mo
door momankim Jul 19, 2013 om 13:46
Huishouden & energie

Katerpies!! hoe krijg ik de geur weg?!?

ik ben gaan samenwonen en er zijn in huis 2 katers, 1 is ziek en incontinent en de ander sproeit het hele huis onder maar kan door lichamelijke problemen niet gesteriliseerd worden.. ik durf geen mensen binnen te laten omdat de woonkamer zo vreselijk stinkt, we hebben een stenen vloer en houten meubels.
normaal maak ik alles schoon met schoonmaakazijn en daarna allesreiniger(voor een lekker luchtje) maar na een uur stinkt het weer

help me aub!!

7707 26 Rapporteer

zoekster
door zoekster - Jul 19, 2013 om 14:20
10965 Antwoorden / 34 Vragen

Wat een toestand, men zegt dat alcohol het beste werkt, maar als ze door blijven plassen en sproeien is er natuurlijk geen kruid tegen gewassen. Had je niet door voordat je ging samenwonen dat er een verdachte pieslucht in het huis van je geliefde hing?

mo
door momankim - Jul 19, 2013 om 14:26
3 Antwoorden / 1 Vragen

jawel zoekster maar hij is 6 jaar alleen geweest en nouja...er was vrijwel niets aan huishouden gedaan in die tijd.. nu een half jaar verder draai ik langzaam door, verbeeld me constant dat ik zelf ook stink , ben huisvrouw,fulltime mama dus heb de hele dag om de katten op de huid te zitten.. sproeien is al veel minder maar ja...incontinente kater doe je nix tegen

zwemmer
door zwemmer - Jul 19, 2013 om 14:27
2638 Antwoorden / 35 Vragen

Dan ga ik toch denken: zij eruit of ik eruit.

mo
door momankim - Jul 19, 2013 om 14:29
3 Antwoorden / 1 Vragen

nou,de ene is ernstig ziek en we denken dat dit zijn laatste weken/dagen zijn en de andere is bijna zover dat hij toch gesteriliseerd kan worden...maar tot die tijd zit ik in een stinkend huis

tenormin
door tenormin - Jul 19, 2013 om 15:14
16849 Antwoorden / 108 Vragen

Wat zegt de dierenarts er over? De incontinente kat kan het niet helpen, de ander kan binnenkort 'geholpen' worden, nog g ff volhouden misschien? En anders...tja, geen leuke oplossing. Roep anders de hulp in van die 2 Amsterdamse vrouwen die je huis komen schoonmaken, zoiets als: hoe schoon is jouw huis ;-)).

moeder56
door moeder56 - Jul 19, 2013 om 15:26
483 Antwoorden / 2 Vragen

Ecodor

menno0
door menno0 - Jul 19, 2013 om 16:12
236 Antwoorden / 42 Vragen

Even kalmeren, rustig nadenken.
Een kat is een erg gevoelig dier, snapt meer dan U denkt. Doordat U begrijp ik, er bij in bent gekomen ondergaan de dieren een heuse verandering. Er is plots een wijziging in rangorde gekomen. U bent hun stoorzender en daarop reageren ze. Zij worden niet als 1e aangehaald maar U en dát is wennen! De kater zal nu wel even aangeven WIE daar woont, zet geurspoor uit/sproeit want ziet U als concurrent.
In plaats van straf kunt U hem JUIST aanhalen, zachtjes toespreken/lijmen en van hem gaan houden!! Geef hem in afwachting van castreren een broekje met luier aan. Verwissel vaak.

De incontinente kat heeft een medisch probleem, U noemt het ziek. Is het de blaas/nierstenen? Tarieven van dierenartsen zijn vrij. Vraag rondom U wat een niet dure trefzekere dierenarts is en zet die kat in de reismand... Als het meezit kunt U snel een afspraak maken. In afwachting van de adviezen van deze dierenarts kunt U ook de incontinente kat een minibroekje geven met incontinentie materiaal. Ververs wel vaak. Katten zijn van nature erg schone dieren.

Katten hebben vreemd gevoel voor geuren en omdat kattenpis beetje amoniak luchtje heeft zeker nooit schoonmaken met amoniak. dat nodigt juist weer uit. Neem afwasmiddel met citroenlucht.
Verder zijn er interieursprays om rond te spuiten. Ik zelf gebruik Ambiance interieurspray 80% alcohol. Dat is licht citroenachtig.

Kijk op Marktplaats voor een 2ehand kooi voor grote hond en zet die 2 er tijdens de nacht er in. Maar vergeet die schone bak en voldoende te drinken/eten niet. Katen zijn nachtdieren.

A.H. verkoopt niet dure "schep & schoon" kleine korreltjes. Meteen na plas is het een klont. Ziet U de kat weglopen beloon hem overdreven, aai hem en geef tikje tegen de bak en schept de klont er voorzichtig uit. Op zeker dat hij dit interessant vindt en blijft kijken. Aai hem dan!
Neem 1 bak meer dan U katten heeft! dus 3 bv. afwasteiltjes met dit snelle klonter grit. Doordat U meteen!! ja... dat is even wennen! meteen uitschept doet U er verbluffend lang mee.
Zet bv. een waterbak óók in de douche en op weg naar de douche een kattenbakje. In rond bakje gaat minder grit! Maak in het midden een kuiltje dat rollen zijn drollen naar binnen..
Etensbakjes en kattenbak dicht bij elkaar is niet zo'n succes.

Wanneer U boos bent heeft U een geur die katten niet ontgaat.
Haal ze vooral aan maar houdt een plantenspray met water bij de hand voor wanneer U de sproeiende kater op heterdaad snapt.

Laat weten hoe de dierenarts die incontinentie oplost.

dearagain
door dearagain - Jul 19, 2013 om 17:56
2462 Antwoorden / 7 Vragen

*op zich geeft mennoO nmm een goede analyse en draagt hij goede suggesties aan, maar toch schat ik in, dat je dit probleem niet helemaal kunt oplossen, hoogstens dragelijker maken

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 19, 2013 om 19:03
2189 Antwoorden / 14 Vragen

De nog niet genoemde is de katten in kleinere ruimte opsluiten.
Dan is de schoonmaak te overzien en beperk je de overlast.

Als de sproei kater een eigen territorium heeft waar niemand anders komt zal hij stoppen omdat het nutteloos is.

De incontinentie, ja dat is een kooi met gehele vloer kattenbak korrels.
Als ze buiten de kooi sproeien, plas zelf desnoods ook eens, vooral in de ochtend stinkt dat vreselijk en verdrijf je hun relatief zwakke geur spoor en ook dat kan helpen.
Pas als je de ruimte voor je beide katten beperkte is schoonhouden nog mogelijk want het gehele huis geurvrij lukt zeker niet.
Helaas is het niet anders maar beperkte vrijheid is nog altijd beter dan een spuitje krijgen.

zoekster
door zoekster - Jul 19, 2013 om 19:07
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op vrijdag 19 jul 2013, 19:03].
Als ze buiten de kooi sproeien, plas zelf desnoods ook eens, vooral in de ochtend stinkt dat vreselijk en verdrijf je hun relatief zwakke geur spoor en ook dat kan helpen.

Dit vind ik wel een heel originele oplossing!

tenormin
door tenormin - Jul 19, 2013 om 19:19
16849 Antwoorden / 108 Vragen

momankim, mij lijkt de bijdrage van meeno0 iets om goed door te lezen; er zit een waarheid als een keo in zijn betoog. Misschien toch mogelijk om naast full time mamma ook time voor de katers. Het is wel de meest lieve, zachte oplossing.

@tot15karakters, haha, is dat een serieus bedoelde 'oplossing' om iemand aan te raden zelf ook op de grond te plassen? Dat ik zo'n advies nog nooit gehoord heb wil niet zeggen dat het niet kan, dat niet, maar het lijkt me echt een beetje erg raar, eerlijk gezegd.

tenormin
door tenormin - Jul 19, 2013 om 19:20
16849 Antwoorden / 108 Vragen

poe poe: lees: KOE. Sorry!

aurora1
door aurora1 - Jul 19, 2013 om 19:23
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Moeder56 heeft een tip gegeven, ik zou dat spul eens proberen....

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 19, 2013 om 19:37
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Ik heb zo de honden van de buren die mijn boom voor het huis altijd gebruikte ook zo gek gekregen.
Ik kwam moeiteloos hoger en hun sporen werden zo gewist...
En om te voorkomen dat de buren het zouden zien... ik gebruikte in de ochtend even een flesje dus kan ik zelfs tot een meter of 2 hoogte komen...

Ik vermoed dat elk dier hier niet van terug heeft en mijn spoor is het hoogste en zwaarste middel want ik als een beest.
Dat de rest van het forum mij voor gek verklaarde.... je hoeft het niet jarenlang vol te houden, vaak is een korte periode voldoende.

zoekster
door zoekster - Jul 19, 2013 om 19:48
10965 Antwoorden / 34 Vragen

[quote=tot15karakters schreef op vrijdag 19 jul 2013, 19:37]
Ik kwam moeiteloos hoger en hun sporen werden zo gewist...

Nee, echt?! Moeiteloos hoger?! Nah, kom op zeg, je hou me voor de gek!

tenormin
door tenormin - Jul 19, 2013 om 19:52
16849 Antwoorden / 108 Vragen

@tot15karakters, dat de rest van het forum me voor gek verklaarden: heb je zoiets dan eerder geschreven; ik lees hier niemand die je voor gek verklaard. Dat het een aparte methode is, is een ander verhaal. Met dat hoger komen, zeker een ladder gebruikt...

mo
door momankim - Jul 19, 2013 om 20:25
3 Antwoorden / 1 Vragen

aller eerst...bedankt voor de vele antwoorden/tips/suggesties

even ter verduidelijking, de incontinente kater heeft nierfalen, werken nog zo'n 3% en is echt op zn eind, operatie kan niet , alleen niertransplantatie maar dat gebeurd alleen in Amerika.
theoretisch gezien zou hij niet meer kunnen leven maar volgens de dierenarts leeft hij al ruim een jaar alleen op karakter, kan kloppen want meneer is nog vrolijk,lief,speels en heeft geen pijn dankzij med.

boos op ze worden doe ik al maanden niet meer , ze weten het donders goed want het gebeurd alleen als ik niet in beeld ben

de katten in een kleine ruimte opsluiten is een no go voor ons, het zijn huisdieren waarvan er 1tje aan het doodgaan is, open kattenbakken en meteen eruit scheppen is (voor mij!!) geen optie met een kleine meid van net 2, hond , 2 katten en een huis waar nog ENORM veel moet gebeuren
was wel een goed idee, heb nu 2 kattenbakken en verschoon ze 3x per week maar daar zit dus bijna nix in, dat ligt op de vloer enzo

zelf in huis plassen sla ik voorlopig nog even over;)) geloof best dat het zou kunnen werken trouwens!

die ecodor ga ik zeker proberen moeder56! waar verkopen ze dat??

nog andere tips zijn natuurlijk welkom!!!!!!!

tenormin
door tenormin - Jul 19, 2013 om 21:23
16849 Antwoorden / 108 Vragen

zoek hier Misschien iets bij je in de buurt. Succes.

anouksanne
door anouksanne - Jul 20, 2013 om 16:47
38 Antwoorden / 27 Vragen

Als er op vaste plekken geplast wordt, smeer daar dan eens wat azijn. Schijnt dat katten daar een hekel aan hebben, misschien verdrijft dat ze. En let er op dat er geen chloor wordt gebruikt, dat trekt katten juist aan waardoor het erger wordt!

tot15karakters
door tot15karakters - Jul 20, 2013 om 18:14
2189 Antwoorden / 14 Vragen

Naast mijn wildplas advies, nog niet doen....

De nier probleem kat een makkelijk te reiningen kleinere territorium geven zoals een honden kooi.

De andere sproei kater, ik denk dat hij zijn territorium wil verdedigen wegens de nier kat dus eigenlijk niet echt zijn schuld.
Dus 2 kooien en niet te dicht bij elkaar.

Alleen als de sproei kater bleef doorgaan mijn wild plas methode overwegen maar zeker niet zomaar doen.

Ik noemde mijn wild plas methode met ochtend urine in potje tegen boom gieten alleen maar omdat het voor de vaste route van vele buurhonden hielp.
Ik goot het hoger en sterker en zag in het begin enkele hun best doen om mijn toen eerst te lage spoor te wissen...
Deze hoek is nu hond vrij en deze bomen worden tot nu toe ruim 1 jaar later vrijwel altijd overgeslagen.

Of katten ook zo denken weet ik niet maar ook leeuwen maken geur sporen stond op wikipedia dus daarom noemde ik het als laatste red middel.

aurora1
door aurora1 - Jul 20, 2013 om 19:36
15645 Antwoorden / 6 Vragen

Ter aanvulling van anouksanne: citronellaolie zijn ze ook niet dol op. Bij vrijwel elke drogist voor een prikje te koop.

om
door omawillempje - Aug 2, 2013 om 12:54
1 Antwoorden / 0 Vragen

Momankim, het is hier al vaker genoemd, bij mij heeft het heel goed geholpen.
Ecodor UF2000, te bestellen via internet. Urine zoveel mogelijk wegnemen en het spul erop spuiten. Mijn 2 katten hadden een tijdje de gewoonte naast de bak te plassen. Ik hoef het nu niet meer te gebruiken.

van leyden
door van leyden - Aug 2, 2013 om 13:58
1289 Antwoorden / 17 Vragen

Kattenpisluchten verdwijnen pas na zeer grondige schoonmaak van het huis, niet alleen voor je zelf, maar juist voor de katten, het minste zweempje urinelucht zal voor de kat al een reden zijn om door te gaan met sproeien.

Als je die moeite teveel vindt, zit er maar 1 ding op>> wegbrengen naar het asiel.

yv
door yvan_be - Dec 20, 2013 om 19:49
3 Antwoorden / 0 Vragen

Wellicht al lang vijgen na pasen, maar ik wou er toch nog even op reageren, het is een vaker voorkomend probleempje. Know it, been there...

Als u de plaats waar die katers sproeien kan lokaliseren, kan u die om te beginnen al aanpakken. Dat doet u het beste door ze te bestrooien met een dikke laag kattenbakkorrels, gemengd met actieve koolstofkorrels in een verhouding van ongeveer 1/1 (het luistert niet erg nauw). Laat een paar dagen liggen. Borstel samen, gooi weg en schrob de plaatsen grondig met bruine zeep (hoe noemen ze dat in NL? Bruine, groene, zwarte zeep? ). Schrob de plaatsen nogmaals grondig met water met wat azijn.

Kattenbakkorrels zijn overal te koop. Actieve koolstof is verkrijgbaar bij apotheker en drogist. Laat u evenwel geen norittabletten voor inwendig gebruik aansmeren: die zijn veel te duur voor deze toepassing.

Als u niet aan actieve kool kan komen is er een eenvoudig en goedkoop alternatief: neem gewoon bbq-houtskool (geen briketten!) en hak die wat fijn met een hamer of zo. Werkt bijna even goed.

Voor houtwerk, textiel enz. kan de behandeling zich beperken tot grondig wassen met bruine zeep en naspoelen met water met een scheut azijn erin.

Voor het overige: verluchten, verluchten, verluchten en ervoor pogen te zorgen dat er geen bijkomende te saneren plekken bijkomen. Anderen hebben daaromtrent bijzonder interessante tips gegeven.

yv
door yvan_be - Dec 20, 2013 om 20:09
3 Antwoorden / 0 Vragen

Nog een andere methode om dit soort geurtjes te verwijderen van betrekkelijk inerte materialen als geglazuurde stenen vloeren is ze gewoon schrobben met waterstofperoxide ("zuurstofwater", H2O2).
Omdat we in een gevaarlijke wereld leven en H2O2 oneigenlijk kan gebruikt worden, is het wat moeilijker te vinden, maar het is wel nog te koop, o.m. voor houtbewerkers, die het gebruiken om blank hout te bleken.

Waar je het in NL kan krijgen zou ik bij god niet weten. In B is het in de handel, ondermeer via BEVEPE (zie:http://preview.tinyurl.com/lrer56g). Ik heb geen enkel belang, commercieel of anderszins, bij BEVEPE.

Het waterstofperoxide wordt verdund tot een eindconcentratie van +/- 3%. Uitgieten op de getroffen plekken, laten liggen tot het bruisen begint te verminderen, grondig schrobben, naspoelen met water. Let hier wel mee op, vooral bij het maken van de verdunning: dit is nogal gemeen spul.

de eelco
door de eelco - Dec 21, 2013 om 10:27
607 Antwoorden / 92 Vragen

zwemmer

waarschuw redactie
vrijdag 19 jul 2013, 14:27

Dan ga ik toch denken: zij eruit of ik eruit.

van leyden

vrijdag 2 aug 2013, 13:58

Kattenpisluchten verdwijnen pas na zeer grondige schoonmaak van het huis, niet alleen voor je zelf, maar juist voor de katten, het minste zweempje urinelucht zal voor de kat al een reden zijn om door te gaan met sproeien.

Als je die moeite teveel vindt, zit er maar 1 ding op>> wegbrengen naar het asiel.

als ik deze 2 reacties lees dan gaan me nekharen omhoog..
wat een stelletje kl......zakken zijn jullie.
jullie hebben het hier wel over een kat die ook gevoelens heeft en dit niet doet om te pesten.
iemand heeft ooit eens tegen mijn gezegd, als iemand niet van dieren houd is die persoon niet te vertrouwen.

ZINS IK DE MENSEN KEN HEB IK DE DIEREN LIEF!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!....