He
door Heugens Jan 23, 2019 om 16:07
Huishouden & energie

Gasmeter, zowel slim als gas.

Beste mensen,

Afgelopen zomer is mijn gasmeter ge-ijkt, deze was in orde, kosten 650€.

Als nu een slimme gas meter wordt aangevraagd met daarbij in serie de oude meter, dan zullen deze in principe hetzelfde gas verbruik moeten aangeven.

Zou deze combinatie mogelijk zijn voor de energie leverancier?

Groet,
Kees Heugens.

1178 7 Rapporteer

He
door Heugens - Jan 23, 2019 om 16:12
1 Antwoorden / 1 Vragen

Foutje:

"Gasmeter, zowel slim als gas" moet "Gasmeter, zowel slim als analoog" zijn!

Topantwoord

panter22
door panter22 - Jan 23, 2019 om 16:12
6599 Antwoorden / Vragen

De netwerkbeheerder neemt de oude gasmeter mee terug, Je krijgt geen 2 meters op 1 gasleiding.
\

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 23, 2019 om 16:15
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Dat is een vraag die u de netbeheerder dient te stellen. Het lijkt mij echter dat u dan en wel een negatieve reactie krijgt. En als het wel zou kunnen, dan een nota voor de huur van twee meters.

Maar waarom zou u twee gasmeters willen hebben. Zowel de slimme als de oude analoge zijn geijkt en de afrekening van het gas vindt niet alleen plaats op basis van de verbruikte m3 maar ook nog op basis van het volume (caloriehoogte).

Voor alle zekerheid wel een vraag: is de gasmeter uw eigendom omdat u spreekt over her-ijking van uw oude meter en de kosten daarvoor?

tijger1
door tijger1 Jan 23, 2019 om 16:43
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Gasmeters zijn nooit eigendom van een particulier.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 23, 2019 om 17:14
16887 Antwoorden / 202 Vragen

De vraag is dan waarom Ts ijkingskosten heeft betaald zoals ik het begrijp ad. € 650,00.
Die kosten zouden voor de eigenaar ergo de netbeheerder moeten zijn. Dat tenzij Ts zoveel twijfel had aan de juistheid van de door de meter gegeven gegevens dat hij herijking heeft gevraagd.

Vandaar mijn vraag: Voor alle zekerheid wel een vraag: is de gasmeter uw eigendom omdat u spreekt over her-ijking van uw oude meter en de kosten daarvoor?

Ik zag (nog) geen reactie van Ts. Ook niet op de hieronder staande reactie.

tijger1
door tijger1 Jan 23, 2019 om 17:38
42060 Antwoorden / 21 Vragen

@gerrit.

Natuurlijk zijn die kosten niet voor de netbeheerder. Die vindt de meters goed. En als een klant het daar niet mee eens is, kan hij een ijking aanvragen en moet daarvoor betalen, want die meter bleek uiteraard goed.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 23, 2019 om 17:45
16887 Antwoorden / 202 Vragen

Mee eens! Dat in ieder geval zolang er geen afwijking zou zijn geconstateerd. Zou bij de ijking op verzoek van TS wel een al of niet significate afwijking zijn geconstateerd zouden de kosten wel voor rekening van de netbeheerder zijn. Indien er bij de afwijking zou zijn vastgesteld dat er te veel in rekening zou zijn gebracht zou dat alsdan door de energieleverancier gecorrigeerd moeten worden middels een teruggave.

tijger1
door tijger1 - Jan 23, 2019 om 16:44
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt uw meter laten ijken omdat u de stand niet vertrouwde?

ro
door ron503 - Jan 23, 2019 om 17:26
1229 Antwoorden / 0 Vragen

U hoeft geen digitale meter te nemen maar is in uw geval wel handig om het gasverbruik te kunnen monitoren als u de netbeheerder toestemming geeft om de meter op afstand uit te laten lezen. De meterstanden worden aan uw energie leverancier verstrekt en dan kunt u op uw persoonlijke pagina het actuele verbruik bij houden.

Ge
door Genee - Jan 23, 2019 om 17:43
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom zou u een slimme meter nemen, uw meter is deze zomer ge-eikt dus betrouwbaar en daar heeft u toch maar even €650 voor betaald.

me
door mein33 - Jan 23, 2019 om 18:04
5658 Antwoorden / 28 Vragen

Nee, want de oude meter(s) moet u inleveren als u een digitale meters krijgt, ze zijn nl. niet van u maar van de netwerkbeheerder.
En aan futuristische opstellingen zoals u die voorstelt, werkt de netwerkbeheerder niet mee en dat is maar goed ook.