rj
door rjw Mar 13, 2011 om 16:40
Huishouden & energie

Meer terug van eneco dan dat ik heb betaald.

Ik ben sinds 1-11-2010 verhuisd naar mijn huidige woning. Ik heb elektriciteit van Eneco voor 42 euro per maand. Tot 1-3-2011 heb ik dus 168 euro betaald.

Nu kreeg ik jaarafrekening (die dus van 1-3 tot 1-3 loopt). En nu krijg ik meer terug dan wat ik heb betaald. Dit staat op de afrekening:

Levering van elektriciteit : 21,60
Energiebelasting op levering elektriciteit: -102,06
Transport: 59,09
Overig: 10,05
Totale kosten : -11,32

Ik krijg dus 179,32 terug. Prima natuurlijk, maar kan iemand mij uitleggen wat het negatieve bedrag aan energiebelasting is? Waarom krijg ik die terug?

14291 11 Rapporteer

vladja
door vladja - Mar 13, 2011 om 17:17
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Hier is duidelijk iets niet goed gegaan. Reken je nog maar niet rijk. Je kan natuurlijk nooit meer terug krijgen dan je betaald hebt. Je hebt stroom gebruikt.. Heb je stroom teruggeleverd door bijv. zonnecollectoren.

Vladja

su
door susannef - Mar 13, 2011 om 17:52
303 Antwoorden / 9 Vragen

@vladja Er hoeft niet persé iets fout te zijn gegaan; ik heb ook altijd een minbedrag voor energiebelasting op mijn rekening staan. Dit komt doordat ik weinig elektriciteit gebruik en daardoor meer energiebelasting terugkrijg dan ik betaal. Wat je aan energiebelasting moet betalen, hangt namelijk af van je verbruik. Het bedrag dat je elk jaar terugkrijgt, is onafhankelijk van je verbruik, waardoor er bij mensen die weinig elektriciteit gebruiken een negatief bedrag voor energiebelasting op de facturen staan.

Nu moet ik zeggen dat een negatief bedrag van 102,06 over 4 maanden me wel erg veel lijkt. Maar... heb je misschien een extreem laag verbruik gehad in deze periode?
Je kan ook altijd even naar Eneco bellen om te vragen hoe ze een en ander berekend hebben. Een gekke vraag is het zeker niet.

rj
door rjw - Mar 13, 2011 om 18:15
3279 Antwoorden / 5 Vragen

Ik heb inderdaad weinig elektriciteit gebruikt, vandaar de verbruikskosten van 21,60 over 4 maanden. Als ik 3 dagen per week thuis ben is het veel.

su
door susannef - Mar 13, 2011 om 18:29
303 Antwoorden / 9 Vragen

@rjw Wellicht heb je iets aan dit vergelijkingsmateriaal: op mijn laatste jaarafrekening heb ik een verbruik van 1939 kWh staan.
Mijn energiebedrijf heeft hiervoor het volgende gerekend:
* Verbruik 159,73
* Vaste kosten 31,39
* Transportkosten 158,84
* Meterkosten 25,21
* Energiebelasting 210,58
* Teruggave energiebelasting -312,51 (hier zit ook teruggave voor energiebelasting over gas in)

Bij mij staat er op de jaarafrekening een negatief bedrag aan energiebelasting van -21,26. Dit is opgebouwd uit 210,58 energiebelasting elektriciteit, 80,67 energiebelasting gas en -312,51 teruggave energiebelasting.

Als je alles optelt, vind ik het door jou genoemde bedrag niet heel extreem.
Wellicht dat er wel een foutje in zit, maar met één telefoontje naar Eneco kan dit hopelijk opgehelderd worden.

vladja
door vladja - Mar 13, 2011 om 19:02
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Susannef,

Je wilt toch niet beweren dat je stroom verbruik en dan geld toekrijg?

Dat geloof ik dus echt niet. Je zal altijd iets moeten betalen. Weinig gebruik, leuke korting, dat kan. Maar wel gebruiken en geld toekrijgen? Meer terug krijgen, dan je aan alle voorschotten betaald hebt?

Dat geloof je toch zelf niet.

Vladja

su
door susannef - Mar 13, 2011 om 19:42
303 Antwoorden / 9 Vragen

@vladja Denk je soms dat ik gek ben? Ik heb een en ander letterlijk overgenomen van mijn jaarafrekening en ik heb jaren bij een energiebedrijf gewerkt.
Het kan toch echt. Toen ik bij heb energiebedrijf werkte, heb ik mijn jaarrekening laten dubbelchecken door een collega. Er bleek niks mis mee te zijn dat er een negatief aan energiebelasting op mijn maandelijkse en jaarnota staan; dit komt zoals ik al heb aangegeven door een laag verbruik.

Op bijgaande link overzicht bedragen energiebelastingkan je zien wat je per kWh betaalt en wat de heffingskorting energiebelasting per jaar is. Voor 2010 zal je bij een gebruik van minder dan ca. 2859 kWh een negatief bedrag aan energiebelasting op je facturen aantreffen.

vladja
door vladja - Mar 13, 2011 om 19:56
8293 Antwoorden / 27 Vragen

Susannef,

TS schrijft:

Nu kreeg ik jaarafrekening

Tot 1-3-2011 heb ik dus 168 euro betaald.

Ik krijg dus 179,32 terug.

Dit is volgens mij gratis stroom en nog € 11,32 retour.

Dus jij krijgt ook bij de jaarafrekening meer geld terug, dan je het hele jaar opgeteld aan voorschotten betaald hebt?

Vladja

rj
door rjw - Mar 13, 2011 om 20:43
3279 Antwoorden / 5 Vragen

@susannef: Ik heb ook even op gaslicht.com gekeken en vond dit citaat:

"Ook Indien u minder energiebelasting betaalt dan voornoemde kortingen, krijgt u toch de volledige belastingvermindering."

In mijn geval was de energiebelasting minimaal vanwege het lage elektriciteitsgebruik, dus ik krijg vrijwel het hele bedrag terug (naar rato van de tijd van het contract). Het is me nu duidelijk. Leuke regeling ;-)

su
door susannef - Mar 13, 2011 om 20:43
303 Antwoorden / 9 Vragen

Dat zeg ik helemaal niet.

Als TS in genoemde periode (4 maanden) een verbruik heeft gehad van ca. 220 kWh (gebaseerd op de leveringsprijs die mijn energiebedrijf berekent) is de door TS genoemde berekening naar alle waarschijnlijkheid gewoon correct.
Dit verbruik zou wel erg laag zijn, maar toen ik naar mijn huidge woning verhuisde, had ik in het begin ook een erg laat elektriciteitsverbruik. Iemand met een hoger elektriciteitsverbruik zal dus geen negatieve bedragen op zijn rekening zien, maar zoals je op eerder genoemde link kunt zien, krijgt iedereen hetzelfde bedrag aan heffingskorting energiebelasting.

TS: wellicht dat je het verbruik over genoemde periode zou willen vermelden. Dan kan ik aan de hand daarvan wat nauwkeuriger de 'foutkans' aangeven.

su
door susannef - Mar 13, 2011 om 20:47
303 Antwoorden / 9 Vragen

@rjw Of de regeling zo gunstig voor ons laagverbruikers blijft, weet ik niet, maar voorlopig hebben we gewoon wat meer mazzel dan mensen die meer gebruiken:)

valerius-2
door valerius-2 - Mar 13, 2011 om 21:10
7840 Antwoorden / 95 Vragen

Het is heel eenvoudig u krijgt een vast bedrag teru van de energiebel. Als u dus minder stroom gebruikt dan dan betaald u minder bel. dus hoe minder stroom u gerbruikt des te meer krijgt terug. U terug gave is dus het verschil wat u dus met de kw incl . bel worden berekend, emn wat u per da terug wordt geboekt. Mijn stroom rekening 1s dus omaar 7,91 per jaar. dat komt dus door dat ik per dag 0,8729 terug krijg is dus maal 361dagen x maal de dag terug gave 0,87,29 = 315,13.
Omdat ik 1693 kw aan bel heb betaald = dus kw *0,1114=188,56 dat af van 318,62.Ik krijg dus dat verschil in mindering op mijn afrekening. die dus eigelijk 134,48 bedraagt