ba
door bart hooft Oct 6, 2016 om 16:27
Huishouden & energie

Energiebelasting2015 is 80,73 hoger dan 2014 bij minder verbruik .?????????

Jaarafrekening van Essent ontvangen. Energiebelasting is € 84,73 hoger dan vorig jaar. 2014/2015 €184,13 .Dit jaar 2015/1016
€ 268,86.
Bij de toelichting Energiebelasting staat: de hoogte is afhankelijk van de hoogt van uw electra- en gasverbruiker. Bedragen vastgesteld door de overheid.Electriciteit in 2014/15 was 391 gas was 2407.
Electr. 2015/16 is 174 en gas is 2414.
Doordat we zonnepanelen hebben is het verbruik fors achteruit gegaan.
Essent gebeld, die verschuilen zich achter de overheid. Toevallig Essent medewerker gesproken bij de Mediamarkt: idem dito.
Als alle energiebedrijven samen gaan protesteren bij de overheid hebben zij een punt. De klant is toch koning????
Wanneer dit zo ieder jaar doorgaat en niemand doet wat, weet ik niet hoe de minderbedeelden dit ooit op kunnen brengen.
Het is je zakken vullen over de rug van de burger.
Graag uw aandacht hiervoor want veel mensen zullen het niet weten.
vr. Groet, Mevr. M.L. van Looij

2059 11 Rapporteer

ja
door jackyh - Oct 6, 2016 om 16:35
953 Antwoorden / 4 Vragen

[ Internetredactie: Kan dit vriendelijker? Help iemand in plaats van diegene voor iets uit te maken.]

Wat bent u naiëf. Sinds wanneer vult de Regering niet zijn zakken over de rug van de Burger.

Dat u minder heeft verbruikt zegt niets want als de Staat geld nodig heeft gooien ze het percentage gewoon omhoog. Waarom zouden de Energiebedrijven protesteren. Zij zijn alleen maar een doorgeefluik.

pi
door pieterwolters Oct 6, 2016 om 18:08
3610 Antwoorden / 0 Vragen

[Internetredactie: 'Je mond houden?' Graag normaal reageren] Jij denk toch niet echt dat al dat belastinggeld in de zakken van mensen die in de regering zitten terecht komt? Zo ja, hou dan verder alsjeblieft je mond.

ja
door jackyh Oct 6, 2016 om 18:48
953 Antwoorden / 4 Vragen

Waar heb je het over. Ben je niet lekker of zo. Waar staat "in de zakken van mensen" [Internetredactie: Alsjeblieft, geen persoonlijke aanvallen, maar help elkaar.]

tijger1
door tijger1 Oct 6, 2016 om 22:37
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Bestaat de regering dan niet uit mensen? Of worden we geregeerd door aliens?

ja
door jackyh Oct 6, 2016 om 22:45
953 Antwoorden / 4 Vragen

Ook al zo'n raar antwoord. In een Regering gaat het bij inning van belastingen niet om de zakken van de mensen die in de Regering zitten.

tijger1
door tijger1 - Oct 6, 2016 om 16:41
42060 Antwoorden / 21 Vragen

De meeste mensen zullen dat juist wel weten, want die lezen een krant, of kijken naar het nieuws op de tv. Sommigen kijken zelfs naar actualiteiten programma's of consumenten programma's, waar deze zaken al aan de orde zijn geweest.

Dus als ik u was, zou ik gewoon nog maar een beetje zuiniger doen, des te minder energiebelasting betaalt u.

En waarom moet iemand anders voor u gaan protesteren? Dat kunt u ook zelf doen.

Cookies
door Cookies - Oct 6, 2016 om 17:20
13336 Antwoorden / 36 Vragen

Ik word een beetje ERG moe van populistische kreten als 'zakken vullen over de ruggen van burgers'. En als mensen dat niet weten, komt dat omdat ze alleen maar geïnteresseerd zijn in Facebook en verder geen enkel nieuws lezen, actualiteitenprogramma's kijken enz. enz. enz.

ha
door halex - Oct 6, 2016 om 17:53
1374 Antwoorden / 4 Vragen

U denkt toch niet dat Essent die energiebelasting in eigen zak mag steken? Essent (en alle andere energieleveranciers) betalen dat keurig door aan de Overheid. En de Overheid gebruikt dat geld weer om onder andere de minderbedeelden van toeslagen, bijslagen en andere zaken te voorzien.

ph
door philip36 - Oct 6, 2016 om 18:16
2275 Antwoorden / 4 Vragen

U weet dat het kabinet de energiebelasting op gas met ingang van 1 januari 2016 zo'n 30% heeft verhoogd.
Voor 2015 was dat 23,13 ct/qm en voor 2016 is dat 30,45 ct/qm.

Als u van die 2414qm gas 1000qm in 2016 heeft verbruikt zit u al op een verhoging van €73.

De energiebelasting voor electro is verlaagt van 14,47 ct in 2015 naar 12,18 ct in 2016.

Protesteren bij de overheid, protesteer dan ook tegen de assurantieverhoging van 9,7% naar 21% (vanaf 2013), dat is ruim een verdubbeling.

aurora1
door aurora1 - Oct 6, 2016 om 18:56
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Wat weer een geklaag en gezeur en dat omdat u kennelijk het nieuws niet volgt, laat staan actualiteitenprogramma's.
Dit is een rubriek om vragen te stellen en niet om te zeuren en te klagen, want daar heb ik hier in ieder geval geen behoefte aan.
Dus: wat is uw vraag?

costnix
door costnix Oct 7, 2016 om 11:15
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Kassa zou de discussie rubriek een nieuw leven moeten inblazen. Dit keer onder de titel "Uw Gezeur Hier!"

Gerry1969
door Gerry1969 - Oct 6, 2016 om 21:09
3449 Antwoorden / 25 Vragen

U bent doet alsof u minderbedeeld bent maar koopt voor duizenden euro's zonnepanelen.
Dan schrijft u nog "de klant is toch koning???"  Dat gaat alleen op als u zich keizerlijk gedraagt en daar lijkt het niet echt op.
Diewilik

Zeeg
door Zeeg Oct 7, 2016 om 12:13
39 Antwoorden / 0 Vragen

Daar zijn duurzaamheidsleningen voor

gerbera
door gerbera - Oct 6, 2016 om 22:34
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Graag uw aandacht hiervoor want veel mensen zullen het niet weten.

En waarom zouden veel mensen dit niet weten? Omdat u het niet weet dat de belasting omhoog is gegaan.
Wist u dat er best wel heel veel mensen zijn die dat wel weten, ook lopen te schelden maar er geen topic voor openen.
Zij weten dat het vechten tegen de bierkaai is en dat alle meevallertjes die ons nu beloofd worden na de verkiezingen weer teruggepakt worden. Dus wilt u er wat tegen doen dan kan dat volgend jaar.

costnix
door costnix Oct 7, 2016 om 11:17
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Het is zoals altijd: "Veel beloven, weinig geven, doet een gek in vreugde leven!"

ro
door ronny530 - Oct 7, 2016 om 12:47
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Wat de overheid aan de ene kant uit uw zak haalt krijgt u aan de andere kant ook weer terug want per 1 januari 2016 bedraagt de teruggave energiebelasting € 376,08. Het elektra gebruik is voor de teruggave niet relevant want het betreft een vast bedrag die elk huishouden met een elektra aansluiting terug krijgt. M.i. bent u op een verkeerde manier aan het besparen want een Kwh aan stroom kost c.a. 18 cent en u heeft met die zonnepanelen wel 43,92 bespaart dus dat zet gezien de investering geen zoden aan de dijk. Een kuub gas kost c.a. 60 cent en met een verbruik van 2414 kuub komt dat neer op 1448,40 euro op jaarbasis. Zonnepanelen worden pas rendabel als u er ook intensief gebruik van maakt door bijvoorbeeld het huis elektrisch te verwarmen en ook de gas kook toestellen te vervangen door elektrische apparatuur.

akkerdistel
door akkerdistel - Oct 7, 2016 om 14:12
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Mag hopen dat ze in 14/15 ook al panelen had, anders is dat verbruik onmogelijk. Als maak ook ik uit zijn tekst op, dat dit niet zo is.

Daarnaast is het inderdaad de hoogste tijd om gas te gaan besperen, durf te wedden dat die 2400 met gemak naar 1600 kan; veel minder lang douchen, verwaring van 23 naar 18,5 graden (fleecedekentje en warme slofjes doen wonderen) en gewoon in de winter wat vaker op bezoek gaan bij anderen :-).

SH
door SHJongbloed - Oct 26, 2016 om 13:05
5 Antwoorden / 1 Vragen

Goed bezig door zonnepanelen aan te schaffen.

Heb je nog meer geld over? Met goede isolatie van het huis, HR cv-ketel met een modulerende thermostaat en die goed in te regelen (dus geen fabrieksinstellingen) kun je heel veel uitgaven op je energiebelasting verlagen. En het is nog goed voor Groningen ook. zie: energie besparen doe je nu. heel veel tips wat isoleren je kost en wat het je bespaart.