ja
door jaciem Feb 6, 2016 om 12:17
Huishouden & energie

Gasverbruik

Hallo,
Zojuist heb ik bij mijn energieleverancier op eigen initiatief een tussenstand van de gasmeter ingevoerd, om te kijken of ik ongeveer uit zou komen met mijn voorschot.

Echter, ik schrok me te pletter! Ik heb vorig jaar zomer in vierenhalve maand tijd ruim 1600m3 verstookt! En (volgens de site) met pieken tot wel 30 m3 per dag!
En dat terwijl ik nu in de winter nog niet eens aal 10m3 per dag kom. En voorgaande jaren zat ik op gemiddeld 1600m3 per jaar....

Wat kan ik hieraan doen? En hoe regel ik dat?

Mijn energieleverancier is momenteel niet te bereiken. Ik ben bang dat ik een mega factuur krijg!

Alvast bedankt!
Jacobien

1417 8 Rapporteer

ph
door philip36 - Feb 6, 2016 om 12:31
2275 Antwoorden / 4 Vragen

U heeft het over ruim 4 maanden, was het verbruik over de andere maanden wel normaal?
U komt nu nog niet aan 10 m3 per dag zegt u.
Een raadsel waarom in die 4 maanden het verbruik zo hoog was.

tijger1
door tijger1 - Feb 6, 2016 om 12:36
42060 Antwoorden / 21 Vragen

En als u nu een stand invoert, hoe weet u dan dat u in de zomer 1600 m3 hebt verbruikt?

En welke energieboer is dat?

fr
door frans56 - Feb 6, 2016 om 13:07
230 Antwoorden / 9 Vragen

Tot wel 30 m3 per dag ???  Hoe kan die site uw verbruik per dag weten, Dat kan die site alleen weten als U een "slimme" meter hebt die dagelijks de stand doorgeeft. Anders is het immers niet mogelijk dat een site uw verbruik per dag kan weten.  hebt U geen "slimme'"  meter maar een normale, dan is het onmogelijk dat iemand uw dagverbruik kan weten.  Bij twijfel over de juistheid van uw meter, shrijf dagelijks op een vast tijdstip de stand op, mogelijk dat dit een beetje een indicatie geeft van de juiste werking van de meter.

simon55
door simon55 - Feb 6, 2016 om 13:11
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Wat ik zelf al jaren doe iedere maandag noteer ik de meterstanden kan trouwens ook bij veel energie leveranciers op de site maar ik ben nog nooit voor verrasingen komen te staan en gebruik gemiddeld rond de 1280 m per jaar met cv

gerbera
door gerbera - Feb 6, 2016 om 15:23
7364 Antwoorden / 14 Vragen

Geeft de site niet toevallig het te verwachte totaal gebruik over het gehele jaar 15/16. Dat volgens u nu een gem. van 30 kub aangegeven wordt zou dan te verklaren zijn. Reken maar uit 1600 gedeeld door 53 weken is 30 per week. Dat betekend dat u op een gem. van 4,3 kub per dag zit.

akkerdistel
door akkerdistel - Feb 6, 2016 om 17:02
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Huidige stand - laatst opgegeven stand = totaal verbruik. Eventueel delen door het aantal dagen en dit maal 365,25 = verbruik per jaar.

Geen idee waarom je dat via 'n website zou willen/moeten doen..

heremietkreeft
door heremietkreeft - Feb 6, 2016 om 19:53
16848 Antwoorden / 202 Vragen

Het lijkt mij echt dat hier iets fout is. Als al gemeld is er maar 1 manier om het eigen verbruik te meten en dat is door zelf uw standen periodiek te noteren en het verschil te berekenen. En 30 kub is er g veel.

sy
door sylvia_71 - Feb 6, 2016 om 19:56
288 Antwoorden / 0 Vragen

Ik vind dit maar een warrige vraag.