mathijs_b
door mathijs_b Nov 17, 2016 om 13:23
Huishouden & energie

Is handtekening op tablet rechtsgeldig?

Tijdens de vooropname door verhuurder V. te M. van ons in te leveren huurhuis werden alle "puntjes" op een tablet ingevoerd.
Toen het huis doorgelopen was met de opzichter vroeg deze een handtekening te plaatsen op de tablet "voor gezien".
Op mij vraag wat er precies instond antwoorde hij dat dat de puntjes waren die besproken waren en ik de hele lijst per e-mail zou krijgen.
Deze lijst bleek achteraf veel uitgebreider te zijn dan wat besproken was, en tevens stonden er te betalen bedragen bij voor zaken die niet in orde waren.
We hebben meer dan 30 jaar in het huis gewoond en moeten nu in een deel van huis het behang weghalen omdat er plekjes losgelaten of beschadigd zijn. Alleen al dit kan meer dan € 1000 gaan kosten als we het niet doen.
Ook krasjes op deuren worden niet getolereerd. € 110 per deur plus adm. kosten...
De opzichter zei dat de woning verkocht gaat worden en WIJ het VERKOOPKLAAR moeten maken. Nee, we zijn huurder maar de makelaar zou bij de eindopname meekomen om het te beoordelen.
Onder de "overeenkomst" staat dat ik accoord ga met de genoemde punten. Mijn handtekening staat eronder.
Ik heb echter geen mogelijkheid gehad deze overeenkomst vooraf te bekijken en werd gezegd dat ik tekende "voor gezien".
Er zitten een aantal bouwkundige fouten/gebreken in het huis die er al sinds de bouw, 37 jaar geleden, inzitten maar ik moet die nu in orde maken.
Vraag: Is deze handtekening rechtsgeldig en moet ik alle genoemde punten in orde maken?

4833 13 Rapporteer

simon55
door simon55 - Nov 17, 2016 om 13:34
1556 Antwoorden / 5 Vragen

Zolang er niks op papier staat moet u niet tekenen, zodra u getekend heeft kunnen ze er van alles bij verzinnen

audb
door audb Nov 18, 2016 om 14:31
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Leuk foutje "Op papier" nergens staat er in de wet iets over papier alleen over het acoord gaan en dat hoeft zelfs geen handtekening te zijn zelfs een mondelinge bevestiging is genoeg.

jo
door jorisw - Nov 17, 2016 om 13:35
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Waarom heb je getekend als je het niet hebt kunnen lezen waarvoor je moest tekenen? (En ja: de handtekening is rechtsgeldig. Als dat niet zo is, dan kan bijvoorbeeld heel de pakketbezorging waar je tegenwoordig ook op een scherm tekent op de schop)

uwjurist
door uwjurist - Nov 17, 2016 om 13:45
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Was u alleen bij deze vooropname? Of te wel hebt u een of meer getuigen? Daarmee kunt u aantonen dat uw handtekening niet voor dit alles was.

Verder is de vraag of er zelf aangebrachte voorzieningen zijn (bijv. een bad, een muurtje enz.). Tenzij destijds schriftelijk, dus aantoonbaar, is afgesproken dat eventuele 'zelf aangebrachte voorzieningen' (ZAV) bij het einde van de huur mochten blijven zitten, dient een huurder deze te verwijderen.

Zaken die door normaal gebruik en normale slijtage zijn verouderd hoeft u niet te bervangen/repareren. Het is logisch dat bijvoorbeeld een keuken na 10 of 20 jaar deels of geheel versleten is.

Is er voor/bij aanvang van de huur een opnamestaat gemaakt en getekend door u en verhuurder? Dat is een beschrijving van de eigenschappen en eventuele gebreken of mankementen in- of aan de woning.

Bij huurcontracten van vóór 1 augustus 2003 geldt het volgende:

Bij oplevering zonder opnamestaat bij aanvang van de huur, moet u er van uitgaan dat de woning bij het begin van het contract in goede staat was. U moet de woning dan ook in goede staat opleveren (behalve normale slijtage).

Bij oplevering mét opnamestaat bij aanvang van de huur moet u er van uitgaan dat de woning in goede staat was behalve de zaken die in de opnamestaat staan. U moet de woning in goede staat opleveren. Met uitzondering van de gebreken op de opnamestaat en normale slijtage.

Bij contracten van voor 1 augustus 2003 ligt de bewijslast over de staat van de woning bij de huurder. Als de opnamestaat niet klopt moet de huurder dit kunnen aantonen. Dit is niet makkelijk. U zult dit moeten bewijzen met bijv. foto’s en verklaringen van getuigen, zoals buren of een aannemer die in de woning heeft gewerkt.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

eclipse
door eclipse Nov 17, 2016 om 14:19
1561 Antwoorden / 370 Vragen

mr. Monique Doomernik, mag ik U even een vraagje stellen, buiten het item om ? als je bij de pakket  dienst tekent, voor een pakje, dan is dat wel geldig  toch ?
want  ook daar krijg  je niets anders te zien als een minischermpje..en teken je wel voor ontvangst , zijn sommige bedrijven dan uitgesloten om de hele reutemeteut  te laten doornemen ,
zodat getekende niet voor verrassingen komt  te staan,
en misschien voor een ferrari ( bijv) heeft getekend, en enkelt een pakketje van bol com b.v ???

uwjurist
door uwjurist Nov 17, 2016 om 14:35
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Ja, dat is geldig, maar u weet daar precies waar u voor tekent, nl. voor de ontvangst van het pakje dat u besteld hebt (gaat natuurlijk niet tekenen voor een ferrari die voor de deur staat en u niet besteld hebt).
Dat is een andere situatie dan deze, uitgaande van wat vraagsteller schrijft. Daar werd volgens hem gezegd dat hij alleen tekende voor gezien en alleen voor de besproken punten. Zo'n werkwijze is misleidend.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

kv
door kvjapio - Nov 17, 2016 om 13:46
281 Antwoorden / Vragen

Ik vrees dat de handtekening rechtsgeldig is. En u heeft helaas niet gelezen wat u tekende. Spijtig genoeg in dit soort gevallen:
Uw handtekening is het belangrijkste middel - voor of tegen uw belangen - dat u heeft. Teken dus nooit (=nooit) voordat u 100% weet waarvoor en met uw 100% instemming. Een tussenweg is er helaas niet. Hoe klein de lettertjes ook zijn, hoe uw gesprekspartner ook aandringt.

tenormin
door tenormin - Nov 17, 2016 om 13:51
16846 Antwoorden / 108 Vragen

Menselijk gezien is het van de zotte om een huis waar je 30 jaar in gewoond hebt en natuurlijk gebruikersschade is, neem maar de stofzuiger waar je wel eens tegen een deurpost aan stoot o.i.d., je van de verhuurder hun bezit verkoopklaar moet maken. Ben ook in een flat gekomen waar krasjes op deuren zaten, behangen of iets anders moet je toch. Maar om op de originele vraag te komen: ja, helaas voor je, maar de handtekening op "tablet" is rechtsgeldig. Wat een idiote eis van die Verhuurder.

marita5
door marita5 - Nov 17, 2016 om 13:52
11532 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Mathijs-b ,

moet ik alle genoemde punten in orde maken

Lees de antwoorden eens bij uw vorige vraag , u zou contact opnemen met uw rechtsbijstandverzekering , wat was hun antwoord ?

https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/mag-verhuurder-na-30-jaar-van-mij-ongeveer-een-complete-renovatie-van-de-woning?id=587200

eclipse
door eclipse Nov 17, 2016 om 14:13
1561 Antwoorden / 370 Vragen

aaaa daar komt  het aapje  uit  de mouw, er is al geantwoord  door een @Uwjuriste, van de week ook al iemand  die 30 jaar in de tijd  terug moest gaan ..

marita5
door marita5 Nov 17, 2016 om 14:16
11532 Antwoorden / 15 Vragen

Het antwoord van @uwjurist is ook al vermeld bij de vorige vraag , dus nu dubbel op .

uwjurist
door uwjurist Nov 17, 2016 om 14:35
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb op de vorige vraag niet gereageerd.

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

marita5
door marita5 Nov 17, 2016 om 14:39
11532 Antwoorden / 15 Vragen

Dat weet ik , maar het antwoord wat u geeft betreft huurcontracten van voor 2003 , staat daar wel beschreven . Ts heeft ook rechtsbijstand waar hij / zij contact mee zou opnemen . dan is het toch duidelijk dat je de rechtsbijstand inschakelt , tenslotte betaalt Ts geen premie voor niks .

uwjurist
door uwjurist Nov 18, 2016 om 10:29
1043 Antwoorden / 0 Vragen

Ah, zo bedoel je dat. Voor wat betreft de rechtsbijstand: het kan zijn dat de verzekeraar aangeeft dat vraagsteller geen punt heeft en hij het daarmee niet eens is. Dan heeft hij recht op een externe second opinion. Dat is beter dan de vraag hier stellen, omdat die externe jurist het volledige dossier krijgt.
Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

gompy2
door gompy2 - Nov 17, 2016 om 14:17
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@Mathijs_B,

Je bent niet mijn favoriet om het maar even straight te schrijven maar dat doet even niet ter zake.

Ik denk dat je dit maar eens moet lezen.
Uwjurist schreef het ook al.

Klik hier->  Lever jij je huurwoning wel correct op?

marita5
door marita5 Nov 17, 2016 om 14:25
11532 Antwoorden / 15 Vragen

@Gompy2 , dit alles weet Ts al , was bekend bij de vorige vraag .Ts blijft in rondjes draaien terwijl hij / zij rechtsbijstand heeft .klik maar op mijn link boven uw reactie , lees dan mijn antwoord.bij de vraag .

tenormin
door tenormin Nov 17, 2016 om 15:30
16846 Antwoorden / 108 Vragen

O.T. @gompy2, ben je er nog? Fijn...☺ En lees nu dat je niet meer terugkijkt. Lees dit nog ff. ;-)

gompy2
door gompy2 - Nov 17, 2016 om 14:42
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@marita5,

Ik kijk geen vorige vragen, ik lees alleen deze vraag en daar is mijn antwoord op.

Het is zeer zelden dat ik hier nog kijk dus vorige vragen interesseren me al helemaal niet maar het blijkt al weer dat die TS een malloot is en ik mijn energie er weer voor niks ingestopt heb.

marita5
door marita5 Nov 17, 2016 om 14:46
11532 Antwoorden / 15 Vragen

Ik kan niet weten dat u geen vorige vragen bekijkt , maar uw energie is inderdaad verspilde moeite .

akkerdistel
door akkerdistel Nov 17, 2016 om 15:37
1790 Antwoorden / 3 Vragen

Maar ik ben wel blij dat u nog onder ons bent :-).

gompy2
door gompy2 Nov 17, 2016 om 15:40
2796 Antwoorden / 0 Vragen

@ tenormin en @ akkerdistel het gaat jullie ook nog goed lees ik? ;)

Groeten en gewoon blijven gaan hoor..

tijger1
door tijger1 - Nov 17, 2016 om 15:05
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Het enige nieuwe aan de vraag is, dat Ts nu schrijft dat hij op die tablet getekend heeft voor gezien. Dat stond niet in zijn eerdere vraag.

pi
door pieterwolters Nov 17, 2016 om 18:14
3610 Antwoorden / 0 Vragen

Het lijkt er op dat TS iets zoekt om ergens onderuit te komen.

ro
door ronny530 - Nov 17, 2016 om 19:18
2794 Antwoorden / 41 Vragen

Er is een wezenlijk verschil tussen een handtekening en een paraaf. Als u tekent voor gezien is een paraaf voldoende. Voor alle duidelijkheid bestaat een paraaf uit de eerste letter van uw voornaam en de eerste letter van uw achternaam maar terzijde. U heeft nu de definitieve opname lijst ontvangen met daarin de reparatiepunten die u zelf kunt doen, en als u dat niet zelf doet de verhuurder dat tegen hoge kosten zelf gaat doen. De verhuurder mag van u verwachten dat u de woning als een toen zijnde discriminerende term (als een goed huisvader) hebt bewoont maar mag u nooit oplaten draaien voor bouwkundige fouten en gebreken tenzij u zonder toestemming van de verhuurder veranderingen in de woning heeft aangebracht die bouwkundig niet mogen.

aurora1
door aurora1 Nov 18, 2016 om 20:44
15645 Antwoorden / 6 Vragen

E.e.a. over handtekening of paraaf zit iets genuanceerder in elkaar.

mathijs_b
door mathijs_b - Nov 18, 2016 om 12:45
641 Antwoorden / 77 Vragen

De "opzichter" zei dat ik alleen zou tekenen voor het feit dat er een vooropname gedaan was, zodat hij het aan zijn baas kon verantwoorden. Later bleek dat ik voor de opnamestaat getekend had. Dit werd er niet bijverteld.
Dergelijke handtekeningen heb ik al vaak gezet. In feite bij ieder bezoek van monteur voor onderhoud of herstel of de postbode die met een pakje komt.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Nov 18, 2016 om 14:21
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Zie het antwoord van úw jurist@'met een aanvulling van mij dat het laten ondertekenen van een scherm op een tablet waarbij u niet zelf kunt zien wat u heeft ondertekent misleidend is en op zijn hoogst kan worden aangemerkt als bewijs dat er een inspectie is geweest en niet m.b.t. de resultaten van die inspectie.

(uwjurist@ mee eens?)

audb
door audb - Nov 18, 2016 om 14:38
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Pak het huurcontrakt er bij en lees wat daar instaat.

Pas na 2003 is het zo dat alles weer in goede staat terug gebracht dient te worden en ik vermoed dat ze daar de fout in gaan.

Grote gaten in de muur dienen hersteld te worden, behang moet er af maar deuren van 30 jaar oud hoeven echt niet perfect er uit te zien.

Ook had u onder voorwaarden getekend omdat aan u niet bekend is gemaakt waarvoor u moest tekenen dus kan u evt naar de kanton rechter toe.

Overigens is het niet voor u om de woning verkoopklaar te maken maar aan de eigenaar van de woning zo hoeft u ook geen nieuwe wc,douche  of keuken te plaatsen dat zijn gebruiksporen van een bewoning van 30 jaar en daar moet een eigenaar rekening mee houden,

Heeft u hulp nodig neem dan contact op met het juridiche loket  www.hetjl.nl of de woonbond https://www.woonbond.nl/