ja
door jaw Dec 20, 2015 om 18:39
Huishouden & energie

Ervaring vloer verwarming met hout (multiplank) vloer?

We zijn bezig om een oud huis te verbouwen en willen toch de vloer ook isoleren en voorzien van vloerverwarming. Nu staan we voor de keuze van de afwerking, tegels of hout. Onze smaak gaat uit naar hout en met een multiplank vloer zou dat mogelijk zijn volgens de verkoper. Echter tegelvoorstanders en de installateur raden het af met name vanwege mindere efficientie, meer onderhoud en slijtage (met name met kinderen) in vergelijking met tegels. Echter hebben die geen van allen dus een houten vloer.

Wij zijn benieuwd naar de ervaring van mensen die al eens voor deze keuze hebben gestaan en voor hout dan wel tegels hebben gekozen.

19886 12 Rapporteer

aurora1
door aurora1 - Dec 20, 2015 om 22:22
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Misschien kunt u deze vraag beter stellen op het forum van Klusidee: http://www.klusidee.nl/Forum/vloerverwarming-aanleggen-eerst-vloer-egaliseren-t43799.html  en http://www.klusidee.nl/Forum/houten-vloer-over-plavuizen-met-vloerverwarming-t87848.html?
Mogelijk is een vergelijkbare vraag daar al eens gesteld, anders de vraag er stellen.

costnix
door costnix - Dec 20, 2015 om 22:48
2874 Antwoorden / 1 Vragen

Hout geleidt bijna geen warmte. Dit in tegenstelling tot steen. Bij een houtenvloer zal u (veel) meer moeten stoken.

aurora1
door aurora1 - Dec 20, 2015 om 23:37
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Mogelijk vindt u nog relevante informatiehier: http://www.vloerenverwarming.nl/welke-vloerbedekking-geschikt/

h.
door h.terpstra - Dec 21, 2015 om 00:44
202 Antwoorden / 1 Vragen

Beste Jaw.,

Ik kan u goed van advies dienen. Graag wil ik wel iets meer informatie.
Waarom vloer verwarming in een oud huis. ? Werkt u beiden? Let wel, vloerverwarming vraagt tijd voor opwarmen..
Bepaalde mensen kunnen niet tegen vloer verwarming..
Mijn voorlopig antwoord. Volg uw eigen kennis.!
Tegelaars hebben een punt als het betreft sneller opwarmen.
CV.installateurs  hebben overwegend een verouderd denk patroon. Uitleg: Mijn badkamer heeft vloer verwarming; aan gesloten op de reguliere leiding. Een paar slingers kunsttof leiding in de vloer . Het werkt prima, maar de installateur was niet blij.. In zijn denken kon dat niet. Wel dus.
Als u kiest voor een houten vloer, is dat geen probleem. Het opwarmen zal iets langer duren. Het afkoelen dus ook.
Wat is een multiplank.? Groet, H.

marita567
door marita567 - Dec 21, 2015 om 07:12
1576 Antwoorden / 17 Vragen

hier vind u tips en ervaringen klik

fr
door frans56 - Dec 21, 2015 om 07:18
230 Antwoorden / 9 Vragen

Waarom dan niet kiezen voor vloertegels met houtmotief????  deze bestaan ook en zien er vaak als echt hout uit ????
typ in google maar eens in "vloertegel houtmotief" .  dan zult U zien dat deze er uit zien als echt hout.

ph
door philip36 - Dec 21, 2015 om 13:49
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Al eens op vraag en beantwoord geweest, wel van 2008.
Klik hier
https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/hoofdvloerverwarming-met-houten-vloer

Waar ook veel info staat, maar die kent u misschien al, op
Kilk hier
 http://silo6.nl/houten_vloeren_en_vloerverwarming.html

ni
door nikkee - Dec 23, 2015 om 10:34
25 Antwoorden / 6 Vragen

Wij hebben een huis uit de jaren 50. Nog niet zo heel oud dus.
Ook wij hebben de vloer geïsoleerd en vloerverwarming laten aanleggen. Wij wilden liever hout, vanwege de mooie uitstraling. Tegels vonden wij kil. Iemand wees ons toen op PVC vloeren. Lijkt op hout door de tekening erin en geleid als een tegelvloer. Na 5 jaar nog erg tevreden erover!

tj
door tjdeheer - Dec 23, 2015 om 10:39
1 Antwoorden / Vragen

Inderdaad, een houten vloer geleidt niet en is dus minder efficiënt.  Wij hebben ervaring met vloerverwarming maar niet met hout.  Suggestie:  overweeg ook een grindvloer; combineert prima met vloerverwarming (het is tenslotte steen en dat geleidt de warmte prima), is niet duurder dan een goede houten vloer, en er is veel keus in kleur en patroon.  Wij zijn er erg enthousiast over.

ma
door malhy2 - Dec 23, 2015 om 17:30
309 Antwoorden / 13 Vragen

Ik heb gekozen voor tegels en wel om de volgende redenen. Hout zet uit en krimpt bij verwarmen en afkoelen. Hout isoleert en laat dus de warmte van de onderliggende vloer niet goed door.
Hout voelt zelf al warm aan tov tegels die koud zijn dus bij een houten vloer zou ik geen vloerverwarming doen.
Onderhoud van tegels is minimaal, stofzuigen en zo nu en dan dweilen dat is alles. Hout moet om de zoveel jaar geschuurd en gelakt worden.

Gr Ed

pi
door pioupiou - Dec 23, 2015 om 18:39
2 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben sinds 5 jaar vloerverwarming van Rihocell vloerverwarming /koeling . Het bevalt ons prima. Wij hebben een jaren'60 huis met een houten vloer. Hierop zijn isolatieplaten gelegd met ingefreesde gleuven, waarin we de leidingen hebben gelegd ( Volgens tekening van het bedrijf Riho) Hierboven op komen weer isolatieplaten. Wij hebben hier laminaat op gelegd. De vloer hebben we zelf aangelegd alleen de aansluitingen zijn door het bedrijf gedaan. Wij vinden het ideaal. In de zomer is het ook heerlijk koel. Ons energieverbruik is ook lager dan bij gewone verwarming. Voor info kijk hier: http://www.rihoclimatesystems.nl/

hans54
door hans54 - Dec 27, 2015 om 13:09
5 Antwoorden / 0 Vragen

Beste plankenvloerliefhebber.
Hout is natuurlijk en eerlijk.
Echter hout is geen warmtegeleidend materiaal. (in tegenstelling tot b.v. tegels.)
Daarom is een radiator het beste. Dit houdt in natte seizoenen de vloer het beste droog.
In oude huizen verdient het wel aandacht aan de onderzijde. Bij voorkeur de kruipruimte te isoren.
Veel plezier!