Mo
door Motherlove1988 Jan 30, 2018 om 08:52
Huishouden & energie

Mag een leasecontract verplicht worden overgenomen via koopcontract van een huis

Goedendag,

afgelopen december heb ik een huis gekocht. En daarbij zit een lease contract van energiewacht voor een CV ketel.

nu zegt de makkelaar het staat in het koopcontract dat je deze overneemt dus moet ik of 38,65€ per maand betalen of hem overkopen!

Maar nu weet ik dat je een leasecontract pas kan overnemen als ik hiervoor tekenen bij energie wacht. Dat ik het contract over neem. Wat ik dus absoluut niet wil, ik wil geen hoge vaste kosten per maand voor iets wat ik zelf niet afgesloten heb. Een leasecontract is immers veel te duur voor mij.

Hoe sterk sta ik hierin als ik er niet voor tekenen en hoe kan ik dit het beste aanpakken. De nu nog huidige bewoner heeft immers het contract afgesloten niet ik.

15898 19 Rapporteer

uwjurist
door uwjurist - Jan 30, 2018 om 09:12
1043 Antwoorden / 0 Vragen

U geeft aan dat u met de verkoper van de woning contractueel bent overeengekomen de lease-ketel over te nemen / voor uw rekening te nemen.
Zoiets staat duidelijk in een koopovereenkomst vermeld.

Deze verplichting was u bekend/had u bekend moeten zijn, u hebt daarvoor getekend en nu zult u moeten nakomen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

jo
door jorisw - Jan 30, 2018 om 09:44
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Heb je dit voor de koop niet met de verkoper besproken toen je het in het koopcontract zag staan?

tijger1
door tijger1 - Jan 30, 2018 om 09:50
42060 Antwoorden / 21 Vragen

U hebt zelf het koopcontract, dus u kunt zo nalezen waar u uw handtekening voor gezet hebt. Staat het in het contract? Dan moet u betalen.

Th
door Theodor59 - Jan 30, 2018 om 09:56
7 Antwoorden / Vragen

Geachte Motherlove1988,

Ik sluit mij bij de uitleg van mr. Monique Doomernik. Maar ook met een aanvulling. Informeer u over de (rest)looptijd van het leasecontract bij de energiewacht en wanneer u het kan opzeggen. Dien vervolgens schriftelijk de opzegging van het leasecontract in, met vermelding dat u met in achtneming van de opzegtermijn en/of per de eerst volgende vervaldatum opzegt, afhankelijk wat er "in de kleine lettertjes van het contract van Energiewacht staat.  Heeft u nog vragen, dan hoor ik deze graag, succes.   M.v.Gr.  Theo Arts van [edit-redactie].

Mo
door Motherlove1988 - Jan 30, 2018 om 09:58
3 Antwoorden / 1 Vragen

Klopt het staat erin. Dit wisten we niet want we zouden daar appart afspraken over maken.

In koopcontract staat over contracten, van lease en huur staat niet specifiek de CV ketel genoemd.  Alleen maar over contracten.

jo
door jorisw Jan 30, 2018 om 11:51
4340 Antwoorden / 1 Vragen

Maar als er alleen "contracten" in een koopovereenkomst staat dan vraag je toch wat dat inhoudt? Heeft jouw makelaar je hier niet op geattendeerd? (of had je geen aankoopmakelaar?)

Pi
door PimJoris Jan 31, 2018 om 15:07
78 Antwoorden / Vragen

Zowel u als de verkoper heeft een informatieplicht. U wist dat sprake was van contracten, dus u had vooraf moeten informeren naar de aard daarvan. Over de vraag of de verkoper met de formulering 'contracten' voldaan heeft aan zijn informatieplicht kun je je afvragen, maar hij is m.i. Niet dermate nalatig dat u zich erachter zou kunnen verschuilen.

Het staat u natuurlijk vrij om de leasemaatschappij te vragen of het contract open gebroken kan worden en wat de kosten/boete daarvan is. Dan kunt u zelf vergelijken wat financieel voor u het meest passend is. Is het contract niet-overdraagbaar, dan zit u er niet aan vast.

marita5
door marita5 - Jan 30, 2018 om 09:59
11547 Antwoorden / 15 Vragen

Hallo Motherlove1988 ,

Ik lees hier , dat een leasecontract niet overdraagbaar is , klik op de rode regel .

https://www.energiewacht.com/cv-ketel/cv-ketel-leasen/

Mo
door Motherlove1988 - Jan 30, 2018 om 10:10
3 Antwoorden / 1 Vragen

Ik zie geen rode regel op de link die u plaatste

marita5
door marita5 Jan 30, 2018 om 10:14
11547 Antwoorden / 15 Vragen

De rode regel is de link .

Mo
door Motherlove1988 - Jan 30, 2018 om 10:12
3 Antwoorden / 1 Vragen

  • Een leasecontract is niet overdraagbaar, een huurcontract van uw cv-ketel wel. Wanneer u gaat verhuizen, dan kan u uw huurcontract overdragen aan de nieuwe bewoner.
Dit zie ik wel staan

marita5
door marita5 Jan 30, 2018 om 10:14
11547 Antwoorden / 15 Vragen

Dat is juist .

marita5
door marita5 - Jan 30, 2018 om 10:23
11547 Antwoorden / 15 Vragen

@motherlove1988 ,

Naast het informeren van Energiewacht Groep, is het ook verstandig de nieuwe bewoner van uw woning op de hoogte te brengen van de aanwezige huur- of leaseovereenkomst. Indien de nieuwe bewoner daartoe bereid is kan de huur - of leaseovereenkomst vaak overgedragen worden op de nieuwe bewoner

Bron : energiewacht.nl.

Ge
door Genee - Jan 30, 2018 om 10:27
1509 Antwoorden / 1 Vragen

Wanneer het voor de CV ketel om een leasecontract gaat kunt u dat inderdaad niet overnemen.
Dus wat in koopcontract zou dan helemaal niet kunnen.
Ga eens voor advies naar het Juridisch loket in uw gemeente.
Zie ook wat leasemaatschappij voorstelde in een eerdere vraag
Kan zijn dat de leasemaatschappij de mogelijkheid aangepast heeft, vraag eens na bij Energiewacht.
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoord/vraag/vadetail/leasecontract-cv-ketel

pe
door peentjes - Jan 30, 2018 om 10:56
421 Antwoorden / 0 Vragen

Lees uw koopcontract er nog eens op na, dan weet u het zeker.

ro
door ron503 - Jan 30, 2018 om 11:36
1229 Antwoorden / 0 Vragen

Ik heb wat dieper op de website van energiewacht gezocht en kwam dit tegen ' Indien de nieuwe bewoner daartoe bereid is kan de huur- of leaseovereenkomst vaak overgedragen worden op de nieuwe bewoner.'. U wist van het leasecontract en u bent in het koopcontract met de overname van de cv ketel accoord gegaan en daarmee is de voortzetting uw verantwoordelijkheid geworden, u kunt de verkoper wat dat betreft niet aansprakelijk stellen want u wist wel degelijk dat het leasecontract kosten met zich mee zou brengen. Als u niet tekent dan kan dat verregaande gevolgen hebben want energiewacht gaat de cv ketel uit de woning verwijderen en alle kosten komen voor uw rekening.

tijger1
door tijger1 - Jan 30, 2018 om 12:00
42060 Antwoorden / 21 Vragen

Weet u dan wel welke “contracten” u nog meer overgenomen hebt?

panter22
door panter22 - Jan 30, 2018 om 12:14
6599 Antwoorden / Vragen

In de koopadvertentie stond dat de cv ketel werd geleased. Dat wist je en daar zou je een afspraak over maken.
De afspraak is mondeling gemaakt of ook schriftelijk vastgelegd?
Staat in het koopcontract alleen overname van contracten? Dan kan dat veel te algemeen geformuleerd zijn en moet in het koopcontract de overname van het leasecontract worden genoemd of een kopie van het contract zijn aangehecht.
Wanneer kwam de makelaar met dat contract op de proppen?
Nadat je het koopcontract had getekend?
Het is nogal vaag allemaal. Ik zou de vraag voorleggen aan het juridisch loket.

ro
door ron503 Jan 30, 2018 om 13:09
1229 Antwoorden / 0 Vragen

In mijn optiek kan het juridisch loket er helemaal niets mee want vraagsteller wist dat de overname van de geleasde cv ketel kosten met zich mee zou brengen. Vraagsteller is ook met de voorwaarden die aan het kopen van de woning verbonden waren accoord gegaan en kan niet achteraf stellen misleid te zijn. Het lijkt me meer een geval van het niet willen tekenen voor de overname van het leasecontract omdat vraagsteller denkt zonder te tekenen van het contract af te zijn.

bvdsteeg
door bvdsteeg - Jan 31, 2018 om 14:28
13 Antwoorden / 1 Vragen

Leasecontract afkopen door de verkoper. Van te voren afspreken. Makelaars vertelle niet alles!

brainless
door brainless Jan 31, 2018 om 15:32
324 Antwoorden / 0 Vragen

Dat is een beetje mosterd na de maaltijd.
TS heeft al het voorlopig koopcontract getekend waar in staat dat hij het lopende leasecontract overneemt.

audb
door audb - Jan 31, 2018 om 14:29
1668 Antwoorden / 5 Vragen

Ga na hoelang de ketel er al hangt.

Is dit langer dan 6 jaar dan is het mogelijk om de ketel af te kopen en dan wel voor de prijs die de ketel dan zou kosten en niet de kosten over de looptijd *.

Natuurlijk weigert gaswacht dat en dan is naar de kantonrechter stappen een goede mogelijkheid.

En hoe ouder de cv ketel hoe minder u moet betalen.

Maar hoe dan ook als in een koop contract staat dat je alles overneemt en dat behoort de notaris dan ook duidelijk te vertellen dan zit je er gewoon aanvast nadat de handtekening is gezet.
* De kosten van de cv ketel plus de plaatsingskosten zijn nooit hoger dan de markt waarde plus een rente opslag.

Maar het laten plaatsen van een nieuwe is best wel duur dus even nadenken wat je wilt.

Grunnen.
door Grunnen. - Jan 31, 2018 om 14:37
509 Antwoorden / Vragen

Wel lastig als de ketel eigendom is van de Energiewacht ,want dat betekent dat je een nieuwe ketel moet plaatsen .Ik denk dan dat het uitdienen van het leasecontract goedkoper is.

cor buissant des amorie
door cor buissant des amorie - Jan 31, 2018 om 16:33
104 Antwoorden / Vragen

Hallo,

Ik begrijp dat jij het leasecontract niet wil overnemen omdat je geen "hoge" maandelijkse lasten wil.
Vertel dat aan de leasemaatschappij en vertel hen gelijk dat je het contract wil afkopen.
Dan heb je geen hoge maandelijkse lasten meer.
Ik ben overigens wel benieuwd hoeveel je per maand voor dat contract moet betalen.
Neem je het contract niet over dan zal de CV vermoedelijk weg gehaald worden en dan kan je zelf een nieuwe
CV installatie laten plaatsen.
Maar of je daarmee voordeliger uit bent vraag ik mij af.

Ik wens je veel sterkte met je te nemen beslissing.

Succes,

Cor

mo
door mof - Jan 31, 2018 om 18:19
3619 Antwoorden / 3 Vragen

U kunt het huis zonder ketel kopen. Moet u zelf voor een ketel zorgen en gaat de ketel terug naar het leasebedrijf, kosten voor de verkoper, die die natuurlijk weer via de verkoopprijs verrekent. Als u het huis met ketel overneemt moet u het leasecontract overnemen of via een regeling met de eigenaar, het leasebedrijf, tot een eenmalig bedrag komen.