en
door enghertje Sep 3, 2013 om 16:40
Huishouden & energie

Glasschade

Wie weet wie verantwoordelijk is ??
Ik heb april 2012 een nieuwe keuken geplaatst gekregen in opdracht van mijn woningbouwvereniging. In die keuken zit ook o.a. een inbouwoven. Nu is vorige week spontaan het handvat lasgelaten ,en een paar uur later spatte spontaan de glasplaat voor de grill in duizenden stukken. Niemand was er aanwezig op dat moment ,dus ons treft geen schuld. Maar nu blijkt dat zowel de woningbouwvereniging als mijn verzekering ,en ook leverancier Etna de schade niet te willen vergoeden ! De schade repareren kost ong. € 200 ,- . Het huis en keuken zijn niet van mij ,maar moet wel zelf de kosten betalen. Wie heeft soortgelijks al eens meegemaakt ,en hoe is het toen opgelost ?

3552 19 Rapporteer

gompy2
door gompy2 - Sep 3, 2013 om 16:57
2796 Antwoorden / 0 Vragen

Dit spontaan loslaten van een handvat en uiteenspatten van een glasplaat is een moeilijk te bewijzen iets voor jou. Je kunt het gewoonweg niet bewijzen. Het enige wat je kan doen is op internet zoeken of er toevallig nog meer van dezelfde gebeurtenissen plaatsgevonden hebben met hetzelfde merk/type inbouwoven.
Als dat zo is kun je met die gegevens naar de WBV en Etna en ze het laten lezen.
Suc6

zoekster
door zoekster - Sep 3, 2013 om 17:09
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Waar ligt hier het probleem? Geloven ze niet dat het buiten je schuld is gebeurd, of staat dat niet ter discussie, maar wil niemand de verantwoordelijkheid nemen?
Ik denk overigens dat de woningbouwvereniging hier de partij is waar je bij moet zijn. Zij hebben je de keuken geleverd, die moeten dan maar weer verhaal halen bij Etna.

dearagain
door dearagain - Sep 3, 2013 om 17:15
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*nmm dient de woningbouwvereniging voor herstel te zorgen en de kosten te betalen

*het spontaan uit elkaar spatten van dergelijke glasplaten komt inderdaad nogal eens voor

gompy2
door gompy2 - Sep 3, 2013 om 17:27
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=dearagain schreef op dinsdag 3 sep 2013, 17:15]*nmm dient de woningbouwvereniging voor herstel te zorgen en de kosten te betalen

*het spontaan uit elkaar spatten van dergelijke glasplaten komt inderdaad nogal eens voor
Waarom zou de woningbouwvereniging moeten vergoeden? Op wat voor gronden?

Er is op dit forum wel eens vaker iets geweest met het uiteenspatten van een glazen onderdeel van iets, maar als er geen bewijzen zijn, hoe wil je verhaal halen dan?

Als van het hele rijtje wat TS aanhaalt " Maar nu blijkt dat zowel de woningbouwvereniging als mijn verzekering ,en ook leverancier Etna de schade niet te willen vergoeden" iedereen zegt dat er niet vergoed wordt, bij wie moet ze zijn dan?

zoekster
door zoekster - Sep 3, 2013 om 17:33
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=gompy2 schreef op dinsdag 3 sep 2013, 17:27]
Waarom zou de woningbouwvereniging moeten vergoeden? Op wat voor gronden?

Op grond dat de woningbouwvereniging een keuken bij je plaatst die veilig en goed moet zijn. Ze kunnen toch ook niet een onveilige geiser plaatsen, of een lekkend toilet?

ro
door ron530 - Sep 3, 2013 om 18:01
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Ik vermoed dat er maar weinigen zijn die zoiets meegemaakt hebben. De WBV heeft de keuken laten plaatsten en misschien is de oven een extra optie geweest, kijk de eventuele papieren er is op na wat er bij het uitkiezen van de keuken is afgesproken. Maar toch de keuken en de oven blijven eigendom van de WBV en die is ook aansprakelijk voor een goede werking van de apparatuur. Omdat er niemand aanwezig was in de woning ga ik er wel vanuit dat de glasplaat in koude toestand spontaan gebarsten is, dan moet het haast wel een montagefout zijn. De WBV zal eerst de oven moeten vervangen want deze is gehuurd en de rest met de installateur af moeten wikkelen. Zo zou het moeten gaan tenzij de huurder ernstige nalatigheid verweten kan worden, bijvoorbeeld een kippetje grillen en tijdens het grillen nog een paar vergeten boodschappen gaan doen.

ph
door philip36 - Sep 3, 2013 om 18:08
2275 Antwoorden / 4 Vragen

Oven is amper 1 jaar oud, dus zou nog garantie moeten zijn.
Maar ja, handvat en glasplaat tegelijk, zou kunnen zijn dat bevestiging van handvat spanning op de glasplaat heeft veroorzaakt en daardoor gesprongen.

Hoe weet u trouwens dat de glasplaat ongeveer 2 uur later gesprongen is,als er niemand thuis was?

dearagain
door dearagain - Sep 3, 2013 om 18:22
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*naar het spontaan uit elkaar springen van dergelijke glasplaten is ruim voldoende onderzoek gedaan

*meestal is het een zaak van ongelijke spanning bij de ruit en de sponning of hetzelfde bij de handgreep

*gelukkig komt het weinig voor, maar...... het komt voor!

*het bewijs van een spontane explosie is vaak moelijk te leveren, maar gelukkig is dat niet de zorg hier van de vragensteller

*de oven is immers eigendom van de WBV

gompy2
door gompy2 - Sep 3, 2013 om 18:34
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op dinsdag 3 sep 2013, 17:33]
Op grond dat de woningbouwvereniging een keuken bij je plaatst die veilig en goed moet zijn. Ze kunnen toch ook niet een onveilige geiser plaatsen, of een lekkend toilet?

Zoekster wie zegt dat het geplaatste niet goed of niet veilig zou zijn geweest?
Benader het eens rationeel, TS beweerd spontaan, is zéér goed mogelijk, maar voor hetzelfde geld is het een ongeluk geweest en eigen schuld.
Wat ik er mee bedoel is, TS heeft totaal geen concrete bewijzen en de enige mogelijkheid die ze heeft is op zoek gaan naar meer van dergelijke gevallen, en dan van hetzelfde merk en type, anders is het gewoon vegen= zelf betalen, of hopen op enige vorm van coulance van om het even welke partij..
Mee eens?

tijger1
door tijger1 - Sep 3, 2013 om 18:42
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Volgens mij is er hier een tijdje geleden zo'n zelfde geval geweest. Kan ook even niet bedenken hoe dat is opgelost, dacht in ieder geval gunstig voor de Ts van toen.

@enghertje

Dus die handgreep is er eerder zomaar afgevallen?

zoekster
door zoekster - Sep 3, 2013 om 18:51
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=gompy2 schreef op dinsdag 3 sep 2013, 18:34][quote=zoekster schreef op dinsdag 3 sep 2013, 17:33]
Op grond dat de woningbouwvereniging een keuken bij je plaatst die veilig en goed moet zijn. Ze kunnen toch ook niet een onveilige geiser plaatsen, of een lekkend toilet?

Zoekster wie zegt dat het geplaatste niet goed of niet veilig zou zijn geweest?
Benader het eens rationeel, TS beweerd spontaan, is zéér goed mogelijk, maar voor hetzelfde geld is het een ongeluk geweest en eigen schuld.
Wat ik er mee bedoel is, TS heeft totaal geen concrete bewijzen en de enige mogelijkheid die ze heeft is op zoek gaan naar meer van dergelijke gevallen, en dan van hetzelfde merk en type, anders is het gewoon vegen= zelf betalen, of hopen op enige vorm van coulance van om het even welke partij..
Mee eens?
Hoe benader ik het dan, irrationeel?

Er zijn in mijn optiek 2 mogelijkheden. Of TS neemt een loopje met de waarheid en het is zijn/haar schuld. Dan houdt het natuurlijk op.
Of die glasplaat is spontaan gesprongen. Dan moet er toch iets mis met die plaat zijn geweest. In dat laatste geval moet er iemand opdraaien voor de kosten. Dan is de aangewezen plek de WBV. Meer of minder heb ik niet willen zeggen.

Daarom vroeg ik al meteen, waar gaat de discussie om? Is iedereen naar een ander aan het wijzen om voor de kosten op te draaien, of gelooft men niet dat TS onschuldig is in deze zaak?

Waarschijnlijk zijn we het wel eens, ik heb alleen de vraag benaderd vanuit bij wie moet je zijn. Bij Edna, de wbv of de verzekering. En jij meer vanuit de moeilijkheid om te bewijzen hoe dit is gebeurd.

Mee eens?
;-)

tijger1
door tijger1 - Sep 3, 2013 om 18:51
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Dit ging wel over een ander merk.

Klik hier

gompy2
door gompy2 - Sep 3, 2013 om 19:29
2796 Antwoorden / 0 Vragen

[quote=zoekster schreef op dinsdag 3 sep 2013, 18:51]
Waarschijnlijk zijn we het wel eens, ik heb alleen de vraag benaderd vanuit bij wie moet je zijn. Bij Edna, de wbv of de verzekering. En jij meer vanuit de moeilijkheid om te bewijzen hoe dit is gebeurd.

Mee eens?
;-)

Altoos.. (google) ;-)

Precies, daar gaat het ook om.
Apparaat is meer als een jaar oud.
Bij een "ondeugdelijk product" enz enz binnen 6 maanden, bewijslast WBV/verkoper/fabrikant enz, daarna TS zelf, wordt moeilijk vrees ik, mits ze meer over het apparaat kan vinden op het internet.
Ik denk flink gaan rammelen bij Etna zelf of via diverse klachtensites ook op oplossing kan geven

dearagain
door dearagain - Sep 3, 2013 om 19:56
2462 Antwoorden / 7 Vragen

@enghertje

*er zou overigens ook nog een vierde partij hierbij betrokken kunnen zijn, nl de werkelijke verkoper van het produkt (meestal is dat niet de producent/idg Etna) maar vaak de installateur

*in de fabrieksgarantievoorwaarden van Etna zelf zal ongetwijfeld staan, dat glazen delen zijn uitgesloten van de garantie, maar dat wil niet zeggen dat de werkelijke verkoper (stel dat die er is) dat ook zo met de WBV heeft afgesproken

*die zogenaamde vierde partij kan wel tegen de koper (de WBV) gezegd hebben "u hebt op de hele partij 5 jaar garantie all-in"

*het is dus even belangrijk om bij de WBV te informeren of er werkelijk van een vierde partij sprake is en zo ja, welke garantieafspraken er met die partij destijds gemaakt zijn.

en
door enghertje - Sep 3, 2013 om 21:55
10 Antwoorden / 10 Vragen

Philip 36. Het moment van kapot gaan was mijn vrouw niet in huis maar in de tuin aanwezig gelukkig.
De WBV zegt dat hun glasschade niet verzekeren omdat het mogelijk door ons zelf is kapot gemaakt .Etna verzekerd het niet omdat het glasschade is ,en mijn verzekering zegt dat het onder opstal valt ,en ik daar niet voor verzekerd zou zijn. Naar mijn mening is het een fabrieksfout ,omdat het handvat los is gelaten die met 1 schroef vast zit. Die mag niet zomaar loslaten lijkt mij !Daardoor is mogelijk spanning ontstaan en een haarscheurtje gekomen ,waardoor hij dus later kapot is geknald .
Ik ga nu op vakantie ,en zal daarna contact opnemen met de leverancier ( Bruynzeel),en hopelijk met een goed einde.
Allen alvast bedankt voor de reacties.

tijger1
door tijger1 - Sep 3, 2013 om 23:04
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Als u dus ern glasverzekering hebt via de WBV die ook speciale zaken dekt zoals bijvoorbeeld een douchecabine, dan kan dat daar gedekt zijn, of dat eigen schuld is of niet, dat is voor een glasverzekering niet van belang.,

Dus als de WBV daar de schade niet wil indienen, onder het mom van eigen schuld, terwijl er wel dekking is, moet u die WBV nogmaals aanspreken.

zoekster
door zoekster - Sep 3, 2013 om 23:23
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Over welke wbv gaat het?

jpm
door jpm - Sep 4, 2013 om 11:25
820 Antwoorden / 28 Vragen

Eerlijk gezegd denk ik dat dit niet onder de glasverzekering valt (je zou ook een duur wijnglas dat kapotgevallen is kunnen declareren, maar "weinig kans" dat je het terugkrijgt.

Ik ben een beetje verbaasd dat TS een nieuwe keuken krijgt, inclusief een oven. Meestal krijg je een keuken van een WBV zonder inbouwapparatuur die je zelf, los, moet bijplaatsen. Als hier van een optie sprake is zullen de extra kosten van de oven destijds ook voor rekening TS zijn gekomen. Zo niet, dan zit ik geheel op de lijn van @zoekster. Dan wordt de oven gewoon gehuurd van de WBV en dan zal deze toch over de brug moeten komen, lijkt me.

Misschien kan je dan ook hiermee naar de huurcommissie.

ar
door arnold11 - Sep 4, 2013 om 11:27
22 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb dit 20 jaar geleden ook met een Etna gaskookplaat gehad. Mijn buurman heeft het met een
Smeg of Neff 12 jaar geleden gehad.
Spontane explosie terwijl ze niet in gebruik waren.
Dit is een bekend probleem wat soms optreed.