DJ
door DJ-B Jun 5, 2020 om 15:26
Huishouden & energie

Extra kosten kapotte gasmeter

Van mijn energieleverancier een veel hogere jaarrekening gekregen. De monteur laten komen voor onderhoud en toen bleek de beveiligingsklep voor de toevoer gasmeter kapot te zijn. Binnen twee uur stond Stedin voor de deur om dit te vervangen. Aangezien Stedin de eigenaar is van deze klep/gasmeter wil ik ze aansprakelijk stellen voor de extra kosten die dit misfunctioneren van de klep met zich mee heeft gebracht. Maar zowel Stedin als de leverancieer zijn telefonisch niet thuis. Ze willen niet betalen voor deze extra kosten, terwijl ik niet extra heb gestookt. En ook mijn maandelijkse premie is nu veel hoger.
Kan ik Stedin aansprakelijk stellen???

3453 9 Rapporteer

tijger1
door tijger1 - Jun 5, 2020 om 15:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Premie waarvoor?

De gasmeter geeft het verbruikte gas aan. Die klep maakt niet dat u meer verbruikt hebt.

edrick3
door edrick3 - Jun 5, 2020 om 15:30
27632 Antwoorden / 85 Vragen

 En ook mijn maandelijkse premie is nu veel hoger.
Je betaalt geen premie, maar een voorschot.
Dit wordt bij de jaarnota verrekend.
Je kunt het maandbedrag trouwens zelf hoger of lager zetten.

ma
door malty - Jun 5, 2020 om 16:29
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Het hogere verbruik kan best door de kapotte gasdrukklep komen maar ze zullen dat niet bevestigen en het verbruik niet corrigeren.
Door een hogere gasdruk kan het verbruik van de cv ketel hoger zijn door de ongunstigere mengverhouding gas/zuurstof.
Zal misschien ook aan het merk cv ketel liggen hoe deze op de hogere gasdruk reageert.
Gezien eerder uitspraken hierover zult u bij de geschillencommissie hoogstwaarschijnlijk ook bot vangen.

rj
door rjw Jun 5, 2020 om 18:34
3280 Antwoorden / 5 Vragen

Dat zou wel een heel uitzonderlijke situatie zijn, en zelfs dan is het discutabel of je een gasleverancier hiervoor verantwoordelijk kunt houden. Als de CV ketel zo werkt is dat eerder een ontwerpfout in dat apparaat. Van een CV-ketel mag je verwachten dat die een beveiliging heeft voor een te hoge druk.

Magnum007
door Magnum007 - Jun 5, 2020 om 17:06
594 Antwoorden / 2 Vragen

Hallo De Jager,

Stuur Stedin een brief met je klacht.

Ook raad ik je aan om maandelijks op een vaste datum ( bijvoorbeeld elke 10e van de maand) de meterstanden voor jezelf te noteren: zo zie je direct een groot verschil in energie verbruik.

Succes verder.

justmeagain
door justmeagain Jun 6, 2020 om 00:20
623 Antwoorden / 8 Vragen

@magnum. Daarom ben ik blij met de slimme meter. Iedere maand  netjes een overzicht van het verbruik in kWh en M3 en in euro's. Zo zie ik iedere maand of ok nog een beetje in de pas loop.

ro
door ron503 - Jun 5, 2020 om 17:11
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De beveiligingklep is een toevoeging op de gasmeter en sluit als de gasdruk wegvalt maar regelt de gasdruk niet dat gebeurt in de gasmeter. In de CV ketel vindt nogmaals een gasdrukregeling plaats dus voor wat betreft het hogere gasgebruik bent u zelf aansprakelijk.

gerbera
door gerbera Jun 6, 2020 om 15:10
7373 Antwoorden / 14 Vragen

De zgn beveilingsklep is een combi van drukregelaar, die de druk regeld tussen 25 en 30 mbar, en gasgebrekklep die dichtgaat als de aanvoerdruk wegvalt. Gasdruk wordt niet in de meter geregeld. Gasdruk in de CV ketel wordt op het gasblok vast ingesteld door de monteur en is afhanleijk van het type ketel.

ro
door ron503 Jun 7, 2020 om 10:04
1229 Antwoorden / 0 Vragen

De gasdruk wordt wel in de gasmeter geregeld want de druk op de binnenkomende gasleiding is zo hoog omdat er meerdere woningen op die gasleiding aangesloten zijn. Ik ken een geval van iemand die nadat het gas door wanbetaling afgesloten was een tussen gasmeter heeft gekocht en die op de plaats van de gasmeter heeft gemonteerd. Het gevolg was desatreus want bij aansteken van waakvlam in de toenmalige geiser explodeerde de geiser met alle gevolgen van dien.

ma
door malty Jun 7, 2020 om 10:48
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Bij mijn gasaansluiting zit zo'n soort beveiligingsklep vóór de gasmeter en regelt kennelijk ook de gasdruk.

gerbera
door gerbera Jun 7, 2020 om 10:49
7373 Antwoorden / 14 Vragen

De aanvoerdruk is gem. 200mbar wat door de drukregelaar wordt teruggebracht naar 20 tot 30 mbar. De persoon die de meter geplaatst heeft, heeft deze direct op de hoofdkraan aangesloten zonder drukregelaar want die zit op de meter en wordt samen met de leiding vanaf de hoofdkraan verwijderd bij afsluiting. De hoofdkraan wordt afgedopt en verzegeld wat door de persoon is verwijderd en een tussenmeter werkt hetzelfde als een normale meter. U geeft zelf al aan dat er een explosie volgde dus wordt hiermee aangetoond dat de meter zelf de druk niet reduceerd en er dus ong. 200 mbar druk op de geiser stond vanwege het ontbreken van de drukregelaar. @malty, klopt helemaal deze zit op elke gasmeter.

ro
door ron503 Jun 7, 2020 om 11:36
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Pas sinds kort is op de gasmeter van mijn woning een een beveiligingsklep aan gebracht met als door de netbeheerder aangegeven doel om na een gaslekkage buiten de woning niet bij seperate woningen het gas weer aan te sluiten. Die gasklep sluit als de druk wegvalt en gaat pas weer open als er voldoende gasdruk is. De gasmeter is voorzien van een drukreservoir die de meter veel groter maakt dan men zou verwachten en juist in dat reservoir vindt de gasdrukregeling plaats. Een tussenmeter ziet er hetzelfde uit maar heeft die regeling niet en is bedoeld om na de reguliere gasmeter te gebruiken om per bewoner de kosten van gas afname in rekening te brengen.

gerbera
door gerbera Jun 7, 2020 om 12:24
7373 Antwoorden / 14 Vragen

Sorry @ron503, u bent niet goed op de hoogte van de functie van de gasgebrekklep. Deze sluit af als de aanvoer gasdruk wegvalt en opend zich pas weer als de gebruiker, na herstel van de gasdruk, gas wil gebruiken, tot die tijd blijft de klep gesloten. Dit is gedaan om bij het wegvallen van de druk te voorkomen dat bij een gastoestel dat nog aan is blijven staan, bij herstel van de druk, er volop gas uitstroomd. Zou die zich bij herstel van de druk openen dan stroomt er volop gas uit het toestel zonder dat de gebruiker hier erg in heeft. In die klep zit een zeer klein ventiel die zeer weinig gas naar het toestel stuurt en zolang die geen vraag voelt de klep gesloten houd. De gebruiker zal dan eerst het toestel, b.v. fornuis, moeten uitzetten (branderkraan dicht) en na het openen van de branderkraan wordt de vraag naar gas gemeten en opent de klep zich geheel. Verder is de meter slechts een volumebak die de hoeveelheid gas meet, vandaar ook het verschil in types zoals de C4 (huishoudelijke gebruik) C6, C10 enz. Maar goed we kunnen blijven discusiëren ik laat het hierbij.

aurora1
door aurora1 - Jun 5, 2020 om 17:31
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Dat wat u maandelijkse premie noemt is een maandelijks te betalen voorschot. Elk jaar wordt verrekend wat betaald is (aan voorschotten) en wat daadwerkelijk verbruikt is. In de regel kunt u zelf via de website de hoogte van uw maandelijkse voorschot wijzigen.

tijger1
door tijger1 - Jun 6, 2020 om 00:28
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Die klep regelt het verbruik niet, is slechts voor de veiligheid. Dus gewoon betalen.

mi
door miraltje - Jun 6, 2020 om 02:35
462 Antwoorden / 0 Vragen

een gasmeter meet het volume wat door de meter.gaat ,of hier nu gas doorheen stroomt van 25mbar of 1 bar, het verbruik   van 1 liter blijft het zelfde.

dit valt onder de zelfde catogorie als

wat is zwaarder 1 kilo lood of een kilo veren

he
door henkie.penkie - Jun 6, 2020 om 12:23
150 Antwoorden / 0 Vragen

Deze beveiligingsklep dient enkel ervoor dat de gasdruk niet hoger wordt dan de druk die door je gasmeter geregeld wordt. Verder heeft de druk niets met de ketel te maken deze heeft namelijk een eigen ingebouwde gas-druk-regel-klep. Dat je meer gas gebruikt kan zijn dat er geen onderhoud aan je ketel wordt gepleegd anderzijds bij het reguliere onderhoud geen goede afstelling van deze gasklep in de cv ketel is gebeurd bij het onderhoud. Denk maar aan de CO² meting die regelmatig om de 2 á 3 jaar moet worden uitgevoerd om een goede verbranding van het gas te krijgen.. Als deze niet goed is afgesteld gebruik je ook meer gas dan nodig is omdat verbranding niet goed is en daardoor meer CO² wordt geproduceerd door meer gas toestroom dan zuurstof. Ook is deze klep in je CV ketel tevens een beveiligings klep als het gas zou uitvallen.