ta
door tammiek Sep 14, 2009 om 22:43
Huishouden & energie

Gashaard defect "verborgen gebrek"??

Hallo experts,

Ik heb een vraag over een defekte gashaard. In juni heb ik een huis gekocht. Een paar dagen na de sleuteloverdracht kwam ik erachter dat de gashaard het niet meer deed. Heb toen de vorige eigenaar erbij gehaald. Hij wist niet hoe dit kwam de haard heeft altijd goed gewerkt (heb zelf ook gezien dat de haard het heeft gedaan).

Nu heb ik de haard maar gelaten voor wat het was omdat het toch zomer was en ik druk bezig was met klussen. Nu de winter eraan komt wil ik hem graag weer gemaakt hebben. Heb een bedrijf erbij gehaald die hem kan maken. Dit gaat mij een paar honderd euro kosten.

Mijn vraag is:
- is dit een verborgen gebrek?
- als dit een verborgen gebrek is hoe kan ik dit dan het beste aanpakken?
ik weet nu al dat de vorige eigenaar moeilijk zal gaan doen en zal proberen om het af te schuiven zodat hij niks hoeft te betalen. ik wil daarbij ook niet dat het contact met de vorige bewoner wordt geschaadt.

groetjes

1901 6 Rapporteer

stacey
door stacey - Sep 14, 2009 om 23:17
10352 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Lijkt me niet in aanmerking komen als verborgen gebrek, je hebt ook gezien dat hij het eerder deed......misschien heeft hij nu pas de geest gegeven........kan gebeuren, gevalletje pech lijkt me.

---Definitie verborgen gebreken
Verborgen gebreken zijn gebreken die pas na de oplevering aan het licht komen. Bepalend is eerst hetgeen in de koopovereenkomst tussen koper en verkoper werd overeengekomen. Als er een garantiebepaling in de overeenkomst is opgenomen, is de verkoper aansprakelijk voor alle verborgen gebreken waarvan gezegd kan worden dat deze het normale gebruik als woonhuis in de weg staan.--- Verborgen gebreken bij aankoop woning

Succes,

kiran
door kiran - Sep 14, 2009 om 23:18
2791 Antwoorden / 0 Vragen

@tammiek

Lijkt mij geen verborgen gebrek. Je zegt immers: "heb zelf ook gezien dat de haard het heeft gedaan".

Voor info zie link. (ook linkerkant: veel gestelde vragen)

Info: verborgen gebreken

Succes met huis en haard!

dirck
door dirck - Sep 14, 2009 om 23:48
3201 Antwoorden / 3 Vragen

Hallo Tammiek,

Dit kan nooit een verborgen gebrek zijn.
Ten eerste heb je zelf ook nog altijd een onderzoeksplicht en een gaskachel kun je dus voor de koop makkelijk zelf even testen door wat aan de knopjes te draaien om te kijken of de kachel het wel doet.
En je zegt zelf al dat je de kachel hebt zien branden.

Ten tweede, een gaskachel kan ook zomaar van het ene op het andere moment stukgaan.

ta
door tammiek - Sep 15, 2009 om 08:14
98 Antwoorden / 12 Vragen

Hoi,

Ik heb de haard inderdaad zien branden maar dat is ook het punt dat ik maken wil. Ik heb een huis gekocht met een goed werkende haard. Na de sleuteloverdracht doet de haard het niet meer. Voor de koop deed de haard het dus wel.

Ik dacht dat dit misschien onder verborgen gebreken valt maar dit is dus niet het geval. Maar waar valt het dan wel onder?

Het klopt inderdaad dat een haard van de een op de andere dag kapot kan gaan. Dan kan net zo goed met andere apparatuur in het huis. Maar ik heb toch een huis gekocht met werkende apparaten dus dan wil ik dat er ook voor krijgen.

Groetjes Tamara

birdies
door birdies - Sep 15, 2009 om 08:56
6104 Antwoorden / 31 Vragen

.......Maar waar valt het dan wel onder?........

Kort gezegd: een kwestie van pech hebben.

Is de gashaard nog wel een reparatie waard van een paar honderd euro? Op Marktplaats kan je voor weinig geld een goede haard kopen.

ta
door tammiek - Sep 15, 2009 om 09:01
98 Antwoorden / 12 Vragen

pech hebben is het sowieso en het repareren doe ik hoe dan ook.  maar ik vroeg me gewoon af of het ergens onder viel omdat ik het huis gekocht heb met een werkende haard.

in ieder geval bedankt voor jullie antwoorden.

groetjes Tamara