mijnnaamwashaas2345
door mijnnaamwashaas2345 Dec 14, 2022 om 12:21
Huishouden & energie

Hoe sterk mag de temperatuur in een koelkast schommelen?

Ik heb een koelkastthermometer in mijn nieuwe koelkast gelegd. Nu wisselt de temperatuur nogal zo blijkt. Van een keurige 4 graden naar +15. Het vriesgedeelte komt op z'n best tot circa -11 en stijgt tot plusminus -1. Ideaal zou een stabiele temp zijn. Zijn dit acceptabele fluctuaties?

5017 12 Rapporteer

heremietkreeft
door heremietkreeft - Dec 14, 2022 om 12:46
16865 Antwoorden / 202 Vragen

Naar mijn mening is er dan een defect aan uw koel/vriesinstallatie omdat de temperatuur die u instelt dan ook bereikt moet worden en blijven men een minimale schommeling. De afwijking die u noemt is abnormaal en uw eten etc erin zou dan ook snel bederven resp. niet erg lang houdbaar blijven zoals wel de bedoeling is.  Ga ermee naar de verkoper en zie: Wettelijke garantie, zie om te beginnen dit: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/alles-over-garantie-wat-zijn-de-regels-en-wat-zijn-jouw-rechten?utm_source=Kassa_20221109&utm_medium=email&utm_campaign=Kassa&utm_content=Kassa  en verder

https://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/garantie-reparatie/garantietermijn/garantie-binnen-garantietermijn

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/wat-zijn-mijn-rechten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bescherming-van-consumenten/vraag-en-antwoord/welke-garanties-heb-ik-op-een-product

https://www.consuwijzer.nl/garantie-reparatie-geld-terug/gekocht-maar-kapot/moet-ik-bewijzen-dat-ik-het-niet-kapot-heb-gemaakt

  en voor de wettelijke onderbouwing:

Wettelijke garantie, wat is dat? (ictrecht.nl)

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/17.html

www.wetboek-online.nl/wet/BW7/18.html

http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/20.html   en evt verder t/m art 25

U kunt op basis van deze info overwegen om zelf al een ingebreke stelling te doen indien u van mening bent dat de wetgeving niet wordt nageleefd door bijv. deze te benutten: https://www.juridischloket.nl/voorbeeldbrieven/voorbeeldbrief-ingebrekestelling/ (achtergrond info) https://www.wetrecht.nl/ingebrekestelling/ en u kunt ook een melding doen bij https://www.klachtenkompas.nl/ van de Consumentenbond en bij www.consuwijzer.nl van de ACM

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Dec 14, 2022 om 12:58
2069 Antwoorden / Vragen

Dit is kapot.

tenormin
door tenormin - Dec 14, 2022 om 13:00
16836 Antwoorden / 108 Vragen

Volgens mij deugt er iets niet met uw nieuwe koelkast.Gezien de temperaturen die u hier aangeeft: u kunt zelfs diepvries er niet correct in bewaren. Omdat u het over een nieuwe koelkast heeft, ik zou snel contact opnemen met de verkoper. Ik heb zelf een nieuwe koelkast, inmiddels ook al weer ruim 3 maanden oud: het koelgedeelte heb ik ingesteld op +3º, het vriesgedeelte op -18º. Het is wel een No Frost, maar qua temperatuur zou dat niet uit mogen maken. Vooral waar u schrijft dat het wel +15º in het koelgedeelte kan worden, zou, mij in ieder geval, niet bevallen.

hereistom
door hereistom - Dec 14, 2022 om 13:51
736 Antwoorden / 1 Vragen

Ja dat klopt inderdaad niet, de thermostaat lijkt kapot.
Ideale temperatuur voor koelkast is tussen de 4° en 7°.

panter22
door panter22 - Dec 14, 2022 om 15:06
6599 Antwoorden / Vragen

Direct terug naar de winkel. De temperatuur hoort stabiel te zijn. Begint de koelkast niet te piepen als de temperatuur het hoog wordt?

rj
door rjw - Dec 14, 2022 om 16:23
3267 Antwoorden / 5 Vragen

En je weet zeker dat de deur altijd goed wordt dicht gedaan?

Janzegt
door Janzegt - Dec 14, 2022 om 17:27
127 Antwoorden / Vragen

Wat is de temperatuur van de ruimte waar de koelvries combinatie staat? En is het een 1-ster, 2-sterren of 3-sterren koelvriescombinatie. Kijk eens in de gebruiksaanwijzingen of je iets kunt vinden over de ruimte temperatuur. Een 1 of 2 sterren werkt zelden goed in een ruimte met een temperatuur lager dan 10 graden. Check dat eerst voordat je terug gaat naar de verkoper

jpm
door jpm - Dec 14, 2022 om 18:45
820 Antwoorden / 28 Vragen

Gezien de andere antwoorden neig ik naar dezelfde mening: neem contact op met de verkoper. Maar ik zou eerst de thermometer op zijn werking controleren omdat ik geloof dat zo'n ding eerder onbetrouwbaar is dan een koelkast.

mooimeisje_25395
door mooimeisje_25395 - Dec 16, 2022 om 10:08
30 Antwoorden / Vragen

Temperatuur koelkast 7 graden constant
vriezrr - 18 graden

mo
door mof - Dec 16, 2022 om 10:10
3619 Antwoorden / 3 Vragen

Nee, dat zou niet moeten mogen. 15 graden plus is veel te warm voor een koelkast. Echter, als u vaak de deur opent dan kan dit kloppen. HEt is niet de bedoeling dat de koelkastdeur steeds weer open en dicht gaat. De controle moet u uitvoeren bij gesloten koelkast. En die gesloten houden.
Van het vriesgedeelte kan ik het niet beoordelen, dat heeft ook met het aantal sterren te maken. Zo'n vriesgedeelte in het koelgedeelte is vaak niet zo betrouwbaar. Eenapart vriesgedeelte met drie of vier sterren zou minstens 18 onder nul moeten blijven, mits, ook hier, de deur niet te vaak wordt geopend ...

gerbera
door gerbera - Dec 16, 2022 om 10:44
7368 Antwoorden / 14 Vragen

Dit mag niet, de fluctuatie is veel te groot ongeacht de plaats waar deze staat. Het zou lijken dat de kast tegen een verwarming of strak tegen een muur staat waardoor deze zijn warmte niet kwijt kan. In dat geval zou de koeling pas na lange tijd weer inschakelen wat dan de fluctuatie verklaard. Als u zeker weet dat de kast goed staat en de thermometer goed is, er niets tussen het deurrubber zit (bv beschermfolie), de deur goed afsluit en er zich geen overdreven ijsvorming in het friesvak aanwezig is zou ik maar even terug gaan naar de verkoper. Tussen de instelling en temperatuur mag hooguit 1 graad verschil zijn bij normaal gebruik. Voor alle duidelijkheid, producten die u hier in het NEE vak ziet kunnen van invloed zijn op temperatuurschommeling.