Ik ben zonder mijn toestemming overgezet naar Innova Energie
Tot mijn verrassing kreeg ik van mijn leverancier Vattenfall een mail eind december, dat ze het spijtig vonden dat ik een andere leverancier had gevonden. Aangezien ik nooit een andercontract had getekend, noch mondeling had toegezegd, belde ik Vattenfall. Ze konden op dat moment niet zien wie mij 'overgenomen' had en zouden dat uitzoeken, maar we zaten natuurlijk ook met de feestdagen, dus dat duurde even. Gisteren bleek dat het Innova Energie (Den Haag) was. Je kunt als consument niets doen tegen zo'n onrechtmatige en ongewilde overzetting en dat vind ik bizar. Ik heb onmiddellijk getracht contact te zoeken met Innova, maar na meerdere pogingen (ook vandaag) om ze telefonisch aan te lijn te krijgen, ze een mail te hebben gestuurd (tweemaal) en uiteindelijk een aangetekende brief en een herroepingsformulier, weet ik dat ik ze niet te pakken ga krijgen. Vattenfall liet weten dat dit een bekend probleem is, en dat dit feitelijk een criminele activiteit is. Als consument kost het je enorm veel tijd dit te trachten terug te draaien. Wie Innova googlet ziet dat er niet direct een telefoonnummer is, en dat ze uiteindelijk op hun site wel een nummer hebben (waar je dus alleen maar in de wacht staat). Zoek je verder dan kom je erachter dat het een bedrijf is dat alleen maar ondersteunt wordt door een (externe?) backoffice. Ik heb nooit een contractvoorstel van dit bedrijf gezien, noch iets getekend, en het kost me enorm veel tijd om dit recht te zetten. Misschien iets voor Kassa om aandacht aan te besteden? Want wie dit bedrijf googlet, ziet dat het klachten regent...
U kunt enkel overgezet worden als u daar schriftelijk toestemming voor hebt gegeven en zo niet gaat u "gewoon" terug naar uw oude contract en dat kan zelfs, weet ik uit ervaring, nadat uw nieuwe leverancier al begonnen is met leveren. Het grappige bijeffect was dat ik voor die dagen ook nooit hebt hoeven betalen omdat ik dus officieel bij geen leverancier zat.
Is er dan ook niemand (u of iemand anders in uw huishouden) die in de veronderstelling was dat het Vattenfall betrof en aan de telefoon JA heeft gezegd, want hoe gaat Innova in de toekomst de voorschotten incasseren als ze geen naam, adres of bankrekeningnummer van u hebben?
Heeft u dit al geprobeerd?: https://www.innovaenergie.nl/contactformulier-voor-een-terugbel-afspraak/
Het verhaal krijgt nog een rare wending. Ik kreeg Innova uiteindelijk aan de lijn, en legde de situatie uit. Dat ik nooit een contract ben aangegaan (en ik woon alleen dus dat heeft niemand anders gedaan). Tot mijn stomme verrassing kreeg ik te horen dat er wel deglijk een contractaanvraag lag, maar op naam van een man en een ander emailadres. Dat mochten ze niet aan mij geven, vanwege privacy. Ik zei dat hier sowieso geen man woont, en dat er dus een vergissing bij hen moet zijn.
Toen werd me verteld dat ik alleen maar kan annuleren via dat emailadres (wat ik dus niet weet) en anders niet. Dat contracten niet op naam van een eigenaar gaan, maar op adres en dat een emailadres daarvoor genoeg is.
Met andere woorden: ik kan niets, want ik beschik niet over het emailadres en het wordt me ook niet verstrekt. Ook zeggen dat ik de enige rechtspersoon op dit adres ben, had geen effect.
Je kunt dus blijkbaar een emailadres aanmaken en dan iedereen aanmelden bij een andere leverancier...
Vattenfall gaf ook aan dat dit een bijzondere situatie was. Hier moet een programma toch wat mee kunnen?
Innova probeert je er gewoon in te luizen en als u zelf geen stappen zet gaat het ze nog lukken ook. Serieus ga wat doen want dit soort dingen worden over het algemeen niet vóór je opgelost.
Dat kan niet waar zijn, Innova zal moeten bewijzen dat u dat contract bent aangegaan, anders kan iedereen iedereen erin gaan luizen. Volgens mij moet u aangeven dat u geen contract hebt afgesloten maar een onbekende u en Innova blijkbaar aan het bedriegen is en omdat u geen contract bij hun heeft ook niet gaat betalen. En bij Vattenfall gewoon duidelijk afspreken dat het bestaande contract gewoon door moet lopen. Misschien nog wel melding doen bij de politie?.
Dan maar even contact opnemen met de ACM https://www.consuwijzer.nl/vergelijken-en-overstappen/energiecontracten/ander-energiecontract-gekregen-terwijl-ik-dat-niet-wil
Stuur Innova ook direct een email dat er door u in ieder geval niet betaald zal worden en dat ze er rekening mee moeten houden dat u ook niet op herinneringen van Innova of welk incassobureau dan ook zult reageren.
Heb in 2019 met Budget Energie en Eneco zo'n discussie gehad.
Mocht ik het allemaal fijn lekker zelf uitzoeken. Dankzij medewerking van Stedin de boel kunnen rechtbreien.
Nog steeds spijt dat ik met herstellen van de boel er geen 5 jarig contract van had gemaakt.
Toch nog maar Kassa inlichten hierover, het kan zijn dat deze iets voor kan betekenen.
Contact met Kassa:
Kom je er niet uit met een bedrijf en wil je contact met de Belbus? Mail dan je verhaal inclusief correspondentie naar
belbus@bnnvara.nl
Aangezien het contract niet op naam van Lizzy staat en haar bankrekening ongetwijfeld niet bij Innova bekend is kan Innova geen geld innen bij Lizzy.
Rekeningen en aanmaningen die verzonden en niet op haar naam staan moet Lizzy gewoon terug sturen met op de envelop "Geadresseerde onbekend op dit adres".
Lizzy moet wel Vattenfall informeren dat zij haar contract niet heeft opgezegd en dat zij uitdrukkelijk wenst dat Vattenfall blijft leveren en dat anders Vattenfall contractbreuk pleegt.
Een klacht indienen, naast de ACM, ook bij de geschillencommissie Energie lijkt mij ook raadzaam.
Lizzy kan geen contract opzeggen bij Innova want daarmee zou zij immers bevestigen dat er een contract bestaat.
Ik vermoed vooralsnog dat degene die het contract met Innova is aangegaan abusievelijk een verkeerd adres, huisnummer of woonplaats heeft opgegeven of dat Innova het adres verkeerd geregistreerd heeft.
Lizzy moet Innova te kennen geven dat zij heeft vernomen dat een haar onbekend persoon zonder haar toestemming en medeweten een contract heeft afgesloten. Dat zij uitdrukkelijk geen energie levering door Innova wenst en zij Innova aansprakelijk zal stellen voor eventuele negatieve gevolgen.
Het klopt niet wat Innova zegt. Een energiecontract staat op naam en niet op adres. Googelt u er maar even op. Als je verhuist, kun je ook je contract meenemen. Daarom heeft dit bedrijf geen poot om op te staan. Neem nog een keer contact op met Vattenfall en zeg dat u geen contract heeft bij Innova.
Ik zou om te beginnen alle afschrijvingen storneren. En melding maken bij de ACM. Die kan onderzoek doen en optreden bij deze energiepiraat.
Er valt in dit geval niets te storneren aangezien er geen rekeningnummer van de contractant bij Innova bekend zal zijn. De contractant is altijd een persoon en geen adres. Zie de andere antwoorden
Nieuw op Vraag & Beantwoord
Kun je naar Londen als je nog schulden hebt bij een advocaat?
Mijn zoon wil binnenkort alleen een weekendje naar Londen, maar hij heeft nog schulden bij een advocaat. Engeland is geen lid meer van de Europese unie. Kan hij dan alsnog door de douane van Engeland? Lees meer
Mijn ex-man is in 2014 overleden en ik moet nog steeds zijn schuld betalen omdat
Omdat sociale dienst van Den Haag ze dat ik moet betalen. 9 jaar geleden betaalde ik €20 per maand. Daarna hebben ze zelf besloten dat het vedrag van €33,17 per maand moest. En nu heb ik brief van sociale dienst ontvangen dat ik vanaf juni moet €80 per maand moest betalen.
terwijl niet mijn schuld is waarom moet ik betalen. En hij had recht op bijstand en kreeg zo'n €200 per maand
Lees meerLook out shag 50 gram vorige week betaalde ik 15,60 en vandaag 23,60 dit kan nie
Vorige week betaalde ik 15,60 deze week 23,60 voor 50 gram look out en dat terwijl de shag 3,40 omhoog zou gaan
dit is zelfs een goedkope shag
dit kunnen mensen niet meer betalen toch
Mvg hetty oorbeek
Lees meer
Populair in Huishouden & Energie
Maar 1 radiator in gebruik
Ik woon in een gezinswoning, met beneden een woonkamer+keuken en boven een slaapkamer, badkamer, en werkkamer.
Ik heb het niet snel koud, dus is de gemiddelde temperatuur in de woning laag, en staan de meeste radiatoren uit. Als ik aan het werk ben in de werkkamer, zet ik de verwarming 10 minuten aan en dan is het warm voor twee uur, zonder de rest van het huis op te warmen.
Is dit
...
Lees meer
Hoe krijg ik de stank uit de afvoer van de douche?
Onze afvoerput van de douche stinkt behoorlijk naar bederf. Hij loopt wel goed door en we hebben al van alles geprobeerd. Niets helpt. In dezelfde ruimte is er niks aan de hand met de afvoer van het bad en wastafel. Ook in de rest van het huis hebben we geen problemen met afvoer of riool. Wie heeft de oplossing? Lees meer
Muizenbestrijding, wat helpt wel en niet??
Sinds kort woon en werk ik in Amsterdam. Daar ben ik erg blij mee.
Maar wat ik geregeld hoor van collega's en vrienden en zelf ervaar is echt een overlast in deze grote stad: muizen!
Veel gezocht op internet en rondgevraagd om er vanaf te komen maar er word gezegd; ze deinzen nergens meer voor terug...Dat kan toch niet? Weet iemand een tip waardoor we ze op afstand kunnen houden? (natuu
...
Lees meer