hammond
door hammond Dec 20, 2010 om 15:12
Huishouden & energie

Hogere gasrekening met hoog-rendement ketel.

Onze woningbouwvereniging heeft centrale verwarming geplaatst met een Intergas Kombi Kompact hoog rendement ketel.Een hele vooruitgang wat warmte betreft,maar mijn gasrekening was wel 180 euro hoger dan verleden jaar.Dat hoog rendement valt volgens mij wel mee.

1027 9 Rapporteer

ve
door verwijderd - Dec 20, 2010 om 15:43
0 Antwoorden / 0 Vragen

Is je stookgedrag misschien verandert? Vergis je ook niet in de extra stookkosten van de afgelopen winter en nu al weer dik 3 weken terug ingevallen winter.

ve
door verwijderd - Dec 20, 2010 om 15:49
0 Antwoorden / 0 Vragen

Nee,mijn stookgedrag is onveranderd.Maar ik ben van 1 gaskachel naar een centraal verwarmingssysteem overgestapt.En het is inderdaad heel koud geweest dit jaar.Centrale verwarming is een hele vooruitgang,maar het kost wat meer.

ve
door verwijderd - Dec 20, 2010 om 15:58
0 Antwoorden / 0 Vragen

Dat betekent dus dat nu je hele huis verwarmt wordt. Daarmee is je stookgedrag behoorlijk verandert. Zou je de radiatoren op de kamers waar je voorheen geen verwarming had dichtdraaien, dan zul je zien dat je minder stookt.

ve
door verwijderd - Dec 20, 2010 om 16:06
0 Antwoorden / 0 Vragen

Verwarming in alle kamers is toch de bedoeling van cv? Ik ga echt geen radiatoren dicht draaien,tenminste niet in de winter.Dan maar wat meer betalen!

ve
door verwijderd - Dec 20, 2010 om 16:15
0 Antwoorden / 0 Vragen

Prima, maar dan moet je ook van je stelling afstappen dat hoogrendement mee valt. Je zit nu namelijk appels met peren te vergelijken. Had je in alle kamers gaskachels gehad, dan had je het gebruik kunnen vergelijken met de huidige situatie. Zoals al aangegeven: door het aanleggen van centrale verwarming is je stookgedrag drastisch verandert doordat je warmtevraag verveelvoudigd is.

Je kunt je huidige situatie met cv dus niet 1 op 1 vergelijken met je oude situatie.

ve
door verwijderd - Dec 20, 2010 om 16:37
0 Antwoorden / 0 Vragen

Eventueel zou je op weinig gebruikte/slaapkamers thermostaatkranen kunnen (laten) plaatsen ipv die gewone kranen.
Die laatste zou je ook dicht kunnen draaien wanneer je fris kunt slapen.

De Vrije Vogel
die door ouderdom gauw kouwe p*ten krijgt.

Nog fijne kerstdagen gewenst aan iedereen hier.

ve
door verwijderd - Dec 20, 2010 om 16:45
0 Antwoorden / 0 Vragen

Je kan ook denken aan een klokgestuurde weekschakelaar zodat de cv bijvoorbeeld een uur eerder stopt voor je gaat slapen en 's ochtends in een warm huis komt en overdag als je niet thuis bent naar een verlaging van temperatuur gaat. Dit scheelt je echt geld!

ve
door verwijderd - Dec 20, 2010 om 19:18
0 Antwoorden / 0 Vragen

Als je dus de afgelopen winter bekijk volgens de temperaturen kan dus nooit de ene winter met de andere vergelijken.
Als deze winter zich nog kouder aanziet zoals het nu er uit ziet zal de de afrekening nog meer tegenvallen.

ve
door verwijderd - Dec 20, 2010 om 19:40
0 Antwoorden / 0 Vragen

In de slaapkamer heb ik de verwarming wel uit of heel laag.Maar deze winter wordt waarschijnlijk nog duurder,dus ik heb mijn maandelijkse voorschot flink verhoogd,want ik heb een hekel aan bijbetalen.Allemaal bedankt voor de tips ed.