de meterstand op en sluit een apparaat aan. Na b.v. een uur noteert u de meterstand en de stand van de tussen meter. Ik zou beginnen bij de koelkast. Ik zelf heb een kapotte koelkast gehad die continu bleef ontdooien en daardoor moest de kast extra hard werken om te kunnen koelen. Komt u er helemaal niet uit kunt u altijd een installateur laten komen. Maar die gaat vermoedelijk hetzelfde doen alleen is dat wat duurder.
Veel succes.

ge
door gewicht - Oct 20, 2011 om 19:52
170 Antwoorden / 1 Vragen

Regelmatig lees ik dat men verbaast is over het stroom/gas/water verbruik.
Gaarne wil ik een tip geven die eigenlijk heel gewoon moet zijn.
Wat ik doe is elke 1 e van de maand de stand opnemen van stroom/gas/water.
Ik vul dat in op een overzicht op de computer, tevens bereken ik direkt het verbruik van de afgelopen maand enz . Je krijgt dan een goed overzicht van het verbruik.
Zelfs jaaroverzichten voor de afrekening zijn een fluitje van een cent.
Het enige probleem is in het begin, op de eerste van de maand de zaak noteren.
Dat wordt nogal eens vergeten. (Had ik in het begin)
Dat doe ik nu al 3 jaar en kan op die manier elk verbruik verklaren.
Zelfs het overstappen naar een andere leverancier geeft dan geen problemen
meer. (Ben al 2 maal overgestapt)
Een voorbeeld, laatst ben ik een week lang met de elekstrische kettingzaak
bezig geweest,zag direkt aan het eind van de maand dat het verbruik 30 kw
hoger was dan normaal. Dus geen verrassing.
Succes

elisya
door elisya - Oct 20, 2011 om 23:12
11 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb een 3 kamer woning van 42 vierkante metermet dubbelglas en verbruik in 1 jaar 2278 KWH en 784 m3 gas.Dus ja dan verbruik je wel veel en zeker als je maar weinig thuis bent geweest.wij hebben bespaar lampen en letten best goed op om te besparen heb bij nuon mijn nuon dus kan alles goed bijhouden.en als je weinig gebruikt en oplet ben je goedkoop uit.
Hoop dat je er wat aan hebt en kijk alles goed na.

iv
door ivo1969 - Oct 20, 2011 om 23:23
7 Antwoorden / 1 Vragen

Zoals gezegd ben erg weinig in mijn appartement geweest afgelopen jaar.
En als ik er was hooguit een dag of 4 achter elkaar.
Ik ben er nu weer paar dagen in mijn appartement, dus denk dat ik eens een keer alle apparaten uit het stopcontact ga halen, inclusief de mechanische ventilatie.

Als mijn meter dan op geen verbuik aangeeft, dan moet het goed zijn.
Wel verbruik dan zit er toch iets goed mis.

Mijn meter is zo'n digitaal ding van siemens, ik weet niet of die een afwijking kunnen hebben?

En wat ik vergeten ben en dat is stom (maar dat ga ik zo gelijk doen) is de meterstand opschrijven , met de datum en tijd en dat maar eens goed bij gaan houden

iv
door ivo1969 - Oct 20, 2011 om 23:32
7 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn meterstand was op 22 septemer 28448 en vandaag om 23.25 28598
( dus is bijna een maand) en dat is een verbruik van 150 kwh.
Als ik dat vermenigvuldig met 12 kom ik weer op de 1800 kwh uit.

Nu maar eens uit gaan zoeken, waar het verbruik nu precies in zit (wordt vervolgd)

j.a.de witte
door j.a.de witte - Oct 21, 2011 om 02:26
86 Antwoorden / 6 Vragen

Hi,
ik ben begonnen bij ttt. de Provinciaal Electriciteit Noordholland.

De PEN was altijd zéér klantvriendelijk en mocht er een probleem zijn stond de PEN al klaar om te helpen ed. !

Ook al eens een paar keer problemen gehad met mijn meter,maar de PEN loste het snel en efficiënt op en zònder kosten !

Maar..............Toen de PEN plots NUON werd verdween die klantvriendelijkheid vòllédig !

Maandelijks boetes omdat zij de betaling niet gehad hadden op de dag en moment(administratieve boeking) dat zij dit EISTEN !

Nu na 70 jaar na een vergelijk onderzoek terecht gekomen bij Energie Direct,die zijn zoals de PEN altijd was !

Dus nu € 20,--( verbruiks verschil kosten) en boete € 15,-- p. maand (v/d nuon) niet meer en natuurlijk de door nuon opgelegde boete van € 100,-- (vanwege over schakelen naar EnergieDirect) netjes vergoed door Energie Direct !

Voor mij is nu na véle jaren de nuon moeilijk doenerij en ellende GELUKKIG eindelijk voorbij ! !

ge
door gewicht - Oct 21, 2011 om 19:13
170 Antwoorden / 1 Vragen

Oeps, een foutje in mijn reactie van 20/11 19.52 uur.
Kettingzaak moet natuurlijk zijn "kettingzaag"

Het energieverbruik van een maand met 12 vermenigvuldigen is vrij onzuiver.
Niet elke maand is gelijk, denk aan winter en zomermaanden ,om maar een voorbeeld te geven.
Maar het is een begin.
Na verloop van enige tijd kan je de maanden van het lopende jaar vergelijken met dezelfde maanden van voorgaande jaren ,dat geeft naar mijn mening een vrij goed beeld.
Verder Ivo , het kost weinig tijd om bij het betreden en verlaten van de woning even de stand op een overzichtje te noteren als extraatje. (het enige probleem is,er aan denken)
Het is goed voor je gemoedrust en geeft je handvaten om eventueel maatregelen te nemen.
Succes.

marijke77
door marijke77 - Oct 22, 2011 om 16:57
158 Antwoorden / 3 Vragen

Als wij bij ons een stroomverslindend apparaat gebruiken dan denken we dat we die week veel meer zouden gebruiken maar dan is het juist minder, rara hoe kan dat, we houden elke week de meterstanden bij en dan valt het op. Hebben we bv de stoep geschrobt met de hogedrukreiniger gebruiken we minder dan in een normale week terwijl het anders altijd ongeveer hetzelfde is en zo gebeurt het vaker als we iets extra`s doen. Het zou dan eigenlijk meer moeten zijn maar dan is het minder.

ge
door gewicht - Oct 22, 2011 om 19:53
170 Antwoorden / 1 Vragen

Marijke, het lijkt en is ook onlogisch maar misschien is het dan beter om bv een elektrische radiator als bijverwarming te gebruiken. Brengt het stroomverbruik omlaag, ja toch.
Laat in elk geval de energieleverancier onkundig zolang je verbruik niet hoger wordt.

marijke77
door marijke77 - Oct 22, 2011 om 20:48
158 Antwoorden / 3 Vragen

gewicht, dat is het `m juist, we proberen het omlaag te brengen maar wat er ook uit gaat er veranderd niet veel en als je dan juist iets gebruikt waarvan je denkt het gaat nu echt omhoog dan is het juist minder.

Em
door Emmap - Oct 22, 2011 om 22:23
162 Antwoorden / 8 Vragen

Hoi Ivo, ik lees over een mechanische ventilatie, ik zou er niet van opkijken als dat voor een belangrijk deel je verbruik verklaard. Staat die ventilatie ook aan als je van huis bent? Kan hij door jou aan en uitgezet worden? Kan je standen instellen, en zou dat nog iets verschil maken? Kan je behalve mechanisch ventileren ook ventileren door een klapraampje op een kier te zetten?
Verder maakt het op zichzelf niet zo heel veel uit wanneer je je energieverbruik meet, of je dat op een vaste dag doet, je kan het immers meestal wel omrekenen door je verbruik te delen door het aantal dagen. Waar je wel rekening mee moet houden is of je gedrag en daarmee je verbruik niet sterk verschilt per periode -
In jouw geval zou het interessant kunnen zijn te noteren wat de stand is als je voor een paar dagen het huis verlaat, en wat de stand is als je terugkomt, enz. Dan kan je uitrekenen wat het verbruik is op de dagen van afwezigheid, en op de dagen van aanwezigheid.

wij meten zelf per week, zowel gas als electra, op een vaste dag en ongeveer gelijk tijdstip. Zeer instructief, vooral ons gasverbruik is interessant geweest (omgerekend naar graaddagen, zodat je de weersinvloeden min of meer 'uitschakeld' en warme en koude dagen kan vergelijken - tabellen daarvoor zijn op internet te vinden, per gebied van het land). We hebben in de loop van de jaren veel geïsoleerd, ook door zuiniger apparatuur (ketel, verlichting) zagen we de grafiek steeds verder omlaag gaan.
Elektriciteit is geleidelijk wat gestegen over de jaren, door computergebruik!

Nogmaals veel succes, en ik ben benieuwd of je 'het lek' boven water krijgt!

iv
door ivo1969 - Oct 24, 2011 om 18:47
7 Antwoorden / 1 Vragen

Ik verdenk eigenlijk ook mijn mechanische installatie.
Ik heb gewoon weinig electrische apparaten in huis.

Wat ik nu ga doen is dat als ik niet thuis ben de stekker van mechanische installatie uit het stopcontact te trekken.
Ik weet nu wat ik gemiddeld per dag verbuik als ik er ben en ook als ik er niet ben, gezien mijn jaar afrekening.

Ik heb nog spullen in de koelkast en vriezer liggen,maar als die leeg zijn gaan die ook uit, (beiden apparaten zijn a en a+ apparaten.

Ik hoop ook dat ik het lek boven ga krijgen.
Mij voorschot is nu op 65 euro gesteld maar ik heb hier in het appartement aan verschillende personen gevraagd naar hen verbuik en voorschot bedrag.
Het verbruik ligt gemiddeld op 1800 kwh en betalen een voorschot bedrag van 70 euro. En meeste zijn wel gewoon gemiddeld alle dagen van het jaar aanwezig in zijn of haar appartement

iv
door ivo1969 - Oct 26, 2011 om 20:52
7 Antwoorden / 1 Vragen

Nou dus het volgende, als alle stekkers uit stopcontact zijn (incl de mechanische ventilatie) dan loopt de meterstand niet op.

Echter de de afgelopen 2 dagen ( precies 48 uur) zou ik 19 kw hebben verbruikt
Als ik dat terug reken naar jaarbasis dan zou ik rond de 3470 kwh uit komen.

Nu heb ik al mijn nota's bekeken en ik kwam toen ik alle dagen in appartement woonde rond de 3300 kwh uit.

Maar voor een 2 kamer appartement van zo'n 75m2 blijft ik het maar raar vinden
Ik heb nu verschilldende bewoners gesproken en die komen al de jaren tussen de 1900 en 2100 kwh uit.

Ik heb de NUON gebeld, maar daar word ik helaas ook niet veel wijzer, ze doen eerder alsof je gek bent en het ligt echt aan mijn verbruik

Zoals gezegd heb ik een digitale electriciteits meter, kan zo'n meter echt niet een keer defect zijn??? Het blijft electronica
Het lijkt wel of hij de dubbele waarde registreert zeg maar, maar ja of dat kan?

Ik heb ook de KEMA gebeld, maar die doen alleen wat als ze een opdracht van de NUON zelf krijgen om de meter te controleren.

Wat kan ik nu nog doen? Want ik twijfel dus echt aan mijn electrischetijds meter.
Ik wil best voor stroom betalen, maar dan wel wat ik verbruik.

Is dit misschien iets voor de belbus???

fotoflex
door fotoflex - Oct 26, 2011 om 21:01
67 Antwoorden / 6 Vragen

Je hebt nu in ieder geval aangetoond dat er een 'lek' zit.
Misschien nog (een dagje) de stoppen er uitdraaien, of de schakelaars uitzetten.
Als er dan nog iets beweegt, is zeker de meter fout.

zw
door zwaardvis - Oct 26, 2011 om 21:11
1525 Antwoorden / 51 Vragen

@ivo1969. Was je die 48 uur niet thuis en toch is er 19 kwh gebruikt? Ondanks dat alle stekkers uitgetrokken waren, begrijp ik dat goed? 3470 kwh per jaar is wel heeeeel veel.

Zelf gebruik ik ca 1000 kwh in een eengezinswoning waar de hele dag iemand thuis is. Maar ja ik heb een ouderwetse analoge meter. En die is heel betrouwbaar. Nu weet je waarom de energiemaatschappijen zo graag die slimme (digitale) meters willen invoeren.

iv
door ivo1969 - Oct 26, 2011 om 21:33
7 Antwoorden / 1 Vragen

Mijn fout in die 48 uur was ik dus hier in mijn appartement en toen dat verbruik

Ik heb ook nog een tijd alles uit mijn stopcontact getrokken maar toen gaf de meter gelukkig geen verbruik aan, dus ik wat niet afgetapt zeg maar.

Maar vandaag om 2030 stond mijn meter op 28651 nu om 21.30 staat mijn meter op 28652 dus als ik het goed begrijp is dat 1kwh
En als ik het nog steeds goed heb is 1kwh 1000watt, tja en om in een uur 1000watt te verbruik???
En echt hier geen wiet of wat dan ook in mijn appartement

Ik ga morgen maar weer naar de NUON bellen, ik laat die meter maar ijken.
Als ik gelijk heb krijg ik heel wat terug van ze en anders maar op de blaren zitten en 600 euro betalen als ik geen gelijk heb

Toch raar ik huur dat ding bij de NUON bij twijfel geven ze geen nieuwe??

fotoflex
door fotoflex - May 12, 2013 om 07:51
67 Antwoorden / 6 Vragen

[quote= Dus ik heb aangegeven als ik volgend jaar weer de werkelijke meterstand doorgeef dan weten jullie wat mijn "nominale verbruik" is en krijg ik geld terug van het
afgelopen jaar? Blijkt niet het geval ik moet gewoon betalen, of ik het nu wel of niet verbruikt heb.

Ik moest 2 jaar terug (ook bij Greenchoice) €700 bijbetalen. Het jaar erna kreeg ik hetzelfde bedrag terug. Wat me dus een administratieve fout leek, of, voor de complot-theoristen, het is natuurlijk mogelijk dat ze een percentage van de klanten bewust een te hoge rekening sturen. Wie protesteert krijgt het meteen terug, de rest blijft op de rekening van GC staan. Dat is veel goedkoper dan geld bij de bank lenen. Het volgende jaar wordt dat gladgestreken en wordt een andere groep klanten te hoog aangeslagen, ad infitum, of zolang het nodig is om een gat in de begroting te dichten.
Vergezocht?
Lees; http://nl.wikipedia.org/wiki/Enron