ri
door riek verberne Aug 5, 2010 om 10:44
Huishouden & energie

Laminaat

Binnen kort ga ik verhuizen nu wil ik laminaat op de slaapkamers er ligt nu kortharige vloerbedekking nu is mijn vraag kan ik de laminaat over de vloerbedekking leggen zo dat ik geen ondervloer nodig heb

13712 25 Rapporteer

genius
door genius - Aug 5, 2010 om 11:19
886 Antwoorden / 4 Vragen

Hallo riek verberne,

Laminaat kan rechtstreeks op elke vlakke en gladde ondergrond worden gelegd, met uitzondering van hoogpolig tapijt en kurk. Bron: KLIK
Hier vindt je nog meer nuttige tips om het laminaat goed te leggen.

Succes!

G.

gero
door gero - Aug 6, 2010 om 13:21
28 Antwoorden / 1 Vragen

Het ligt aan de kwaliteit/dikte van het tapijt. Is het te dik dan zou ik er geen laminaat op leggen want dan krijg je kieren te zien doordat het laminaat zg. gaat "dansen" c.q. veert / iets "inzakt". Ik heb die ervaring ook maar dan met ondertapijt onder het laminaat en dat lijkt me niet zo dik als vloerbedekking.

s.
door s.j.buijsman - Aug 6, 2010 om 13:22
1 Antwoorden / 0 Vragen

op kurk kan ook het liggen dat is bij mijn ook

gb
door gbeks - Aug 6, 2010 om 13:42
1 Antwoorden / 0 Vragen

Persoonlijk raad ik het af om laminaat op tapijt te leggen.
Als ondergrond kan je wel termofelt leggen dat is niet zo veerkrachtig als tapijt en werkt ook nog geluiddempend.

in
door inguh - Aug 6, 2010 om 13:46
2 Antwoorden / 2 Vragen

Wij hebben op de bovenverdieping laminaat over stevig, kortharig tapijt heengelegd. Er komen na verloop van tijd kleine kiertjes tussen de planken, er zit toch enige speling in. Voor een echt strak gelegde vloer zou ik de volgende keer toch voor een ondervloer gaan.

keessie1
door keessie1 - Aug 6, 2010 om 13:49
138 Antwoorden / 9 Vragen

Ja kan prima als het inderdaad kort polige vloerbedekking betreft, Wel zou ik eerst over deze vloerbedekking vocht-dichte folie leggen, om te voorkomen dat er vocht uit bv de kruipruimte door de vloer en het tapijt in het laminaat kan trekken.

Deze folie kost weinig en is bij elke bouwmarkt verkrijgbaar.
P.s. folie wel op de naden dicht tapen.

Groetjes Keessie

ka
door kaklop - Aug 6, 2010 om 13:52
3 Antwoorden / 0 Vragen

Wij hebben laminaat op vloerbedekking gelegd. Dan kan goed. Je hebt dan ook uiteraard geen ander ondertapijt, beschermfolie o.i.d. meer nodig. Het tapijt moet natuurlijk kortharig zijn en niet te dik. Prik er met je vinger op, als het bijna niet in te drukken is dan kan er zo laminaat overheen. Bij ons ligt het er zo'n 8 jaar op, zonder een enkel naadje te zien.

edwardus
door edwardus - Aug 6, 2010 om 14:01
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Hoewel het wel vaker gedaan wordt op die manier, is het toch niet aan te raden.
Ten eerste vervalt de garantie, want het is niet volgens de legvoorschriften gelegd.
Ten tweede kan het te veerkrachtig zijn zodat je laminaat eerder stuk gaat.
Ten derde kan, als er een foamrug onder het tapijt zit, deze gaan verpulveren.
Ten vierde weet je niet wat voor ongedierte en vuil je onder het laminaat wegstopt.

hi
door hipppo - Aug 6, 2010 om 14:16
303 Antwoorden / 2 Vragen

Ik heb enkele jaren geleden (tweedehands) laminaat gelegd op kortpolig tapijt in mijn kantoorruimte. De ondervloer is een zandcementdekvloer op een vloer van schuimbeton. Ik heb nog geen enkel probleem ondervonden.

mu
door murmelke - Aug 6, 2010 om 14:46
4 Antwoorden / 1 Vragen

Hallo Roel
Alsje kortharig tapijt hebt lliggen kan het prima.
Wij hebben dit jaren geleden al gedaan. We woonen toen nog op een bovenwoning en het was ook nog prima isolatie.
Ook was er geen enkel naadje te zien als je het maar goerd legt. Succes

ja
door januschi - Aug 6, 2010 om 15:04
25 Antwoorden / 18 Vragen

Hai ik raad het ten zeerste af, omdat het gevaar bestaat dat bij het minste vocht het tapijt gaat schimmelen, erg ongezond.
gebruik gewoon voor een paar tientjes meer het orginele ondertapijt en laat je goed voorlichten door de zaak waar je het laminaat koopt.
succes

edwardus
door edwardus - Aug 6, 2010 om 15:22
6844 Antwoorden / 14 Vragen

Overigens: een alufoam ondervloer kost helemaal niet zo veel, ca. €2,70 per m2 heb ik betaald bij de bouwmarkt plus een rol alupete plakband van €5.
Dat is toch helemaal niet zo veel voor het behouden van de garantie?

jansje
door jansje - Aug 6, 2010 om 16:54
131 Antwoorden / 14 Vragen

hallo

wij hebben inmiddels al 10 jaar laminaat over de vloerbedekking liggen.
het advies van de laminaat zaak was het volgende:

vloerbedekking goed heeeel goed stofzuigen.

plastic er overheen spannen

laminiaat eroverheen .

werkt dus goed. we hebben nu zelfs zo een demp werende vloer. in de slaapkamer

het dreunde eerst erg door, dat was toen meteen voor de helft verminderd!!

s6

spore
door spore - Aug 6, 2010 om 17:20
1 Antwoorden / 0 Vragen

Hallo Riek

Ik heb zelf ook laminaat over een laagpollig tapijt gelegd.
Doordat de lusjes van het tapijt naar een bepaalde richting zijn geweven, ging het laminaat naar verloop van tijd "wandelen"( een kier langs de plint ).

Zelf zal ik nooit meer laminaat op een vloerbedekking leggen.

Ik hoop dat je wat aan mijn antwoord hebt.

Veel succes.

invalide
door invalide - Aug 6, 2010 om 19:27
787 Antwoorden / 5 Vragen

Als ik het goed lees is het niet jou tapijt maar van vorige bewoners en gezien de Hygiëne zou ik nooit 2e hands tapijt over nemen.

Ook de kans dat er enkele haren toch tussen komen en vele weer los moeten, want die ervaring had ik helaas ook.

Verder is te dik tapijt verend dus afgebroken randen kwam bij mijn ook voor.
De goedkope Kwantum was dus gelukkig minder als €5- per meter, maar wel voor niets gewerkt!

Dit kleine kamertje van 6m is dus geen ramp, maar ik dacht het kan wel maar weet nu helaas wel beter.

ne
door nelvanr - Aug 6, 2010 om 21:03
6 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zou het niet doen,er was ons ook gezegd dat het kon maar nu zijn er al verschillende laminaatdelen kapot gegaan

vd
door vdwj - Aug 7, 2010 om 11:37
21 Antwoorden / 2 Vragen

[quote=keessie1 schreef op vrijdag 6 aug 2010, 13:49]Ja kan prima als het inderdaad kort polige vloerbedekking betreft, Wel zou ik eerst over deze vloerbedekking vocht-dichte folie leggen, om te voorkomen dat er vocht uit bv de kruipruimte door de vloer en het tapijt in het laminaat kan trekken.

Deze folie kost weinig en is bij elke bouwmarkt verkrijgbaar.
P.s. folie wel op de naden dicht tapen.

Groetjes Keessie

de reactie is goed bedoeld maar weet wel als je folie op de bestaande vloer bedekking gaat leggen en er is sprake van vocht is de ellende niet te overzien dan hoopt het vocht zich op in de vloerbedekking kan niet weg gevolg schimmel en stank en naar verloop van tijd moet alles weer verwijderd worden.
mijn advies is als je laagpolig tapijt hebt (vilt tapijt) doen!
zoniet eruit die handel anders loopt het uit op een teleurstelling!
succes groeten Jan.

ro
door ron530 - Aug 7, 2010 om 12:28
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Vraagsteller heeft nog niet gereageerd. Laminaat op een vloerbedekking is vragen om problemen. Ondervloeren kosten de wereld niet en kun je zo duur maken als je zelf wilt. Een dampdichte folie en een simpele isolatielaag zijn voldoende en op rol verkrijgbaar. Voordeel is ook dat het leggen veel makkelijker gaat. Elke niet echt geschikte ondervloer gaat werken met golven, kraken en zo meer.

pl
door plingster - Aug 7, 2010 om 12:30
2 Antwoorden / 1 Vragen

Mij is verteld, dat als je geen brandwerende ondervloer hebt liggen onder je laminaatvloer, dat als er brand uitbreekt je niet verzekerd bent voor de schade.
In hoevere dit waar is weet ik niet maar mischien weet een winkel die laminaat verkoopt er wel meer van.
Bij mij ligt er kurk onder maar wel met een ondervloer eroverheen.

ro
door ron530 - Aug 7, 2010 om 13:03
4084 Antwoorden / 17 Vragen

Laminaat is brandwerend, probeer de fik er maar in te krijgen verwarring met parket misschien? Onbehandeld kurk brand als een tierelier.

roodborstje
door roodborstje - Aug 7, 2010 om 13:16
91 Antwoorden / 71 Vragen

Kaklop heeft gelijk. Wij hebben 4 jr. geleden hetzelfde gedaan op onze slaapkamer en het kliklaminaat ligt nog steeds prima. Niets geks aan de hand en vloerbedekking ligt er, na goed stofzuigen, dus gewoon onder en geen ondertapijt gekocht.
Wel is het idd zo dat het hele korte dunnen goedkope vloerbedekking was die wij ooit eens gekocht hadden van die hele platte. Dus ik zou zeggen; gewoon doen.

vi
door vincent1 - Aug 7, 2010 om 15:34
7 Antwoorden / 4 Vragen

Gijs , nog niet bedacht dat iedereen , terecht, gebruik maakt van internet. "Beetje flauw".

vi
door vincent1 - Aug 7, 2010 om 15:37
7 Antwoorden / 4 Vragen

Bij ons ligt laminaat op vloerbedekkingstegels. Bevalt prima op de slaapkamer. Geen kiertjes.

al
door alfres - Aug 8, 2010 om 09:53
5 Antwoorden / 1 Vragen

ja hoor gaat uitstekend zonder problemen als het maar gladde bedekking is,dikte maakt niet zo uit ,maar let wel op dorpels.
of gewoon er uit halen.

gysvandelaak
door gysvandelaak - Aug 9, 2010 om 12:25
12 Antwoorden / 1 Vragen

[quote=s.j.buijsman schreef op vrijdag 6 aug 2010, 13:22]op kurk kan ook het liggen dat is bij mijn ook
[edit redactie - off topic]