Ma
door Mary69 Aug 19, 2022 om 15:15
Huishouden & energie

Hoge temperaturen in appartement door hittegolf

Tijdens die hittegolf onlangs, was de temperatuur hier in mijn nieuwbouw appartement opgelopen tot boven de 28 graden. Ik woon op de bovenste verdieping, dus dat zal wel meespelen. Bewoners op de lagere verdiepingen hadden temperaturen van hooguit 25 graden. Ik heb zonwerende folie op alle ramen en deuren geplakt, maar dat heeft geen verschil gemaakt. Mijn buren hadden dezelfde hoge temperaturen. Ramen, deuren, gordijnen dicht en de screens naar beneden helpt helemaal niets.

Ik heb een klacht ingediend bij de woningbouwvereniging, maar hun antwoord is dat de appartementen aan de gestelde eisen voldoen. Ze zijn dus niet van plan iets aan deze hitte-overlast te doen. En die overlast wordt de komende jaren alleen maar erger.

Een mobiele airco zou al iets helpen, maar het probleem is dat we hier ramen en deuren hebben van de vloer tot het plafond. Een deur openzetten voor de slang van de airco is dus contraproductief, hoe goed ik dit ook afplak. Toestemming om een airconditioning te laten installeren, zal ik nooit krijgen, want dan moet er ergens een gat geboord worden.

Wat kan ik nu nog doen om de woonsituatie hier leefbaar te houden? Ik heb al de nodige ventilatoren, maar die blazen natuurlijk alleen maar warme lucht in de rondte.

6596 20 Rapporteer

sira
door sira - Aug 19, 2022 om 15:22
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Ik denk dat die klacht weinig zal helpen, het weer was zo extreem.

Ik heb een eigen huis en de temperatuur op mijn slaapkamer was 34,2. Ik zou ook niet weten waar ik moet klagen.

Zet een ventilator neer. Een mobiele airco is zonde van het geld, want het helpt niets. Degene die ik een paar jaar geleden had gekocht, heb ik weer verkocht. Ventilator haalt weliswaar de hitte niet weg, maar geeft wel verkoeling en verbruikt sowieso een stuk minder energie.

Aanvulling: die folie op de ruiten heeft ook niet zo veel zin, want zodra de hitte al op het glas zit, wordt de ruimte erachter verwarmd. U kunt beter screens nemen, die zitten niet tegen het glas, maar er een stukje vanaf.

Wat kan ik nu nog doen om de woonsituatie hier leefbaar te houden? Ik heb al de nodige ventilatoren, maar die blazen natuurlijk alleen maar warme lucht in de rondte.
Klagen bij de weergoden, verhuizen naar Scandinavië of een benedenwoning zoeken.
Een ventilator blaast geen warme lucht, die circuleert de lucht waardoor die koud aanvoelt, ga er maar eens een nacht in liggen.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Aug 19, 2022 om 15:46
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Op zich niet onlogisch aangezien de buitentemperatuur wl zo hoog zal zijn geweest of mogelijk zelfs nog hoger. De eneige remedie die er is resp. die u had is 'savonds ramen etxc. openzetten opdat er koele lucht kan binnen stromen in de nacht. Een mobiele arco heeft hoe dan ook het grote nadeel dat de warme lucht die onstaat tijdens het koelproces moet worden afgevoerd en ook het condenswater. Dat met de aantekening dat die apparaten vooral zorgen dat de luchtvochtigheid in de ruimte waar het staat lager wordt. En geen afvoer naar buiten, minder of vrijwel niet efficiënt. En inzake een slang naar buiten, dat geeft u zelf al aan.

Ergo: niets aan te doen, anders dan voor binnenstromen van koele lucht in de nacht (en ochtend) zorgfen.
Ventilatoren blazen inderdaad warme lucht rond maar de luchtsroom geeft dan wel verkoeling doordat dat verdamping van zweet bevordert. Bovendien kunt u er in de avond en nacht ook koele lucht mee naar binnen laten blazen (of de warm naar buiten opdat door ventilatieroosters etc. elders er dan ook koele lucht binnenkomt).

Henk De Zevende
door Henk De Zevende - Aug 19, 2022 om 15:50
2093 Antwoorden / Vragen

Ik denk dat u hier weinig tot geen mogelijkheden hebt. Hier zult u vermoedelijk mee moeten leren leven.

ro
door ronny530 - Aug 19, 2022 om 15:54
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Met excuus maar iedereen die in Nederland woonachtig is klaagt over de hitte die overigens maar tijdelijk is. De woonkamer temperatuur zal in een goed geisoleerde woning langer vast gehouden worden dan in een slecht geisoleerde woning. Met wat mazzel gaat het in september koud water regenen en dan klaagt u zeker niet meer want in de lager gelegen etages is het kouder dan in uw woning.

gerbera
door gerbera Aug 19, 2022 om 16:10
7372 Antwoorden / 14 Vragen

In een goed geïsoleerde woonkamer zal de temperatuur minder snel opwarmen dan de buitentemperatuur mits ramen afgeschermd worden. Verder is het kolder wat u schrijft, bij koud water regenen kun je de verwarming instellen als het te koud wordt.

sira
door sira Aug 19, 2022 om 16:23
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Ondanks de enorme hitte mag het van mij zo nog een tijdje blijven, omdat je nauwelijks energiekosten hebt. Aan hitte is nog wel iets te doen, zoals een ventilator, buiten ergens in de schaduw gaan zitten, je voeten in een bak koud water, uitwaaien aan zee of zwemmen. Maar als het koud is en/of regent kun je hooguit de verwarming aanzetten. Op dat moment gaat iedereen klagen dat ze zoveel moeten stoken.

rj
door rjw Aug 19, 2022 om 18:06
3279 Antwoorden / 5 Vragen

@Sira: op kou kan je je ook nog kleden. Nog langer de warmte en droogte gaat de huidige situatie nog iets verslechteren. Mislukte oogsten zullen zorgen voor nog hogere prijzen in de supermarkt.

Thecla58
door Thecla58 - Aug 19, 2022 om 16:13
862 Antwoorden / 3 Vragen

Deal with it...

Nu klaag je over de hitte. Ga je als we een zeer strenge winter krijgen met -15 graden dan klagen dat het koud is?

Je warmtewerend folie moet je in de winter op je ramen (laten) plakken.

Plaats een fles bevroren water voor je ventilator dat dan krijg je ongeveer hetzelfde effect als een energieslurpende airco.

gerbera
door gerbera - Aug 19, 2022 om 16:20
7372 Antwoorden / 14 Vragen

U woont op de bovenste etage met waarschijnlijk de zon de hele dag op het dak. Neem aan dat het dak geïsoleerd is maar de extreme hitte niet aankan. Hetzelfde probleem heb ik, ondanks HR++ glas en goede dakisolatie, ook en is het zaak de lamellen voor de, op het zuiden, (dichte) ramen te houden scheelt weer. De aangebrachte folie is zonde van de uitgave geweest want dat werkt voor geen meter hooguit een beetje in de winter bij het verwarmen van de ruimte. En als we de weergoden moeten geloven zullen we er in de loop der jaren aan moeten gaan wennen. Vreemd is het dat er weinig geklaagd wordt over de hoge temperaturen in de vakantielanden, daar kies je zelf voor om de warmte op te zoeken terwijl dan het zweet langs je bilnaad loopt..

sira
door sira Aug 19, 2022 om 16:26
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Men zal zich er gewoon bij neer moeten leggen, het is nu eenmaal zo.

borg queen
door borg queen - Aug 19, 2022 om 16:34
127 Antwoorden / 2 Vragen

Ik neem aan dat het een plat dak is bij dit appartement? Zo ja, woningbouwvereniging vragen of er sedum op het dak gelegd kan worden. Isoleert zowel in de zomer als in de winter. En een markies als zonwering voor de ramen helpt ook enigszins.

tenormin
door tenormin - Aug 19, 2022 om 16:49
16847 Antwoorden / 108 Vragen

U boft in zekere zin, hoe raar het ook klinkt, u woont op de bovenste verdieping en kan 's -avonds laat wel ramen en deuren openzette. De temperaturen van de laatste tijd waren in de woonkamer 30º. De muggen zijn heel weinig aanwezig dit jaar. Ik woon op de eerste verdieping, dus de mogelijkheid van open ramen- en deuren is niet van toepassing, hou niet van ongenode gasten. Maar ik heb, dank zij mijn WMO hulp een cadeautje van haar gekregen, een voor mij absoluut wonderdoekje: Microvezel Fiber Cool Down. Gekocht/te koop bij Hoogvliet en Blokker. € 3,00. Die maak ik nat, wring het goed uit en leg het om hals. Blijft 2 uur koud en helpt enorm. Daarbij de gewone tafelventilator aan en, al verlaagt de temperatuur niet, wel je body. Een zalige uitvinding.

sira
door sira Aug 19, 2022 om 19:40
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Ik heb een vrijstaand huis, maar heb toch 's avonds (en 's nachts) alle ramen boven en beneden openstaan. Ongenode gasten moeten van goede huize komen, willen ze bij mij binnen komen. Er staat een grote, zeer waakse Duitse Herder op ze te wachten. Het lukt ze niet eens om op het tuinpad of de afrit te komen, want dan slaat ze al aan. En dan ben ik er ook nog! ;-))
Ik slaap beneden in de woonkamer op een Intex matras, de temperatuur beneden scheelt 10 graden met boven.

tenormin
door tenormin Aug 20, 2022 om 00:12
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Ja maar jij bent een buitenbeentje @sira. Ik heb geen herder, zou hem niet eens de baas kunnen ;-) met mijn wankele structuur val ik om. Bovendien, je bent al goed op weg om je droompad te effenen (buitenland) dus je kunt ook best wel tegen wat warmte. En ik denk ook dat een dijkhuis(je) misschien toch wel anders is dan wonen in een groot vierkant van alleen maar mensen in pakhuizen. Waar nog steeds vandalisme, inbraak en dealen "gewoon, helaas", dagelijkse kost is. Mijn wijk wordt niet voor niets de probleemwijk van Leidschendam Noord genoemd.

va
door vanlotjegetikt - Aug 19, 2022 om 16:58
809 Antwoorden / Vragen

Er is jaren lang gebouwd om warmte in het huis te houden=zuiniger stoken.
Vroeguh lag ik bed met een warme kruik en stonden de bloemen op het raam.
Nu is het de wereld omgekeerd.
O ja klagen of er wat van vinden gaat m niet worden. Misschien met zijn allen alle auto's de deur uit, niet meer vliegen, onze veestapel halveren enz enz.
Dan kunnen we het misschien over een jaar of 50 weer normaal weer hebben.

tenormin
door tenormin Aug 20, 2022 om 00:15
16847 Antwoorden / 108 Vragen

Dan hoop ik met grote hoop, dat niet meer te mogen meemaken ☺. Ik wil toch echt geen 132 jaar te worden.

va
door vanlotjegetikt Aug 20, 2022 om 08:48
809 Antwoorden / Vragen

Ehh ik iets jonger maar boven de 100 hoeft bij mij ook niet.

1paul
door 1paul - Aug 19, 2022 om 17:32
3173 Antwoorden / 0 Vragen

ga toch in overleg met de verhuurder en vraag toestemming voor een airco, werkt dat niet zijn er ook oplossingen voor een verrijdbare airco of een raamairco.

raam op een kier, plank erin, gat in de plank, slang erdoor!

rj
door rjw - Aug 19, 2022 om 18:10
3279 Antwoorden / 5 Vragen

Ik vrees dat er niks anders op zit dan "wen er maar aan". Het is nu wel duidelijk dat klimaatverandering serieus is (al zullen er nog steeds mensen dit ontkennen) en niet meer verandert. We kunnen hoogstens verdere verandering een beetje afremmen als we nu serieus maatregelen gaan nemen. De tijd van wegkijken is wel voorbij.

panter22
door panter22 - Aug 19, 2022 om 18:56
6599 Antwoorden / Vragen

Je hebt het alleen maar warm, begrijp ik. Geen gezondheidsproblemen van de warmte . Dan maar even doorzetten of ergens buiten een koel plekje opzoeken.

Ja
door JannyBoe Aug 20, 2022 om 07:29
521 Antwoorden / Vragen

Een temperatuur van 28 graden is wel wat meer dan 'alleen maar warm'.
Tussen 20 en 22 graden voelen mensen zich het prettigst.
Dan is 28 graden veel te warm.

panter22
door panter22 Aug 20, 2022 om 08:02
6599 Antwoorden / Vragen

Theoretisch klopt dat wel. Maar in de praktijk is het anders.

Jouw huis was met die hitte wel heerlijk koel? Bij mij niet 30 graden in de slaapkamer. Een verhuurder is wettelijk niet verplicht een airco in een huur huis te installeren en de elektriciteitskosten daarvoor te betalen.

sira
door sira Aug 20, 2022 om 08:39
2361 Antwoorden / 24 Vragen

Je lichaam went ook aan warmte. Als het in januari/februari/maart 17 graden is met een zonnetje en je hebt een luw plekje dan ga je buiten zitten.
Zakt met de hitte van de afgelopen weken 's avonds de temperatuur van 30 naar 18 graden trek je een vest of jas aan.

Pe
door Penghi - Aug 22, 2022 om 11:12
3 Antwoorden / Vragen

Ik kan me maar één ding herinneren dat ons vroeger heeft geholpen om de slaapkamers onder het platte dak, koel te houden. Ik heb alle lakens en dekbedhoezen etc. bij elkaar gezocht en die héél nat gemaakt, bijna druipend. Met knijpers aan elkaar en voor de ramen gehangen. En jawel hoor, het scheelde aanmerkelijk en ook de kinderen konden weer rustig slapen. Een héél gedoe elke dag, maar als je geen andere keus hebt........ Veel sterkte Mary69!

Ga
door Gamba 1950 - Aug 22, 2022 om 11:51
5 Antwoorden / Vragen

De meeste nieuwbouw huizen hebben een centrale ventilatie. Als die op de normale stand blijft staan, haalt het apparaat verse lucht naar binnen van een unit op het dak. Er stroomt dan dus warme lucht naar binnen. Soms kun je de inlaat uitzetten of het apparaat een nummer lager zetten en zodoende al voorkomen dat er warme lucht van buiten wordt aangevoerd. Wat bij mij ook helpt is een paar gaten in een schoenendoos maken. HIerin een fles ijswater van uit de diepvries voor een ventilator plaatsen. De lucht die dan verplaatst wordt, is iets koeler dan normaal. Helaas zijn de huizen in Nederland gebouwd om warmte vast te houden en dus zal dit probleem moeilijk op te lossen zijn. Goed koelen in de nachtelijke uren en vroege ochtend is de enige optie. Bij mobiele airco's zijn wel setjes te koop die de spleet tussen deur en kozijn goed dichten.

ja
door jan24 - Aug 22, 2022 om 12:24
109 Antwoorden / 4 Vragen

Optie m.b.t. de ventilator, hang er een plasic flesje met bevroren water voor. Geeft wat meer verkoeling. Was al benoemd zie ik nu.
Geen verwarmingsprobleem? Ik denk dan meteen aan stadsverwarmimg.

gu
door gupmans - Aug 22, 2022 om 14:59
2 Antwoorden / 1 Vragen

ik begrijp uw situatie en denk dat er toch wel iets kan gebeuren,vraag is heeft u een balkon met balkondeur en heeft u weleens de luchtvochtigheid gemeten in huis dat kan met een vrij eenvoudig metertje daarna zal ik weer reageren  mvg

Me
door Meindo - Aug 22, 2022 om 15:41
64 Antwoorden / Vragen

Ik heb een airco op mijn slaapkamer. Het raam staat een eindje open en in het kozijn heb ik een hardboard plaat gemonteerd. Op de plaat zit het hulpstuk wat bij de airco geleverd is waar de slang op aangesloten kan worden. De plaat wordt afgedicht met tochtband en met lijmtangen vastgezet. De airco (Action) koelt heel goed. Maar mijn raam  heeft een "normale" afmeting en die van u zijn wel erg hoog. Dat maakt het er natuurlijk niet gemakkelijker op. Ik begrijp dat er geen raam in zit wat kleiner is en open kan?

Ma
door Mary69 - Aug 22, 2022 om 16:51
2 Antwoorden / 1 Vragen

Ik heb een kleine airco gekocht voor in de slaapkamer. Daar zit een groot raam dat normaal open kan én kan kantelen. Bij de airco zit een doek waarmee ik de opening kan afdichten. Wat ik overigens erg lastig vind, is dat ik overdag die doek weg moet halen omdat ik anders het raam niet dicht kan doen. Dus 's avonds op een trap gaan staan om alles weer op z'n plek te krijgen. Maar dat heb ik er wel voor over tijdens die hete dagen.

@ Gupmans: De luchtvochtigheid in huis is momenteel 50%.

@ Jan24: Ik heb geen stadsverwarming. Een warmtepomp en vloerverwarming. Wat mij opviel, was dat de vloer op verschillende plekken behoorlijk warm was. De Energiewacht erbij gehaald. Wat bleek: iedere keer als ik warmwater in de keuken gebruikte, werd de leiding tussen de ketel en de keuken warm en die bleef een hele tijd warm. Weer wat geleerd. Tijdens heel warme dagen, gebruik ik dus overdag zo min mogelijk warmwater in de keuken.

De temperatuur gaat de komende dagen weer behoorlijk omhoog; ik heb een paar plastic flessen bewaard en ga die tip eens uitproberen. Hartelijk dank daarvoor.

panter22
door panter22 Aug 22, 2022 om 17:04
6599 Antwoorden / Vragen

Helpt de airco en krijg je een aangename temperatuur in de slaapkamer?
Waarom ga je dan met de warme dagen niet in de slaapkamer zitten. Droog de was in de kamer. Wordt het ook koeler van.

hidkees
door hidkees - Aug 23, 2022 om 10:56
41 Antwoorden / 5 Vragen

Een mobiele airco zal de temperatuur in de ruimte niet heel veel verlagen, maar blaast wel heel koude lucht uit, ook als de ruimte rond de slang naar buiten niet goed is afgedicht. (Let er wel op, dat de hete lucht uit de slang niet binnenkomt.) En de lucht wordt droger, is ook gunstig.
Dit apparaat bevalt mij prima, ik heb één op de bovenverdieping van een gewoon huis, waar het snel opwarmt en idem in mijn vorige huis. Hij is vrij gemakkelijk te verplaatsen van de slaapkamer naar een andere kamer waar je overdag kunt zitten. (Boven in mijn geval, want hij is te zwaar voor de trap op/neer.)