al
door algemeen Jan 8, 2021 om 12:45
Huishouden & energie

Krassen op nieuwe ruiten

Wij hebben in ons nieuwe huurappartement krassen op bijna alle ruiten.Wij hebben dit doorgegeven aan de woningvereniging.Deze zijn komen kijken en vertelden ons dat de krassen voldoen aan de norm.D.w.z. men staat 2 meter van de kras vandaan en kijkt 10 seconden naar de kras.Als men de kras van deze afstand niet meer ziet dan wordt en niets aan gedaan.Ziet men de kras nog van deze afstand wel dan laat men de kras verwijderen.
Wij hebben van deze norm nooit gehoord en kunnen er niet over oordelen.Wie van de leden weet hier meer van?
mvg

3964 11 Rapporteer

Geboren Amsterdammer
door Geboren Amsterdammer - Jan 8, 2021 om 12:49
1781 Antwoorden / 31 Vragen

Geachte Algemeen,

Kunt u een foto plaatsen van een raam met krassen?

U kunt de foto uploaden bij een antwoord.

heremietkreeft
door heremietkreeft - Jan 8, 2021 om 12:50
16883 Antwoorden / 202 Vragen

Een merkwaardig verhaal en het lijkt mij goed dat u dit onder de aandacht brengt van de huurdersbelangenorganisatie die iedere corperatie/woningstichting miet hebben. U kunt eventueel ook de woonbond zelf benaderen met uw vraag waarbij ik aanteken dat een huurdersbelangenorganisatie in de regel collectief lid is bij de Woonbond.   Het is ook zinvol om na te gaan of u ook betaalt voor een glasverzekering resp. dat is opgenomen in uw huurovereenkomst.

Nog een aanvulling: als het een nieuwe woning is kan de verhuurder mogelijk zelf de aannemer/bouwer aanspreken.

De HBO kan dit niet voor u oplossen, wel helpen m.b.t. bemiddelen m.b.t. de oplossing.

ma
door malty - Jan 8, 2021 om 13:05
1112 Antwoorden / 1 Vragen

Zie de NEN 3264
https://glasrenovatie.nl/fileadmin/user_upload/Glasnorm_GBO.pdf

Die 10 sec. zie ik nergens staan, de vraag is of je niet naar de oogarts moet als je de kras na 10 sec.niet meer ziet.

tenormin
door tenormin Jan 8, 2021 om 13:33
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@malty, je linkt werkt niet, misschien even opnieuw proberen? Tenzij het aan mijn P.C. ligt. Maar als ik erop druk: krijg gelijk je antwoord weer.

ma
door malty Jan 8, 2021 om 14:03
1112 Antwoorden / 1 Vragen

@tenormin Link werkt bij mij.

tenormin
door tenormin Jan 8, 2021 om 14:22
16847 Antwoorden / 108 Vragen

@malty, dan ligt het aan mijn P.C.

mahadma
door mahadma - Jan 8, 2021 om 13:07
11569 Antwoorden / 51 Vragen

Ik weet niet of het met gl;as ook zo werkt, maar met plexiglas kan je krasjes minder zichtbaar maaken met brasso koperpoets.

heremietkreeft
door heremietkreeft Jan 8, 2021 om 13:39
16883 Antwoorden / 202 Vragen

met :-) Alle ruiten? Hoe dan ook kan het met alle soorten metaalpoetsmiddel.

gerbera
door gerbera Jan 8, 2021 om 15:22
7372 Antwoorden / 14 Vragen

Helaas dat lukt niet met koperpoets, en/of metaalpoetsmiddel. Met kookplaatreiniger wil het wel eens lukken maar  e.e.a. is ook afhankelijk van de diepte van de krassen om deze minder zichtbaar te maken. Je hebt daar echt een polijstmiddel voor nodig wat het glas wel weer breekbaarder maakt..

sjjoppy
door sjjoppy - Jan 8, 2021 om 13:27
7210 Antwoorden / 3 Vragen

Als u de krassen kunt voelen is dat een reden om ze te laten verwijderen, voelt u ze niet dan kunt u nog dat voorgestelde trucje toepassen met de bril op.

diumenge
door diumenge - Jan 8, 2021 om 13:30
11969 Antwoorden / 15 Vragen

Informeer anders eens bij een glaszetter of ze bekend zijn met deze norm.

sw
door swat1500 - Jan 8, 2021 om 13:42
3795 Antwoorden / 0 Vragen

Er zijn geen wettelijke regels die bepalen wanneer glas met een kras vervangen zou moeten worden.
Kennelijk heeft deze wbv een eigen norm opgesteld op grond waarvan men gaat vervangen. Daar is weinig aan te doen tenzij die norm zo ruim is dat de ruiten volledig onbruikbaar zijn. Dat er een kras op een ruit in een raam zit maakt dat raam en de ruit nog niet onbruikbaar.
U heeft als huurder dus geen recht op krasloze ramen maar behoorlijk bruikbare ramen mag u wel verwachten.
De norm die Malty benoemd en welke kennelijk ook als basis heeft gediend van de norm van de wbv is van toepassing bij de levering en montage van nieuw glas.

panter22
door panter22 - Jan 8, 2021 om 15:46
6599 Antwoorden / Vragen

Waardeloos krassen op de ramen. Bewaar de correspondentie hierover goed. En maak foto's van de ramen waarin je de krassen duidelijk ziet. Ga je verhuizen dan heb je bewijs dat jij de krassen niet veroorzaakt hebt.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum - Jan 8, 2021 om 20:54
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Alleen mensen met goede ogen hebben hier last van....

Ik doe bril af en zie er geen barst meer van..
Wel slordig, je betaalde voor nieuwe ramen en kreeg  deze schade,  blijkbaar mag het niets kosten.

justmeagain
door justmeagain Jan 9, 2021 om 00:21
623 Antwoorden / 8 Vragen

Hoezo, je betaalt voor nieuwe ramen? Ts huurt een woning en is geen eigenaar van de ramen.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jan 9, 2021 om 09:23
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Je Huurde voor de volle prijs een nieuwe energie zuinige woning en dan zo opgeleverd....
Enkele krasjes op enkele ramen kan maar als het zoveel krasjes zijn die binnen de norm vallen?

Een hoekje kan nog maar midden in het zicht, mijn bril heeft ook krasje in de hoek,  en zie die alleen met poetsen...
maar in midden zou niemand willen.
De woningbouw  zou volgende keer glas van andere leverancier kunnen eisen,  en dat vind bouwbedrijf ook niet leuk.
En hoe is het bij de buren?
Als er meerdere woningen vele ramen fout zijn  moeten ze wel vervangen.

Helaas valt huurverlaging buiten  de normen  maar  zoveel krassen?

al
door algemeen Jan 9, 2021 om 12:42
21 Antwoorden / 25 Vragen

Bij 2 andere buren is het nog erger heb ik geconstateerd.Ik heb hun het advies gegeven om dit op te nemen met de woningvereniging.

Th
door Theawaalen - Jan 9, 2021 om 12:04
113 Antwoorden / 5 Vragen

Mijn zoon had een nieuwbouw woning waarvan een aantal ruiten ook krassen vertoonden en deze ruiten zijn allemaal vervangen door de aannemer.

al
door algemeen - Jan 9, 2021 om 12:40
21 Antwoorden / 25 Vragen

Een foto maken van de krassen is bijna niet te doen.Ik heb dit geprobeerd maar een goede foto hiervan krijg ik niet.
Ondanks daglicht en vanuit verschillende posities gemaakt zowel van binnen als van buiten.
Krassen zijn wel voelbaar met de vingernagel.

Pharmacopolam Circumforaneum
door Pharmacopolam Circumforaneum Jan 9, 2021 om 22:12
1389 Antwoorden / 10 Vragen

Als je met  een  stukje stoepkrijt  er overheen gaat zie je wel duidelijker de strepen....
Doe ik voor auto ramen  ook wel eens  als ik voor zeldzame oudere auto die moet demonteren en wil weten hoeveel pitjes erin zitten.
Eerst schoonmaken en dan krijtje erover heen halen.

Dan is een foto wel mogelijk.